*** Oktoberstoppers 2008 deeltje 15 ***

Sja, ik vind het inderdaad ook heel dubbel om iedereen nu een fijne kerst te wensen, nu met al die ellende rond Livia en de miskraam van Jane… :?

Maarja, ik doe het toch, want alle meiden hier verdienen een geweldige kerst!!

Dus, dames, ik hoop dat jullie een fijne kerst hebben!! :mrgreen:

Kim, wat een geweldige foto!! :lol:

Miekje, gewoon ff een :hug:

Jane, hoe gaat ie met jou? Zwaar he? :hug:

Ik zou morgen (2e kerstdag) 20 weken zijn, das toch ook wel een heel raar idee hoor… :roll:

Tierrr even een dikke knuffel voor jou :hug: die gedachten gaan toch niet zo maar aan je voorbij… probeer je wel een beetje te genieten van de kerst ??

Ik ben een kleuter :lol: :lol: :lol:

Nu ga ik even snel douchen en aankleden en dan gereed maken om te vertrekken…

Dankjewel tijger!! :-*

En ik probeer zeker te genieten hoor, en het gaat nu ook weer redelijk goed gelukkig! Aan de ene kant is het hard dat ik juist met kerst 20 weken geweest zou zijn, aan de andere kant geeft de kerst ook juist wel weer mooi wat afleiding! :slight_smile:

We gaan nu gewoon nog ff lekker een kop koffie drinken met iets lekkers erbij, dan naar Pieters broer toe waar de hele familie komt en daar vanavond gourmetten. En morgen naar mijn familie in Rotterdam. Hartstikke gezellig dus!

Jij ook fijne dagen, en inderdaad voorzichtig op de weg!!

En gefeliciteerd dat je kleuter bent, haha! Het wordt nog wel eens wat… :wink:

@Tierrr wrote:

Sja, ik vind het inderdaad ook heel dubbel om iedereen nu een fijne kerst te wensen, nu met al die ellende rond Livia en de miskraam van Jane… :?

Maarja, ik doe het toch, want alle meiden hier verdienen een geweldige kerst!!

Lieve M.arijke veeg ook jullie eigen ellende niet van tafel he :hug:
Hopelijk geniet je samen met je hubbie toch nog een beetje van kerst :-*

Jane ik hoop dat jij en je hubbie toch de nodige gezellige momenten hebben deze kerst! :hug: :hug:

Het gaat nog steeds niet goed met Livia, ze drink niet zelf en lig aan de sonde. Ze geven haar nu 8x 80cc per dag en die moet ze binnen houden. Ze heeft droge luiers en koorts. Miekje maakt zich echt ongerust

Jakkes, wat een ellende toch weer… ik denk de hele tijd aan ze… zo zou de kerst er niet uit moeten zien… :?

Mascha, :-* , jullie ook fijne dagen he? :-*

Hier trouwens dag 17 en een paar druppels bloed, het blijft toch steeds weer een mysterie, die cyclus van me… :shock:

Jeetje, wat erg van Livia :cry: Wat een zorgen toch weer.

Heel veel sterkte Miekje, jullie zijn in mijn gedachten :hug:.

Mascha, bedankt voor de update trouwens over Livia

Tierr, ik weet niet zo goed wat te zeggen, snap het zo goed dat weken tellen, ik deed het zelfs nog toen ik opnieuw zwanger was. Ik hoop dat je wel lekker van kerst kunt genieten :hug:

Kim, supermooi kaartje met je 3 schatten erop :inlove:

Meiden, allemaal heel fijne kerstdagen gewenst, maak er wat moois van!

Livia is weer terug in het ziekenhuis van haar woonplaats.

Ze krijgt nog steeds zuurstof en antibiotica en de sonde is er nog niet uit. Ook heeft ze nog steeds hoge koorts :cry:

Wat is dit nu weer…Liv en Lotte doen elkaar teveel na…Lot is gelukkig wel thuis, maar heeft RS virus en oorontsteking.

Masha wil je Miekje een heel dikke kus van mij geven?

Wij zijn net thuis van de HAP, we zouden morgen op visite gaan maar ik denk dat we thuisblijven.

Meiden fijne dagen verder… :-*

He jakkes, Lotte ook al zo naar bezig… wat is dat toch met die meiden? Niet leuk… :frowning: Voor allebei een hele dikke :hug: :hug:

Ik ben trouwens de hele dag helderrood bloed verloren… telkens bij het afvegen een veeg… :?

Even een dikke knuffel voor Livia en Lotte :hug: :hug: :hug:

Wat een ellende allemaal met de kerst …

Het zou een tijd moeten zijn om heerlijk te genieten.

Ik hoop dat de meiden snel opknappen ! :pray: :pray:

Marijke:

:hug: Zou je al ongi moeten worden of is dit tussentijds verlies ? :hug:

Heb je het gister wel een beetje gezellig gehad ??

Gistermiddag zijn we bij mijn ouders geweest, het rijden op de weg ging wel aardig. Grote wegen waren vrij schoon.

's Avonds hebben we heerlijk thuis gegeten : Vooraf gevulde eieren, hoofdgerecht Krieltjes uit de frituurpan, varkenshaas met pepersaus en Franse sperciebonen, nagerecht vienetta ijsstam caramal crisp.

Nu gaan weer naar het huis om de rest van de kozijnen af te schilderen.

Ik heb verder nog geen kwaaltjes wat kan duiden op een zwangerschap, heb net alleen (zonder reden) een flinke huilbui gehad. En ik ben nog steeds snipverkouden en daar baal ik van…

Wel heb ik al multivitamine voor Raim gehaald en zelf heb ik bij etos een doos met pillen gehaald om zwanger te worden. Het is allemaal natuulijk, dus we kunnen proberen of het werkt en dan misschien in 2010 ???

Fijne dag meiden, ik kom vanavond nog even langs …

Livia der koorts is hoger en de zuurstof is ook verhoogt, maar Miekje vind haar nu wel rustiger. Drinken lukt nog steeds niet :frowning:

In het ziekenhuis ligt het vol met kindjes met RS.

Het gaat ietsjes beter met Livia. Ze heeft vanmiddag een flesje gedronken! :dance: Ze is nog wel flink benauwd, maar al wel veel beter dan het was, volgens Miekje.

Livia is wel een bikkel hoor, ze bleef maar lachen! :inlove:

Ik trof haar wakker aan, soms babbelde ze zelfs even.

Nu maar hopen dat het vanaf nu alleen maar beter gaat.

Maar ze is er nog niet, ze kan nog niet zonder zuurstof, en heeft ondanks de medicatie nog koorts.

Ik blijf hard duimen! :pray:

Tijgertje… ik duim ook voor jou! :pray:

Even een dikke knuffel voor Livia :hug: :hug: :hug:

Mag ik vragen wat het RS virus is ??

Lieve lieve Livia toch… zet hem op he, lief meisje?! :-*

Tijger, ik duim voor je!! :pray:

Ik zit te twijfelen of ik het ziekenhuis moet bellen…

Nu al voor de 3e dag bloedverlies bij afvegen (dag 19 vandaag) en af en toe krampjes erbij, en nu zelfs behoorlijke krampen. Niet dat ik helemaal krom lig, maar doet wel goed zeer… en ik vind het maar helemaal niks… :cry:

Hoe is het met je Tierrr? Hebben ze je op de HAP gerust kunnen stellen? :hug:

RS Virus: lang verhaal onder de spoiler

RS-virus

revisie 24.06.02

Wat is een RS infectie

Het RS (Respiratoir Syncytieel) virus is de meest voorkomende verwekker van luchtweginfecties bij jonge kinderen (zuigelingen en peuters). Dit virus kan het hele jaar door infecties veroorzaken, maar wordt vooral in de wintermaanden veel gezien. Het virus veroorzaakt een ontstekingsreactie van de luchtwegen, variërend van neusverkoudheid tot longontsteking. Door hoesten of niezen, maar ook door huidcontact of via besmette gebruiksvoorwerpen wordt het virus overgebracht. Heel vaak hebben binnen een gezin meerdere personen klachten; ook op een crèche of peuterspeelzaal kan de infectie zich snel verspreiden.

Verschijnselen

Bij oudere kinderen of volwassenen, maar ook bij de meeste zuigelingen, veroorzaakt een RS infectie slechts symptomen van een verkoudheid: een beetje koorts met hoesten en een loopneus. Sommige zuigelingen kunnen echter flink ziek worden met verschijnselen van luchtwegvernauwing door het ontstoken slijmvlies (= bronchiolitis) of longontsteking (= pneumonie). De symptomen daarvan zijn kortademigheid, en een piepende of zagende ademhaling. Door de ademhalingsproblemen kunnen de kinderen grauw zien, en ontstaan er voedingsproblemen waardoor ze soms dreigen uit te drogen. Opname in het ziekenhuis kan dan noodzakelijk zijn. Regelmatig ontwikkelen de kinderen ook een middenoorontsteking.

Het meest kwetsbaar voor een ernstig verlopende infectie zijn de (zeer) vroeg geboren kinderen (prematuren), en kinderen met een aangeboren hart- of longafwijking. Ook bij kinderen jonger dan drie maanden kan de infectie ernstiger verlopen.

Onderzoek

Het virus kan door een kweek of via een zgn. sneltest aangetoond worden in slijm afkomstig uit de luchtwegen. Bij verdenking op infectie kan bij het kind met een slangetje wat slijm opgezogen worden uit de neus/keelholte, waarna het materiaal naar het laboratorium wordt gestuurd voor onderzoek. Is het kind zo ziek dat het moet worden opgenomen, en blijkt het besmet met het RS virus, dan wordt het altijd geïsoleerd verpleegd. Dit om te voorkomen dat het virus zich verspreidt en andere kinderen aansteekt. Wat geïsoleerd verplegen precies inhoudt, staat in een aparte folder vermeld.

Behandeling

De behandeling hangt af van de verschijnselen. Het vernevelen van luchtwegverwijdende medicijnen via een kapje voor de neus kan soms verlichting brengen. Vaak is het nodig om extra zuurstof te geven. Dreigt het kindje uit te drogen door de voedingsproblemen, dan kan vocht of voeding via een maagsonde of infuus toegediend worden. Antibiotica zijn in principe niet nodig bij virusinfecties. Een enkele keer echter kan sprake zijn van een bijkomende bacteriële ontsteking; in dat geval worden eventueel antibiotica toegediend.

Beloop

Meestal verminderen de klachten binnen een week, en herstellen de luchtwegen zich. Voor de relatief kleine groep kinderen die moet worden opgenomen geldt een gemiddelde opnameduur van 5-6 dagen.

Het hoesten kan nog wel enkele weken, in afnemende ernst, blijven duren.

Ongeveer de helft van de kinderen die een ernstige infectie hebben gehad, gaat een periode tegemoet waarin soms gedurende langere tijd regelmatig inhalatiemedicijnen gegeven moeten worden. De klachten kunnen dan op astma lijken. De meeste kinderen groeien hier echter overheen. Het is nog niet duidelijk wat precies de rol van het RS virus is in relatie tot astma.

Vaccinatie

Vaccinatie tegen het RS virus is mogelijk. Omdat het echter voor verreweg de meeste kinderen geen echte bedreiging vormt, worden de kinderen in principe niet standaard gevaccineerd. Op dit moment wordt vaccinatie alleen toegepast (en door de verzekering vergoed) bij kinderen jonger dan zes maanden die zeer prematuur geboren zijn (na 32 weken zwangerschap of minder), en bij kinderen onder de twee jaar met een specifieke chronische longziekte (brochopulmonale dysplasie). Vaccinatie betekent vijf maandelijkse injecties gedurende het gehele “RS seizoen”.

Ik heb gebeld en ik moest de pijn maar onderdrukken met pijnstilling en morgen bellen voor een afspraak… dus dat doe ik dan maar. Gelukkig is de pijn wel een stuk gezakt trouwens. Ben ook niet echt bang dat er iets echt mis is ofzo, maar ik baal er gewoon van dat er weer gedonder is… :roll: :?

Hoe is het met de rest? Gezellige dagen gehad? :-*

Mascha:

Dank je voor de uitleg onder de spoiler.

Hoe is het nu met jou ??

Marijke:

Balen dat je zo’n bloedverlies en krampen hebt. Ik hoop dat de arts je morgen meer uitleg kan geven…

Ik heb vanmiddag weer een discussie gehad met Raim over het naar de huisarts gaan voor een gesprek over zijn zwemmers. Hij heeft er nog geen tijd voor en geen zin in. Ik heb nu besloten dat ik alleen naar zijn huisarts ga voor dat gesprek.

Gister had ik een vrij emotionele dag, had om de haverklap huilbuien en ik weet niet eens zelf waar het door kwam.

Balen dat je gister zo’n huildag had… maar ik hoop dat dat door een goed iets komt… voel je verder nog iets? :pray: