Project X in Haren

In Haren ( prov. Groningen) heeft een meisje via facebook haar vrienden en vriendinnen uitgenodigd voor een feestje ter ere van haar verjaardag.

Helaas is die uitnodiging niet alleen bij haar vrienden terecht gekomen maar ook bij heeeeel veeeel anderen.

Nu is er de angst dat er een paar duizend mensen komen.



De gemeente is er al een paar dagen mee bezig. Er worden allerlei voorzorgsmaatregelingen genomen. Extra politie, Winkels die wellicht op hun koopavond moeten sluiten, straatbewoners die bang zijn, de gemeente die er over dacht om zelf dan maar een feest te organiseren om zo rellen te voorkomen.



Persoonlijk vind ik dit nog al wat. Er worden heel wat kosten gemaakt. Wie mag dat allemaal betalen? Pa en ma met dochterlief? Ja feitelijk wel. Als ouder hoor je je kind bij te brengen dat je met internet heel voorzichtig moet zijn. Uitnodigingen kun je misschien in een priveebericht doen maar niet openbaar.

Natuurlijk is dit nooit de bedoeling van het meisje geweest. En heeft zij ook waarschijnlijk niet voor zo’n masale verspreiding gezorgd. Dat hebben anderen gedaan. Maar om die verantwoordelijk te stellen word heel moeilijk denk ik.

Het zal er uiteindelijk wel op neer komen dat de kosten door de gemeente betaald worden. de belastingbetaler dus… En daar baal ik van. Nee, in eerste instantie heb ik er geen plak brood minder om. Welliswaar kan ik vrijdagavond niet gezelly winkelen en een aantal boodschappen doen. Dat moet dan zaterdagmorgen maar.



Wat vinden jullie?

Heel eerlijk? Ik vind de reactie nogal overtrokken (van de gemeente etc.). Er wordt nu al een paar dagen in de media over gesproken. Het is nu wel duidelijk dat het niet de bedoeling is dat het om een heel groot feest gaat. Kan me ook niet voorstellen dat al die mensen echt naar Haren komen naar aanleiding van een Facebook bericht.

Waarom zijn ze nou ineens bang voor een dergelijk feest, het is toch niet zo dat iedereen er nou maar heen gaat? Of misschien nu juíst wel, omdat er zoveel over gesproken wordt. Dus werkt de gemeente het nu zelf in de hand.

Daar heb je best gelijk aan.



Maar je weet het niet zeker. Voor hetzelfde geld staat er wel een horde van een paar duizend mensen op de stoep. Dan moet je wel een draaiboek klaar hebben denk ik. Maar dat kan ook achter de schermen.

Ik snap er echt helemaal niets van. Van al die heisa. Ok het kind heeft iets verkeerds gedaan. Nu weet iedereen dat het een vergissing was en toch ontstaat er dan nog een of andere ophef.



Als ik het goed begrijp zijn er dus een lading grappenmakers die de vergissing van het kind nu tot een of anders spectakel maken :think:



En de media doet er ook nog vrolijk aan mee.

Als volwassene begrijp ik het ook niet. Dan zeg ik : oké, vergissing dus we gaan niet. Maar helaas denken jongeren er anders over. Tenminste, dat is waar rekening mee gehouden wordt.

VInd het aan de ene kant ook wat overtrokken, maar hoorde gisteren dat vorig jaar in Duitsland iets soortgelijks is gebeurd en toen is het behoorlijk uit de hand gelopen…En dan kan ik het me wel een beetje voorstellen dat ze voorzorgsmaatregelen treffen…Maar er word wel erg veel aandacht aan besteed… :roll: :roll:

Ariel: ik kom ook heb wel zin in een dagje Groningen… :mrgreen:

Tan Gezelllig. Zie ik je zo!. Kunnen we nog even ouderwets " tutten" voor het feest echt begint. Zorg wel dat je je kleding enzo al voor elkaar hebt want de winkels zijn gesloten in Haren zelf dacht ik. Wel jammer overigens want erg leuke winkels daar. Ach kunnen we dat zaterdagmorgen doen toch?

De mensen die werkelijk voor het feest komen, die snappen met 1 bericht ook wel dat het een foutje was en komen niet.

Ik denk echter wel dat de veiligheidsmaatregelen erg nodig zijn. De mensen die vanavond WEL gaan komen, hadden in de eerste instantie nooit de intentie ‘leuk’ naar een feestje te komen. De komen JUIST vanwege de vele aandacht met als enig doel…rellen!

Kortom, wie gaat het betalen? ALLE rotjong die vanavond bewust wel komen en wat mij betreft hun ouders (als ze 18- zijn) die er niet duidelijk op toegezien hebben wat ze die avond zijn gaan doen.

Mandy, ik denk inderdaad dat dat het probleem is. Er schijnen nu al mensen het huis op te zoeken voor de foto…



Ik denk niet dat Merthe haar 16e verjaadag ooit vergeet. Zelfs al loopt het met een sisser af.

Ariel: ik mis hier de vind ik leuk knop! :mrgreen:

Als die media aandacht er niet zo erg was geweest, was er niets aan de hand waarschijnlijk. Veel mensen wisten hier niets van, tot het overal op internet en in de krant verscheen, zelfs met adres erbij. Laat die zielige journalisten maar lekker opdraaien voor de kosten die gemaakt gaan worden hiervoor.



Straks kunnen die mensen nog gaan verhuizen omdat de media hun adres door heen Nederland aan het verspreiden is. Flyers, t-shirts… Media-aandacht maakt van niks een enorme zooi.

ik begin steeds meer te geloven dat het 1 of andere reclamestunt of hoax is ofzo :think:



geen idee waarom, een beetje onderbuik gevoel zeg maar…

Voor zover ik begreep, hebben de ouders zelf contact gezocht met media. Internet was al… Facebook en vandaaruit ook op allerlei andere manieren.

Het contact met de media is er om iedereen op te roepen vooral niet!!! te komen. Dit is allemaal al een week geleden begonnen en pas gisteren is alles flink naar buiten gekomen. Alles is in overleg met de burgemeester en politie.



Dus de journalisten hebben mijn inziens niet zoveel schuld. Ik weet niet of de keuzes die gemaakt zijn de juiste zijn maar het zijn weloverwogen keuzes geweest.

Zelfs CNN schijnt aanwezig te zijn hoorde ik ( via iemand van RTV noord)

@mayo28 wrote:

ik begin steeds meer te geloven dat het 1 of andere reclamestunt of hoax is ofzo :think:



geen idee waarom, een beetje onderbuik gevoel zeg maar…




Nou, daar is de gemeente Haren nou niet echt een gemeente voor zeg maar. Wel hoop ik dat het met een behoorlijke sisser afloopt.

@tan wrote:

Ariel: ik mis hier de vind ik leuk knop! :mrgreen:
:mrgreen: “vind ik leuk”

Feestgangers nu al in Haren HAREN - Vrijdagochtend zijn er al mensen op weg naar het Project X-feest in Haren, waar vrijdagavond duizenden mensen worden verwacht. In totaal hebben ruim 25.000 mensen zich via Facebook aangemeld voor het feest.









Het meisje, Merthe, had via Facebook familie en vrienden uitgenodigd, maar was vergeten aan te geven dat het om een privéfeestje gaat. Donderdagavond hadden op het sociale netwerk al ruim 25.500 mensen aangegeven vrijdag naar Haren te komen.



Noordverordening



De tiener en haar ouders wachten de storm niet af. Een woordvoerder van de gemeente heeft gemeld dat ze vandaag hun heil elders zullen zoeken. De burgemeester heeft het feest verboden. Er geldt een noodverordening om feestgangers uit het dorp te kunnen houden.



Straatbordjes



De gemeente heeft verschillende straatbordjes in de buurt van het huis weggehaald, in de hoop dat jongeren niet weten waar ze heen moeten. Daarbij wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat alle jongeren hun smartphone kunnen gebruiken om de route te vinden.



Een oproep van de vader van Merthe om niet naar Haren af te reizen, heeft blijkbaar weinig uitgehaald. Mensen zijn nu al onderweg om zich op de foto te laten zetten voor het feesthuis. Of diezelfde mensen ook van plan zijn om er te blijven voor het feest, is nog even afwachten. Kroegen in Groningen hebben inmiddels al afterparty’s op touw gezet.



De hype groeit op internet naar een hoogtepunt. Speciaal voor het feest zijn t-shirts gemaakt. Op Facebook en Twitter gonst het van de berichten over het feest de Groningse plaats. Haren is door het feest op de kaart gezet. Ook buitenlandse media zijn in de ban van het feest.




Alsdus de Telegraaf



Als je dit zo leest, dan snap ik die noodverordening wel. Maar zoals de topicstartster zich al af vroeg: wie draait erop voor de kosten???



Ik heb eigenlijk wel medelijden met dat meisje. Mijn dochter zou ook zo’n vergissing kunnen maken. Gelukig is ze nog niet aan het facebooken.

Het is toch wel erg druk in Haren nu hoor. Ik denk dat de voorzorgsmaatregelingen niet voor niets zijn geweest. Ook veel ramptoeristen ( alleen maar natuurijk)

Ik kijk naar een live stream en eigenlijk slaat de angst me om het hart.



Dit gebeurt dus doordat een meisje een vergissing heeft gemaakt. Totaal onbedoeld. je moet je kinderen dus echt heel goed begeleiden op het internet. En dan nog… mijn zoon is voor de zomer gehackt via hyves. Iemand heeft op zijn naam een account aangemaakt. Dat kan dus gewoon. En dan kan iemand dus gewoon op jou naar een “foutje” maken… met wellicht dit als gevolg. het nieuwe pesten? Waren we vroeger nog bang voor telefonische overlast, dit is toch wel even andere koek hoor.

wat een toestand zeg… :shock:



Ariel,welke werkende livestream heb jij? Heb wel wat gevonden, maar zwart beeld…