Na de vakantie, groep 3!!!

Wat een kind moet kunnen aan het einde van het jaar staat in de kerndoelen basisonderwijs. Daar kun je volgens mij ook wel op googelen, dan zie je het allemaal precies!

Als een kind zonder na te denken het antwoord weet is het geen automatiseren maar memoriseren :stuck_out_tongue:

Wij zijn op school heel veel bezig met het automatiseren, automatiseren moeten kinderen ook kunnen uitleggen hoe je het kan uitrekenen. Belangrijk om dan ook de sommen boven de 20 vlot uit te kunnen rekenen.

UIteindelijk zal ook inderdaad een groot deel van de sommen tot 20, net zoals later de keer en deel sommen gememoriseerd zijn.

@juudje wrote:

Als een kind zonder na te denken het antwoord weet is het geen automatiseren maar memoriseren :stuck_out_tongue:

.

Klopt, maar daar gaat het automatiseren aan vooraf. En dat zijn alletwee kerndoelen van groep 3 :wink: Tenminste, 5 jaar geleden nog wel :think:

maar waarom denkt mijn dochter dan zo moeilijk? Waarschijnlijk omdat ze zich ontwikkelt op rekengebied?

Dat is dus het stukje automatiseren wat vooraf gaat aan het gewoon weten. De uitleg waar zo op gehamerd wordt. Zoek een makkelijke som in de buurt van jouw som, eigenlijk al zoals hedwich omschreef. Waarschijnlijk bedoelt ze hetzelfde. Is ook een beetje wat de juf of meester zegt denk ik.

Mijn oudste wordt opeens zo brutaal!!! :shock: Dat heeft hij nooit gehad, maar nu sinds een paar dagen…

Echt een beetje dt stoere gedrag.

Volgens een moeder van een groep 4 leerling is dit normaal in groep 3 :think: Hebben jullie kinderen het ook???

Wendy heeft het ook wel iets, zal ms ook aan leeftijsd liggen? Geen idee… het lieve van haar zit er ook wel in maar meer gedurfde opmerkingen en gedragingen net alsof ze voor haar zelf op komt , of moet komen zo lijkt het…

Mijn dochter is altijd wel brutaal,is nou eenmaal dr karakter.

Maar nu is het ietsje erger…er komt soms dingen uit dr mond dat ik denk waar leer je dat???

@irry-me wrote:

Mijn dochter is altijd wel brutaal,is nou eenmaal dr karakter.

Maar nu is het ietsje erger…er komt soms dingen uit dr mond dat ik denk waar leer je dat???

oei die van mij ook tegenwoordig hoor. Ze zitten samen met groep 4 in een klas dus misschien voegt dat ook wat toe aan hun communicatie :angel:

Bianca, dus Anna Sofie en Wendy zijn ongeveer even oud. Wat een verschil in lengte he!

He en hoe is het met jullie groep3-ers, ik vind het zooo leuk te zien hoe ze bezig is met lezen en schrijven en bussommen en zo :thumbup:

ook hier een behoorlijk brutaaltje :naughty:

(nou lijkt ze met dr temperatmentje nogal op dr moeder :silenced: :angel: )

maar groep 3 gaat super. :thumbup: Ze worden zo groot in 1 keer :inlove:

Indy heeft de laatste 2 weken ineens een grote mond af en toe maar gelukkig niet heel extreem.

Ik geniet van mijn dochter die míj ineens voorleest 's avonds in bed, ipv ik haar. Het gaat zó snel!

Maandag 10 minutengesprek gehad en ze doet het super. Was natuurlijk toch wel even “spannend” omdat ze een erg jonge leerling is, maar ze komt lekker mee met alles en voelt zich goed op haar gemak in de klas.

Tigo doet het volgens mij hartstikke goed in groep 3, ik merk iig wel dat het lezen echt razendsnel gaat. Hij heeft het ook prima naar zijn zin, huppelend gaat ie naar school

Ben al 2x vergeten mijzelf op te geven voor het 1,5maandelijkse contactuur (dat is een uur van inloop van ouders voor een gesprekje van ing. 5 minuutjes) :oops: dus hoe alles gaat weet ik niet. Maar ik denk maar, als het echt heel slecht gaat dan zal ik dat vanzelf wel horen.

En inderdaad, een enorm grote mond (in mijn ogen te vaak en soms te extreem :roll: ) en zinnen als: weet ik veel, wat maakt het uit, nou en, enz enz is hier dagelijkse kost…

Heb wel het idee dat hij echt enorm op zijn tenen loopt in de klas om erg zijn best te doen en in het gareel te lopen, om dat bij thuiskomst niet meer te doen… Daar verklaar ik zijn brutale gedrag maar een beetje mee

@Frank@ wrote:

En inderdaad, een enorm grote mond (in mijn ogen te vaak en soms te extreem :roll: ) en zinnen als: weet ik veel, wat maakt het uit, nou en, enz enz is hier dagelijkse kost…

Heb wel het idee dat hij echt enorm op zijn tenen loopt in de klas om erg zijn best te doen en in het gareel te lopen, om dat bij thuiskomst niet meer te doen… Daar verklaar ik zijn brutale gedrag maar een beetje mee

Ik denk dat dat bij Indy ook een beetje het geval is. Op school doet ze haar stinkende best en wil alles netjes en af hebben. Thuis kan ze zich lekker laten gaan. En inderdaad de zinnen die jij noemt komen hier ook ineens voor :shock: Daar tegenover staat dat ze ook ineens héél wijs uit de hoek kan komen met hele grappige zinnen :wink:

hihi die zinnen he:

-het is maar (… een stoel, een koekje, een pop, een schoen, een boek etc. afhankelijk van wat er precies kapot is :lol: )

• en die ellendige weet ik veel idd.

-anna sofie, wil jij de deur dicht doen?

Nee.

Anna Sofie… Deur dicht.

Nee, je vroeg het toch en ik zeg nee.

Ze heeft nog gelijk ook :wink: