Op hoeveel graden wassen jullie?

De topic titel zegt het al: op hoeveel graden wassen jullie een bepaalde was?

Hier:

Kleding : 40c

Handdoeken/Sokken/Ondergoed : 90c

Ik vraag me af of 90c niet te heet is en dus onnodig?

Sokken eigenlijk alleen omdat we het in “die” mand gooien, ik weet dat sokken op 90c eigenlijk niet hoeft.

Misschien belangrijk om te vermelden dat we een gloednieuwe M.iele wasmachine hebben.

Ik ben benieuwd!

Alles op 40 behalve sommige tere kleding op 30 en als het echt vies dan qwl eens op 60, maar dat is echt niet vaak. Hier ook een miele geloof ik :think:

Algemene was: grotendeels op 40 graden.

Tere was: 30 graden.

Handdoeken/ondergoed enz. op 40 graden (dan kan er nog wat ander licht spul bij in) of anders 60 graden.

Af en toe heb ik nog wel eens een spoelwasje. Met name een trui/vest van mezelf wat niet vies is, maar na de spoelwas wel weer lekker fris (met name als we bij mijn ouders zijn geweest waar gerookt wordt :oops: )

Handoeken, theedoeken vaatdoekjes ed op 95, donker op 40, witte shirts, witte overhemden ed op 60, beddegoed op 60 en af en toe op 95. Wol gaat op koud.

Wel schakel ik soms de optie kort in. Hier ook een miele wasmachine.

Ik had het net natuurlijk over de algemene was, handwasjes en wol was niet mee gerekend.

algemene was 40 graden kinderkleding, eigen kleding en mooie kelding op 30. Een is de zoveel tijd met beddengoed een kookwas, schijnt dat het goed is voor je machine. Of… als kleding erg vies is van de kids…

Hier ook het meeste op 40 graden. Sommige dingen op 30 en heel af en toe de witte was op 60.

Eens in de 3 maanden ofzo draai ik een lege was met een vaatwastablet op 90 graden.

Beddengoed, ondergoed, handdoeken, washandjes: 60

Theedoeken/vaatdoekjes/handdoeken: 90

Overige was 30 of 40 graden.

Alles wat op 60 graden mag gaat hier op 60 met de wasbare luiers mee. Als ik geen luierwas heb gaat het op 40. Wassen op 90 doe ik niet.

Gewone kleding op 30 C en de sokken/ondergoed/handdoeken op 60 C, beddengoed op 50 C

Ik gebruik altijd het extra kort programma en heb geen A merk machine

Toch is het zeldzaam dat het niet schoon de was uitkomt, dat gebeurd eigenlijk alleen met vetvlekken

Een enkele keer (1 x per jaar ofzo) draai ik een kookwas om de wasmachine te reinigen

Hier alle witte en bonte was op 30 graden, spijkergoed op 40 graden en handdoeken, hydrofieldoeken, sokken, ondergoed, basic rompers en beddengoed gaan hier op 60 graden. Wij hebben ook een redelijk nieuwe Miele en ik centrifugeer standaard op 900 toeren, vanwege minder kreukels dan :wink:

90 graden gebruik ik eigenlijk nooit, alleen één keer toen Valentijn in bed overgegeven had :sick: Maar dat was gewoon voor het idee dat alle bacteriën dan ECHT dood waren zeg maar :lol: Nodig zal het niet echt geweest zijn denk ik :shifty:

Jullie wassen allemaal veel te heet :mrgreen: verspilling!

Hier gaat vrijwel alles op 30 graden. Alleen beddengoed eens in de zoveel tijd op 60 ivm huisstofmijtallergie, en de luierwas op 40 met intensief spoelprogramma. Dat vul ik aan met sokken en ondergoed, vaatdoekjes enz. Zo af en toe doe ik die op 60 graden, dus ik denk dat ik gemiddeld aan een a twee 60gr wassen per maand zit. En t komt er allemaal schoon en fris uit hoor :wink:

Hhhmm maar hoeveel verschillende wasmanden hebben jullie dan?

Want het valt me op dat de meeste hier veel meer gescheiden wassen dan ik doe.

Hier een mand voor bonte was, mand voor handdoeken en ondergoed en een mand voor witte was.

Dat vind ik al heel veel :think:

Alle bonte was op 30 graden, lichte en witte was als er handdoeken bij zitten op 60, anders op 40 ofzo. En eens in de 3 a 4 weken een handdoeken/vaatdoekjes was op 95 graden. Schijnt goed voor de machine te zijn. En ik kan niet geloven dat bacterien uit vaatdoekjes op 30 of 40 graden gedood worden dus voor mijn eigen schone idee lekker op 95 graden :smiley:

Altijd extra kort programma.

Ik ga de 90c sowieso terug dragen naar 60c na jullie meningen.

Dacht al dat het overdreven zou zijn.

Uhh ik was alles door elkaar heen behalve kleding. Ik snap ook niet zo goed waarom vaatdoekjes etc apart gaat. Dat kan toch gwn allemaal door elkaar? :mrgreen: Of ben ik niet zo,n wasexpert?

En qua scheiden van was: 2 soorten, 2 manden. Bont en licht/wit. Ik heb geen aparte witte was, dat vind ik echt zonde van het water, die kleine wasjes. Of het ligt er 3 weken en dat vind ik ook niet fris. Bont gaat ook allemaal bij elkaar.

Enige nadeel is wel dat wit niet perfect wit blijft na een tijdje.

Haha ik heb maar 1 grote wasmand en dan scheid ik alles als volgt (niet schrikken he :mrgreen: )

1 witte 30 graden

1 lichte handdoeken etc. was 60 graden

1 jeanswas 40 graden

1 roze was 30 graden

1 groen/blauw/grijze was 30 graden

1 donkere was 30 graden

1 donkere was (ondergoed, sokken en donkere handdoeken) 60 graden

Onze blousjes van onze uniformen zijn wit, dus vandaar een aparte emmer, 1x per week een wit wasje.

Ik ben nu met Robijn vloeibaar gaan wassen (lekkerrrrr!!!) en het viel me dus op dat al die soorten tot 60c was kunnen, vandaar dus dit topic, omdat ik me af vroeg “was ik dan echt te heet”.

alles op 40.

Wit en licht bij elkaar

donker en zwart bij elkaar