Project X in Haren

Fiep ik denk dat jij op bepaalde spontane feesten doelt waar mensen dan ook zelf dingen meenamen om er een feest van te maken, deze lui kwamen om vermaakt te worden, voor de sensatie.



En ik denk dat het wel veel creativiteit en flexibiliteit van een gemeentetje vraagt om in een week iets te organiseren. Het ging bovendien om een sweet 16 en heel wat koppen die ik gister op tv zag waren eerder een jaar of 20.



En de vraag is maar of diezelfde relschoppers dan niet vervelend waren gaan doen, iets zegt me van wel.

Is niemand hier jong geweest ofzo? Of al vergeten hoe het was? :oops: Of ben ik nu de dwarse puber geweest en was iedereen hier van het roze, de bloemetjes en de brave zondagochtend-ontbijtjes?



Er staat een groot feest op FB en de media roept angstig “nee foei, doe eens niet, alsjeblieft?”, goh, wat is er dan aantrekkelijker? Wél gaan natuurlijk. Kijken wie er nog meer komen, kijken hóeveel mensen er komen omdat er zó veel uitgenodigd zijn, etc.



Natuurlijk luisteren die jongeren niet naar hun ouders. Die beweren ook dat je beter geen sex kunt hebben, dat je optijd thuis moet zijn ipv uit te gaan, dat je gezond eten op je brood moet, optijd naar bed, etc. En als je dan dwars bent merk je al snel dat dat zo veel leuker is.



Echt. Ik vind het stoer, ik zou ook gegaan zijn als ik dichter in de buurt woonde. Niet om te rellen, niet om dingen stuk te maken, maar juist om te kijken hoe het er is.

Straatnaambordjes verwijderen maakt het extra aantrekkelijk en spannend. Een beetje het brave niveau van de ouders die de voordeur op slot doen en er dan vanuit gaan dat hun kind niet meer naar buiten sneakt. Want hoe meer niet-werkende voorzorgsmaatregelen er zijn hoe stoerder een gemiddelde jongere het vind.



Natuurlijk gun ik niemand de kapotte zut die zo’n feest achterlaat en natuurlijk zou ik er geen gewonden willen. Maar de relschoppers die daar zijn gekomen hebben in mijn ogen ook niks meer te maken met een stiekem groot jongerenfeest.



Wat betreft de opmerking dat jongeren “zo makkelijk een feest kunnen afdwingen”, dat valt mee hoor, is eerder een samenloop van omstandigheden. Je hebt eerder dat heel veel mensen roepen dat ze gaan en dan niks meer van zich laten horen. Ik verwacht ook niet dat de nieuwe Project-X-… feestjes die nu overal uit de grond poppen nog veel succes hebben.



Nogmaals: Dit gaat me niet om de relschoppers die erheen gaan, dat blijft fout. Maar de jongeren die zijn komen opdagen om te kijken wat voor feest het zou worden, die snap ik.

Maar het zijn wel de relschoppers die het zo extreem gemaakt hebben. Als ze daar met gitaren en kampvuurtjes waren gaan zitten had het mij niets uitgemaakt. Als ze met z’n alle grappige dingen gedaan hadden had ik de lol er wel van ingezien maar er was dus niets lolligs aan aan wat ik voorbij heb zien komen.



Ik ben geschokt over de auto’s die in de fik gingen en de AH plunderen.

Echt, ik heb hier geen begrip voor. Ik word gewoon misselijk van de mentaliteit van die lui, wat een gebrek aan normen en waarden. Ziekmakend. Als ik naar de beelden kijk, waarbij dat meisje door weet ik het hoeveel bezoekers met veelal blikjes drank in de hand wordt gescandeerd (terwijl die familie zich er verschrikkelijk onder voelt), voel ik plaatsvervangende schaamte. En andere beelden van bewoners die emotioneel reageren op wat er is gebeurd… Verschrikkelijk.



En ja, ik ben wel wat gewend hoor, woon in de buurt van Assen en krijg jaarlijks het TT-gebeuren mee (zowel rond de TT-baan als in Assen zelf). Als je zin hebt in een feestje, zoek dan een georganiseerd feest op en val andere mensen niet lastig met je eigen egoïstische beweegredenen.

@Bella wrote:

Fiep ik denk dat jij op bepaalde spontane feesten doelt waar mensen dan ook zelf dingen meenamen om er een feest van te maken, deze lui kwamen om vermaakt te worden, voor de sensatie.



En ik denk dat het wel veel creativiteit en flexibiliteit van een gemeentetje vraagt om in een week iets te organiseren. Het ging bovendien om een sweet 16 en heel wat koppen die ik gister op tv zag waren eerder een jaar of 20.



En de vraag is maar of diezelfde relschoppers dan niet vervelend waren gaan doen, iets zegt me van wel.




ja vast, maar dan had je ze allicht verder uit het dorp kunnen mijden. Op zo’n veld is het de ME tegen de relschoppers, nu werden ook winkels en huizen en fietsen en weet ik veel wat erbij betrokken.


Is niemand hier jong geweest ofzo?

ik dus wel :wink:

yvonne, wat me bij jou vooral opvalt, is dat je zo van leer trekt tegen iederéén die op zo'n 'feestje' afkomt. Terwijl er maar een kleine groep is geweest die zich vreselijk heeft misdragen. Ik zou echt niet weten waarom je zo fel moet zijn tegen mensen die gewoon in een hype meegaan (want jawel het is wél uniek dat er opeens uit het niets 30.000 mensen aangeven naar een feestje te gaan wat daar natuurlijk helemaal niet voor bedoeld was), die op zoek zijn naar een leuke avond, een leuke herinnering voor later (en nee, echt niet allemaal op zoek naar een lekkere rel), en die daarbij helemaal niet voor ogen hebben gehad om met fietsen te gooien, winkels te plunderen of op een andere manier mensen lastig te vallen en daar dus ook niks mee hebben gedaan.
Maar goed, we zullen wdb wel heel anders in elkaar steken, en vooral hebben gestoken toen we jong waren.

Tja, ik kan die hele motivatie gewoon niet volgen (ben zelf ook niet zo van de hypes). Ik heb grote moeite met het egoïsme erachter en het gebrek aan gezond verstand (diverse mensen zijn in interviews gevraagd waarom ze die kant op kwamen en die antwoorden… Oh man, wat een drama). Gezelligheid? Een leuke herinnering voor later (wat ik idd best naïef vind, het overgrote deel was gewoon op zoek naar sensatie)? Voor dat meisje en haar familie in ieder geval sowieso niet, ook niet als het minder heftig was verlopen. Zij raken dit nooit meer kwijt.

Dat dorp zat hier overduidelijk niet op te wachten en dan toch gaan? Ik vind het tekenend voor de mentaliteit van tegenwoordig. Ik wil dat, ik ben nieuwsgierig, ik heb zin in een ‘feestje’ en of iemand anders daar last van heeft is niet zo belangrijk.

Dat die relschoppers zo’n succes hebben gehad is volgens mij overigens voornamelijk te danken aan de enorm grote belangstelling die ze hebben gekregen. Dat is alleen maar aanmoeding geweest en daar werk je als omstander (onbewust) aan mee. Ik vond het trouwens opvallend dat bezoekers voornamelijk van het mannelijke geslacht waren.



En heel eerlijk: ik vind het hele idee ook gewoon eng, heel erg eng. Kinderen zijn zo kwetsbaar en de social media is een powertool. Ik weet niet goed ik mijn kinderen hierin het beste kan begeleiden. Zolang ze thuis onder toezicht op internet gaan, heb je er nog controle over. Maar die verdwijnt zodra ze een eigen Smartphone hebben… Ik kan me in ieder geval heel goed vinden in de algemene oproep die o.a. de burgemeester van Haren deed tot zelfreflectie.

Ik had nog nooit van project x gehoord en wellicht dat het idee voor een eigen project x ook wel een groter impact heeft gehad dan ik iig had kunnen bedenken. Wie weer gaan we nog vaker van dit soort grappen krijgen. Zouden we nu de komende tijd van die copy cat achtige acties gaan krijgen?



Wat dat betreft is het effect van social media ws voorlopig nog niet tot op z’n hoogte punt en weten misschien half nog niet wat ons te wachten staat.

ach. Deze jongeren die hebben lopen vernielen hebben geen verstand. En tja, alcohol zat ook in het spel. Dan word je al gauw agressiever en gaan ze rellen tegen ME’s!

Jammer dat Project Clean af is gewezen, had een mooi tegengebaar geweest…



Jong geweest, tja, ik ben ook jong geweest en toch snap ik het niet. Bij iets unieks willen zijn,waarvan je (als je werkelijk van goede huizen bent) WEET dat er rotzooi van komt? Nee…daar wil ik niet bij zijn.



Waren jaren terug in A’dam met Koninginnedag. Het jaar dat het ook zo uit de hand liep, mede i.v.m. vervoersproblemen. Zaten op de heenweg muurvast in een bus,waarvan ik tot op de dag van vandaag niet snap dat de chauffeur onderweg de politie niet heeft gebeld, om er een paar overduidelijke klootzakken uit te verwijderen (heeft hij vast niet gedaan,omdat hij anders aan de gang kan blijven en het een gevaar kan zijn voor de overige passagiers).

Eenmaal in A’dam een leuke dag, maar toen wij redelijk vroeg op de avond naar huis wilden gaan en de ME busjes bij het Centraal zagen (die omgeduwd werden), zijn wij via wat achteraf straatjes zo snel mogelijk een andere kant op vertrokken…ver weg van het station, ver weg van de menigte.

Het zou geen seconde bij me opgekomen zijn er te blijven staan en kijken, laat staan meedoen. Hoe meer mensen van goede wil vertrekken, hoe kleiner de groep raddraaiers,die dan makkelijker in bedwang te houden zijn. Kan sowieso niet tegen ramptoeristen.



Als ik vooraf weet dat het ergens goed mis kan gaan (zoals hier) had ik niet eens gegaan…had ‘vroeger’ gelukkig wel een leven.



Ze hadden misschien wel daad bij woord moeten voegen en iedereen die binnen komt en er niets te zoeken had, wegsturen. Meteen…niet wachten tot het ‘ineens’ druk werd. Ze hadden nooit zo dicht bij mogen komen. Dat voetbalveld had misschien eerder ingezet kunnen worden en een alternatief feest…NO WAY…uitkomst had hetzelfde geweest, maar bij gebrek aan spullen om te mollen, hadden er wellicht doden gevallen…

Niet belonen…geen feest hier, wegwezen…niet goedschiks,dan kwaadschiks. Mensen die niet willen vertrekken, komen met foute redenen…



Ik vind het weer IN en IN triest,maar niet schokkend. Had niet anders verwacht.



Mijn facebook afmelden? Zou niet weten waarom…maak geen gekke evenementen en heb geen hordes vreemde mensen tussen mijn contacten.

Jullie zullen me dan wel een vreselijk brave tiener hebben gevonden, maar nee, ook toen ik jong was zou ik daar serieus nooit over nagedacht hebben om daar naartoe te gaan.

Ik hield dan ook absoluut niet van uitgaan bijv., dus misschien ben ik ook wel een beetje wereldvreemd :wink:

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat het clean project is afgehouden. Denk eerlijk gezegd dat niemand in Haren zat te wachten op nog een keer een grote groep vreemden. De bewoners hebben het veel met elkaar gedaan en met de millieudienst. Ze zijn om 7 uur s’ morgens begonnen en voor zover ik van mijn vriendin begreep ziet het er nu weer keurig geveegd en schoon uit. De vernielingen zijn er nog en ook de bange mensen.



het raakt me als ik hoor dat bejaarden erg bang zijn geweest. het raakt me als een winkelier huilend verteld over wat hij heeft gezien en gehoord.



Waarom alles vernielen? Ik snap dat je er heen gaat als je puber bent. Ik snap niet dat je spullen van anderen kapot maakt. Puur en alleen ter eigen vermaak.

Ik snap er gewoon helemaal niets van



vind het echt een raar iets,



dat mensen dit doen en leuk vinden, ook om gewoon maar even te gaan kijken.

:roll:

De media heeft hier wel een groot aandeel is gehad, ze laten beelden zien van opgeschoten jeugd die het grappig vinden om toch naar het feestje van Merthe te gaan, zelfs als ze weten dat er geen feest is. Het werkt aanstootgevend op andere.



Ik hoorde dat er een flink aantal ouders zijn geweest die hun kinderen op het politiebureau hebben afgeleverd. :thumbup:

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9394371.ece/Bejaarde-man-mishandeld-tijdens-rellen



dit moet nooit de bedoeling zijn geweest…

@pooh wrote:

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9394371.ece/Bejaarde-man-mishandeld-tijdens-rellen



dit moet nooit de bedoeling zijn geweest…




Nee dat moet niet de bedoeling zijn geweest. Maar het is WEL gebeurd.

Moeten ze van tevoren bij nadenken.

Pfffff kan me echt kwaad maken om dit rare fenomeen.

@mandy_d. wrote:



Jong geweest, tja, ik ben ook jong geweest en toch snap ik het niet. Bij iets unieks willen zijn,waarvan je (als je werkelijk van goede huizen bent) WEET dat er rotzooi van komt? Nee…daar wil ik niet bij zijn.



.




Dus als je niet van goede huizen bent dan doe je zulke dingen???

Dus alleen asso’s doen zo iets. :think:

Een kakker zal dat zeker niet doen, maar ook al kom je uit een gezin waar je goed in word opgevoed dan zijn er nog kinderen/pubers die aan zoiets meedoen.

Ik denk dat Mandy het niet letterlijk maar figuurlijk bedoelt. (als in 's morgens een vent, 's avonds een vent. )



Aan de andere kant denk ik wel dat opvoeding hier mee te maken heeft. Uitzonderingen daargelaten denk ik dat criminaliteit vaker voorkomt in gezinnen waar de regels van de samenleving minder goed nageleeft worden. Oftewel in asso gezinnen zoals Ingelke aangeeft.

@ariel wrote:

Ik denk dat Mandy het niet letterlijk maar figuurlijk bedoelt. (als in 's morgens een vent, ‘s avonds een vent. )



Aan de andere kant denk ik wel dat opvoeding hier mee te maken heeft. Uitzonderingen daargelaten denk ik dat criminaliteit vaker voorkomt in gezinnen waar de regels van de samenleving minder goed nageleeft worden. Oftewel in asso gezinnen zoals Ingelke aangeeft.




Dank. Vond het al apart dat het verkeerd gelezen werd. Ik dacht dat "van goede huizen komen’ een algemeen bekende uitdrukking was. Heeft volgens mij niets met asso of kakker te maken (hoewel het misschien wel daar begonnen is, maar nu is het gewoon een uitdrukking).



En eerlijk is eerlijk…je moet wel goed ziek zijn je zo te laten gaan…iemand die vooraf goed in staat is de gevolgen van zijn/haar daden te overzien (ja ook op jonge leeftijd), laat zoiets niet snel gebeuren.

Heeft niets met sociale status te maken, misschien wel met IQ, maar ook dat hoeft niet perse…(voor de duidelijkheid, ik ben noch een kakker, noch beweer ik hier dat IK een hoog IQ heb, voor het geval het niet meteen begrepen gaat worden).

Ik vind het ook wel goed dat er ouders zijn die met hun kind aan komen zetten op het politie buro.



Ook erg dat er een oude man zwaargewond is geraakt. Ik begreep dat er in zijn huis werd ingebroken of het was iig bij zijn huis.

Ze zijn nu bezig alle foto’s en flimpjes te bekijken die ze binnen hebben gekregen. Gisteren waren er al 36 op gepakt. Dat ze ze maar laten boeten voor dit.



Germ, die oude man. Daar zal de schrik er altijd inblijven zitten.