Ontwikkeling 10 maanden

Wij hadden dat ding ook gekocht omdat Jenna niet op haar buik wilde. Maar dit vond ze een erg leuk ding. Gewoon zelf ervoor gaan zitten en je kindje vast houden aan de handjes en zo een beetje bewegen/rollen. Of aan de beentjes vast houden en erachter gaan zitten en iets leuks voor het grijpen leggen.

Wij hebben twee van die dingen, maar Kaya keek er nooit naar om. Eerlijkgezegd was ik ook nooit op het idee gekomen om mn kind erop te leggen :lol:

Mn haren gaan overeind staan van wat ik hoor over maar laten huilen omdat ze niet op dr buik wil liggen en het manipuleer verhaal :shock: We hebben het over een baby van 10 maanden!



Ik weet niet meer precies wanneer Thijs wat deed, maar hij deed wel wat meer al met 10 maanden volgens mij. Hij kon al zelf zitten ging van buik naar rug en omgekeerd en tijgerde volgens mij ook al. Kruipen deed hij pas wat later, denk dat hij dat nu 3 maanden doet.



Echter loopt Thijs ook achter, hij trekt zichzelf niet op tot sta ( aldus consultatiebureau ) met 14 maanden en als hij niet loopt met 18 maanden dan moeten we maar naar de fysio. Geen van mijn kids heeft dat gedaan waren allemaal later en is helemaal goedgekomen. Ik ga daar dus flink een stokje voor steken als ze dat gaan willen. Ieder kind doet dingen in een eigen tempo! Maar… als hij erg ver gaat achterlopen, ga ik zelf wel stappen ondernemen om hem wel zover te krijgen natuurlijk!



Wat Cell omschrijft van Aniek heeft Elise precies hetzelfde en ze doet alles lichamelijk prima nu! Ze fietste met net 5 zonder zijwieltjes, liep met 21-22 maanden. Ze deed het wanneer ze er aan toe was en dat is helemaal goedgekomen met haar!



De fysio thuis kan je natuurlijk altijd even laten meekijken, maar het zou me niets verbazen als met 12 maanden je kindje in ene besluit te kruipen en dan loopt het helemaal niet eens meer zover achter hoor! Dan komt die ontwikkeling toch op gang?!

@Selena wrote:



Maar zoals afgelopen maandag was mijn meisje echt overstuur in tranen, huilde hard en keek ons heel vragend om hulp aan. En toen mochten we van mevrouw de fysio niet eens bij ons eigen kind, ze moest het zelf uitzoeken, ze was ons aan het manipuleren en ik mocht niet toegeven.




Oooh die arme stakker…ik zie haar al helemaal kijken en zelfs ik wil haar dan oppakken en even een knuffel geven en troosten.

Wat een gedachten gang zeg om jullie dan maar bij haar weg te houden…ik zou volgens mij in woede uitbarsten…dat is gewoon niet te geloven zeg!!!



En jullie indirect ook maar de schuld geven…nou breekt mijn klomp. Dat mens snapt zelf toch ook wel dat het geen machines zijn die allemaal gelijk lopen en dat elke baby op dat tijdstip dat gaat doen.

Tuurlijk kan je het stimuleren en dat doe je ook wel maar je kan natuurlijk niet de hele dag met haar bezig zijn.



Let maar op straks heeft ze het door en gaat ze als een tierelier :wink:

Ik vind het trouwens ook maar heel erg raar dat ze zeggen dat ze behoorlijk achter loopt op kruipgebied. Vind het belachelijk dat ze sommige ouders echt voor niets ongerust maken. Er zijn zoveel kindjes die pas rond 12 a 13 maanden gaan kruipen of zelfs later of helemaal niet. Jenna heeft nooit echt gekropen, heel soms. Ze kwam vooruit op alleen haar knietjes (was zo’n schattig gezicht :inlove: ).



Ik zou gewoon stoppen met die fysio :oops: Vind het ook raar dat ze jou het advies geven om toch gewoon op de buik te laten liggen huilend. Ik snap best dat het goed is voor kindjes om op hun buikje te liggen, maar als ze niet willen… Het CB zei gewoon tsja je hebt uitzonderingen sommige kindjes houden er gewoon niet van om op hun buik te liggen. Lynn vind het duidelijk ook niet fijn.



Maar hoe staan jullie er zelf in, denk je echt dat ze achter loopt of denk je dat het wel goed komt ? Ik zou het gewoon nog een paar maanden aankijken, en dan kun je alsnog een fysio inschakelen.

Nou heel toevallig heeft vanmiddag net de fysio gebeld voor een afspraak. Niet de ziekenhuis-fysio dus, maar ‘onze’ kinderfysio (zijn we eerder geweest vanwege voorkeurshouding, heel lief mens en geweldig met kinderen). A.s. dinsdagmiddag komt ze op huisbezoek om zelf Lynn even te bekijken en polsen hoe het gaat, wat ze kan, wat we al doen om te stimuleren etc. Haar ken ik en vertrouw ik al een stuk meer (ze is echt gemaakt om met kinderen te werken, dat zie en merk je echt aan haar), al weet ik nog niet wat haar aanpak precies op dit gebied zal zijn.



Maar goed, ik ga geen dingen doen waar ik niet achter sta. Kunnen ze dat nog zo leuk adviseren. Ik wil best Lynn wat stimuleren op een leuke speelvriendelijke manier, maar niet fórceren. Ze zal heus wel gaan lopen, is waarschijnlijk alleen wat later gewoon.

Als we haar heel vriendelijk een beetje kunnen helpen nu wil ik dat zeker doen, maar ook niets meer. Het moet leuk blijven voor ons allemaal.

Aan de ene kant heeft de fysio wel gelijk (behalve dat manipuleren dan dat snap ik ook niet)

Het is voor een kind echt niet erg om even te huilen op de buik, tis een stukje frustratie dat het niet lukt. ok 30 min is wel heel erg lang. Maar op de buik liggen is zo ontzettend goed voor een baby voor later.

Heb zelf op een team avond geleerd dat de baby beter nek spieren ontwikkeld wat later voor de concentratie beter is.

Op de creche gaan de baby’s ook op de buik liggen en nee we gaan er niet bij het eerste huiltje heen. Ze mogen best even huilen.

Hoezo zal ze later zijn, daar valt toch nog helemaal niets over te zeggen. Ze is pas 11 maanden. De meeste kindjes gaan lopen tussen de 14 a 18 maanden. Verwachten ze nu al dat Lynn later gaat lopen dan 18 maanden dan ?



Snap niet dat kinderen tegenwoordig niet hun eigen tempo/ritme mogen hebben, als ze nou echt helemaal buiten de lijnen vallen snap ik wel om iemand in te schakelen.

@romata wrote:

Hoezo zal ze later zijn, daar valt toch nog helemaal niets over te zeggen. Ze is pas 11 maanden. De meeste kindjes gaan lopen tussen de 14 a 18 maanden. Verwachten ze nu al dat Lynn later gaat lopen dan 18 maanden dan ?



Snap niet dat kinderen tegenwoordig niet hun eigen tempo/ritme mogen hebben, als ze nou echt helemaal buiten de lijnen vallen snap ik wel om iemand in te schakelen.




:thumbup:



Vind dat er altijd teveel verwacht wordt van die kleintjes, komt vanzelf mits ze niet giga gaan achterlopen, want dan is fysio natuurlijk noodzakelijk.

Mick wou ook nooit op zn buik, maar we bleven oefenen en hij heeft er echt om gehuild en liet hem even een paar minuten liggen zo, oh wat kon hij dramatisch doen :mrgreen: nu nog als het hem niet aan staat haha maar dan mag hij even zn frustratie kwijt in de box (klein driftkikkertje). Mick is met 11 maand ineens gaan ontwikkelen en binnen 2 dagen stond hij in de box en liep de dag erna al rondjes erin haha. Had dat nooit verwacht omdat hij niet een kon zitten en gelijk omviel als je hem neerzette.

Maar als jij toch liever de fysio erbij hebt, moet je dat doen het is jullie kindje, daar kunnen wij niet over beslissen hihi…het kan natuurlijk nooit kwaad om iemand met ervaring erbij te hebben.

Vandaag komt de fysio toch bij je thuis…ben heel benieuwd hoe het gaat en wat ze zegt.

Succes :thumbup:

@Selena wrote:



We hebben trouwens wel dit ding aangeschaft:







Alleen snapt ze niet wat ze er mee moet en merk ik dat ik zelf ook moeite heb met het bedenken hoe daarmee Lynn te prikkelen.




Leg die rol vooral klaar als de fysio komt, die kan je daar best tips in geven hoe je hiermee spelenderwijs oefeningen kan doen.



Ik vind dat huil verhaal van die andere fysio ook wel en beetje extreem.

Ja, tuurlijk huilt een kind als ze iets niet leuk vindt en natuurlijk mag je dat best even negeren om te zien hoe dat ze het zelf gaat oplossen maar een half uur :shock: Dat vind ik toch wel erg veel gevraagd.



Wij hebben echt heel veel gespeeld met die rol, ik legde Stuart dan op zijn buik erop, hield hem bij zijn beentjes vast en legde speelgoed voor zijn neus en dan steeds naar het speelgoed rollen om te pakken, steeds weer opnieuw.

Hij lachte en gierde het dan uit, ons geluk dat hij het een leuke oefening vond.

Maar we pushte het niet, als hij aangaf het beu te raken dan rolde we nog één keer en dan stopte we. Steeds werd dat dan iets langer.

Verder deed ik hem veel op zijn buik op mijn been leggen gewoon bij ons op de bank, of op de leuning van de bank (wij hebben platte brede leuning).

Veel verschillende oefeningen maar allemaal spelenderwijs, zo heeft fysio dat ons geleerd in ieder geval.



Dus ik hoop dat je bij deze fysio meer baat gaat hebben en je meer tips en trucks krijgt om Lynn te stimuleren in haar ontwikkeling maar dan wel op een leuke manier.



Overigens, ik lees allemaal “waarom mogen ze niet in eigen tempo ontwikkelen”.

Maar het gaat niet zo zeer om het tempo als meer dat ze zich op een goede manier ontwikkelingen. Ze gebruiken een curve om te zien hoe de ontwikkeling gaat en zo kunnen ze zien of een baby zich wel of niet goed ontwikkeld, niet zo zeer of het wel snel genoeg ontwikkeld.

Het kan dat een kind het kruipen overslaat, maar het is beter als het dat wel gaat doen. Beter voor de motorische ontwikkeling en voor het evenwicht zodat als ze eenmaal zitten, staan en lopen ook ermee om kunnen gaan als ze uit balans gebracht worden en zich niet zomaar laten vallen.

Echt, ik heb 2 van die opblaasrollen gehad met Kaya maar ik snap nú pas wat het idee van die dingen is! :doh:



Dus ik heb Kaya er even op dr buik opgelegd en haar heen en weer gerold en lól wat ze nu met die dingen heeft.



Dusseh… :lol:

@Mouse! wrote:

Echt, ik heb 2 van die opblaasrollen gehad met Kaya maar ik snap nú pas wat het idee van die dingen is! :doh:



Dus ik heb Kaya er even op dr buik opgelegd en haar heen en weer gerold en lól wat ze nu met die dingen heeft.



Dusseh… :lol:




Hahaha dat is ook wat zeg!! stond er niks op de verpakking dan…en waarom had je ze eigenlijk gekocht, gewoon voor de leuk! wantja soms koop je weleens dingen die er gewoon leuk uitzien.



Ik heb ook zo`n rol maar dan van stof…mijn ventje loopt al langs de tafel dus voor het rollen enz niet nodig gehad maar wel gewoon voor de leuk omdat er ook nog knisperdingen in zitten…zo kan ie er gewoon leuk mee spelen.

Nou de fysio is geweest.

Zoals bij de andere fysio opviel is ze heel stabiel in zitten, maar heeft ze geen idee nog hoe ze zich moet voortbewegen. De wil is er zeker wel bij Lynn, ze snapt alleen nog niet hóé, en dat frustreert natuurlijk.



Verder viel ook wel weer op dat ze echt een spuughekel aan buikligging heeft. :shifty: Zodra ze ook maar richting buikligging neigt, begint het brullen al. En ook hier werd eigenlijk gezegd dat ik te snel naar haar toe ga, haar te snel rechtop zet. Daardoor wordt ze niet geprikkeld zelf een oplossing te vinden. Nu werd dus ook ‘doorgegaan’ terwijl Lynn in tranen in buikligging lag, helemaal overstuur. :frowning: Ze is dan ook niet meer af te lijden met speelgoed ofzo, zo overstuur/verdrietig is ze dan. En ik zou haar dan gewoon moeten laten liggen/negeren. Die aanpak voelt voor mij toch niet goed. Er is natuurlijk verschil tussen jengelen en huilen, maar dit was echt overstuur en in tranen. Ook rugligging vindt ze niet leuk meer, alleen zitten eigenlijk; maar ja, daar zie je ook meer. We moeten haar vaker op de buik en rug leggen, ook al huilt ze dus. :frowning:



Verder werd duidelijk dat ze opzich wel erg sterk is. Aan lopen is ze voorlopig nog niet toe, ze ‘staat’ erg wijdbeens en op de tenen nog bijv. We gaan dus eerst mikken op het bewegen zelf. Het zou mooi zijn als het nog kruipen wordt, anders wordt het bilschuiven (dat laatste lijkt hem eerder te worden). Aan interesse in speelgoed en het wíllen bewegen is er in ieder geval geen gebrek. Ze weet alleen nog niet hoe (+ dat ze buikligging gewoon écht niks vindt).



We hebben in ieder geval wel tips gekregen van hoe te oefenen met speelgoed, dat zag er leuk uit en dat probeert Lynn ook wel degelijk en lukt haar goed, in ministapjes (hebben we al geprobeerd). Eigenlijk oefenen we nooit heel bewust met z’n 3en, dat willen we nu wel gaan doen. Gewoon dagelijks 10 minuten met haar op het kleed zitten en de oefeningen met het speelgoed zoals vandaag doen. En kijken of ze op de gladde vloer vooruit kan komen d.m.v. bilschuiven (aangezien ze nu altijd op een kleed zit, is toch stroever). Maar ik doe het wel op mijn manier en tot wanneer het voor mij goed voelt :shifty: :slight_smile:

@Nikita wrote:

@Mouse! wrote:
Echt, ik heb 2 van die opblaasrollen gehad met Kaya maar ik snap nú pas wat het idee van die dingen is! :doh:



Dus ik heb Kaya er even op dr buik opgelegd en haar heen en weer gerold en lól wat ze nu met die dingen heeft.



Dusseh… :lol:




Hahaha dat is ook wat zeg!! stond er niks op de verpakking dan…en waarom had je ze eigenlijk gekocht, gewoon voor de leuk! wantja soms koop je weleens dingen die er gewoon leuk uitzien.



Ik heb ook zo`n rol maar dan van stof…mijn ventje loopt al langs de tafel dus voor het rollen enz niet nodig gehad maar wel gewoon voor de leuk omdat er ook nog knisperdingen in zitten…zo kan ie er gewoon leuk mee spelen.




Nou, ik houd helemaal niet van plastic speelgoed eigenlijk :lol: We hebben beiden dus gekregen en wonder boven wonder zijn ze nog heel, ondanks onze katten. Maar Kaya heeft er dus nooit naar omgekeken tot ik haar (nav dit topic) voordeed wat het idee was.

filmpje ? :mrgreen:

en als je haar nu niet op haar buikje legt, maar op handjes en knietjes, dus al in de kruiphouding?



ik heb het J. toen de hele tijd voor gedaan. dan ging ik op mn handen en knieen en hij zat op zn handen en knieen.

ik ging dan voor hem zitten en deed heel overdreven rustig voor hoe je moet kruipen. ik deed dan mn hand omhoog en met een bonsje weer op de vloer en zei dan: handje! daarna deed ik mn knie omhoog en naar voren en zei dan: knietje! en zo ging ik de kamer door :oops: :mrgreen:





wellicht als jullie het voordoen, dat ze ziet wat de bedoeling is en dat ze het dan begrijpt.



haar zo overstuur laten huilen zou ik ook niet doen, dan maak je het probleem volgens mij alleen maar groter…

@fluppie wrote:

en als je haar nu niet op haar buikje legt, maar op handjes en knietjes, dus al in de kruiphouding?




En dan kun je haar nog ondersteunen door haar over je been heen te leggen, maar dan gaat ze wel al moeite doen om haar armen en benen te sterken.

Ik zou echt, zoals je aangeeft, consequent met haar gaan oefenen elke dag, misschien zelfs meerdere keren per dag (indien je die mogelijkheid hebt) korte periodes.
En blijf proberen haar meerdere keren per dag even op de buik te leggen, al is het maar een paar minuten.
Ik deed het altijd bij het verschonen, dan legde ik hem na het verschonen even op de buik op het aankleedkussen. Vaak helpt het ook als een klein handoekje oprolt en onder haar borst/oksels legt, dan is het wat makkelijker voor haar om haar hoofd om hoog te houden.

Wat ik me anderzijds een beetje afvraag, is er misschien een reden waarom zij buikliggen misschien niet goed kan verdragen, is daar al eens naar gekeken?

Fijne tips, die ga ik zeker proberen toe te passen ! :mrgreen:



Er zijn al een paar mini doorbraak puntjes.

Zo is mevrouw de dag na de fysio, een paar cm gaan billenschuiven :mrgreen:



En kijk wat zonet gebeurde met haar nieuwe sinterklaas-speelgoed:



:thumbup: :thumbup: het komt echt vanzelf allemaal goed! Geniet van je meisje!