Pas op!!! Gorilla ontsnapt!!

@Ashes wrote:



trouwens voor de omstanders wel heftig hoor, zeker deze foto vond ik wel indrukwekkend





je zal dr zitten met je kind :shock:




Ik vond dit ook erg angstig, je zal er idd maar zitten :shock: :? :?

Dat snoetje van dat kindje ook :cry:

@TaMa wrote:

Nee ik snap je punt wel Ruud maar toch denk ik dat deze vrouw zich dus echt niet heeft verdiept in de gorilla’s dus die heeft het niet door gehad. Vreemd inderdaad maar goed, ik vind het zo triest dat dit gebeurt is zowel voor de gorilla als voor de vrouw.



Maar het zou wel een verbetering zijn als de verzorgers van de gorilla’s voortaan wat beter zouden opletten. Bezoekers die zich zo gedragen tegen de apen een waarschuwing geven of zeg ik nu iets wat niet te doen is? :think:




die verzorgers hebben opgelet en een waarschuwing gegeven dat ze zich met de andere apen bezig moest houden wat kun je als verzorger nog meer doen?



ik denk ook dat als je z’n vrouw had uit proberen te leggen dat hij het niet leuk bedoeld dat ze het niet had geloofd je ziet op het filmpje dat iemand haar vragen stelt of hij miss boos is en of hij dat miss niet leuk vind maar nee dat vind hij leuk en hij vind het grappig ik denk dat dit echt z’n koppig mens was een beetje tja hoe noem je het??



en ik vind als het oudere kinderen waren dat iemand wel iets had kunnen zeggen er zijn kennelijk genoeg mensen geweest die hebben gezien datdie kinderen dat deden dan hadden die iets moeten zeggen as ik dat zou zien zou ik er iets van zeggen.

@Lydia zoiets bedoelde ik inderdaad.



Volgens mij hebben de meeste mensen altjd de neiging om beesten die tam lijken als lief en ongevaarlijk te zien.



Als je naar een olifant kijkt bijvoorbeeld… Ik heb er in Thailand op gereden, ze geaaid enz. en ze lijken heel vriendelijk, zachtaardig en lief. Maar als je dan even later ziet tijdens een werkdemonstratie hoe sterk zo’n beest is dan denk je wel even na.



Ik denk persoonlijk dat het ondanks alles een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden is. De dierentuin zal er best van overtuigd geweest zijn dat de gorilla de sprong niet zou halen. Maar als zo’n beest boos is zijn ze verschrikkelijk sterk… Dat blijkt maar weer eens

@ruud wrote:

@Lydia zoiets bedoelde ik inderdaad.



Volgens mij hebben de meeste mensen altjd de neiging om beesten die tam lijken als lief en ongevaarlijk te zien.



Als je naar een olifant kijkt bijvoorbeeld… Ik heb er in Thailand op gereden, ze geaaid enz. en ze lijken heel vriendelijk, zachtaardig en lief. Maar als je dan even later ziet tijdens een werkdemonstratie hoe sterk zo’n beest is dan denk je wel even na.



Ik denk persoonlijk dat het ondanks alles een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden is. De dierentuin zal er best van overtuigd geweest zijn dat de gorilla de sprong niet zou halen. Maar als zo’n beest boos is zijn ze verschrikkelijk sterk… Dat blijkt maar weer eens




Manlief liep in Zimbabwe in zijn eentje in de jungle, draaide zich om en stond oog in oog met een olifant. Die beesten zijn dan idd niet zo lief :wink:



Deze gorilla is opgevoedt door mensen. Zie het resultaat :roll:

Mensen en opvoeden, gaat niet samen :wink:

van http://www.nu.nl

een stukje uit de tekst (eerst reactie van de vrouw):



“Hij is en blijft mijn lieveling. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug”, zegt de vrouw zondag in een interview met De Telegraaf.



Directeur van Blijdorp Ton Dorresteijn zegt in de krant dat het gedrag van de aap echter verkeerd wordt uitgelegd. “Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nooit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging”, aldus de directeur.




Ik moet nu toch echt zeggen dat ik die vrouw ontzettend dom vindt als ze dit echt zo gezegd heeft. Dat ze maar niet wil geloven dat het geen lachen is wat hij doet :doh:

Ik hoop iig dat ze het nú snapt.



Want als ze straks terug komt uit het ZH en weer in herhaling valt, dan vind ik haar pas dom.



En over die steentjesgooiers, :hand:



Overigens, vind ik wel dat je iemand de toegang tot een dierentuin zou mogen weigeren, of iemand een waarschuwing zou mogen geven.

In een dierenpark heb je je maar te gedragen, als je de dieren aan het uitlokken bent, of kwaad probeert te doen dan vind ik het eigenlijk niet meer dan normaal dat het personeel het recht heeft je de toegang te ontzeggen, of je weg te sturen.

Abbonement of niet…

Ik zie nu die aflevering van NOVA, dat geeft een hele andere wending aan het verhaal.



Die vrouw heeft onbewust Bokito uitgelokt, aangespoord door anderen dacht ze dat ze een band met hem had en vergat waarschijnlijk dat iedereen achteraf wel weet, dat tanden laten zien een teken van agressie is.



Toch vind ik de eindverantwoordelijke de dierentuin, die had de vrouw, als zij idd problemen zagen, de vrouw beter moeten inlichten.



Steentjesgooiers er meteen uit gooien, dat kan echt niet door de beugel! Daar zijn de ouders voor verantwoordelijk voor.



Die foto! Jeetje, wat moet die vrouw een angst hebben terwijl die gorilla vlakachter haar loopt!!

Nieuwe feiten zo bij Hart van Nederland :wink:

ben Bones aan het kijken, maar ik lees de nieuwe feiten na de uitzending hier graag!

Hart van ned. komt pas om 22.30 dan is bones al afgelopen volgens mij :mrgreen:

Wat ik nog te zeggen heb: ik vind echt het ontzettend zielig voor die aap (en voor die vrouw en voor de omstanders). Het moet afschuwelijk zijn om gewoon uitgelachen te worden om de agressie die je voelt opborrelen omdat iemand drie keer per week zo achterlijk komt doen voor je giechel. De intelligentie van apen wordt zeer, zeer onderschat als je het mij vraagt. :hand:

Oh én… wat ik Blijdorp wel kwalijk neem is dat ze die gorilla geen enkele rust gunnen. Honderden mensen kwamen weer kijken vandaag begreep ik… aapjes kijken in de meest negatieve zin lijkt me.



Als ik een dierentuin had zou ik het apenverblijf toch wel enkele dagen sluiten. Maar ja, ik heb het idee dat Blijdorp denkt “ha fijn al die extra inkomsten van nieuwsgierige aagjes die de bewuste aap wel willen zien”… :naughty:

@prinsjeJason wrote:

Hart van ned. komt pas om 22.30 dan is bones al afgelopen volgens mij :mrgreen:




lees dat nu pas, ben nu te laat…

Weet je wat ik trouwens niet snap? Die ooggetuigenfoto’s… Als mij zoiets zou overkomen dan zou wel het laatste zijn waaraan ik zou denken m’n camera pakken… :think: :roll:

ACh ja je zit onder je tafeltje en je moet toch wat om de tijd te doden :mrgreen:

@Bella wrote:

ACh ja je zit onder je tafeltje en je moet toch wat om de tijd te doden :mrgreen:






:lol: :lol: :lol: sorry moest hier toch wel om lachen :oops: :oops:

@SeeSeeEm wrote:



Toch vind ik de eindverantwoordelijke de dierentuin, die had de vrouw, als zij idd problemen zagen, de vrouw beter moeten inlichten.


Ik neem aan dat ze haar echt wel hebben ingelicht. Lijkt me niet dat ze haar verzocht hebben haar aandacht op de andere groepsleden te richten met als argument dat Bolito anders verwend raakt door al die aandacht. Ze zullen haar heus wel verteld hebben dat zijn 'lachen' een teken van agressie is. Maar mensen interpreteren de gezichtsuidrukkingen van apen nu eenmaal zoals ze dat bij mensen zouden doen en mw heeft blijkbaar de argumenten van de verzorgers niet voor waar aangenomen :?

De dierentuin is in zoverre verantwoordelijk voor de ontsnapping dat de gracht domweg 2 meter breder had moeten zijn, of de beveiliging met schrikdraad ofzo aangevuld had moeten worden. De hele dag minstens 2 man personeel (1 binnen en 1 buiten) het publiek laten bewaken (zodat ze zich niet misdragen) vind ik persoonlijk overdreven. Natuurlijk hou je als dierverzorger een oogje in het zeil, maar er zijn belangrijkere werkzaamheden die ook iedere dag gedaan moeten worden.

Die vrouw schijnt heel vaak naar hem te komen kijken, en ze was een paar dagen geleden al door een oppasser gewaarschuwd afstand te nemen en de gorilla niet recht aan te kijken. In mijn ogen heeft ze er dan wel zelf een beetje om gevraagd. De gorilla heeft iets gedaan wat geen enkele dierentuin voor mogelijk heeft gehouden, namelijk over zo’n breed en diep water heenspringen. Waarschijnlijk was hij uitzinnig. Ik kan me dat goed voorstellen, dag in dag uit die grijnzende mensen waar je als gorilla tegenaan kijkt. Terwijl grijnzen en staren inderdaad een bedreiging is voor die beesten…



De aap heeft geen schuld. De dierentuin is verantwoordelijk, want die gracht was blijkbaar niet breed genoeg wat ze nooit voor mogelijkhadden gehouden, maar het dier is uitzinnig gemaakt. Ã?ls er al een schuldige is is het die vrouw zelf, die hem dag in dag uit lastig tergde omdat ze naar hem lachte en hij dan “teruglachte”. Aangevuld met steentjesgooiende kinderen en blijkbaar ouders die het niet nodig vinden hun kinderen dat te verbieden… tel uit je winst…



Zulke dieren horen gewoon niet in een dierentuin. Het zijn en blijven wilde dieren, en het is niet zo gek dat daar dan wel eens ongelukken mee gebeuren…

Ik ben het helemaal met je eens Jenni! :thumbup:

Oppasser waarschuwde slachtoffer gorilla-aanval

Uitgegeven: 21 mei 2007 07:38

Laatst gewijzigd: 21 mei 2007 07:40



AMSTERDAM - Een oppasser van Diergaarde Blijdorp had het slachtoffer van de aanval door een ontsnapte gorilla gewaarschuwd.



De dierverzorger vroeg de vrouw enkele dagen voor de aanval, waarbij zij meer dan honderd keer werd gebeten en een verbrijzelde hand opliep, afstand te houden en de aap niet recht in de ogen te kijken.







Dat bevestigt de man van het slachtoffer maandag in het AD.






Wij waren verbijsterd door het nieuws afgelopen vrijdag. Wij komen zo vaak in de dierentuin (hebben een abbonement) en normaal zitten wij altijd wel rond die tijd op het betreffende terras bij de speeltuin. Wat waren wij blij dat we besloten hadden om niet te gaan. Het nieuws heeft ons de afgelopen dagen best wel beziggehouden.



Maar hoe meer nieuws nu naar buitenkomt, hoe ‘begrijpelijker’ ik het gedrag van Bokito vind. Ik heb deze mevrouw meerdere keren in actie gezien in het apenverblijf waarbij ze ook wel eens is aangesproken door de bezorgers. Toen vonden wij het al verbazingwekkend (ander woord weet ik even niet ervoor) hoe zij elke (re)actie van Bokito uitlegde als zijnde een ‘positieve’ reactie op haar. In haar ogen was het gewoon een grote knuffelaap die dol op haar was.



Wat betreft het steentjes gooien. Ik weet niet eens zo zeer of het nu wel jeugd/kinderen zijn geweest, want helaas zijn er ook volwassenen die het reuzeleuk vinden om dieren te bekogelen of die het doen om het dier zover te krijgen om zich op hen te richten/ aandacht te krijgen.



Dood- en doodzonde dat Blijdorp hiermee in een kwaad daglicht komt te staan, terwijl zij echt met het dierenwelzijn voorop, een prachtige dierentuin zijn. En dat in hun jubileumjaar. Echt jammer.