Pas op!!! Gorilla ontsnapt!!

@Rooike wrote:

Op de Nova site is ook al een Poll aangemaakt of hij moet worden afgemaakt enzo… :eh:




Dat vind ik dus veels te ver gaan!

Die aap hoort zeker de schuld niet te krijgen…maar de vrouw ook zeker niet. Zij was er van overtuigd dat ze een ‘band’ met de aap had. Het zal nooit haar bedoeling geweest zijn hem zo uit de tent te lokken. En de aap reageert uit instinct.



Wellicht hadden de oppassers het beter in de gaten kunnen houden en de vrouw meer kunnen wijzen op het feit dat de aap bepaald gedrag juist agressief vindt…terwijl zei het als lief en leuk op vat…



Maar ik vind het zeeeeer onterecht om te zeggen dat het de eigen schuld is van deze mevrouw.

Dit staat op de site van Nova:


Bokito is door mensen opgevoed nadat hij was verstoten en hij richt zich ook heel erg op mensen. Zijn slachtoffer, een 57-jarige vrouw kwam meermalen per week naar de gorilla's kijken en had een speciale band met Bokito. De laatste tijd was ze, op verzoek van de verzorgers, haar aandacht meer op andere apen gaan richten. Het kan zijn dat Bokito dat gemerkt heeft.


Dat is weer een heel ander verhaal... :think:

Het is in ieder geval erg wat er gebeurd is, maar ik heb ook medelijden met het beest. Ik heb de poll op de site van Nova ingevuld en gelukkig is 92% het met me eens dat het beest niet afgemaakt hoeft te worden. De dierentuin moet gewoon meer maatregelen nemen zodat dit niet meer kan gebeuren.

Hoe dan ook:



1e -> verschrikkelijk dat dit heeft plaats gevonden

2e -> deze Mw heeft kennelijk iets verkeerd gedaan, als hij recht op haar af ging :eh: , hij had vast genoeg voor het grijpen en toch alleen deze Mw, vind ik wel apart, maar zegt dus iets over de Mw.

3e -> als de verzorgers Mw al in de smiezen hadden en zijn gedrag, hadden ze dus Mw moeten waarschuwen en verzoeken een tijdje niet te komen óf haar gedrag aan te passen rondom de apen.



Gelukkig heeft hij kinderen te pakken gehad, die hadden het echt niet overleefd en ik vraag mij eerlijk af of Mw het overleefd. Al die beten en de bacterieën die daarbij komen als die een infectie veroorzaken is ze voorlopig nog niet klaar als ze die infectie al overleefd :?



Triets hoor, jammer is dat altijd gelijk een dier de schuld krijgt :hand:

Terwijl als je het verhaal verder kijkt, kan je ook nog vinden dat hij is uitgedaagd :naughty:

de verzorgers hebben mw aangesproken maar ja je kan ee abonnemnt houdster geen toegang tot de apen verbieden he dan krijg je daar weer klachten en miss wel rechtzaken over dat is juist zo moeilijk tegenwoordig.

@charity wrote:

de verzorgers hebben mw aangesproken maar ja je kan ee abonnemnt houdster geen toegang tot de apen verbieden he dan krijg je daar weer klachten en miss wel rechtzaken over dat is juist zo moeilijk tegenwoordig.




Nee, je kan iemand idd niet verbieden te komen. Maar je kan haar wel wijzen op de regels van de apen…bijvoorbeeld dat ze aankijken als bedreiging en agressie zien, terwijl deze mevrouw in de veronderstelling is dat het zo leuk is dat deze aap haar aan kijkt en dus steeds oogcontact zoekt.

@Joepie! wrote:

@charity wrote:
de verzorgers hebben mw aangesproken maar ja je kan ee abonnemnt houdster geen toegang tot de apen verbieden he dan krijg je daar weer klachten en miss wel rechtzaken over dat is juist zo moeilijk tegenwoordig.




Nee, je kan iemand idd niet verbieden te komen. Maar je kan haar wel wijzen op de regels van de apen…bijvoorbeeld dat ze aankijken als bedreiging en agressie zien, terwijl deze mevrouw in de veronderstelling is dat het zo leuk is dat deze aap haar aan kijkt en dus steeds oogcontact zoekt.




idd lijkt mij van die aap wel duidelijk signaal maar goed, de domheid van de mens…





trouwens voor de omstanders wel heftig hoor, zeker deze foto vond ik wel indrukwekkend





je zal dr zitten met je kind :shock:

Blijkbaar hebben de verzorgers mw uitgelegd dat hij haar aandacht als ongewenst beschouwde en haar daarom gevraagd haar aandacht op de andere dieren te richten. ze heeft die boodschap duidelijk niet begrepen.

Bokito is een volwassen man en zal aggressief gedrag van mw (want recht aankijken en met de tanden ontbloot lachen is in de ogen van apen agressief gedrag) niet negeren maar met agressie beantwoorden. Dat zij dat zag als dat hij haar aandacht probeerde te trekken vind ik echt dom van haar.

Ik werk zelf met apen en als ik een mannelijke baviaan al maar 2 sec recht aankijk dan reageren ze al agressief terug (en ik zou een relatief kleine baviaan al niet graag zonder tralies of gracht voor me hebben, laat staan een gorilla).



Het is mij echter niet duidelijk of mw bij het eiland stond te kijken en hij rechtstreeks op haar af de gracht over is gesprongen. Als dat niet zo is, is het nog steeds wel begrijpelijk dat hij haar aangevallen heeft (hij zal haar best herkent hebben), maar dan is het de vraag waarom hij ontsnapt is. Hoe je het ook went of keert: bij de meeste (mens)apen in gevangenschap zit een steekje los :?



Ik hoop dat mw snel beter wordt, maar wel haar lesje geleerd heeft en nu helemaal bij die groep gorilla’s weg blijft.

@Ashes wrote:

@Joepie! wrote:
@charity wrote:
de verzorgers hebben mw aangesproken maar ja je kan ee abonnemnt houdster geen toegang tot de apen verbieden he dan krijg je daar weer klachten en miss wel rechtzaken over dat is juist zo moeilijk tegenwoordig.




Nee, je kan iemand idd niet verbieden te komen. Maar je kan haar wel wijzen op de regels van de apen…bijvoorbeeld dat ze aankijken als bedreiging en agressie zien, terwijl deze mevrouw in de veronderstelling is dat het zo leuk is dat deze aap haar aan kijkt en dus steeds oogcontact zoekt.




idd lijkt mij van die aap wel duidelijk signaal maar goed, de domheid van de mens…





trouwens voor de omstanders wel heftig hoor, zeker deze foto vond ik wel indrukwekkend





je zal dr zitten met je kind :shock:




ja vooral omdat jezelf wel kan indenken dat je rustig moet blijven en stil en laag zitten maar leg dat een kind maar uit als ze z’n giga aap zo dichtbij ziet

Ik vind beide niet schuldig.



Die vrouw heeft het gedrag totaal verkeerd opgevat, als ik dat filmpje zie dan zie ik alleen een agressieve aap. Als dat zo 3 keer per week gebeurd dan kan ik me ook voorstellen dat het op een keer genoeg is voor die gorilla.



Het is alleen erg jammer dat dit is gebeurd, wnat volgens mij had het best voorkomen kunnen worden.

De verzorgers was het al opgevallen, anders hadden ze haar niet verzocht om haar aandacht op de andere dieren te richten, de gorilla is al in het water gezien, en op dat filmpje is ook duidelijk dat hij afressief gedrag vertoonde ten opzichte van haar.



Want die foto van die moeder en dochter vind ik best schokkend.

Niet te spreken over die vrouw.

De gorilla bleef trouwens haar favoriet…

Ik mag wel hopen, dat ze nu beseft dat de gorilla het helemaal niet leuk vond, en straks weer 3 keer per week naar hem staat te loeren.



Wat ik ook best zielig vind, is dat hij nu weer gewoon in een hok zit waar hij van alle kanten bekeken word.

Gun hem ook even zijn rust, en hou hem even apart. Voor zo’n beest lijkt het me ook heftig. Hij ontsnapt niet voor niets.

Dat beest zit misschien vol met stress, en word gewoon weer voor zo’n glazen wand gezet…

Ik spreek de taal van apen niet en toen ik het filmpje zag, zag ik een aap die reageerde op een mevrouw.

In eerste instantie zag ik een grappige interactie tussen die twee. Pas later, nadat ik uitleg heb gehad van een verzorger, begreep ik dat het bedreigend is voor de aap.



Waarschijnlijk heeft zij het ook niet als bedreigend voor de aap gezien en daarom dacht ze een band te hebben. :think:

Ik ben heel nieuwsgierig of de aap bewust ontsnapt is om haar aan te vallen, of per toeval haar verwond heeft.



Ik weet niet of het alles was, maar ik heb gisteren een filmpje gezien dat Bokito aan de hand meegenomen werd. Het was zijn bedoeling volgens mij echt niet om kwaad te doen. Hij was in paniek door alle mensen die om hem heen aan het draaien waren…

Ik mag toch hopen dat ze Bokito laten leven, want dat beestje kan er toch echt niks aan doen.

@Nicje wrote:

Ik spreek de taal van apen niet en toen ik het filmpje zag, zag ik een aap die reageerde op een mevrouw.

In eerste instantie zag ik een grappige interactie tussen die twee. Pas later, nadat ik uitleg heb gehad van een verzorger, begreep ik dat het bedreigend is voor de aap.



Waarschijnlijk heeft zij het ook niet als bedreigend voor de aap gezien en daarom dacht ze een band te hebben. :think:

Ik ben heel nieuwsgierig of de aap bewust ontsnapt is om haar aan te vallen, of per toeval haar verwond heeft.



Ik weet niet of het alles was, maar ik heb gisteren een filmpje gezien dat Bokito aan de hand meegenomen werd. Het was zijn bedoeling volgens mij echt niet om kwaad te doen. Hij was in paniek door alle mensen die om hem heen aan het draaien waren…

Ik mag toch hopen dat ze Bokito laten leven, want dat beestje kan er toch echt niks aan doen.




dat filmpje is in 2004 gemaakt toen hij in berlijn ook al eens was ontsnapt toen zijn er geen gewonden gevallen omdat hij idd nog heel rustig was. hij is toen over een 3 meter hoge glazen wand geklommen hij is erg goed in uitbreken :lol:



vrijdag is hij verdoofd omdat hij helemaal in paniek was.

Oh ok, dank je…

Het leek me al onwaarschijnlijk :wink:

Er schijnen ook kinderen met steentjes gegooid te hebben naar hem. Dat is waarschijnlijk de reden van de ontsnapping geweest. En dat vind ik kwalijk. Waarom heeft niemand iets tegen die kinderen gezegd? Waar waren de ouders? Ik vind hen geloof ik meer schuldig dan de dierentuin en Bokito. :think:



Van nu.nl:


ROTTERDAM - De mannetjesgorilla Bokito, die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde, werd geplaagd door steentjesgooiende kinderen.

Ook het gedrag van de vrouw die hij aanviel, heeft vermoedelijk bijgedragen aan zijn uitbraak. Een woordvoerder van de dierentuin vermoedt dat de combinatie van deze gebeurtenissen Bokito agressief heeft gemaakt.

@Winnie11 wrote:

Er schijnen ook kinderen met steentjes gegooid te hebben naar hem. Dat is waarschijnlijk de reden van de ontsnapping geweest. En dat vind ik kwalijk. Waarom heeft niemand iets tegen die kinderen gezegd? Waar waren de ouders?



Van nu.nl:


ROTTERDAM - De mannetjesgorilla Bokito, die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde, werd geplaagd door steentjesgooiende kinderen.

Ook het gedrag van de vrouw die hij aanviel, heeft vermoedelijk bijgedragen aan zijn uitbraak. Een woordvoerder van de dierentuin vermoedt dat de combinatie van deze gebeurtenissen Bokito agressief heeft gemaakt.


ja idd dan vraag ik mij af waar die ouders waren je brengt je kind toch bij dat het wilde dieren zijn en dat je geen enkel dier plaagt wild of tam.

@charity wrote:

@Winnie11 wrote:
Er schijnen ook kinderen met steentjes gegooid te hebben naar hem. Dat is waarschijnlijk de reden van de ontsnapping geweest. En dat vind ik kwalijk. Waarom heeft niemand iets tegen die kinderen gezegd? Waar waren de ouders?



Van nu.nl:


ROTTERDAM - De mannetjesgorilla Bokito, die vrijdag uit zijn verblijf in Diergaarde Blijdorp ontsnapte en een vrouw ernstig verwondde, werd geplaagd door steentjesgooiende kinderen.

Ook het gedrag van de vrouw die hij aanviel, heeft vermoedelijk bijgedragen aan zijn uitbraak. Een woordvoerder van de dierentuin vermoedt dat de combinatie van deze gebeurtenissen Bokito agressief heeft gemaakt.


ja idd dan vraag ik mij af waar die ouders waren je brengt je kind toch bij dat het wilde dieren zijn en dat je geen enkel dier plaagt wild of tam.

Ik vermoedt dat het "kinderen" waren van een jaar of 14/15 die natuurlijk zonder ouders naar de dierentuin gingen en stoer wilde doen naar hun vrienden dat zie je in dierentuinen wel vaker...

Vanavond is er meer nieuws hierover bij Hart van Nederland.

Ik wil niet oordelen omdat ik niet alle feiten ken maar…



Wat ik niet begrijp is hoe kan iemand die 3x (?) per week interactie heeft met een gorilla niet weten hoe zo’n beest communiceert? Je zou denken dat iemand die er zo vaak heen gaat gek is van die beesen en zich er in verdiept heeft.



Iedereen die in gorilla’s geïnteresseerd is vind kent toch Diane Fossey en de op haar leven gebaseerde film Gorilla’s in the mist? Dan zou je moeten weten dat je als niet dominant lid van de groep geen oogcontact maakt met de leider. Of ben ik nu…

Nee ik snap je punt wel Ruud maar toch denk ik dat deze vrouw zich dus echt niet heeft verdiept in de gorilla’s dus die heeft het niet door gehad. Vreemd inderdaad maar goed, ik vind het zo triest dat dit gebeurt is zowel voor de gorilla als voor de vrouw.



Maar het zou wel een verbetering zijn als de verzorgers van de gorilla’s voortaan wat beter zouden opletten. Bezoekers die zich zo gedragen tegen de apen een waarschuwing geven of zeg ik nu iets wat niet te doen is? :think:

Nee, jij bent nu niet … (geen idee wat je voor ogen had hoor maar iets met apen gok ik :angel: ).

Ik begrijp ook niet dat ze dat niet wist en ik begrijp ook niet dat als dierenverzorgers je er op aanspreken dat je je misschien eens op andere apen moet richten (waar hebben we het eigenlijk over he), dat je dat dan niet doet.

Maar dat zo’n beest ook nog eens ontsnappen kan, dat kan natuurlijk niet.