natuurlijk ouderschap

@hanneke wrote:

@Moirah wrote:
Wij doen hier ook aan natuurlijk ouderschap.



Ik vind niet dat je zomaar kunt stellen dat je aan NP doet.



Moirah




Ik begrijp niet helemaal hoe je bij deze uitspraak komt.



. Bedoel je dat er mensen zijn (hier of in je omgeving) die zeggen dat ze het doen, maar die zichzelf tegenspreken door het juist niet zo te doen??

Of bedoel je dat je een aantal basisdingen MOET doen om te kunnen zeggen dat je aan NP doet?? :think: Zitten er voor jou voorwaarden aan om dit te kunnen zeggen??




Voor mij persoonlijk zitten er geen voorwaarden aan. Als iemand mij vraagt wat de pijlers zijn van mijn opvoeding dan zeg ik niet NP, AP en UP. Het zijn stromingen waar ik me prettig bij voel en waar ik veel inspiratie uit haal. Over het algemeen genomen sta ik er helemaal achter. Een van de redenen dat ik in sommige gevallen hokjes wel prettig vind is dat je hiermee een beetje duidelijk kunt maken hoe je in grote lijnen denkt. Zo verwacht ik op een NP forum geen advies à la Ria Blom om maar eens wat te noemen. Als iemand dus stelt dat zij aan NP doet heb ik bepaalde ideeën bij die persoon. Zegt zij dan vervolgens ‘laat je baby maar huilen’ dan sta ik wel even gek te kijken. Ik bedoel te zeggen dat je bepaalde verwachtingen schept door te zeggen dat je aan NP doet.



Moirah

Als er mensen zijn die meer willen lezen over NP, AP of UP dan kunnen ze me pb-en. Het gaat dan om linkjes naar andere fora die ik hier waarschijnlijk niet zo neer mag zetten.



Moirah

@Moirah wrote:

Als er mensen zijn die meer willen lezen over NP, AP of UP dan kunnen ze me pb-en. Het gaat dan om linkjes naar andere fora die ik hier waarschijnlijk niet zo neer mag zetten.



Moirah




Zijn dat nog andere fora dan die je kunt vinden via Google?? Daar staat namelijk ook heel veel. Wanneer het andere sites zijn, dan krijg ik wel graag een link! :thumbup:

@hanneke wrote:

@Moirah wrote:
Als er mensen zijn die meer willen lezen over NP, AP of UP dan kunnen ze me pb-en. Het gaat dan om linkjes naar andere fora die ik hier waarschijnlijk niet zo neer mag zetten.



Moirah




Zijn dat nog andere fora dan die je kunt vinden via Google?? Daar staat namelijk ook heel veel. Wanneer het andere sites zijn, dan krijg ik wel graag een link! :thumbup:




Ik heb linkjes van fora (Nederlands en Engels) en linkjes die gaan over de verschillende aspecten van NP, AP en UP. Ik pb je wel dan pik je er uit wat je interessant vind.



Moirah

ik heb vier dochters en in mijn ogen hebben wij altijd aan natuurlijk ouderschap gedaan, wij hebben altijd ons gevoel gevolgd ook al was dat niet volgens de lijn van het CB, onze jongste, mijn mopje, heeft lang bij mij in bed geslapen, darna in ene co sleeper naast mijn bed, ik geef nog steeds bv. en heb haar ook gedragen, alle meiden waren altijd lekker bij mij, altij uit gevoel gehandeld, en dat voelde goed, de meiden deden en doen het goed, en zijn nog steeds graag bij mij in de buurt, ik zeg wel eens tegen mijn oudste, zij is 13, we moeten echt eens de navelstreng door knippen :wink: heerlijk toch, ik vind natuurlijk ouderschap een definitie van je gevoel volgen, je kindje lekker veel bij je houden en BV geven. maar vooral alles met gevoel doen en vanuit je gevoel.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik krijg een knus gevoel bij je verhaal. Toch even een beetje prikkelen hoor, kan het niet laten, hoop dat je het niet erg vindt.



Wat nu als mijn gevoel mij zegt dat het goed is om mijn baby in een eigen bedje te leggen? Om het te laten huilen omdat het anders misschien verwend wordt en mij dat niet goed lijkt? Wat nu als ik geen bv kon of wilde geven en dus heb gekozen voor de fles en dat voor mij goed voelt. Waarom is dat dan geen NP als je stelt dat het bij NP gaat om op te voeden met gevoel op je gevoel? Wie bepaald dan welk gevoel NP is en welk gevoel niet?



Moirah

@Moirah wrote:

Ik ben het helemaal met je eens. Ik krijg een knus gevoel bij je verhaal. Toch even een beetje prikkelen hoor, kan het niet laten hoop dat je het niet erg vindt.



Wat nu als mijn gevoel mij zegt dat het goed is om mijn baby in een eigen bedje te leggen? Om het te laten huilen omdat het anders misschien verwend wordt en mij dat niet goed lijkt? Wat nu als ik geen bv kon of wilde geven en dus heb gekozen voor de fles en dat voor mij goed voelt. Waarom is dat dan geen NP als je stelt dat het bij NP gaat om op te voeden met gevoel op je gevoel? Wie bepaald dan welk gevoel NP is en welk gevoel niet?



Moirah




ik weet niet of je op mij doelt of iemand anders maar ik zal een reactie proberen te geven. pff moeilijk hoor, met mijn duffe hoofd nu :wink:



welke naam je het ook geeft, voor mij is ouderschap, ouderschap wat uit je hart komt, uit je tenen, uit je emoties.



natuurlijk ouderschap kan ik voor mijzelf verklaren puur de woorden ontledend als natuurlijk ouderschap, de natuur bepaalt dat vrouwen BV kunnen geven, als je door omstandigheden het niet kan geven maar wel vanuit je gevoel het heel graag had gewild, zie ik het nog steeds als natuurlijk ouderschap, want je wilde wel je gevoel erin volgen, maar het lukte niet, maak je een bewuste keuze om de fles te geven, volg je ook natuurlijk een gedeelte je gevoel erin maar wijk je wel af van het begrip natuurlijk, hoe verwoord ik nu wat ik bedoel, lastig.



net als het laten huilen, ik hoor nog steeds van moeders om mij heen dat het vaak wordt gedaan en dan ook vaak als reden, ze raken verwend, ik kan daar niet bij, mijn kinderen zijn niet verwend en zo gedragen ze zich ook niet, maar ik heb ze niet laten huilen, ze sliepen vanaf de geboorte lekker bij mij, heerlijk, in mijn ogen zijn kinderen die zo aan mama vast gegroeid zijn ( zoals mijn schoonmama dat noemt) juist vol vertrouwen en pluk ik daar dagelijks de vruchten van, meiden die voor iedereen klaar staan, en natuurlijk hebben ze ook hun diva gedrag, maar dat hoort ook bij het ontdekken van je eigen ik.



Wie bepaald dan welk gevoel NP is en welk gevoel niet?

dit zinnetje is zoo lastig om uit te leggen, want ik denk dat het voor iedereen anders uit te leggen is, voor mij is het duidelijk, omdat ik denk en voel dat ik mijn kinderen grotendeels volgens NP heb opgevoed en nog steeds doe, volgens de basis principes waarvan ik denk wat de betekenis is van natuurlijk. wat ik mijn kinderen als belangrijke regel meegeef in de opvoeding is, blijf altijd trouw aan jezelf. volg en vertrouw je gevoel.



ik denk dat ik eigenlijk geen duidelijk antwoord kan geven, mijn hersens liggen al in bed :wink: het is moeilijke materie om te verwoorden, zeker omdat ik met mijn meiden om ga vanuit mijn en hun gevoel, en gevoel laat zich lastig omschrijven. ik zie gevoel als een basis emotie, zoals instinct, intuitie, in mijn ogen zijn dat natuurlijke belevenissen, en als je dat doorvoert in ouderschap zit je volgens mij al snel in de richting van NP.



ik hoor eigenlijk graag jouw mening over je gestelde prikkeling :wink:
ik weet niet of je op mij doelt of iemand anders maar ik zal een reactie proberen te geven. pff moeilijk hoor, met mijn duffe hoofd nu

welke naam je het ook geeft, voor mij is ouderschap, ouderschap wat uit je hart komt, uit je tenen, uit je emoties.

natuurlijk ouderschap kan ik voor mijzelf verklaren puur de woorden ontledend als natuurlijk ouderschap, de natuur bepaalt dat vrouwen BV kunnen geven, als je door omstandigheden het niet kan geven maar wel vanuit je gevoel het heel graag had gewild, zie ik het nog steeds als natuurlijk ouderschap, want je wilde wel je gevoel erin volgen, maar het lukte niet, maak je een bewuste keuze om de fles te geven, volg je ook natuurlijk een gedeelte je gevoel erin maar wijk je wel af van het begrip natuurlijk, hoe verwoord ik nu wat ik bedoel, lastig.

net als het laten huilen, ik hoor nog steeds van moeders om mij heen dat het vaak wordt gedaan en dan ook vaak als reden, ze raken verwend, ik kan daar niet bij, mijn kinderen zijn niet verwend en zo gedragen ze zich ook niet, maar ik heb ze niet laten huilen, ze sliepen vanaf de geboorte lekker bij mij, heerlijk, in mijn ogen zijn kinderen die zo aan mama vast gegroeid zijn ( zoals mijn schoonmama dat noemt) juist vol vertrouwen en pluk ik daar dagelijks de vruchten van, meiden die voor iedereen klaar staan, en natuurlijk hebben ze ook hun diva gedrag, maar dat hoort ook bij het ontdekken van je eigen ik.

Wie bepaald dan welk gevoel NP is en welk gevoel niet?
dit zinnetje is zoo lastig om uit te leggen, want ik denk dat het voor iedereen anders uit te leggen is, voor mij is het duidelijk, omdat ik denk en voel dat ik mijn kinderen grotendeels volgens NP heb opgevoed en nog steeds doe, volgens de basis principes waarvan ik denk wat de betekenis is van natuurlijk. wat ik mijn kinderen als belangrijke regel meegeef in de opvoeding is, blijf altijd trouw aan jezelf. volg en vertrouw je gevoel.

ik denk dat ik eigenlijk geen duidelijk antwoord kan geven, mijn hersens liggen al in bed het is moeilijke materie om te verwoorden, zeker omdat ik met mijn meiden om ga vanuit mijn en hun gevoel, en gevoel laat zich lastig omschrijven. ik zie gevoel als een basis emotie, zoals instinct, intuitie, in mijn ogen zijn dat natuurlijke belevenissen, en als je dat doorvoert in ouderschap zit je volgens mij al snel in de richting van NP.

ik hoor eigenlijk graag jouw mening over je gestelde prikkeling


Ik bedoelde inderdaad jou. Had het er even bij moeten zetten. Voor iemand met een duf hoofd heb je trouwens een behoorlijk uitgebreid verhaal neergezet!

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar het is dan wel degelijk verbonden aan 'regels'. Wat ik bedoel te zeggen is dat het enerzijds gebaseerd is op jouw gevoel, maar anderzijds moet het blijkbaar voldoen aan bepaalde voorwaarden om het NP te mogen noemen. Je kunt dus wel stellen dat je NP vanuit je gevoel doet, maar niet dat wanneer je iets op gevoel doet het automatisch NP is. Dan kom je dus toch weer uit op de kaders waar ik het eerder over had. Wat ik overigens helemaal niet vervelend vind. Deze kaders zijn naar mijn idee geen onoverschrijdbare grenzen. Het is soms wel fijn om ergens een term aan te kunnen hangen, zodat je met elkaar weet waar je het over hebt. Wanneer iemand dus zegt ik doe aan NP heb ik daar een bepaalde verwachting bij. Ik vind overigens niet dat je vervolgens alles tot op de letter moet opvolgen. Maar dat lijkt me ook wel logisch. Je kiest de dingen die passen bij jouw gezin.

Voor mij voelt NP, AP en UP erg natuurlijk en logisch. Dat gevoel maakt dat het voor mij de juiste manier is. Het is ook met zulke logische argumenten uit te leggen dat er naar mijn idee weinig tegen in te brengen valt. Dit betekent niet dat ik vind dat iedereen het maar moet doen. Maar het maakt wel dat ik sommige dingen 'zieliger' vind dan voordat ik zelf een kindje had. Bijvoorbeeld: wanneer je weet wat huilen met een baby doet ga je er anders over denken. Ik voel het echt in mijn hart als iemand zegt dat zij haar kind langdurig laat huilen, omdat het moet leren alleen te zijn. Dat is voor mij een redenatie die ik niet kan volgen. Juist baby's hebben behoefte aan lichamelijk contact. Ze zijn 9 maanden lang overal bij geweest en dan moeten ze nu opeens leren alleen te zijn? Ze worden niet voor niets zo hulpeloos geboren. En nu ik weet waarom een babybjörn niet goed is zie ik ook dat een kind daar echt in bungelt. Voorheen viel mij dat niet op. En als ik zie hoe mijn zoon geniet van onze bv-momenten dan voelt dat voor mij juist, natuurlijk en logisch. Het is dus uiteindelijk ook voor mij een gevoelskwestie.

Moirah

Moirah, wat jij zegt van baby’s en huilen, dat herken ik sterk. Ik vind dit nu ook heel erg wanneer ouders dat doen. Het gekke is dus dat ik dit zelf bij de oudste ook deed. Terwijl ik toen ook vanuit mijn gevoel bezig was.



Daarom ben ik het ook zeker niet eens met het idee dat je het goed doet wanneer je iets vanuit je gevoel doet, zoals proudmama zegt.

@hanneke wrote:

Moirah, wat jij zegt van baby’s en huilen, dat herken ik sterk. Ik vind dit nu ook heel erg wanneer ouders dat doen. Het gekke is dus dat ik dit zelf bij de oudste ook deed. Terwijl ik toen ook vanuit mijn gevoel bezig was.



Daarom ben ik het ook zeker niet eens met het idee dat je het goed doet wanneer je iets vanuit je gevoel doet, zoals proudmama zegt.




maar als je iets vanuit je gevoel doet, wil dat niet gelijk zeggen dat het fout is, voor jou is dat op dat moment vanuit je gevoel goed, ik doe ook wel eens iets waar ik achteraf van denk, hmmm is dit wel goed, maar op het moment zelf doe ik vanuit mijn gevoel het juiste, gevoel is ook onderhevig aan ontwikkeling en leerfases, een mens ontwikkeld zich continu op allerlei fronten, ook in ouderschap.



ik heb vier dochters en altijd vanuit mijn gevoel gehandeld, met mijn eerste ging ik weer anders om dan nu met mijn laatste, in grote lijnen wel overeenkomsten, altijd samen geslapen en Bv gegegeven bijv., maar er zitten ook verschillen in, bij de eerste had ik nog geen computer en internet, nu lees ik veel meer over verschillende inzichten en ontwikkel dus ook verder.



vind dit interessante materie om over te discussieren, zoveel mensen, zoveel meningen en inzichten, ook daar leer je weer van.

Ja, ik vind het ook interessant! :thumbup:



Ik bedoelde meer mezelf: toen mijn oudste een baby was deed ik dingen vanuit mijn gevoel, die toch niet goed waren. Je gevoel geeft niet altijd het goede aan.

Zelf ben ik een gevoelsmens, ik doe veel op mijn gevoel, en wanneer het achteraf niet goed bleek te zijn heb IK er wel van geleerd. Dus voor beslissingen die mezelf betreffen ga ik ALTIJD op gevoel af, en leer ik ervan als het toch niet goed bleek te zijn.



Echter, met mijn zoon was het zo dat mijn gevoel niet het juiste was, en heb ik HEM daarmee schade aangedaan. Dus naar anderen toe ben ik voorzichtiger met handelen op gevoel, en zeker naar mijn kinderen.



In mijn werk heb ik ook wel eens een gevoel na een telefoontje van: het zaql wel meevallen.Toch handel ik dan volgens protocol en laat de patient toch langskomen, omdat, als ik het fout voel, ik een ANDER daarmee benadeel/beschadig.

Het lastige van gevoel is dat het toch vaak beïnvloed wordt door de in de maatschappij geldende ‘regels’. Wanneer je bijvoorbeeld overal hoort dat het goed is om baby’s te laten huilen dan kan dat ‘juist’ voelen voor jou. Je handeld immers conform de geldende normen. Ook de eigen opvoeding telt sterk mee in het ontwikkelen van wat voor jou goed voelt. Daarom is het volgens mij helemaal niet verkeerd om je te verdiepen in verschillende methode’s. Je kunt er bijvoorbeeld achter komen dat iets totaal anders dan wat je kent je toch aanspreekt en bij je past.



Baby’s laten huilen is trouwens een van de beste voorbeelden van andermans visie klakkeloos opvolgen en hierbij je gevoel negeren omdat het zo hoort. Voor veel moeders voelt het namelijk totaal niet goed om hun baby te laten huilen. Sommigen staan zelf te huilen bij de trap. Maar omdat er gezegd wordt dat het goed is doen ze het toch. Dan volg je wat mij betreft een ‘opvoedmethode’ verkeerd op, omdat je totaal tegen je eigen gevoel en natuur in handelt. Ook al is je gevoel misschien niet altijd juist het totaal negeren van je gevoel is naar mijn idee ook niet goed.



Moirah

@hanneke wrote:

Ja, ik vind het ook interessant! :thumbup:



Ik bedoelde meer mezelf: toen mijn oudste een baby was deed ik dingen vanuit mijn gevoel, die toch niet goed waren. Je gevoel geeft niet altijd het goede aan.

Zelf ben ik een gevoelsmens, ik doe veel op mijn gevoel, en wanneer het achteraf niet goed bleek te zijn heb IK er wel van geleerd. Dus voor beslissingen die mezelf betreffen ga ik ALTIJD op gevoel af, en leer ik ervan als het toch niet goed bleek te zijn.



Echter, met mijn zoon was het zo dat mijn gevoel niet het juiste was, en heb ik HEM daarmee schade aangedaan. Dus naar anderen toe ben ik voorzichtiger met handelen op gevoel, en zeker naar mijn kinderen.



In mijn werk heb ik ook wel eens een gevoel na een telefoontje van: het zaql wel meevallen.Toch handel ik dan volgens protocol en laat de patient toch langskomen, omdat, als ik het fout voel, ik een ANDER daarmee benadeel/beschadig.




Ik herken erg van jij zegt. Je gaat erg op je gevoel af, maar dat hoeft niet te betekenen

dat t ook t goede is. Ik denk dat het ook een heel erg leerproces is. Je leert gaandeweg

meer. Meer over kinderen, meer over jouw kind in het bijzonder. En je leest ook meer.



Als ik terugkijk dan had ik Olijf gedragen in een draagdoek, om meer contact met

haar te krijgen en haar een gevoel van veiligheid te geven als ze huilde. Ze heeft

veel gehuild en nog ik heb t gevoel dat ze mss later minder was gaan huilen als ik

haar meer bij mij had gehouden.

Wat ik mij heel erg afvraag hoe lang ga je door met bv en bijv het samen slapen?



Ik las net een artikel waarbij kinderen tot 7 jaar bv kregen en kinderen sliepen in

hun bed/slaapkamer tot ze zelf weg wilden. Hoe zien jullie dat dan?



Zelf kan ik geen bv geven (borstverkleining 17 jaar geleden), dus dat speelt voor mij

niet zo.



En zelf ben ik ook erg van zelfstandigheid… bij mijn man is bijv zijn hele leven lang teveel voor

hem gedaan door ouders. Met als resultaat dat hij het soms erg moeilijk vindt om dingen

zelf aan te pakken. Nog steeds willen ze sturen/bemoeien/beschermen.

Als ik dan lees over dat bij NP moeders het lekker vinden hun kind heel erg lang

“aan hun vast te houden” dan krijg ik daar een bepaald beeld bij. Onzelfstandige

kinderen/volwassenen. Hoe zien jullie dat?

Kroes, dat laatste had ik ook een beetje. Maar volgens mij moet het juist zo zijn dat DOORDAT je je kind veel steunt en begrip toont en warmte en genegenheid geeft, ze zich al snel veilig genoeg voelen om zelfstandig de wereld te ontdekken. En dat is vaak EERDER dan kindjes die al snel zelfstandig ^gemaaktworden door hun ouders, omdat die vaak onzeker zijn.



De juf van mijn oudste wees mij hierop. Ik w as iemand van : huppekee, niet zeuren, dat durf je toch wel?? Juist omdat ik zelf vroeger erg ben klein gehouden. De juf leerde mij dat je een kind en zijn gevoel en emotie juist serieus moet nemen. Dus niet: stel je niet zo aan, maar: ik zie dat je het eng vindt.

Bij ons heeft dit enorm geholpen, mijn zoon is nog steeds geen held, maar absoluut veel zelfstandiger en zekerder dan 4 jaar geleden.



Volgens mij is het dus zo dat je JUIST doordat je ze veiligheid geeft, ze zich eerder durven losmaken.

Olijf is ook behoorlijk gevoelig en angstig. Nu de hele dag knallen en dan komt ze

snel met de handen op de oren naar ons toegerend. Ik zeg niet “stel je niet zo aan”, ik heb begrip voor die angsten. Zeg dat ook en vertel dat de knallen van buiten

komen. In de loop van de dag wordt het gewoon steeds minder :wink:



Ik doel niet zozeer op angsten of nieuwe dingen doen… bij J werd bijv echt letterlijk een

heleboel uit handen genomen en voor hem bedacht. Onder het idee dat ze hem hielpen

en beschermden. Lief bedoeld, maar het heeft niet de zelfstandigheid gebracht. Misschien is het mijn angst die dan bang is dat ze straks niks zelfstandig kan.

Ik denk ook dat het meer te maken heeft dat de moeder het kind ook durft los te laten

en durft fouten te laten maken.



Ik heb laatst gelezen over Pikler en haar ideeën en dat sprak mij ook enorm aan,

is dat gelinkt aan NP?

Je neemt bij NP een kind juist niet van alles uit handen. Je kijkt naar wat je kind kan en wil en steunt hem of haar daarbij. Een kind geen bv meer geven of alleen laten slapen stimuleert naar mijn idee niet de zelfstandigheid, maar werkt het ook zeker niet tegen. Zelfstandigheid stimuleer je door je kindje zelf dingen te laten doen en ontdekken. Veel kinderen kunnen meer dan je denkt. Je geeft ze dus de ruimte om op onderzoek te gaan, stimuleert ze daarbij en gaat het mis dan ben je er voor ze. Juist doordat je bij NP aandacht besteed aan de hechting durven kinderen ook zelfstandiger te zijn. Ze hebben ervaren en weten dat je er voor ze bent. Het afdwingen van zelfstandigheid door een kind iets te laten doen wat over zijn grenzen heen gaat maakt naar mijn idee een kind alleen angstig. Je kunt je kind wel helpen iets spannends te doen door het bijvoorbeeld samen te doen. Of door te vragen wat hij of zij nodig heeft om dit wel te doen als het iets is waarvan je weet dat ze het wel zouden willen, maar gewoonweg niet durven. Hierbij kijk je dan naar het kind en let je op dat je niet opdringt. Het ene kind is nu eenmaal angstiger dan een ander.



De visie van Pikler heeft wel overeenkomsten met NP, maar ze zegt weinig over dragen, samen slapen bv e.d. Dit komt omdat deze methode is toegepast in een kindertehuis en Pikler heeft het op haar eigen kinderen toegepast. Veel kinderdagverblijven werken dan ook met deze methode. De vrije bewegingsontwikkeling en het respect voor het kind komt wel overeen met NP en zij vindt hechting en contact ook erg belangrijk. Dus in die opzichten komt het wel overeen.



Hier staat een leuk artikel over zelfstandigheid.



Moirah

En kind zelfstandig maken en lang bij je laten slapen staan natuurlijk los van elkaar…van je kindje dicht bij je houden krijg je een sterkere hechting,waardoor je kind JUIST zich veilig voelt om op eigen benen te staan…

Met Eli is het heel simpel…we kunnen wel met veel stress in ons lijf elke de strijd aangaan omdat de maatschappij vind dat hij in zijn eigen bed moet,maar als we beide het eens zijn dat het niet moet,wat is er dan mis met toegeven aan de behoefte van je kind om bij je te zijn??

Dat hij overdag alles zelf kan heeft daar echt niets mee te maken…

Jo moeten we soms zelf remmen in alles wat hij zelf wil doen…



Met aanmodderen bedoel ik je best doen, blijven zoeken naar nieuwe manieren, als iets niet lukt verdergaan, van aanpak veranderen,omdat het voor beide niet blijkt te werken of gewoon toegeven aan de behoefte van je kind ook al staat dat het huishouden in de weg (dus bij je dragen als het echt niet kan slapen). En heel af en toe als je echt niet meer weet hoe je het aan moet pakken en je even alleen maar kan janken (als je na uuuuuren weeeeer met je kindje aan de borst zit),weten dat dat allemaal niet erg is…maar jezelf wel weer hervatten waar je kind bij is en gewoon weer opnieuw beginnen.

Jo was de eerste…die heeft ons natuurljk steeds zien falen,omdat we in het begin “tips en adviezen” uit bleven proberen die toch niet gingen werken…bij Eli voel je dat veeeeel sneller aan en schakel je veel sneller over…die ziet je dan toch wat minder “falen”. Dat maakt dat Jo erg gevoelig is voor emoties van anderen…als hij ziet dat ik het even heeeeel druk heb en moe ben,dan stelt hij voor iets op te pakken…zelfstandigheid dus!

Ik vind niet dat je zomaar kunt stellen dat je aan NP doet. Wanneer jij voor je kind het leefritme bepaald, je baby stelselmatig laat huilen in bed, het weinig bij je draagt en vaak zegt dat je kind zich niet zo aan moet stellen als het huilt en autoritair opvoed dan komt dat op mij niet zo natuurlijk over.


Dit zijn natuurlijk extremen....natuurlijk kan je dit niet zomaar scharen onder natuurlijk ouderschap als dit voor bepaalde mensen als "natuurlijk" aanvoelt....dit zijn voorbeeld van slecht ouderschap....(maar niet bewust).
Maar heel eerlijk...met deze aanpak zijn mensen vaak uberhaupt niet bezig met de hechting van een kind, wellicht zelf nooit ervaren...staan vaak niet eens stil bij een methode en handelen deels vanuit eigen ervaring (eigen opvoeding) of egoisme....een kind onderschikt maken een een volwassene....
Maar nogmaals...dit zijn excessen....je kindje een keer laten huilen in bed zegt niet dat je niet alsnog aan veel kenmerken kan voldoen van natuurlijk ouderschap...het gaat er om hoe je jezelf verplaatst in je kind en kijkt naar wat mogelijk is i.p.v. wat moet (volgens de boeken,vrienden,maatschappij). Dat laatste is lastig,want niet alles wat natuurlijk aanvoelt is geaccepteerd natuurlijk...maar ook daar gaat het hier niet om...

Baby’s laten huilen komt erg vaak voor hoor. Ik hoor op mijn werk regelmatig van ouders dat zij hun kinderen laten huilen. Mijn collega’s laten veel baby’s ook behoorlijk lang huilen in de slaapkamer. Onlangs stond er in de Viva nog een artikel over het laten huilen van baby’s. Volgens de psychologe daar was het een daad van liefde. Zie hier het artikel. En het ritme van de baby bepalen doen veel Ria Blom volgers ook. Hoeveel mensen vragen er wel niet hoe ze hun baby in een ritme kunnen krijgen. Ook het zinnetje ‘stel je niet zo aan’ of ‘ben jij nou een grote jongen’ hoor ik zo vaak. Ik denk niet dat het excessen zijn.



Moirah