Ovenschotel

Ik ben helemaal gek op overschotels, mede ook omdat ik het heerlijk makkelijk vindt.

je zet het 30 minuten of langer in de oven en je hebt er bijna geen omkijken naar :oops:

Nu ik heb ik mijn eigen standaard repertoire van ovenschotels en wil eigenlijk wel weer eens wat nieuws proberen.

Dus mijn vraag wie heeft er nog lekkere recepten ovenshotel recepten en wil die met mij delen :smiley:

Ik weet het google staat er vol mee :wink: maar wil graag jullie succes recepten weten :mrgreen:

Hier gaat deze er altijd met veel smaak in:

Shoarmaschotel:

• 1 rode paprika
  • 2 courgettes
  • boter
  • 2 eieren
  • shoarma ongv 300 gr
  • 2 zakjes golvende aardappelschijfjes ongev 500 gr
  • 1 bekertje slagroom 125 ml
  • geraspte oudekaas 150 gr (of andere naar smaak)
  • zout
  • peper

• Oven voorverwarmen op 200 graden
  • Ovenschaal ligt in vetten
  • Paprika schoonmaken en in dunne reepjes snijden, courgettes wassen en in plakjes snijden.
  • boter in de pan verhitten en shoarma vlees toevoegen en ongev 5 minuten bakken hierna de paprika toevoegen en ongev nog 1 minuut mee bakken.
  • Bodem van de ovenschaal dakpan gewijs bedekken met aardappelschijfjes en schijfjes courgettes. Ligt bestrooien met peper en zout.
  • Het shoarmavlees met de paprika verdelen over de aardappel/courgettes schijfjes.
  • Het vlees dakpan gewijs afdekken met de rest van de aardappel en courgettes schijfjes en bestrooien met zout en peper.
  • De 2 eieren loskloppen met de slagroom en dit mengsel over de aardappel / courgettes schijfjes schenken, hierna de schotel ruim bestrooien met de kaas.
  • De ovenschotel in het midden van de oven in ongev 35 min gaar en licht bruin laten worden.

Gratin (gegratineerde vis en gegratineerde krieltjes)

• 100 gr gerookte zalmblokjes

• 200 ml geslagen room

• 2 bosuitjes in ringetjes

• 500 gr pagasiusfilet

• 1 zak kleine krieltjes à 450 gr

• 2 el platte peterselie

• 50 gr geraspte kaas

• Lage ovenschaal (1 ½ liter) ingevet

Meng in een kom de zalmblokjes met de room en de bosui. Schenk dit in de ovenschaal. Bestrooi de pangasiusfilet met zout en versgemalen peper en leg ze in de room. Verdeel de krieltjes over de vis en strooi eerst de peterselie en vervolgens de kaas en naar smaak vergemalen peper over de krieltjes.

Zet de schaal op het rooster in het midden van de oven en laat het gerecht in ca. 20 minuten gaar en lichtbruin worden. Lekker met boontjes, peultjes of worteltjes.

Gehaktschotel met spinazie

1 pak diepvriesspinazie (ontdooid)

1 ui gesnipperd

1 knoflook uitgeperst

250 Ã 300 gr (runder) gehakt

1 bakje champignons (gehalveerd)

2 el soyasaus (japanse)

1 el ketchup

Zout en peper naar smaak

Aardappelpuree

100 gr geraspte kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Fruit de ui en knoflook in de koekenpan of wok. Voeg het gehakt toe en rul het al omscheppend mee.

(ong 2 min) Roer de champignons erdoor en bak dit nog 3 Ã 4 min. Breng op smaak met de soyasaus en

Ketchup (en wat peper en zout naar smaak.)

Leg in een ovenschaal een klein laagje aardappelpuree, hierop het gehaktmengsel, dan een laagje spinazie en tot slot de aardappelpuree en de geraspte kaas.

Verwarm dit ongeveer 20 minuten in de oven tot een mooi goudbruin korstje .

Sperciebonen ovenschotel (4 personen)

750 gr verse sperciebonen

7 grote aardappelen (of aardappelschijfjes)

Pond gehakt

Provencaalse kruiden

Gezeefde tomaten

100 gr geraspte kaas

Kook de sperciebonen. Aardappels koken (15 minuten) en in plakjes snijden. Deze onderin de ovenschaal leggen. Ondertussen het gehakt rullen in de pan en daarbij Provencaalse kruiden naar smaak en de gezeefde tomaten toevoegen. Dit even lekker laten pruttelen.

Als de bonen gaar zijn deze toevoegen aan her gehaktmengsel. Goed doorroeren en bovenop de aardappels doen. De geraspte kaas erover strooien en dit nog even in een voorverwarmde oven laten smelten. Ongeveer 10 minuten op 180 graden)

Fishpie, en hier thuis noemen we het “strand” zie foto. De kinderen zijn er gek op! Helemaal omdat het echt op strand en zee lijkt :smiley:

Ingredienten:

1 kilogram aardappelen

750 ml melk

300 gram gemengde vis

150 gram gerookte vis

250 gram doperwtjes

1 ui

100 gram boter

50 gram bloem

50 gram geraspte pittige kaas

paneermeel

1 theelepel soja-lecithine

olijfolie

peterselie

bieslook

peper&zout

Voor de bereiding verwijs ik je graag naar ons blog.

Cottage pie

Runder gehakt

tomaten puree

tomaten ketchup

thyme

ui

witte peper

prei

aardappel puree

Bak het gehakt met ui, prei, thyme, en zout/peper tot het gaar is. Meng de tomaten ketchup/puree erdoor en voeg een beetje water toe.

In een ovenschaal mikken, glad strijken. Aardappel puree erover en met gesmolten boter betsrijken.

In de oven tot de puree lekker gebruint is.

En natuurlijk de standaard pasta bake of lasagne! :drool:

ow wat komen er al lekkere recepten voorbij :drool:

Spaanse tomatentaart: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=487576&rq=tomatentaart

Die is hier erg favoriet in de zomer. Heerlijk, met die sappige tomaten :drool:

lijkt me allemaal erg lekker eg.

Ga van de week eens even kijken welke ovenschotel we kunnen gaan eten :drool:

Bloemkool-gehaktschotel

Ingrediënten

gehakt

1 bloemkool

1 ui

250 gr. champignons

2 tomaten

Béchamelsaus

100 gr. geraspte kaas

Werkwijze

• Bloemkool halfgaar koken en laten uitlekken.
  • Tomaten pellen en ontpitten.
  • Uien in ringen snijden.
  • Champignons in schijfjes snijden.
  • Gehakt aanmaken met eierdooier, panneermeel en een beetje paprikapoeder.
  • Het gehakt in een beboterde ovenschotel doen.
  • De uienringen, champignons en tomaten erop leggen.
  • Een bechamelsaus maken en erover gieten.
  • Bloemkoolroosjes in de saus schikken.
  • Bestrooien met de kaas en in een warme oven gaar laten worden (+/- 3 kwartier op 230 graden).

Lekker met opgebakken aardappeltjes

Béchamelsaus

40 gr. boter

40 gr. bloem

1/2 l. melk of groentenbouillon

Boter laten smelten, niet bruin laten worden!. Pan van het vuur halen en de bloem erdoor roeren. Weer op het vuur zetten en even laten bakken. Pan weer van het vuur halen en melk erbij gieten, goed roeren! Terug op het vuur zetten en blijven roeren tot het kookt, paar mins. laten doorkoken.

Wij proberen vanavond de shoarmaschotel van dragon :mrgreen:

@Vicky wrote:

Wij proberen vanavond de shoarmaschotel van dragon :mrgreen:

Laat je weten hoe jullie m vonden, dan kan ik m ok eens uitproberen bij onze shaormafreak :lol: … Die 2 eieren met slagroom kan ik me zo weinig bij voorstellen, hoe wordt dat in de oven?

Ik had gehoopt dat Fiep hier al had gereageerd met een lekkere vega ovenschotel :wink: .

De andere klinken ook wel lekker trouwens!

Hier nog een fan van ovenschotels.

Dit zijn toch onze twee toppers:

Rode kool-ovenschotel:

Laag (voorgesneden) rode kool in ovenschotel. Pakje slagroom (200 ml) erdoor roeren en peper en zout erdoor roeren. Laag Ovenschotel aardappelpuree erop, spekjes erover strooien en ten slotte kaas erover strooien.

Uurtje op 175 graden in de oven en smullen maar.

Boerenkool-ovenschotel

Laag boerenkool (zak in kokend water laten slinken en vocht eruit duwen of diepvriesboerenkool nemen), rauw ei erdoor roeren, peper en zout erdoor roeren, ovenschotelaardappelpuree erop, spekjes erop, kaas erop. Eventueel kun je ook nog plakjes rookworst op de boerenkool leggen.

De hoeveelheden doen we nooit zo precies. We kijken hoeveel we willen maken of hoeveel er in de zak rode kool/boerenkool zit.

Hé die van de boerenkool ga ik eens proberen!

Vind de stampot versie nooit zo lekker, maar misschien zo wel… met vega rookworst erbij… :think:

Ik lust eigenlijk alleen de prei ovenschotel

Maar ik wil nog een keer een ovenschotel met gehakt, paprika en champignons maken.

Spinazie overnschotel

-gehakt

-aardappelpuree (wel zelfgemaakte :mrgreen: )

-2 eieren

-diepvries spinazie

-geraspte kaas

-panneer meel.

*Leg de spinazie op de bodem van ed ovenschaal.

*Bak het gahakt rul en verdeel dit over de spinazie.

*kook de eieren deze in schijfjes over het spinazie mengsel.

*geraspte kaas erover.

*de aardappel puree erover verdelen.

*strooi de panneer meel over de puree en leg hier en daar een klontje boter.

• 30 minuten in de oven op 220 graden.

De shoarmaschotel was lekker :thumbup: Voor herhaling vatbaar :thumbup:

Blij dat ie bevallen is :mrgreen:

dit zijn mijn twee favorieten :dance: :

Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:

• 1 pond gehakt

• 1 blikje mexicaanse groente

• 1 paprika

• Prei

• 125ml crème fraîche

• Taco kruiden

• Tortilla chips

• Geraspte kaas

Bereidingswijze:

De oven voorverwarmen op 190 graden. Het gehakt rullen in een hapjespan. De paprika in blokje en de prei in ringetjes snijden en dit met het gehakt mee bakken. De mexicaanse groente uit laten lekken. De tacokruiden en 1 eetlepel crème fraîche met de mexicaanse groente mengen. Het gehakt in een ingevette ovenschaal doen. Hierover heen de groente mix verdelen. Vervolgens de overige crème fraîche over het mengsel smeren. Hier overheen de geraspte kaas strooien. De tortilla chips hier weer overheen verdelen en dan nog wat geraspte kaas erover. De ovenschotel in 40 min afbakken in de oven.

Lekker met rijst of een frisse salade en wat stokbrood met kruidenboter.

Ovenschotel met pasta, spekjes en spinazie.

Benodigdheden:

• 25gr boter

• 250ml crème fraîche

• 2 eieren

• 150gr jong geraspte kaas

• 300gr pasta

• 250gr spekblokjes

• 450gr diepvries spinazie, in deelblokjes

• Snufje peper

Bereidingswijze:

De oven voorverwarmen op 175 graden. Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking a la dente. Verhit ondertussen 10 gram boter in een hapjespan met antiaanbaklaag en bak hierin de spekjes ca. 5 min op zacht vuur lekker knapperig. Voeg de deelblokje spinazie aan de spekjes toe en verhit deze ca. 8 min op zacht vuur. Schep de pasta door het spinaziemengsel en breng het op smaak met peper. Vet een ovenschaal in met 15 gram boter en schep het pastamengsel in de schaal. Klop in een litermaat de crème fraîche, 2 eieren en 75 gram geraspte kaas tot een schuimig mengsel. Giet dit over de ovenschotel en bedek de bovenzijde met de overige kaas. Plaats de schaal afgedekt met aluminiumfolie ca 20 min in de oven. Gratineer de ovenschotel ten slotte 5 min onafgedekt onder de grill.

Je kan bij deze laatste schotel ook nog champignons en wat knoflook toevoegen.

Eet Smakelijk!!!