Project X in Haren

nu.nl:



‘Facebookfeest Haren verhuist naar andere locatie’

AMSTERDAM - Een oud voetbalterrein in Haren is aangewezen als alternatieve feestlocatie voor het ‘Project X’-feest waar 30.000 Facebook-gebruikers zich voor inschreven.



Haren geeft geen toestemming voor feesten



Het Dagblad van het Noorden meldt dat feestgangers naar het oud-voetbalterrein Gorecht worden geleid. Daar worden twee mobiele lichtmasten neergezet. De Stationsweg, waar het feest plaats zou vinden, en omliggende wegen worden afgezet.



Het feest kwam tot stand omdat de 16-jarige Merthe de privacy-instellingen van haar verjaardagsfeest op Facebook verkeerd instelde. Daardoor kon iedereen andere mensen uitnodigen.





Tot nu toe lijkt de drukte mee te vallen. Op de hoek bij de afgesloten Stationsweg staan naar schatting 100 Ã 150 mensen, grotendeels jongeren. Velen van hen staan te bellen of maken foto’s met hun mobieltjes.



Via Facebook melden inmiddels ruim 30.000 mensen dat ze bij het feest aanwezig zullen zijn, hoewel onwaarschijnlijk is dat dat aantal daadwerkelijk komt opdagen.



Gemeente



De Gemeente Haren heeft een speciale informatiepagina geopend op haar website. Daarop staat dat de koopavond in Haren vooralsnog doorgaat, maar de georganiseerde Vossenjacht en Hogehakkenrace niet.



“Er is geen feest in Haren. We verwachten wel bezoekers”, schrijft de gemeente. “Hoeveel, kunnen we niet goed inschatten. We houden rekening met verschillende scenario’s, van een kleine groep nieuwsgierigen tot een grote groep met een paar raddraaiers.” De gemeente zegt ‘passende maatregelen’ te zullen nemen.



Ook verwijderde de gemeente de straatnaamborden op de Stationsweg, hoewel onduidelijk is of dit jongeren met smartphones op een dwaalspoor zal brengen. Een mediabedrijf is van plan om het feest vanaf 7 uur te livestreamen vanuit een onbemand vliegtuigje.



Yellow Claw



De band Yellow Claw, bekend van de hit Krokobil, treedt vanavond op bij het Facebookfeest. Ook Kraantje Pappie zegt op Twitter aanwezig te zullen zijn. De bandleden van Yellow Claw zeiden op Twitter bereid te zijn om op te treden als iemand anders een feest organiseert.



Verschillende organisatoren lieten weten geïnteresserd te zijn, al is nog niet precies duidelijk waar en wanneer de band zal gaan optreden. “Alles over tijd en locatie hoor je kort voor de show”, schrijft de band op Twitter.



Bandlid Nils zegt tegen NU.nl: “We kregen de hele tijd berichten van ‘Yellow Claw moet komen draaien op Project X Haren.’” Hij noemt het ‘heel erg vet’ om op te treden ‘op een uit de hand gelopen Facebookfeest’. Het is nog niet duidelijk of er een muziekinstallatie beschikbaar zal zijn op het voetbalterrein.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de privacyinstellingen van facebook ook niet echt duidelijk vind.



Ik vind het bijvoorbeeld erg onduidelijk of ik nu een prive bericht naar iemand stuur, of dat mijn hele vriendenkring het te lezen krijgt. Het komst namelijk wel bij de berichten te staan.

Nu heb ik wel de privacy instelling met alleen vrienden aangezet en uiteraard gaan echte privemededelingen niet via facebook.



Maar ik vind dit toch wel een heel beangstigend gebeuren daar in Haren.

het is uit de hand aan het lopen.



heb een beetje plaatsvervangende schaamte

woon er vlakbij 8)

Wat een chaos zeg, tv noord staat aan hier…je zal er maar wonen :?

@Noekie wrote:

Als die media aandacht er niet zo erg was geweest, was er niets aan de hand waarschijnlijk. Veel mensen wisten hier niets van, tot het overal op internet en in de krant verscheen, zelfs met adres erbij. Laat die zielige journalisten maar lekker opdraaien voor de kosten die gemaakt gaan worden hiervoor.




dan heb je volgens mij niet helemaal begrepen waar dit is ontstaan. Dit is juist een van de voorbeelden van hoe groot sociale media zijn, dat dit soort hypes zich enorm snel kunnen verspreiden, juist zonder dat daar 'zielige journalisten' voor nodig zijn. De traditionele media zijn er natuurlijk pas opgesprongen toen op fb al ongekend veel mensen zich hadden aangemeld.

Het is echt een puinhoop daar. Niet een beetje uit de hand gelopen maar verscrikkelijk… En dan is het nog maar 22.15. Wat een angst voor de mensen die daar wonen.



Ik winkel daar vaak. Mijn kinderen hebben er zwemles gehad en vrienden hebben er een winkel en kapsalon. Ik hoop dat alles morgen nog heel is. Maar ik vrees het ergste.

En dan het lawaai. Dat dendert door het hele dorp. Al die kinderen in hun bedjes :cry:



Kijk maar eens op rtvnoord.

dit is gewoon te… belachelijk voor woorden

Beangstigend. Ben er misselijk van.

Het is echt vreselijk, als ik er had gewoond had ik bij voorbaad al mijn kids ergens anders onder gebracht. ME is tot nu toe niet in staat om schoon te vegen.



Er zijn wat ik hoorde ook vooetbalhooligans aanwezig, tja die zien overal wel een moment om chaos te creeren. heel triest

Terwijl ze toch wisten dat het een fout was. Dat er dan nog mensen heen gaan. Je zult er maar wonen. Heb te doen met de mensen daar. Hoop inderdaad dat morgen nog alles heel is en het niet uit de hand loopt daar. Zo zie je maar hoe goed je moet opletten met iets te plaatsen op fb. Altijd wel van die ramp toeristen die op zoiets af gaan. Erg gewoon.

volgens twitter is er iemand omgekomen… hoop niet dat het waar is…

Er komt nog een trein uit Zwolle. Ik neem aan dat er wel contact is met de ns zodat er bekend is wat er nog komt.

En schoonvegen? Waar moet dan iedereen naartoe?



Ik had de kinderen ook laten logeren… Maar m.n huis had ik niet alleen gelaten.

Tja, dat is jeugd…



Op tv niets over een dode. Dat zou echt erg zijn.

op twitter blijft ie rondgaan: 19 jarig meisje.

Dat zou wel heel erg zijn als er iemand zou zijn overleden :cry: … het loopt echt giga uit de hand…



We kregen net een uitnodiging via via dat ze hier in het dorp naast ons een oproep hebben gedaan voor een feest ala Haren en ze proberen via Fb veel mensen te bereiken, wat ik mee heb gekregen zijn er al honderden bereikt…hoop echt dat dat niet doorgaat. Waar zijn ze nu helemaal mee bezig :wall:

Tering, ik zit met mijn mond open naar de tv te staren. Ik vind het echt zielig voor dat meisje dat zo’n stel randdiebielen dit gewoon veroorzaken.



Tja zegt een gozer dan nog, het moest gewoon een gezellig feestje worden. Wtf. Was gewoon lekker thuis gebleven. Echt absurd.

Wat ook een domme mensen / tieners zijn er toch. We dachten gewoon een leuk feestje… dit hadden we nooit verwacht. Nee wat dan Gans!!!



Chantal, Daar ben uk dus ook best bang voor dat er jongeren zijn die dit als de grootste fun aller tijden beschouwen en het elders organiseren.

Traumahelicopter is onderweg naar haren.

verbaas me ook echt over het enorme intellect wat hier in het noorden van NL bij elkaar weet te komen… :frowning: .



Zit ook met grote verbazing te kijken naar TV-Noord.

Jeetje het is toch wel heel erg geworden allemaal.



Heb medelijden met het meisje, wie had dat kunnen bedenken…