Hier nog eentje die ook gekeken heeft. enorm veel respect hoor!!!
Heb hier echt hard zitten te janken. Het verdriet om mijn oma kwam hierdoor ook los. (die is ook overleden aan kanker in maart 2010.)
Ja, het is wel goed dat ze dit soort dingen laten zien op tv maar het is ook gruwelijke ziekte!
@Mich@ wrote:
Het verdriet om mijn oma kwam hierdoor ook los. (die is ook overleden aan kanker in maart 2010.)
![]()
:hug: meid dat is ook allemaal nog heel vers voor je.
gecondoleerd.
De uitzendingen heeft het gesprek hier wel los gemaakt hoor, in positieve zin. de dood zou eigenlijk een veel meer besproken onderwerp moeten zijn in huishoudens. minder beladen.
@kaboutertje wrote:
De uitzendingen heeft het gesprek hier wel los gemaakt hoor, in positieve zin. de dood zou eigenlijk een veel meer besproken onderwerp moeten zijn in huishoudens. minder beladen.
Hier ben ik het totaal mee eens, alleen ik kijk alleen. Mijn man wil niet naar dit soort promgramma’s kijken. Helaas.
Maar het zet mij wel aan het denken, ik ga binnenkort toch een beetje beschrijven hoe ik er over denk…
Ik wil bijvoorbeeld een hele simpele kist en als ik dan kleine kinderen of kleinkinderen heb dan mogen die de kist versieren of er op schrijven…
Mijn hele familie woont in Friesland, mocht ik jong komen te sterven dan wil ik in Friesland begraven worden. Binnen nu en 20 jaar ofzo. Daarna mogen ze me wel hier begraven in Zuidholland.
Witte bloemen en bepaalde muziek, en na de begrafenis een soort van high tea. Thee & koffie met koekjes en chocola… :drool:
Zoiets…

Ik ben door wat ik zelf op best jonge leeftijd meegemaakt heb (mijn moeder is overleden aan borstkanker na een ziekbed van bijna 6 jaar toen ik 16 was) heel veel bezig met de dood en tegen mijn kinderen eigenlijk altijd al heel open over de dood. Ze weten dat mijn moeder ook hun oma is (Jim iig) en dat die dood is, maar dat er inmiddels een andere oma is begrijpen ze niet uiteraard.
Toen onze hond dood ging heb ik dat Jim ook uitgelegd dat ie ziek was en dat de dokter kwam omdat ze niet beter zou worden, dat de dokter dan een speciaal slaapprikje ging geven en dat ze dan dood zou gaan van dat prikje en naar oma in de wolkjes zou gaan. Ik heb ook niet gezegd dat ze is gaan slapen, want ik wil niet dat de kids dat met elkaar asociëren (slapen en dood gaan).
Ik ben zelf ook niet bang om dood te gaan, over hele lange tijd hoop ik, maar mijn grootste angst is nog altijd om een slopende ziekte als kanker te krijgen en te moeten meemaken wat mijn moeder allemaal heeft moeten meemaken, het gevecht om te moeten blijven leven in eerste instantie puur en alleen voor jezelf en later omdat je het bijv. je kinderen niet aan wil doen om dood te gaan. Zo oneerlijk allemaal…
@kaboutertje wrote:
Yvon Jaspers doet het zooooo ontzettend goed! Echt, zeker de juiste persoon voor dit alles.
hmmm daar ben ik het toch niet mee eens…ik erger me elke aflevering meer aan haar eigenlijk :? ik vind haar zo aanwezig, haar vragen zo sturend, en die Brabantse onderonsjes…ik word er gewoon een beetje kriegelig van…van mij mag er volgende keer dus weer een andere presentatie komen…
Fiep ik denk dat zij gewoon echt zo is. En dat Brabantse hoort bij haar en ik denk niet dat zij de moeite wel doen om dat accent te verliezen en met de bekende Hilversumse r (ej) te praten. Ik vind dat wel goed, doe het namelijk zelf ook niet, ik ga niet de moeite doen om mijn brabantse accent te verdoezelen of opeens abn te praten die zachte g hoort bij mij. Ik denk dat zij er zo ook over denkt. (Ik bedoel heb nooit in de gaten gehad dat Chantal Janzen limburgse was tot ik dat eens op tv hoorde… en ook Danny de Munk moest trainen om zijn accent kwijt te raken, terwijl ik dat nou juist altijd wel iets leuks vindt omdat het je maakt wie je bent…)
Maar allemaal helemaal offtopic natuurlijk…
het maakt mij niet uit of zij echt zo is, ik vind haar in dit programma gewoon storend… Niet dat ze een Brabants accent heeft overigens, maar wel dat als ze met een Branbantse praat (Maaike, Lonneke), dat het dan een soort Branbants onderonsje wordt, met éxtra Brabants accent. Ik vind het bij zo’n programma gewoon niet prettig, ik vind haar vraagstellingen ook niet fijn, en ik vind echt bij sommige scene’s dat de aandacht te veel op haar ligt.
(niks offtopics aan toch?)
Lonneke is toch niet Brabants? Maaike wel ja daar heb je gelijk in. Moet eerlijk zeggen dat je daar op zo’n moment in mee gaat hoor, op mijn werk heb ik wel eens brabantse cliënten aan de lijn die dan heerlijk plat doorlullen en in het begin blijf ik netjes praten maar aan het eind van het gesprek lal ik lekker plat mee en hangen we op met houdoe… mijn collega’s weten precies wanneer ik met een brabander praat (die vinden het wel grappig altijd). Maar goed kan me wel voorstellen dat je je daar aan kan storen hoor.
En eigenlijk idd niet offtopic want het gaat over het programma hè?!
Ik vind accent echt geen issue. Dat valt pas op als je je al stoort aan iemand, niet andersom.
Dat heb ik wel bij Maud Hawinkels (stem van SNS bank), dat vind ik echt irritant, of van die echte Haagse Harries, zoals die van de Carglass reclame, of van die tvshop commercials.
Lonneke komt uit Gelderland volgens mij, maar dat ligt wel in de buurt van het Brabants accent. Ikzelf kan het Gelders accent wel redelijk nadoen als brabantse, omdat die klankkleur er dicht bij zit, net als Limburgs.
Maartje komt uit Brabant, Bob uit Den Haag, Sandra en Pieter Jan weet ik niet.
Maar ik merk aan Yvon niet dat ze daar expres ABN gaat praten ofzo.
Dat deed ze in Boer zoekt vrouw volgens mij ook niet, al heb ik dat niet gekeken. (ben een van de weinigen)
ik vind haar accent ook geen issue, maar wel als ze het opeens extra hard aanzet, zoals bv in die scene op het strand in gambia, met het litteken van Lonneke. En het is dan niet alleen haar accent maar gewoon haar heel manier van reageren. (zelfde als op die uitvaartbeurs waar ze zo heel uh aanwezig reageert op die nep-lijken of wat het ook waren). Ik vind dat gewoon niet prettig, wslk in andere programma’s ook niet (hier ook geen boer-zoekt-vrouw-kijker, ken haar alleen nog van het klokhuis van lang lang geleden), maar in dit programma al helemaal niet. Niet omdat het van mij de hele tijd in mineur-stemming hoeft, maar ik vind het gewoon te aanwezig.
Fiep, is het dan voor jou niet het geval dat je je al aan haar irriteert en dat dan het accent net teveel is? Want met Lonneke op het strand laat yvon inderdaad zichzelf zien, maar vanuit de deelnemers merk je niet dat het hen stoort, want die kennen haar inmiddels en weten hoe ze is.
Ze laat het consequent zien wanneer ze zich echt verbaasd om iets, ze zet het niet extra aan bij Brabanders (Lonneke is immers ook geen brabantse)
En dat vind ik dan wel weer authentiek.
Al vind ik het op zich wel goed om het volgende programma weer door een ander te laten doen. Puur omdat het dan om het programma gaat en niet om de presentator.
Niet het accent dus
Wat Fiep heeft heb ik ook een beetje. Het gaat net ff te…kan het niet goed omschrijven, maar voor situaties waar zij in zit gaat het net even te voor mijn gevoel. Ze zit bij mij echt tegen het randje aan.
Iedere aflevering heb ik wel een paar momenten dat ik denk: oeh…en dat is niet om wat ze zegt, maar om hoe enthousiast (misschien het verkeerde woord, misschien meer overtuigend) ze iets zegt. Echt de manier van doen en laten…die voor mij in de situatie van het programma niet helemaal past.
Als ze praat en ze begrijpt wat iemand bedoeld, dan straalt ze een soort trots uit en daarmee trekt ze teveel aandacht. Terwijl het programma niet om haar draait. Het is niet interessant dat zij zich zo goed kan verplaatsen in een ander, het gaat er juist om dat de mensen die ziek zijn hun verhaal willen overbrengen. Ze zou zich wat onderdaniger op kunnen stellen.
Ik denk dat ik wel begrijp wat jullie bedoelen.
Al heb ik me er tot op heden nog niet echt aan gestoord, wat Joepie schrijft is me dus wel opgevallen maar niet dat ik me er aan stoor.
Behalve dan van die ‘lijken’ op die beurs, maar Lonneke leek het zelf ook wel lachwekkend te vinden.
Ik denk dat zij zich ook een beetje opstelt aan de hand van de persoon waar ze bij is.
Lonneke is zelf ook nogal uitbundig en vrolijk en ik denk dat zij daarin meegaat.
Bij Bob en zijn vriendin is ze bijvoorbeeld heel anders.
Dat Brabantse accent is me ook niet opgevallen, maar dat komt wellicht omdat ik dat zelf ook heb en ik het dan niet eens merk.
Op wat kleine puntjes na vind ik niet dat ze het heel slecht doet.
Ik ken haar overigens alleen als de moeder van Knofje…
Ik heb gisteren toevallig kort wat terug gekeken van de twee voorgaande seizoenen met Patrick Lodiers. Nou, ik moet je zeggen: ik vind Yvonne Jaspers vergeleken daarbij echt een verademing.
De hele insteek van dit programma is natuurlijk om “zo normaal mogelijk” over de dood te praten en om grenzen te verleggen. Echt alles bespreekbaar te maken.
Soms vind ik het respectloos overkomen. (wel of geen brabants accent )
Maar ik vind dat zij het ook wel over een emotionele boeg kan gooien, wat bij Patrick helemaal miste. Wat mij betreft dus zeker een vooruitgang.
Wat grappig ik vond Patrick ook echt heel goed. Ik vind het ook echt geen BNN programma eigenlijk, zo mooi gemaakt en zo eerlijk terwijl BNN voor mij niet altijd voor serieus staat. Ik denk dat Yvon bij bijv. Sandra wel een hele goede indruk gemaakt heeft als ik naar het afscheid kijk. Ze had met haar echt een klik had ik het idee en met Maartje ook wel. Bij Pieter Jan vind ik het dan ook weer heel anders.
Ik vind het hoe dan ook en op wat voor manier dan ook heel erg bijzonder dat iemand een presentator en camera’s op deze manier op het meest intense moment in zijn/haar leven toelaat. De presentator moet natuurlijk ook nog omgaan met alle emoties die daarbij komen kijken en werkt niet volgens een draaiboek, ik heb daar echt respect voor. Dus ik vind het echt wel heel knap dat er zoveel mooie gesprekken en momenten uit komen. Voor mij mag dit programma en dan niet 1 seizoen maar alle seizoenen worden voorgedragen voor bijv. een Gouden Roos…
Wat ik me nu afvraag hoe komen ze aan de mensen die mee doen aan zon progamma?
@Claud77 wrote:
Wat ik me nu afvraag hoe komen ze aan de mensen die mee doen aan zon progamma?
wat ik van een kennis weet is dat hun op een oproepje via internet gereageerd hadden, ze deed het eerste seizoen mee.
@fiep klophout wrote:
ik vind haar accent ook geen issue, maar wel als ze het opeens extra hard aanzet, zoals bv in die scene op het strand in gambia, met het litteken van Lonneke. En het is dan niet alleen haar accent maar gewoon haar heel manier van reageren. (zelfde als op die uitvaartbeurs waar ze zo heel uh aanwezig reageert op die nep-lijken of wat het ook waren). Ik vind dat gewoon niet prettig, wslk in andere programma’s ook niet (hier ook geen boer-zoekt-vrouw-kijker, ken haar alleen nog van het klokhuis van lang lang geleden), maar in dit programma al helemaal niet. Niet omdat het van mij de hele tijd in mineur-stemming hoeft, maar ik vind het gewoon te aanwezig.
Ik heb het ook gezien en ik irriteerde me er niet aan omdat ik het gevoel had dat ze dit deed omdat ze niet zo goed ermee om kon gaan wat ze op dat moment zag of mee maakte. In mijn ogen heeft ze het op die momenten moeilijk (het is ook maar een mens) en is dit haar manier om daar mee om te gaan. Hoe je dat vind is natuurlijk persoonlijk, maar ik geloof niet dat ze het expres doet om maar zo te zeggen. En ik vind dat haar voorganger eigenlijk dezelfde manier van presenteren had, maar ook dat is weer persoonlijk.
@juulke wrote:
@fiep klophout wrote:ik vind haar accent ook geen issue, maar wel als ze het opeens extra hard aanzet, zoals bv in die scene op het strand in gambia, met het litteken van Lonneke. En het is dan niet alleen haar accent maar gewoon haar heel manier van reageren. (zelfde als op die uitvaartbeurs waar ze zo heel uh aanwezig reageert op die nep-lijken of wat het ook waren). Ik vind dat gewoon niet prettig, wslk in andere programma’s ook niet (hier ook geen boer-zoekt-vrouw-kijker, ken haar alleen nog van het klokhuis van lang lang geleden), maar in dit programma al helemaal niet. Niet omdat het van mij de hele tijd in mineur-stemming hoeft, maar ik vind het gewoon te aanwezig.
Ik heb het ook gezien en ik irriteerde me er niet aan omdat ik het gevoel had dat ze dit deed omdat ze niet zo goed ermee om kon gaan wat ze op dat moment zag of mee maakte. In mijn ogen heeft ze het op die momenten moeilijk (het is ook maar een mens) en is dit haar manier om daar mee om te gaan. Hoe je dat vind is natuurlijk persoonlijk, maar ik geloof niet dat ze het expres doet om maar zo te zeggen. En ik vind dat haar voorganger eigenlijk dezelfde manier van presenteren had, maar ook dat is weer persoonlijk.
Ja, het is maar een mens, maar ze presenteert wel een programma en dan is ‘jezelf zijn’ niet altijd je-van-het, of iig niet het enige dat telt, want je moet gewoon ook een programma maken, dat een bepaalde sfeer uitstraalt en waar mensen naar moeten kijken en wat bij mensen een bepaalde snaar moet raken.
En dan hebben allemaal mensen een mening over je. Part of the job.

(en ik geloof heus niet dat ze het ‘met opzet’ doet om mij te irriteren

Ik heb vanmiddag wat oudere afleveringen teruggekeken en wat me vooral opviel was dat ik de mensen die gevolgd werden veel directer vond.
Dat kan aan hun liggen, maar mischien ook wel aan degene met wie ze een gesprek hebben.