Oktoberstoppers 2007 #15

Als ik moet werken door de weeks, dan helpt mijn vriend ook wel hoor…

Ik haal Damian dan uit bed, kleed hem aan en ga met hem naar beneden. Damian gaat dan rustig spelen. Ik geef hem een bekertje drinken (hij heeft echt altijd dorst als hij uit bed komt :think: :mrgreen: )

In de tussentijd is vriendlief zich aan het aankleden en pak ik mijn tas in. Ik loop meestal rond 6.50u de deur uit. Dan is vriendlief beneden en geeft Damian dan een bordje pap, speelt nog eventjes met hem en trekt dan zijn schoenen en jas aan om naar de kdv te gaan.

Lotte dat is vervelend als je het niet naar je zin hebt op je werk. Ik ken het gevoel hoor… De ene keer ben ik echt geneigd om het bijltje erbij neer te leggen en de andere keer bevalt het me dan weer ineens. Daarom werk ik er denk ik al 9 jaar…

Ik ben op zoek naar iets anders, maar er is helaas nog niks op mijn pas gekomen.

Soms denk ik dat ik in een heel andere richting moet gaan zoeken, maar wat dan :think:

Ik weet niet wat je nu doet en wat voor papieren je hebt.



Ikzelf zit op kantoor zonder papieren. Ja mijn mavo en een verkoopdiploma mkb.

Ik werk als verzorgende en heb daar dus diploma’s voor.

Ik zou best wat anders kunnen, maar zonder papieren kom je tegenwoordig niet zo ver.

En voor een opleiding heb ik nu echt geen tijd, laat staan dat ik er zin in heb.

Dat kan ik me voorstellen… Ik doe nu een cursus Duits, maar pfff… zelfs met 1 dreumes is het me eigenlijk te veel… Laat staan een hele opleiding…

Lotte, ik heb ONWIJS veel zin om weer te werken. Even uit de dagelijkse sleur weg. Ik vind het heerlijk om een gezin te hebben maar een ander leven naast moeder zijn vind ik ook wel weer prettig :wink: Ik zit ook alweer sinds december thuis natuurlijk.



Ik heb het best naar mijn zin in het onderwijs maar mijn hart ligt er niet. Ik zou liever iets creatievers doen. Bijvoorbeeld fotograferen maar ook dingen als kinderboeken schrijven of tekenen zijn dingen die mij meer liggen.

Maar ja… een cariereswitch vind ik toch wel een erg grote stap en durf ik niet zo goed :oops:

Ik heb trouwens een diploma voor Sociaal Pedagogisch Werker en mijn HBO van de PABO dus.

Hanneke, ik denk dat je over een tijdje je “schoolwerk” gedag kan zeggen hoor.

Als je een beetje bekendheid krijgt met je foto’s en er niet belachelijk veel (ik vind een fotoshoot meestal behoorlijk prijzig) voor gaat vragen dan heb je heel snel serieuze klanten.

En een kinderboek schrijven kan je toch altijd doen?

Daar ben ik het mee eens Lotte. Wat Hanneke kan met haar camera :shock: Ik heb ook een spiegelreflex, maar ben nog niet zo ver als haar hoor…

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :inlove: :-*



teveel eer :oops: :wink:



Lotte, ik ben eigenlijk van plan om ongeveer 50 euro te gaan vragen (als ik beter ben geworden). Daarvoor krijg je dus de shoot en alle foto’s op cd-rom.



Bij de meeste fotografen betaal je 50 euro voor de shoot maar dan heb je nog geen foto’s. Die moet je dan apart bestellen en juist dat maakt het eindbedrag erg duur.

Dat is zo…



Hier in de V&D maken ze ook van die fotoshoots. Dan betaal je 10 euro krijg je 1 foto. Wil je hem compleet ben je rond de 200 euro kwijt :shock:

We hebben weleens gevraagd waarom het zo duur is. Reden daar? Omdat ze nog niet over zijn naar digitale fotografie :wall:

@Pattycoat wrote:

Daar ben ik het mee eens Lotte. Wat Hanneke kan met haar camera :shock: Ik heb ook een spiegelreflex, maar ben nog niet zo ver als haar hoor…




Gewoon veel oefenen en een beetje spelen met de instellingen.

De belangrijkste 3 dingen zijn de diafragma, de ISOwaarden en de sluitertijden. Als je die 3 dingen een beetje door hebt dan maak je de mooiste foto’s :wink:



Ik heb nooit een cursus of iets gedaan.



En trouwens…



Je kunt nog zo goed de instellingen van je camera weten… uiteindelijk gaat het om hoe de persoon of het onderwerp is vastgelegd. Een foto kan perfect scherp zijn en goed belicht maar verder nietszeggend zijn.

@Pattycoat wrote:

Dat is zo…



Hier in de V&D maken ze ook van die fotoshoots. Dan betaal je 10 euro krijg je 1 foto. Wil je hem compleet ben je rond de 200 euro kwijt :shock:

We hebben weleens gevraagd waarom het zo duur is. Reden daar? Omdat ze nog niet over zijn naar digitale fotografie :wall:




En dat soort fotoshoots vind ik dus echt niet mooi :silenced: :oops:

Ik ben ook aan het frutselen met dat ding. Heb hem ook maar net 2 maandjes ofzo, dus alle tijd :mrgreen:

@Matsjo wrote:

@Pattycoat wrote:
Dat is zo…



Hier in de V&D maken ze ook van die fotoshoots. Dan betaal je 10 euro krijg je 1 foto. Wil je hem compleet ben je rond de 200 euro kwijt :shock:

We hebben weleens gevraagd waarom het zo duur is. Reden daar? Omdat ze nog niet over zijn naar digitale fotografie :wall:




En dat soort fotoshoots vind ik dus echt niet mooi :silenced: :oops:




Zijn ze ook niet… Heb er toen eentje gedaan met 34 weken zwangerschap. Heb het bij 1tje gehouden.

@Matsjo wrote:

@Pattycoat wrote:
Dat is zo…



Hier in de V&D maken ze ook van die fotoshoots. Dan betaal je 10 euro krijg je 1 foto. Wil je hem compleet ben je rond de 200 euro kwijt :shock:

We hebben weleens gevraagd waarom het zo duur is. Reden daar? Omdat ze nog niet over zijn naar digitale fotografie :wall:




En dat soort fotoshoots vind ik dus echt niet mooi :silenced: :oops:


Het is wel heel slim bedacht van die fotografen.

Ik sprak laatst iemand die haar dochter bij de ah had laten fotograferen.

Toen ze de foto’s zag kon ze niet kiezen en heeft ze uiteindelijk alles genomen en was ze heel wat geld kwijt.

Ze spelen als het ware met het gevoel van vooral de mama’s.



Hanneke, als je 50 euro vraagt verdien je er dan ook aan?

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je er beter van wordt natuurlijk :wink:

Begrijp ik het goed dat mensen dan zelf de foto’s die ze echt willen gebruiken af moeten laten drukken?

Lotte, welke jij bedoelt zijn van die supermarkt fotograven die eens in de zoveel tijd komen… Heb ik een aantal keer gedaan. Alleen de allereerste keer heeft vriendlief meerdere meegenomen. Was toen 60 euro kwijt.

Voor de rest alleen de foto waar je zeg maar die 2,50 voor betaald.

(Damian begint altijd te huilen om de een of andere reden. Geen idee, hij huilt nooit)

Ik vind 50 euro best een nette prijs eigenlijk. Dat zou ik er rustig voor over hebben.

@Pattycoat wrote:

Ik vind 50 euro best een nette prijs eigenlijk. Dat zou ik er rustig voor over hebben.


Ben ik het mee eens.



Hanneke, volgens mij heb je er 2 klanten bij :mrgreen:

@Lotte wrote:

@Matsjo wrote:
@Pattycoat wrote:
Dat is zo…



Hier in de V&D maken ze ook van die fotoshoots. Dan betaal je 10 euro krijg je 1 foto. Wil je hem compleet ben je rond de 200 euro kwijt :shock:

We hebben weleens gevraagd waarom het zo duur is. Reden daar? Omdat ze nog niet over zijn naar digitale fotografie :wall:




En dat soort fotoshoots vind ik dus echt niet mooi :silenced: :oops:


Het is wel heel slim bedacht van die fotografen.

Ik sprak laatst iemand die haar dochter bij de ah had laten fotograferen.

Toen ze de foto’s zag kon ze niet kiezen en heeft ze uiteindelijk alles genomen en was ze heel wat geld kwijt.

Ze spelen als het ware met het gevoel van vooral de mama’s.



Hanneke, als je 50 euro vraagt verdien je er dan ook aan?

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je er beter van wordt natuurlijk :wink:

Begrijp ik het goed dat mensen dan zelf de foto’s die ze echt willen gebruiken af moeten laten drukken?




Moet niet natuurlijk maar dat maakt het wel mogelijk.

Ze kunnen zelf op het gemak kiezen en dan bijvoorbeeld zelf een canvas laten maken. Bovendien kunnen ze ook printen voor oma’s of opa’s ofzo :wink:

Ik kan het ook wel doen maar dan betaal je dus voor de afdruk, de canvas en de verzendkosten. Bovendien gaan profesionele fotografen naar duurdere drukkers. Logisch natuurlijk maar als je zelf zou kiezen zou je misschien eerder voor een goedkopere kiezen die ook goede kwaliteit biedt.

Begrijp me goed… ik ben jaloers op de kwaliteit die profs bieden en afdrukken. Ik wilde dat ik het zelf kon maar zolang ik het voor de leuk doe (dus als hobby) ben ik ook tevreden met wat ik nu kan bieden. Bovendien beschik ik niet over de ruimte die de profs hebben.

Ik wil een vergoeding voor het werk dat ik er aan heb (foto’s schieten, bewerken, branden) maar ik hoef er (nog) niet rond van te komen omdat ik mijn gewone baan nog heb. Het is een extraatje.



Mensen kunnen voor mij kiezen als ze gewoon een leuke en mooie foto willen hebben van hun kind zonder dat ze heel veel kwijt zijn.

Als mensen meer kwaliteit willen hebben dan zullen ze niet bij mij komen maar zijn ze ook meer geld kwijt.