Op hoeveel graden wassen jullie?

Ik was:

Handdoeken, washandjes, schoonmaakdoekjes etc: 60 gr

Donkere was: 30 gr

Lichte was: 30 gr (de wat meer tere kleding)

Lichte was: 40 gr

Rood/roze was: 30 gr

Spijkerbroekenwas: 40 gr

Hier 4 wasmanden: 1 in de badkamer en 1 in de bijkeuken, voor de was die beneden ontstaat. Bij de meiden op de slaapkamer ieder 1. Alles gaat door elkaar er in, sorteren doe ik wel als ik ga wassen.

Droger heb ik gelukkig niet, alles gaat in de zomer lekker naar buiten en in de winter naar zolder. Ik word altijd heel gelukkig van die lekker geurende was aan de waslijn (get a life, haha)

Ik was de meeste wassen met volle trommel, behalve de 30 graden wasjes. Dit is een speciaal, kort programma voor maar 3 kilo (maar dat wordt bij mij steevast wel iets meer) Alle wassen was ik trouwens op kort, behalve 60 gr. Dit is een speciaal eco-programma wat weinig water en energie verbruikt en niet op kort kan.

Ik heb de gebruiksaanwijzing + internet gebruikt om van mijn wasmachine te bepalen wat voor ons de meest energiezuinige wassen zijn. Bij 320-360 wassen per jaar vond ik het wel de moeite waard om dat eens uit te zoeken.

Wij wassen alles op 40 graden. Soms handdoeken etc op 60 graden.

Ik sortoor trouwens niets. Ja wit en donkere was. Ga niet beginnen aan een rode kleur was of een zwarte kleur was. Sowieso hebben we maar 4-5 wasjes per week dus dat is de moeite niet om te sorteren.

Een droger hebben we ook maar gebruiken we zelden. Alleen in de herfst en winter met ons eigen beddengoed. De rest hang ik op. Sowieso doe ik er geen babykleertjes en spullen in.

@Kimmie1976 wrote:

Haha ik heb maar 1 grote wasmand en dan scheid ik alles als volgt (niet schrikken he :mrgreen: )

1 witte 30 graden

1 lichte handdoeken etc. was 60 graden

1 jeanswas 40 graden

1 roze was 30 graden

1 groen/blauw/grijze was 30 graden

1 donkere was 30 graden

1 donkere was (ondergoed, sokken en donkere handdoeken) 60 graden

hier precies hetzelfde :mrgreen:

Een blauwe/groene Cas-was en een roze/paarse Isa-was :lol:

En ik heb ook een droger maar die gebruik ik alleen voor handdoeken en sokken, kleding gaat daar echt niet in (tenzij er iets moet krimpen :mrgreen: )

Ik heb 3 wasmanden, vol betekend ook precies een volle trommel. Meestal gaat de was op 40 graden, heb ik alleen bovenkleding 30 graden en soms de witte was op 60 maar dat zou eens per maand zijn. Beddengoed gaat vaak in een spoelprogramma want dat is eigenlijk alleen voor de lucht en niet omdat het vies is. Deed dat voorheen ook wel met kleding maar merkte dat het er met een snot-afsmerend-kind er toch niet allemaal schoon uitkwam :wink:

Ik vraag me echt af hoe bij sommige mensen de kleding eruit ziet na zeg 10 keer wassen :shifty: Zeker als het dan kwalitatief toch al geen hoogwaardige kwaliteit is zoals Hema en V&D ofzo :think:

Qua kleur of structuur?

Qua kleur, structuur, pasvorm…gewoon als je het naast een nieuw kledingstuk zou leggen of een kledingstuk dat wel uhm zorgvuldig gewassen is.

Al hoef ik niet te raden als ik soms de winkeltjes zie :shifty:

Tuurlijk. Daar zit zeker verschil in. Maar hangt ook af van of het 2/3/4e hands is.

Hier blijft merk kleding (zoals: Name it, Benetton,) wel mooier.

Ik merk wel dat als ik geen aandacht schenk aan vlekken etc… dan komt het er wel minder schoon uit. Maar dat kan ik wel weer herstellen.

@Kittycat wrote:

Ik vraag me echt af hoe bij sommige mensen de kleding eruit ziet na zeg 10 keer wassen :shifty: Zeker als het dan kwalitatief toch al geen hoogwaardige kwaliteit is zoals Hema en V&D ofzo :think:

daar ben ik het absoluut niet mee eens. Bij de hema is het gewoon per kledingstuk verschillend, maar dat is het per merk ook. Feetje heeft ook geen top beprinting! ik was volgens voorschrift maar voor hij eruit is… duurt bij mij wel langer dan normaal… is de print wel kapot! Nu een shirtje van de hema, ook print en die is nog prachtig!

Onze dochter heeft vrijwel alles van de v en d, het wordt maar 1 dag gedragen en gaat dan in de was… ik heb nl smeertpoetsen eerste klas! en de kleding ziet er nog prachtig uit en goed in model!!

Daartegen een duurder stelletje, naam ontbreekt mij ff nu… Claarsen oid… waar de print helemaal stuk van is, ik was volgens voorschrift, binnenstebuiten. Nou… doe mi jdan maar kleding van de hema en v en d!

Er zit toch wel degelijk verschil in de verschillende merken hoor…en zorgvuldig wassen (fijnwas, geen droger, binnenste buiten, netjes ophangen e.d.) zie je echt wel aan de kleding af.

Hier in huis blijft ook iedereen van de wasmanden af, dat is mijn terrein 8)

Als ik een Hema jurkje in de droger gooi, dan is het gewoon meteen afgedragen. Doe ik dit met een ‘duur’ jurkje van Br@nd of NinniVi dan blijft het gewoon heel mooi.

Ik vind het gewoon zonde om kleding niet zorgvuldig te wassen, of het nou merk of merkloos is :oops:

Konijn, Feetje was afgelopen winter inderdaad echt bagger…die gingen er in de fijnwas nog wel af :mrgreen:. Deze zomer zijn ze netjes gebleven trouwens.

hier van alles in de kast van hema tot shoeby tot merken… en ik behandel het allemaal op dezelfde manier.

Dus op kleuren uitgezocht, binnenstebuiten, wasmiddel op soort en niet te warm (kleding dus eigenlijk altijd 30 graden).

En toch heb ik ook echt wel merk dingen die er na 10/15 keer wassen bagger uit zien en dan ben ik blij dat het uitverkoop was… en heb ik ook echt hema shirtjes die er bij het 3e kind ook nog echt goed uitzien, maar waar ik dan eigenlijk wel op uitgekeken ben :mrgreen: .

Het gaat er natuurlijk niet zozeer om welk merk het is he. Maar ik kan me zo indenken dat als je alles (ongeacht kleur en niet binnenstebuiten) in de wasmachine mikt op 60 graden en met het cheapste wasmiddel dat er is en daarna de hele hups in de droger, en dat keer 10, of misschien wel vaker als je maar heel weinig kleertjes hebt…dat de kleertjes er dan zeker niet meer als nieuw uit ziet. Het wit zal dan toch niet meer spierwit zijn bijv. Er zullen dan toch wel pilletjes op de kleding zitten. Het zal toch ook wel wat valer zijn geworden. Of breder, uitgelubberd. Dat soort dingen.

Maar als de kleding toch al van slechtere kwaliteit is kan het nog minder hebben. Ik heb laatst bij V&D een shortje gekocht voor grote C. 1 keer gedragen, binnenstebuiten gewassen op 30 graden met Ariel en niet in de droger en daar zitten dus al pilletjes op. Dat vind ik dus balen en doet me meteen realiseren waarom het zo goedkoop was. Het is dat ik het gekocht had om aan te trekken naar het kdv, anders was het richting vuilnisbak gegaan.

Maar dan kan ik me dus niet voorstellen dat het na 10 keer niet zorgvuldig wassen uberhaupt nog draagbaar of misschien moet ik zeggen ‘toonbaar’ is :think: Of wat als je Zeeman pyjama’s zo behandelt, yep heb er ook een paar gekocht, maar die hebben bij zorgvuldig wassen al geen lange levensduur, laat staan als je alles zo erin mikt.

Maar misschien moet je kledingfreak zijn om het te begrijpen :shifty:

kledingfreak of niet.

Maar ik merk wel dat het t shirt van Benetton mooier blijft dan het t shirt van van de Wibra (ook daar zit verschil in). Ik had bijv. 1 gewoon basic t shirt, 1 keer in de was (30 graden) en ik haal hem uit de was echt werkelijk helemaal uit z’n naat. Zat geen vorm meer in. Terwijl de polo shirts weer enorm mooi blijven.

hier ook een nieuwe miele… zo;n slimme… :lol:

ik kijk altijd naar het label.

maar was handdoeken en ondergoed op 60

kleding op 30

90 wordt hier wel gebruikt voor de hondenkleden.

zie nu de andere vragen.

ik heb redelijk verschillende.

spijkerbroeken

witte kleding

donkere kleding

rose kleding

handdoeken

hondenwas (vrij logisch deze natuurlijk)

voordat ik een nieuwe machine had had ik een machine of 7 in de week

nu met de 8 kg trommel denk ik 4/5 maar zit ook een weegschaal in de machine dus als ik minder heb gebruikt hij ook minder water

hier gaan alleen de handdoeken en dingen die echt in de droger mogen erin.

kinderkleding nooit…

betreft of iets snel slijt of vaal wordt.

tja verschilt per merk, maar ook een beetje aan je eigen wascapiciteit

sz gooit alles in de droger dus slijt eerder als dat je het netjes op een rekje droogt. ook hoe je kinderen ermee omgaan…

maar over het algemeen vind ik het allemaal goed gaan…

Ik vind juist dat longsleeves van de jongens en sommige truien van mij mooier in vorm blijven als ik ze in de droger gooi :think:

Ach, het slijt misschien sneller maat nog altijd is het zo dat ze er eerder uitgegroeid zijn. En de handdoeken? Gaan ook al zeker 6 jaar mee. Lang genoeg en ze doen het nog prima.

maar een handdoek of een trui vind ik ook heel anders…

Maar een trui hoeft hier geen 6 jaar of langer mee. En zoals ik ook schreef, veel longesleevses blijven juist mooier in de droger. In de zomer droog ik namelijk altijd buiten als het kan maar af en toe dan doe ik dat soort dingen juist in de droger om ze weer mooi in vorm te krijgen.