Na de vakantie, groep 3!!!

Wij hebben ook zo’n info-avond gehad gisteren. Ik vond het echt verbazingwekkend wat er (vooral op lees-gebied) aan het eind van het jaar van ze verwacht wordt!

Aan de andere kant…als ik zie hoe snel het nu al gaat…

Eerlijk gezegd, vond ik het rekenen van een ander niveau. Zeg maar…laag. Vinden jullie dat ook of ligt het aan mij?

Ik vond het rekennivo ook laag. Wat ze eind groep 3 moeten kunnen, kan hij nu al eigenlijk :think:

ja hier precies zo…maar goed, de nadruk in groep 3 ligt ook op het lezen natuurlijk. Ik hoop alleen dat hij het rekenen nu leuk blijft vinden.

Ja, hier gaat rekenen in groep 4 ook ineens een stuk belangrijker worden.

Over het algemeen moeten ze dan ineens heel erg veel.

@Fleur wrote:

@lydia wrote:
@Fleur wrote:
Indy is een nog vroegere leerling. Ze wordt 9 december pas 6. Ze is nog steeds erg enthousiast maar wel erg moe. In groep 2 was ze op vrijdag altijd vrij, nu moet ze morgen voor het eerst ook op vrijdag, en dan ook meteen een hele dag!

waarom is ze nu al naar groep 3 als ik vragen mag?

Ze is meer dan een jaar jonger dan Anna Sofie, bij ons op school doen ze daar echt niet aan…

Omdat Indy er aan toe was. Ze leest al een poos de woordjes die ze nu de eerste weken in groep 3 leert, kent alle letters, rekent al uit haar hoofd sommetjes tot 15. En omdat school de 31 decembergrens hanteert. Ze kijken echt wel naar de kinderen want 3 decemberleerlingen uit haar oude klas doen groep 2 nog een jaartje extra. Ze is vrij serieus en vindt het heerlijk om werkjes te doen. Zowel wij (papa en ik) als de juf vonden het voor Indy beter dat ze naar groep 3 ging. Ze was al een poosje “klaar” in groep 2. Nóg een jaar groep 2 zou voor haar op den duur écht niet leuk meer zijn. Liever groep 3 nog een keer als ze écht niet mee kan komen dit jaar…

De kinderen die in de periode van 1 oktober t/m 31 december jarig zijn, noemen ze hier herfstkinderen. Deze kinderen gaan niet per definitie door, maar er wordt gekeken naar hun kunnen.

Net zoals bij Indy, hebben ze onze 2e ook door laten gaan. Hij wordt 17 november 6, maar kan al boekjes avi 5-6 lezen. Hem moet je dus ook niet 3 jaar laten kleuteren. Ook kan hij al schrijven en een beetje rekenen. Ze gaan hem dit jaar ook testen.

Onze oudste gaat naar groep 4 en zo trots dat hij nu met de vulpen mag schrijven.

Hier zijn ze 1 september pas weer begonnen.

@hanneke wrote:

Ik vond het rekennivo ook laag. Wat ze eind groep 3 moeten kunnen, kan hij nu al eigenlijk :think:

Hier hebben we ook een info avond gehad, ik vond het rekenen pittig…

de kinderen konden het heel goed, de ouders moesten echt even kijken van oooo ja zo en zo gaat het, klopt…(splitsen…)

@Heleen wrote:

@hanneke wrote:

de kinderen konden het heel goed, de ouders moesten echt even kijken van oooo ja zo en zo gaat het, klopt…(splitsen…)

Ja, de eerste dag dat Indy met een rekenwerkje thuis kwam dacht ik echt : he?! Wat is dát? Dat was dus splitsen :wink: Maar volgens mij zijn ze nog maar weinig bezig met “rekenen”, eerst dat lezen erin krijgen.

@Heleen wrote:

@hanneke wrote:

Ik ben zelf juf geweest, dat scheelt misschien… :think: De vorm van de sommen is inderdaad heel anders dan vroeger. En die bussommen zijn bv ook pittig. Steeds mensen bij de bushalte, die in de bus stappen. Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op optellen en aftrekken onder de 10.

@hanneke wrote:

@Heleen wrote:
@hanneke wrote:

Ik ben zelf juf geweest, dat scheelt misschien… :think: De vorm van de sommen is inderdaad heel anders dan vroeger. En die bussommen zijn bv ook pittig. Steeds mensen bij de bushalte, die in de bus stappen. Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op optellen en aftrekken onder de 10.

je wilt toch niet zeggen dat ze eind groep 3 van 1 tot 10 moeten optellen en aftrekken?

Dat is toch meer hoop ik?

Vanavond wilde Anna Sofie rekenen met mij, uit haar hoofd.

Ze geeft moeiteloos antwoord.

Ze denkt alleen zo vreselijk moeilijk. Ik had 4+3 gevraagd.

Ze riep direct al 7, en ik vroeg hoe ze dat dan deed.

Zij: nou, ik weet dat 4 en 4 acht is, maar 2 zit onder de 3 en 3 zit onder de vier en 4 en 2 is zes, vier en vier is acht en zeven zit er tussen.

:think:

Ik denk dat ze de sommen eigenlijk uit haar hoofd kent ofzo, maar het is nogal omslachtig hoe ze het me uitlegt.

Tigo wilde gisteren weten wat 30+30 was en ging dat op zijn vingers uittellen :smiley: . Hij had het wel goed trouwens

Slimme logica van AS trouwens :? . Ik heb ook het idee dat tigo vooral van veel sommen de antwoorden uit zijn hoofd kan en er niet veel rekenwerk aan te pas komt

jan telde eerst meer op zijn vingers

maar idd ook wel van 4+4=8

3 =1 minder dan 4 dus 7

gebruiken ze bij jullie ook alles telt ?

voel me slechte mama maar hoe moet ik dat weten :oops:

donderdag over een week hebben we een info-avond.

ah okee hahaha

ik dnek misschien heb je haar rekenboek wel eens gezien ?

is die toevallig oranje of rood?

ik heb geen idee :shifty:

Als ik haar breng ga ik niet in haar laatje kijken :wink:

Ach ik hoor het volgende week wel!

als je weten wil wat en hoe ze willen rekenen

of als ze het zelf nou heel leuk vind,

alles telt

oh leuk :thumbup:

ze heeft een scheurkalender van Zwijsen, is ze ook echt gek op. Elke dag een opdrachtje.

jij nu druk aan het rekenen zeker? hihi

@lydia wrote:

@hanneke wrote:
@Heleen wrote:
@hanneke wrote:

je wilt toch niet zeggen dat ze eind groep 3 van 1 tot 10 moeten optellen en aftrekken?

Dat is toch meer hoop ik?

Vanavond wilde Anna Sofie rekenen met mij, uit haar hoofd.

Ze geeft moeiteloos antwoord.

Ze denkt alleen zo vreselijk moeilijk. Ik had 4+3 gevraagd.

Ze riep direct al 7, en ik vroeg hoe ze dat dan deed.

Zij: nou, ik weet dat 4 en 4 acht is, maar 2 zit onder de 3 en 3 zit onder de vier en 4 en 2 is zes, vier en vier is acht en zeven zit er tussen.

:think:

Ik denk dat ze de sommen eigenlijk uit haar hoofd kent ofzo, maar het is nogal omslachtig hoe ze het me uitlegt.

Het automatiseren van optellen en aftrekken onder de 20 is een basisvereiste voor eind groep 3. Dus als je zegt 9-3 moet het kind automatisch, zonder 1 seconde nadenken, 6 kunnen zeggen. De meeste kinderen kunnen dit natuurlijk al lang, en ze rekenen bv ook al lang uit hoeveel 15 + 8 is,of 35 + 9, maar dat hoeft nog niet geautomatiseerd te zijn. Er zijn ook kinderen die aan het iend van groep 3 nog moeten nadenken over 4 + 5. Die gaan dan dus niet naar groep 4.

Dit is zoals de leerkracht het ons uitlegde, en ook wat ik me nog kan herinneren van mijn eigen periode als juf. Ik schreef t/m 10 zag ik, maar dat klopt niet hoor, het is tot 20!!! :oops: :oops: 8)

@lydia wrote:

oh leuk :thumbup:

ze heeft een scheurkalender van Zwijsen, is ze ook echt gek op. Elke dag een opdrachtje.

Leuk zijn die he.

Hier in de kast ligt er ook eentje, hij kijkt er niet naar om, vint het saaaaai! :think: :think: Nu doet zijn zus de opdrachtjes :smiley: (op haar manier)