We hebben hier 2 wasmanden staan,1 voor kleding en 1 voor handdoeken,washandjes en beddengoed.
Onze jongste heeft nu nog een kleine wasmand omdat haar kleding apart gewassen wordt(30gr.fijnwas).
De handdoeken en washandjes was ik op 60gr. Het beddengoed op 40 gr.of het moet heel vuil zijn dan wordt het op 60 gr.gewassen.
Kleding sorteer ik eerst op kleur en was deze op 30(fijne stoffen)of op 40 gr.(katoen,enz).
Werkgoed van mijn man gaat apart op de bonte was 40 graden.
De fijne was(30gr.)duurt maar 50 minuten,de bonte was(40/60gr.)duurt 60 minuten.
Als de handdoeken was heel vuil is dan doe ik er een voorwas bij(op 60gr.)
1 keer per 2 maanden gooi ik er wasmachine reiniger door op 60 graden om wasluis/vetluis te verwijderen/voorkomen.
Haha wat erg, ik was eigenlijk alles op 30 graden, een hele enkele keer eens wat op 40, eigenlijk nooit heter… Ben ook fan van het korte programma, wasmachine (miele) weegt ook nog eens hoeveel was erin zit, en past daar de was tijd op aan.
Heb2 wasmanden, een voor Jayden en een voor ons, maar als ik ga wassen haal ik gewoon eruit wat ik nodig heb…
Standaard temperatuur is hier 40 graden en vaak kort programma (Miele wasmachine, erfenisje van m’n oma, die zwoer bij Miele) soms een 30 graden wasje, soms een handoekenwas op 60 en heel soms een 90 graden was, maar meer om de machine schoon te maken, met witte was als ik heb of leeg met een vaatwastablet. Ik gooi ook regelmatig een scheut azijn (goed tegen geurtjes van de katten etc.) of een schep soda erbij, vindt de machine ook wel fijn. Ben ook best een wasneuroot geloof ik: 3 soorten vloeibaar (in een balletje) voor kleding: wit/gekleurd/donker en ook nog poeder voor de handdoeken/lakens. Hoeft vast niet maar ik vind van wel :mrgreen:
Ik sorteer op:
wit
gekleurd (eerst voornamelijk roze, inmiddels is daar ook blauwig bij gekomen, gaat dus niet bij elkaar)
donker
handdoeken/sokken/ondergoed/lakens (al gooi ik dit ook nog wel es bij gekleurd om een machine vol te krijgen)
ik sorteer pas bij de wasmachine trouwens, in de badkamer staat gewoon 1 wasmand en bij de tweeling op de kamer staat er ook een omdat dat handig bleek.
Vooral het sorteren op kleur en niet te heet wassen houdt je kleren mooi (ik heb wel es grauwe kinderkleding van mp goed gekregen door ze gewoon nog es ‘goed gesorteerd’ te wassen!) verder gaat bovenkleding hier absoluut niet in de droger. Ik heb nog jeugdtrauma’s van mooie tshirts van me die door m’n vader in de droger gedaan werden en er als naveltruitjes uitkwamen: ik ben dus al heel snel zelf de was maar gaan doen :lol:
Oh en ik strijk ook bijna alles ( handdoeken/sokken/ondergoed nog net niet :lol: )
En verder ben ik echt een waardeloze huisvrouw :mrgreen:
Ik voel een discussietopic komen: Wanneer ben je een waardeloze huisvrouw.
rent snel onder douche.
Bonte was op 40 graden
Witte was/ handdoeken op 40-60 graden
Dekbed 90 graden anders gaat het pluizen
Ik gebruik vaak een kort programma als het niet vies is. En ik zorg ervoor dat er genoeg in de machine zit en anders gebruik ik het miniwas programma.
Ik heb op elke slaapkamer een wasmand staan maar sorteer bij de wasmachine.
@Kwakje wrote:
Ik voel een discussietopic komen: Wanneer ben je een waardeloze huisvrouw.
rent snel onder douche.
haha IK…
Ik sorteer wel op wit en bont…
maar ik Kwak zo alles erin, en kijk hoe vies het is :mrgreen:
dan denk ik hmmmm 30 of 40 ?
beddengoed wel op 60 graden !
hoevaak ik wel 1 paar sokken heb, of roze sokken, :lol:
mijn BH per ongeluk in de wasmachine,
gevolg gaten van de BH in kleding
@Gab wrote:
@Kwakje wrote:Ik voel een discussietopic komen: Wanneer ben je een waardeloze huisvrouw.
rent snel onder douche.
haha IK…
Ik sorteer wel op wit en bont…
maar ik Kwak zo alles erin, en kijk hoe vies het is :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :lol:
@meisje1974 wrote:
@Kittycat wrote:Ik ben net zo’n freak als Kim :mrgreen:
Ik was ook alles binnenstebuiten en ben ook een Ariel liefhebber, daar was ik meestal de kinderkleding mee. Maar ik heb ook gewoon AH eigen merk staan en vloeibaar, maar net wat er gewassen wordt wat ik gebruik.
Kinderwas gaat hier apart.
- beddengoed, 40 graden
- wit, 40 graden (hydrofielen, washandjes, sokken, rompers etc.) Zitten er echt witte kledingstukken bij als shirts ed dan op 30 graden.
- fuchsia, 30 graden
- licht gekleurd, 30 graden
- donker gekleurd, 30 graden
Dan voor ons zelf
- beddengoed, 60 graden
- witte handdoeken, 60 graden, soms 90 om even de wasmachine te spoelen
- gekleurde handdoeken, 60 graden
- witte was (shirts en andere kleding), 40 graden
- gekleurde was, 30 of 40 graden
- donkere was, meestal 40 graden
Qua wasmanden: de meisjes hebben er allebei 2, een voor kleding en de ander voor sokken/maillots/fragiele rokjes die in een waszakje gaan.
En zelf hebben we er ook 2, doen witte was en licht gekleurde bij elkaar en zoeken het dan uit bij het in de wasmachine stoppen.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: Hoeveel tijd per week ben jij met de was bezig???
(voel me even een hele slechte huisvrouw met mijn alles op 40% en alleen onderscheid tussen wit/licht en donker).
Dat valt wel mee hoor Mijn oudste meisje heeft heeeel veel kleding, dan ik moet echt een maand niet wassen ofzo en dan is de kast nog echt niet leeg (op onderbroekjes na dan) :shifty: Mijn kleine dame heeft iets minder, maar die kan evt ook een paar weken zonder wassen. Maar zo lang wacht ik niet hoor In de praktijk was ik denk ik een was of 7 denk ik per week. Dus wat de ene week niet aan de beurt komt is dan de week erna wel aan de beurt. En vriend gooit net zo goed een was in de machine als het nodig is, dat scheelt ook in de beleving dat het wel mee valt qua werk.
Heb trouwens ook een Miele, 7 kilo meen ik. En een Bosch droger, maar kleding gaat daar niet in, alleen handdoeken, washandjes, hydrofielen en spuugdoekjes.
Ik heb ook een mooi waslijstje :mrgreen:
5 wasmanden in de bijkeuken, per wasmand kan het zo de machine in! Dus mijn man kan de was doen! :mrgreen:
- Donker ondergoed en handdoeken 60 graden
- Wit ondergoed en handdoeken 60 graden (tenzij er witte kleding bij zit dan 30 graden
- Roze/rood kleding 30 graden
- Blauw groen kleding 30 graden
- Zwart en donkere jeans 30 graden
Mocht ik gele kleding of wol hebben dan was ik het apart.
Alle kleding word binnenste buiten gewassen en gaat NIET in de droger. Alleen beddegoed (word wel gestreken), handdoeken, washandjes e.d.
Maar wassen jullie met de trommel vol of gewoon als iets schoon moet?
Hier standaard 30 graden, behalve handdoeken, vaatdoekjes en beddengoed. Dat was ik op 60-90 graden.
Wel elke dag een volle trommel helaas. En ik doe alles in de droger… behalve als er prints op staan of als het fijne was is.
5 wasmanden? Wow
Ik heb 1 wasmand in de badkamer.
De kinderen hebben een wasmand op hun kamer en de oudste moet het zelf naar de badkamer brengen zodat ik het kan sorteren. Anders was ik het niet
Was weer in de kasten zien te krijgen vind ik wat onhandiger. Vaak staan er dan weer manden schone was te wachten en ik heb er dan gewoon geen zin meer in :oops:
hele topic gelezen 8)
hoop goeie huisvrouwen tips die ik moet onthouden
ik was alle baby kleertjes apart ( witte kleding was, roze kleding was op 40 en alle doeken/hydrofiele luiers op 60) geen idee waarom eigenlijk, wassen jullie de baby/kinderkleding gewoon met je eigen kleding?
onze was: shirts/topjes/vestjes/gekleurde broeken op 30 graden, handoeken, vaatdoeken,sokken, ondergoed op 40/60 witte was apart jeans/voetbalspullen/jogggingbroeken op 40
wat zo jammer is dat als ik op 30 graden was de was veel natter als ik hem eruit haal :think:
en gebruiken de meeste van jullie je droger alleen voor handoeken/sokken/ondergoed achtig? wij hebben er geen maar ik was aant twijfelen om er een te kopen,maar alleen voor handdoeken etc is het zonde om aan te schaffen
en vloeibaarwasmiddel daar gaat de wasmachine dus van stinken, goeie
Morgen heb ik weer een droger en daar gaat zoveel mogelijk in … Ik had plek voor 3 Ã 4 personen was te kunnen ophangen… Nu na de verbouwing is dat nog voor 1a 2 personen dus ik zal wel wat moeten… En snel droog zodat ik verder kan met wassen is ook wel handig anders moet ik steeds wachten met wassen tot een andere was droog is… ( is de ervaring van de afgelopen tijd ) en straks met 6 nog veel meer was dus de droger word mijn beste vriend geloof ik… :mrgreen:
Sommige kleding stukken zullen er nietig gaan en dat zullen zijn mijn broeken want dan zijn ze zo te kort… Dure kleding… Kleding met speciale printjes/steentjes en dat zal het wel zo ongeveer zijn denk ik zo…
@lydia wrote:
Maar wassen jullie met de trommel vol of gewoon als iets schoon moet?
Hier standaard 30 graden, behalve handdoeken, vaatdoekjes en beddengoed. Dat was ik op 60-90 graden.
Wel elke dag een volle trommel helaas. En ik doe alles in de droger… behalve als er prints op staan of als het fijne was is.
Ik was als iets schoon moet… met 6 huisgenoten is de machine dan echter ook gewoon vol :mrgreen: . En dat red ik ook gewoon elke dag wel 1x.
Als er dan ook nog eentje na een logeerpartij dusdanig bekaf is en gewoon niet wakker wordt en er dus een bed nat is :roll: dan heel leuk 2.
En hier gaat heulemaal niks in de droger, want die hebben we niet .
witte +gekleurde kleding van Katie op 30, bonte op 40. en werkkleding van vriend 60 ivm vet. Beddengoed ook 40!
Ik was alleen met de trommel goed vol.
Er moet echt een goede reden zijn dat ik apart was, owjaa als we naar mijn so gaan dan stinkt alles naar hond en rook :lol: , dus dat was ik dan apart
Mijn wasmachines zijn redelijk vol meestal. Maar ik doe de machine nooit echt propvol. Kinderwasjes zijn soms half tot helemaal vol. En soms was ik ook gewoon 1 ding op het 30 minuten programma. Als ik bijv een heel duur kinderjurkje voor het eerst moet wassen dan gaat het er alleen in. Of een jasje dat vies is geworden op het kdv, dat gaat er ook alleen in. Ik kan er niet zo mee zitten eigenlijk. Ik ga niet op propvolle trommels zitten wachten. Meestal ga ik wassen als de wasmanden van de meiden vol beginnen te raken.
@Sennapen wrote:
Ik was alleen met de trommel goed vol.
Er moet echt een goede reden zijn dat ik apart was, owjaa als we naar mijn so gaan dan stinkt alles naar hond en rook :lol: , dus dat was ik dan apart
Als mijn man naar zijn moeder gaat dan weet ik dat op voorhand wel en dan zorg ik dat er een machine klaar staat voor als hij thuiskomt waar zijn kleding bij in kan… soms haalt hij gewoon kleding uit de wasmand voor hij daar heen gaat :o .
TE ranzig (lag 1 keer al te slapen voor hij thuis kwam en werd dus wakker van de lucht :sick: ).
Hahhaa ik herken het, eigenlijk zeg ik ook altijd hou datgene maar aan wat je al een paar dagen aan hebt, het is echt heeeeeeeel erg :sick: , ik vind het heel erg stinken en soms helpt 1 x wassen niet eens, dan hang ik het nog buiten neer soms, hebben jullie daar tips voor? Bijvoorbeeld scheutje azijn dan ofzo?
Ik was altijd met volle trommels. Meestal sorteer ik op kleur. Blauw bij blauw, zwart bij zwart, wit bij wit etc. Maar ik wil rustig blauw en zwart bij elkaar in de trommel doen als hij dan vol raakt. Rode en witte was gaan altijd apart. Witte was gaat regelmatig op 90 graden, maar de rest op 30-40 graden