Ovenschotel

misschien een domme vraag maar. Maken jullie de ovenschotel de dag op voorhand klaar en zetten hem de dag erna in de oven? Of doen jullie alles op dezelfde dag?

Groeten

Isle

Isle, ik doe vaak de dag zelf. Maar vaak daags erna nog in de oven wat over is.

Ik heb wel eens lasagna daags ervoor klaargemaakt, om de dag erna in de oven te zetten. Zoiets doe ik dan wel langer op een lagere temp. Want ik meen dan altijd dat het langer moet omdat er niks warm is…

Broccoli ananas schotel

Ingrediënten:

Broccoli

Ananas

Des stukjes van Qorn of voor de niet vegetariërs onder ons kip stukjes

Aardappels

Ketjap

Kaas of paneermeel.

Melk (voor door de puree, je kan uiteraard ook boter of iets anders wat je zelf lekker vind gebruiken).

Olijfolie (of boter als je dat lekkerder vind)

*koeienmelk intolerantie: gebruik geitenmelk of quinoa melk.

Kook de aardappels gaar en maak er puree van. Kook de broccoli +/5 minuutjes. Ze moeten nog een beetje hard zijn ?. Bak de stukjes qorn of kip en gooi als deze bruin worden de ananas er nog even doorheen.

Vet een ovenschaal in met olie begin met een laagje aardappelpuree. Dit laagje aardappelpuree meng je met ketjap. Daarop de qorn/kip-ananas mix en daarop de broccoli. Uiteindelijk nog een laag puree. Bovenop de laag puree kaas of als je daar niet van houd paneermeel. *tip. Doe wat boter op de puree, dna wordt de paneermeel knapperiger.

+/- een half uurtje in de oven op ongeveer 200 graden (hete lucht)

Bon a Petit.

Pasta met spinazie uit de oven

Ingrediënten voor 4 personen

• 350 gr (mager) gehakt
  • 500 gr spinazie (vers of diepvries)
  • 2 gesnipperde uien
  • 1 teentje knoflook
  • olijfolie
  • 500 gr (volkoren) penne rigate (andere pasta kan ook natuurlijk)
  • 200 ml creme fraiche
  • 300gr oude of belegen kaas
  • cayenne peper
  • zwarte peper en zout

Voorbereiding

Snipper de uien

verwarm oven op 200C

Bereidingswijze

Zet een pan water op voor de pasta. Als je verse spinazie hebt doe alle spinazie in een andere pan met een bodempje water, en laat de spinazie slinken. Doe ondertussen een scheutje olijfolie in een koekenpan en bak de gesnipperde ui tot ze geel zijn; doe daarna in een schaaltje. Als het goed is kookt het water voor de pasta, kook de pasta al-dente. telegelijkertijd kan je het gehakt rul braden (zonder boter of olie), knijp het teentje knoflook uit over de gehakt. Vet afgieten.

Vet de ovenschaal een klein beetje in met olijfolie doe de pasta, de spinazie, de uitgebakken uien, de cremefraiche en het gehakt in de schaal en meng het goed. Op smaak brengen met een beetje cayenne peper en zwarte peper en een beetje zout. Roer tevens de helft van de kaas er doorheen.

Als alles goed gemengd is.de rest van de kaas over de bovenkant verdelen. en in de oven doen. De schaal moet in de oven totdat de kaas lekker gesmolten is, misschien wel knapperig (als je daar van houdt).

ik doe het ook altijd zelfde dag maar heb ook wel eens s’ochtends gemaakt en dan s’avonds pas in de oven.

maar als je het in de koekast bewaar zou ik het ook wat langer doen denk ik?

doe ook wel eens wat over is de volgende dag opwarmen maar dan gewoon in de magnetron

Shoarma ovenschotel en eentje voor de Zuurkool ovenschotel heb nu op mijn laptop staan. Binnenkort eens maken.

Zuurkool vandaag gehaald, denk dat ik deze in het weekend ga uitproberen.

@ingelke wrote:

Shoarma ovenschotel en eentje voor de Zuurkool ovenschotel heb nu op mijn laptop staan. Binnenkort eens maken.

Zuurkool vandaag gehaald, denk dat ik deze in het weekend ga uitproberen.

dat zijn ook de enigste die hier regelmatig weer op tafel staan haha.

bij de zuurkoolschotel doe ik zelf altijd nog zwarte peper in de pan als de zuurkool kookt maar dat doe ik ook bij zuurkool stampot.

De shoarma schotel was echt heeeeel lekker! bedankt! zelfs een dag erna, even opbakken ! jummie! We hebben gesmult!

Zuurkool ovenschotel was heerlijk. :thumbup:

Deze week de shoarma ovenschotel proberen.

Shoarmaschotel staat in de oven.

Dat was snel klaar.

Groeten,

Isle

Nou, de shoarmaschotel en zuurkoolschotel ga ik ook zeker eens proberen en ik blijf mee lezen voor nog meer lekker schotels want ook ik ben dol op ovenschotels.

Hier twee schotels die ik zelf met regelmaat maak.

Kaaspasta met witlof 4 personen

4 stronken witlof per persoon

8 plakjes schouderham

300 gram runder gehakt

300 gram spaghetti (of naar gelang de eters)

2 zakjes kaassaus van Knorr

Nootmuskaat

cayennepeper

paprikapoeder

1 groentebouillonblok

Kook de stronken witlof gaar samen met blokje groentebouillon. Schep de witlof uit het kooknat in laat ze goed uitlekken in een vergiet. Verwarm intussen de oven voor op 200 graden.

Breng het water opnieuw aan de kook en kook hierin de spaghetti gaar volgens de beschrijving.

Ondertussen rul je het gehakt gaar met een beetje nootmuskaat, paprikapoeder en cayennepeper. Zodra het gaar is strooi je de kaassaus erbij en de aangegeven hoeveelheid water op het pakje van knorr. Verhit dit en roer het goed door totdat de saus de juiste dikte heeft.

Rol iedere stronk witlof in 2 plakjes ham en leg deze in een ovenschaal. Verdeel hierover de spaghetti en verdeel daarover weer de gehakt/kaassaus.

Zet dit geheel nog zo’n kwartiertje in de oven.

Voor kinderen is het ook erg leuk ipv. gehakt te rullen er kleine gehaktballetjes van te maken.

En als je wil kun je ook zelf kaassaus maken. Ik doe dat altijd door diverse kazen te mengen zoals port salut, oude kaas, pardano, brie of gewone normale jonge/belegen kaas en dan samen met melk.

Prei-gehaktschotel 4 personen

250 gram runder gehakt

150 gram hamblokjes

pakje ovenpuree van maggi

2x zakje geraspte kaas (welke maakt niet uit)

300 gram (gesneden) prei

2 uien (2 kleine of 1 grote)

zwarte peper

nootmuskaat

parneermeel

boter

Maak de 2 zakjes ovenschotelpuree klaar volgens de beschrijving. Meng hierdoor snufje zwarte peper, nootmuskaat en alvast een beetje geraspte kaas. Snij de uien.

Bak het gehakt rul met wat nootmuskaat, voeg de ui er aan toe en bak deze mee. Als het gehakt gaar is bak dan heel even de prei mee. De prei niet te lang bakken zodat het nog knapperig blijft. Als je de prei zelf snijd, snij deze dan in dunne reepjes en laat het goed uitlekken dat er niet teveel vocht in de schotel meer komt.

Doe de hamblokjes bij het prei/gehakt mengsel en bak het heel even mee.

Verwarm de oven op 250 graden.

Pak een ovenschotel en bedek de bodem met een dun laagje aardappelpuree. Strooi er wat kaas over, verdeel de helft van het gehaktmengsel erover. Strooi hierover weer wat kaas, verdeel de overgebleven helft gehaktmengsel erover.

Strooi hierover weer een beetje kaas. Smeer nu de schaal dicht met de overgebleven puree. Strooi hier weer wat kaas over en bedek het met parneermeel en enkele kleine klontjes boter.

Zet de schotel zo’n 30 minuten in de oven op 250 graden, zorg dat het een lekker knapperig korstje heeft.

Ik bak trouwens alles zonder boter om zo ook niet teveel vocht in de schotels te krijgen.

Ik zie hier ook met regelmaat spinazie schotels voorbij komen. Dit is geen ovenschotel maar wel erg lekker, dus ik deel het toch maar met jullie lekkerbekken :wink:

Spinaziestamp (2 personen)

1 zak spinazie

1 grote ui

2 eetlepels zure room

1 eetlepel mosterd (ik gebruik altijd grove mosterd)

aardappelpuree voor 2 personen (al dan niet uit een pakje)

Snij de uien in stukjes en fruit deze even kort. Maak aardappelpuree klaar voor 2 personen en voeg hier de gefruitte ui aan toe, samen met de zure room en de mosterd en roer dit goed door.

Voeg hier steeds een handje spinazie aan toe en roer deze goed door de puree, net zolang tot je de hele zak er in verwerkt hebt.

Ik maakt dit vaak samen met beenham.

In de nieuwste allerhande staan ook veel ovenschotels. Zien er ook erg lekker uit.

Snelle bechamelsaus, ik heb het geprobeerd en het werkt echt:

Hoe je in een handomdraai een super quick bechamelsaus in elkaar draait: Niks geen geklooi met boter smelten, bloem garen en dan trage scheut voor scheut de melk erbij. Nee; de kok wierp achteloos 50 gram boter, 50 gram bloem plus 425 ml melk in een pan met dikke bodem, zette het gas aan (niet te hoog), roerde met een garde en het wonder voltrok zich; er vormde zich een prachtige, klontloze saus.

Inmiddels heb ik ’m zelf meermaals gemaakt en hij lukt altijd. Blijf regelmatig roeren terwijl de saus indikt, laat ‘m een minuut of zeven pruttelen en garen, voeg dan peper, zout en nootmuskaat toe en proef: als ‘ie niet meer melig smaakt is de saus klaar.

Erg makkelijk als je lasagne ofzo maakt

Op het moment is favoriet bij mijn kinderen

Broccoli zalm lasagne

-broccoliroosjes, ca 500 gram

• ca 250 gram zalmfilet (kan ook ontdooide diepvrieszalm

-geraspte kaas/parmezaanse kaas uit strooibus
  • tomatensaus (mag ook zak/potje)
  • lasagnevellen

Oven voorverwarmen op 180 graden

Broccoli doe ik met een eetlepel water in een afgesloten magnetrondoos even 5 minuten op 700 watt en laat ik dan even staan

Intussen maak ik bechamelsaus volgens bovenstaand recept (ik maak de helft)

Dan hou ik wat bechamelsaus apart voor de bovenkant van de lasagne en door de rest meng ik de tomatensaus.

De zalm snij ik klein en meng door de broccoli. Dan roer ik de tomaten/bechamelsaus erdoor en wordt het een lekker prutje. Dit doe ik inde lasagneschaal (laagje saus.laagje lasagnevel)

Over het bovenste vel lasagne doe ik het restje gewone bechamelsaus en daar strooi ik nog wat kaas over heen.

Dan doe ik wat alufolie over de schaal heen en gaat hij in de oven. Na 10 minuten haal ik het folie er af en laat hem nog 10 minuten bakken (20 min. in totaal dus.

ik heb mijn ovenschotel voor vanavond al klaar staan: champignon/tomaat lasagna… ben benieuwd hoe het gaat smaken!

@knipoogje1983 wrote:

ik heb mijn ovenschotel voor vanavond al klaar staan: champignon/tomaat lasagna… ben benieuwd hoe het gaat smaken!

eetsmakelijk alvast.

Heb hem nog nooit op ook niet van plan tomaat warm is niet mijn ding.

@mariska_23 wrote:

@knipoogje1983 wrote:

eetsmakelijk alvast.

ik zag hem toevallig in het jumbo boekje staan, maar ik ben wel een enorme liefhebber van tomaat in alle variaties, dat scheelt :slight_smile:

@knipoogje1983 wrote:

@mariska_23 wrote:
@knipoogje1983 wrote:

eetsmakelijk alvast.

ik zag hem toevallig in het jumbo boekje staan, maar ik ben wel een enorme liefhebber van tomaat in alle variaties, dat scheelt :slight_smile:

en was het lekker?

@mariska_23 wrote:

@knipoogje1983 wrote:
@mariska_23 wrote:
@knipoogje1983 wrote:

eetsmakelijk alvast.

en was het lekker?

haha nee het was niet te eten… :oops: :sick: het leek wel prutjes soep ipv lasagne… :S totaal niet voor herhaling vatbaar dus

dat is dan wel erg balen altijd he maar ja als je niks probeerd weet je het ook niet.

Geef mij maar lekker gewone lassagne haha ik heb dan mix van honing dacht ik en dan doe ik er gourchet in en champignons en gehakt natuurlijk, en geraspe kaas erover.

Erg leuk om te lezen dat mijn shoarmaschotel zo bij iedereen in de smaak valt :mrgreen:

Hier blijft het ook nog steeds een van de favorietjes :drool: