Ovenschotel

nou, dan ga ik morgen die choarma schotel ook maar proberen.

Maar die spaanse tomatentaart uit de ah lijkt me ook wel wat

Hey wat leuk dat die schotel zo in de smaak valt :mrgreen:

Hier is het nog steeds een groot succes :smiley:

Hier ook Dragon. :drool:

Nog bedankt!! :thumbup:

En als je er nog een paar weet graag.

zal ik ook es gaan proberen :mrgreen:

@Karin2: Super leuke blog!! :thumbup: :mrgreen: ben al een tijdje op jullie site alles aan het lezen, staan veel lekkere dingen tussen! :drool:

Deze is nu sticky dan blijft hij bij de andere receptentopics staan.

Stillewater, de spaanse tomatentaart is om te :drool: zo lekker! Ik heb hem hier al meerdere malen gemaakt en hij is hier favoriet.

Liefs,

Winnie

@elisaatje wrote:

Wij hadden vandaag lasagne met courgette en ricotta, recept uit de Allerhande. was errug lekker :drool:

we hadden wel het tomatenmengsel iets meer gekruid

edit beheer; commerciele link verwijderd

Heeft iemand hier het recept van? Ik kan het niet meer terug vinden in de allerhande

Ik lees mee dames! :drool:

@dragon wrote:

Hier gaat deze er altijd met veel smaak in:

Shoarmaschotel:

Hij was erg lekker.
Ik heb er zelf wat meer groente in gedaan.
Courgette enkele op de bodem, wij houden niet zo heel erg van courgette.
Verder had ik 2 uitjes in halve ringen meegebakken met de shoarma en ook een bakje champions.

Volgende keer verdubbel ik wel de ei room mengsel, want het was een beetje droog, maar dat is mijn eigen schuld want ik had een veel grotere schaal.

Ik zat ook te denken omdat ik las dat veel mensen er knoflooksaus bij eten, om het eens te proberen ,met een soort knoflook bechamelsaus eroverheen.

Dus gewoon bechamelsaus maken en op smaak brengen met knoflook en peterselie, en dan daar de kaas over heen.

Shoarma is vaak in de aanbieding, dus de volgende keer ga ik dat eens proberen.

Ik heb zeld ook 3 erg lekkere ovenschotels die ook bij de kinderen in de smaak valt.

Het lijkt een ratjetoe, maar het is echt lekker.

Ik heb ze al jaren gekleden van smulweb af geplukt en eens in de zoveel tijd staat het hier op tafel.

De eerste had ik vorige week nog gemaakt.

Pittige ovenschotel met gehakt en groenten

1-½ pond aardappelen (geschild gewogen).

1 potje fijne doperwtjes.

1 potje worteltjes. (of diepvries erwtjes en verse worteltjes)

1 grote ui,gesneden.

1 eetlepel (olijf)olie.

4-5 ons mager rundergehakt.

125 gr magere spekreepjes.

3 teentjes knoflook,(of naar smaak)- gesneden of door knijper.

1eetl.(grove) mosterd.

2-3 eetl. Zoete chilisaus.

1 scheut sojasaus.

1 klein pittig pepertje (of sambal naar smaak).

Klontje boter.

Eventueel wat melk.

Zout en vers gemalen zwarte peper naar smaak.

Voorbereiding

Oven voorverwarmen 175- 180 graden

kook de aardappels.

Gebruik je diepvriesdoperwtjes en verse peentjes kook die dan ook.

Gebruik je potjes dan laat je ze uitlekken.

Bereidingswijze

Terwijl de aardappelen (groenten) koken verhit je de olie in de pan, rul je het gehakt, voeg de spekreepjes toe.

Voeg als het gehakt bijna gaar is de ui en de knoflook toe.

Bak nog 5 -10 minuten door.

Voeg dan de mosterd, chilisaus, sojasaus. Pepertje(of sambal) toe.

Laat de potjes groenten uitlekken, of giet de verse groenten af.

Roer doperwtjes door het gehaktmengsel. .

Doe het mengsel in een ovenschaal.

Giet de aardappelen af, doe er een klontje boter door en stamp tot puree.

Stamp de uitgelekte peentjes erdoor, zorg dat het smeuig is voeg eventueel wat melk toe.

Doe de puree over het gehaktmengsel en zet het in het midden van de oven voor 20-25 minuten.

ik doe er geen pepertje of sambal bij, zonder is ook lekker, wel minder pittig. en de wortel doe ik ook gewoon bij het gehaktmengsel ipv door de puree mee stampen.

Ovenschotel a la louise (niet van mijzelf dus :wink: )

1½ kilo Aardappelen

1 pond gehakt

125 gr magere spekreepjes

2 middelgrote uien fijn gesneden,

1 prei in smalle reepjes gesneden,

1 - 2 teentjes knoflook uitgeperst,

1 bakje champignons in plakjes gesneden,

250-300 g spitskool, gesneden - groene/savooiekool of witte kool kan ook.

2 eetlepels verse selderij of 2 tl gedroogde selderij.

1 theelepel gedroogde Provençaalse kruiden.

1 flinke eetlepel kerrie,

Scheutje ketchup,

Scheutje ketjap manis,

Zout en peper naar smaak.

margarine of olie om de uien/knoflook in te bakken en om de ovenschotel in te vetten.

geraspte kaas.

Voorbereiding

Vet de ovenschaal in met wat boter of olie.

Verwarm de oven voor op 175- 180°C.

Bereidingswijze

kook de aardappels

Ondertussen doe je het gehakt in een wok of andere grote pan

Zet het op een laag vuur zodat het eigen vet loslaat (dus geen boter of olie in de pan doen).

Rul het gehakt.

Als er voldoende vet is uitgelopen zet het vuur dan hoog en laat het bruin worden.

Haal het gehakt uit de pan en doe het in een schaal.

Doe wat boter of olie in de pan en bak de uien tot ze glazig zijn, bak op het laatst de knoflook even mee.

Voeg dan de gesneden prei en als je verse selderij hebt toe, als dat goed vermengd is voeg je de champignons en de spitskool toe, even goed doorbakken.

Doe het gehakt, peper, zout, gedroogde kruiden, kerrie, ketchup en ketjap erbij.

Proef of er voldoende kruiden inzitten, voeg eventueel nog kruiden naar smaak toe.

Maak aardappelpuree en voeg eventueel nog een scheutje melk of room toe. (niet te nat!)

Doe de helft van de puree op de bodem van de ovenschaal, daarop het gehakt mengsel en dan de rest van de puree. kaas erover heen strooien en 20/25 minuten de oven in.

recept van zo’n ah recepten kaartje, echt al jaren oud, wel lekker

Viscannelloni met mostersaus

250 g cannelloni (pasta, ca. 25 stuks),

3 uien,

60 g boter of margarine,

60 g bloem,

4 eetlepels Grey Poupon mosterd,

6 dl melk,

zout, peper,

500 g koolvisfilet tip 1(ik zou kabeljauw nemen, vind ik persoonlijk vele malen lekkerder, het is ook wel 2/3 keer zo duur)

tip 2(neem de ingevroren vis die je half ontdooit, zo kan je mooie repen snijden die je gemakkelijk in de cannelloni kan duwen.

Bereidingswijze

Cannelloni voorkoken volgens gebruiksaanwijzing (let op niet te veel te gelijk want dan gaan ze plakken en scheuren. Ik doe er 4 tegelijk in een grote pan water met een scheutje olie en daarna meteen in een bak ijskoud water.)

Oven voorverwarmen op 200 graden of gasovenstand 4.

Uien pellen en snipperen, boter smelten en hierin ui glazig fruiten.

Daarna de bloem en mosterd erdoor roeren.

Melk langzaam toevoegen tot een gladde saus ontstaat (goed roeren, anders krijg je klontjes)

Op smaak brengen met zout en peper.

Koolvis of kabeljauw in 25 repen snijden en bestrooien met zout en peper. Pijpjes cannelloni vullen met reepje vis. Ovenschaal invetten en pijpjes cannelloni erin leggen. Mosterdsaus erover schenken. Ovenschaal afdekken met deksel of aluminiumfolie. In midden van de oven in ca. 30 minuten gaar laten worden. Laatste 10 minuten deksel verwijderen en schotel een bruin korstje laten krijgen.

lekker met een salade en stokbroodje :drool:

Hier gaan we de shoarmaschotel maken vanavond!!

@Alina wrote:

dit zijn mijn twee favorieten :dance: :

Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:

• 1 pond gehakt

• 1 blikje mexicaanse groente

• 1 paprika

• Prei

• 125ml crème fraîche

• Taco kruiden

• Tortilla chips

• Geraspte kaas

Bereidingswijze:

De oven voorverwarmen op 190 graden. Het gehakt rullen in een hapjespan. De paprika in blokje en de prei in ringetjes snijden en dit met het gehakt mee bakken. De mexicaanse groente uit laten lekken. De tacokruiden en 1 eetlepel crème fraîche met de mexicaanse groente mengen. Het gehakt in een ingevette ovenschaal doen. Hierover heen de groente mix verdelen. Vervolgens de overige crème fraîche over het mengsel smeren. Hier overheen de geraspte kaas strooien. De tortilla chips hier weer overheen verdelen en dan nog wat geraspte kaas erover. De ovenschotel in 40 min afbakken in de oven.

Lekker met rijst of een frisse salade en wat stokbrood met kruidenboter.

Deze gaan wij vanavond eten, ik ben benieuwd :drool:

@romata wrote:

@Alina wrote:

Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:

• 1 pond gehakt

• 1 paprika

• Prei

• 125ml crème fraîche

• Taco kruiden

• Tortilla chips

• Geraspte kaas

Bereidingswijze:

De oven voorverwarmen op 190 graden. Het gehakt rullen in een hapjespan. De paprika in blokje en de prei in ringetjes snijden en dit met het gehakt mee bakken. De mexicaanse groente uit laten lekken. De tacokruiden en 1 eetlepel crème fraîche met de mexicaanse groente mengen. Het gehakt in een ingevette ovenschaal doen. Hierover heen de groente mix verdelen. Vervolgens de overige crème fraîche over het mengsel smeren. Hier overheen de geraspte kaas strooien. De tortilla chips hier weer overheen verdelen en dan nog wat geraspte kaas erover. De ovenschotel in 40 min afbakken in de oven.

Deze gaan wij vanavond eten, ik ben benieuwd :drool:

dat ziet er lekker uit zal hem eens opschrijven :drool:

@mamma van sharondenise wrote:

@dragon wrote:

Hier gaat deze er altijd met veel smaak in:

Shoarmaschotel:

Hij was erg lekker.
Ik heb er zelf wat meer groente in gedaan.
Courgette enkele op de bodem, wij houden niet zo heel erg van courgette.
Verder had ik 2 uitjes in halve ringen meegebakken met de shoarma en ook een bakje champions.

Volgende keer verdubbel ik wel de ei room mengsel, want het was een beetje droog, maar dat is mijn eigen schuld want ik had een veel grotere schaal.

Ik zat ook te denken omdat ik las dat veel mensen er knoflooksaus bij eten, om het eens te proberen ,met een soort knoflook bechamelsaus eroverheen.

Dus gewoon bechamelsaus maken en op smaak brengen met knoflook en peterselie, en dan daar de kaas over heen.

Shoarma is vaak in de aanbieding, dus de volgende keer ga ik dat eens proberen.

Wij eten het met tzazikisaus, echt een lekkere combi. :thumbup:

@Angela_84 wrote:

Spinazie overnschotel

-gehakt

-aardappelpuree (wel zelfgemaakte :mrgreen: )

-2 eieren

-diepvries spinazie

-geraspte kaas

-panneer meel.

*Leg de spinazie op de bodem van ed ovenschaal.

*Bak het gahakt rul en verdeel dit over de spinazie.

*kook de eieren deze in schijfjes over het spinazie mengsel.

*geraspte kaas erover.

*de aardappel puree erover verdelen.

*strooi de panneer meel over de puree en leg hier en daar een klontje boter.
  • 30 minuten in de oven op 220 graden.

Nu aan het eten, maar ik vind er weing aan… Voornamelijk heel droog… Misschien omdat er geen jus bij zit ofzo? Hier maken we hem iig niet weer… Maar goed, smaken verschillen, dus misschien vind iemand anders het geslaagd??

Gisteren de shoarma ovenschotel gemaakt. Erg lekker!!

En deze heb ik overgeschreven, wordt volgende week een keer gedaan :smiley:

@Alina wrote:

Mexicaanse ovenschotel

Benodigdheden:

• 1 pond gehakt

• 1 paprika

• Prei

• 125ml crème fraîche

• Taco kruiden

• Tortilla chips

• Geraspte kaas

Bereidingswijze:

@sabje373 wrote:

@Angela_84 wrote:
Spinazie overnschotel

-gehakt

-aardappelpuree (wel zelfgemaakte :mrgreen: )

-2 eieren

-diepvries spinazie

-geraspte kaas

-panneer meel.

*Leg de spinazie op de bodem van ed ovenschaal.

*Bak het gahakt rul en verdeel dit over de spinazie.

*kook de eieren deze in schijfjes over het spinazie mengsel.

*geraspte kaas erover.

*de aardappel puree erover verdelen.

*strooi de panneer meel over de puree en leg hier en daar een klontje boter.
  • 30 minuten in de oven op 220 graden.

Nu aan het eten, maar ik vind er weing aan… Voornamelijk heel droog… Misschien omdat er geen jus bij zit ofzo? Hier maken we hem iig niet weer… Maar goed, smaken verschillen, dus misschien vind iemand anders het geslaagd??

Het mist ook kruiden?? Of peper en zout ofzoiets.

vraagje over de sharmaschotel:

Ik heb deze al heel vaak gemaakt in onze oude combi magnetron altijd lekker.

Nu hebben we een nieuwe combimagnetron een grotere en nu waren me aardappelschrijfjes niet gaar en heb gewoon het recept gevolgd zoals altijd 200 graden.

kan dit liggen doordat ik hem nu in het midden van die combimagnetron moet zetten want nu kan ik dat ivm. deze grote is 40 liter inhoud dacht ik?

bij die oude zette ik hem gewoon in de combimagnetron die had geen standen kwa hoogte.

snappen jullie nog wat ik bedoel haha.

vroeg me af hoe jullie dat doen.

heb van de week ook cake gebakken ook gewoon in de oven gezet niet op hoogte en die was wel goed :drool:

Weet niet of het al genoemd is:

Mexicaanse ovenschotel

1 zak Hak Mexicaanse bonen

Zakje taco kruiden

500 gr rundergehakt (hoh mag ook)

Tortillachips naturel

Geraspte kaas

Kneed de tacokruiden door het gehakt totdat het helemaal is opgenomen. Rul daarna het gehakt in een pak. Als het gehakt gaar is, gooi je de bonen erbij.

Leg eerst een laagje gehaktmengsel in de ovenschaal, dan een laagje tacochips en dan weer gehakt. Eindig met de taco chips. Strooi de geraspte kaas erover heen en dan zo een 25 tot 30 minuutjes in de oven op 160 graden.

Bon appetit :drool: