morgen alweer 10 jaar geleden, waar waren

ik was op het werk… iedereen zat ineens achter de computer.



zo onwerkelijk.



de hele week waren er documanatieres op discovery…



indrukwekkend was dit zeg… ook onderzoeken wel fouten er zijn gemaakt…

Ik was mijn zoon van school aan het halen toen ik hoorde dat er een vliegtuig in het wtc was gevlogen, ik dacht eerst nog aan het wtc amsterdam maar ik hoorde vrij snel dat het om new york ging.

Daarna moest mijn zoon naar fysiotherapie en hebben we daar de radio aangezet (ik vertelde het de fysiotherapeute).

Na de therapie ging ik naar huis waar ik de tv direct aandeed.

Op het moment dat ik de tv aanhad zag ik nog nét de eerste toren live instorten!

Ik was samen met J, op vakantie in Italie. Die dag waren in Firenze. En plots was er opvallend veel politie op straat wat we de hele dag nog niet gezien hadden. Je zag heel veel toeristen plots telefoon krijgen vooral AMerikaanse toeristen. En uit die gesprekken vingen we flarden op van planes, WTC,… Iedereen stond samen gedrukt voor de etalages van een electrowinkel. We konden niet helemaal begrijpen.



Die avond hebben we de hele avond televisie gekeken op de hotelkamer.



Groeten

Isle

@Lily2006 wrote:



Ik zat op de fiets uit school en ik vond het zo opvallend leeg op straat. Dus ik kwam thuis en zei “Goh, is er iemand dood ofzo?” (Ja echt…heel erg :roll:)


Ik stuurde mijn neefje afgelopen zomer tijdens pukkelpop 2011 een SMSje: 'Is je tentje nog droog?' Ik wist toen nog niet dat er zo'n zware storm over pukkelpop was geraasd.

Groeten
Isle

Ik woonde in een woongroep en er kwam een jongen mijn huisje binnen en die zei dat van die vliegtuigen. Ik heb hem volgens mij vijf minuten aan staan staren van wat zit die gozer nou toch te zeggen. Het kwam niet binnen ofzo. De rest van de middag heb ik naar mijn zwart wit teeveetje op zonne energie zitten staren. Ik kon mijn ogen maar neit



Pim Fortuyn weet ik niet en Theo van Gogh ook niet.

denk dat als je op het moment dat cnn begon met uitzenden en de ‘explosie’ in de 1e toren begon uit te zenden wel de 2e live hebt kunnen zien.

Het is nu bijna exact 10 jaar geleden, het was in Amerika even voor 9 en hier even voor 3 uur in de middag (en het 2 vliegtuigje dus 17/18 minuten later, even na 9/3 uur).



En toen kwam dat vliegtuig op het Pentagon nog en dat vliegtuigje dat het bos in ging.



Hier staat de tv nu ook aan en de beelden blijven schokkend.

dat het live op tv is geweest is een feit,( of het live op nlse tv is geweest ga ik morgen even checken (heb toevallig paar maanden geleden de eerste nieuwsuitzendingen erover zitten terug kijken, waarin sprake was van ‘ene bin laden’. Nu niet meer voor te stellen)) dat er dus mensen zijn die het echt live hebben gezien, is ook een feit. En vooral in amerika zullen dat er ook nog veel zijn ook.

Maar goed, het gaat mij ook niet om of het wel of niet live gezien is, ik denk wel dat het geheugen niet heel betrouwbaar is bij zulke gebeurtenissen. Het beeld van het tweede vliegtuig (met de ‘oh my god’-tekst eronder) is natuurlijk vanaf minuut 1 constant herhaald, dus als je de tv aanzet kan dat voelen als live.



bij pim fortuyn zat ik honderd meter verderop, volkert is langs mijn huis gerend. Ik had 3fm op toen het gebeurde, dat was allemaal heel bizar. Hoorde de ambulance, hoorde daarna een helicopter, toen hoorde ik op het nieuws dat er een heli ingezet was. Dat was allemaal wel heel dicht bij.

Van na pim fortuyn herinner ik me, nog veel meer dan van na 9/11, de vreselijk grimmige sfeer die er hing in nl. Dat ik de dag erna gewoon werd aangesproken door mensen (op een niet al te aardige toon), omdat ik nooit onder stoelen of banken had gestoken dat ik links stem.

Ik was gewoon aan het werk. Een collega van me kwam rond 4 uur de kamer binnen en zei dat Amerika in oorlog was of de derde wereldoorlog was uitgebroken of iets anders in die trant en dat er 3 vliegtuigen waren neergestort. Heb geloof ik toen naar de radio geluisterd. Zag de eerste beelden pas een paar uur later. Mijn neef was er bij. Hij had om 9 uur een afspraak met zijn advocaat in 1 cmvan die torens en stapte net uit de metro toen het gebeurde.

Nl’se tv zou ik idd ook niet weten… maar cnn is natuurlijk ook in NL te ontvangen.



@Fiep, dat lijkt me ook heftig zeg als het zo dichtbij je eigen huis gebeurt en je van vrij vlakbij alles meekrijgt.

Ik zat op school en had tot iets van kwart voor 5 les. Terwijl ik met een stel klasgenoten naar het station liep vertelde er eentje dat Amerika gebombardeerd was. Een vriendin belde net maar haar vriend en die wist het niet precies te vertellen.



Mijn moeder was gastouder en zat thuis. Ik heb haar toen gelijk gebeld en zij vertelde mij wat er gebeurde. Enorm geschrokken liepen we verder naar het station. Mijn broertje kwam ik tegen op het station en hem vertelde ik wat er gebeurt was.



Toen we thuis waren zijn we op de bank gaan zitten (tassen lieten we vallen en jassen hielden we aan). We hebben niks anders gedaan dan tv kijken. Mijn moeder heeft nog wel eten gemaakt, maar geloof iets makkelijks. We hebben die avond ook op de bank gegeten met z’n allen.



Mijn man die was op dat moment op oefening.

Op 11-9/2001 reed ik naar huis vanuit mijn werk. Over een week of 3 zou mijn zwangerschapsverlof ingaan. Ik was meer daar mee bezig, de schok kwam niet heel erg binnen. Hub zei meteen dat Bin Laden er achter zat (ik had nog nooit van die man gehoord :oops: '. )



Ik herinner me ook heel goed een groep dansende marokkaanse jongeren bij onze flat. Ze dansten rondom een brandende amerikaanse vlag.Mijn man voelde zich op dat moment ook heel erg onveilig hier, hij is joods, en had de eerste weken echt iets van: wat doe ik mijn kind aan door het hier geboren te laten worden.Dat vond ik heel erg confronterend, net als die groep die vandaag feest wilde vieren om die dag te herdenken. Ik heb er ook moeite mee dat de moslimwereld hier niet duidelijker afstand van neemt. (hoewel ze er uiteraard absoluut niets aan kunnen doen, maar de houding van moslims hier in de flat is zo onverschillig, en velen zeggen ook dat het tenslotte allemaal de schuld is van Israel en Amerika :? Dat vind ik op z’n zachtst gezegd echt bizar)



Tijdens mijn kraamweek was steeds dat nummer van Holy water op de radio, dus ik associeer die tijd en die muziek ook heel erg met de geboorte van onze oudste.



Bij Pim Fortuin zat ik thuis toen ik het hoorde, en heb stevig zitten huilen . Echt een soort van paniek.



Bij Theo van Gogh voelde ik meer een soort van doffe berusting. Dat dit nu dus blijkbaar gewoon allemaal mogelijk is in Nederland…En ik voelde ook afschuw naar de regering, die nu echt maatregelen zou gaan nemen. Hoe hilarisch :wall:



Dit nummer bedoel ik…

Ik was onderweg met een bedrijfsbusje vanuit de kunstuitleen en toen hoorden we het op het nieuws, eenmaal op kantoor zat iedereen al via internet te kijken… Ik blijf het zo onwerkelijk vinden, krijg nog steeds kippevel van de beelden…

Ik was op me werk en ineens stond de tv aan met dat erop helemaal verbaast en ik was 17 snapte er niks van de tv ging snel weer uit want de bewoners (dementerende) mochten er niet teveel van mee maken want dan werden ze erg onrustig pas thuis stond de tv aan en kon ik het zien



theo van gogh weet ik niet meer



Pim Fortuin waren we met vakantie in centerparcs met de hele familie toen hoorde we het we zaten te eten in een restaurant

Om ook nog in te haken op Pim Fortuyn en Theo van Gogh;



Bij Pim Fortuin zaten manlief en ik te eten. We hadden echt nooit de tv aan als we aan tafel zaten maar om de een of andere vage (toevallige) reden stond de tv dus op het Nos journaal. Om even over 18:00 uur kwamen gewoon de live beelden van de reanimatie de huiskamer in zetten :shock: Dat vond ik echt shocking! Maar ik kon ook niet stoppen met kijken…



Bij Theo van Gogh was ik aan het werk toen een collega de groep op kwam en vertelde dat ze net op de radio gehoord had dat Theo van Gogh vermoord was.

Je slaat het op als het diepe indruk maakt EN het op wat voor manier iets met je doet.



Theo van Gogh bijvoorbeeld… of Pim Fortuyn… beide mensen zaten totaal niet in mijn systeem, Zo niet mijn wereld zeg maar…

Theo vond ik indertijd een nare man en Pim vond ik zwaar overschat. Ze haalde een hoop recalcitrantie in mij naarboven.

Van beide weet ik dus niet wat ik die dag deed of hoe en wanneer ik het hoorde en sterker nog… ik zou niet eens weten op welke dagen ze ook al weer zijn gegaan… Pim weet ik dat het in mei was (tenminst, zover mijn geheugen reikt) en van Theo zou ik zelfs DAT niet weten.

Sorry.



:shifty:

Ik weet eigenlijk totaal weinig meer van die gebeurtenissen, maar ik was dan ook nog 11. Ik kan me alleen herinneren dat er vreselijke ophef was, dat we perse tv moesten kijken en dat mam er continu door heen zat te ‘ssst!’-en als wij vroegen wat er nu aan de hand was en waarom al die ophef was. Volgensmij kreeg ik pas de volgende dag op school duidelijke uitleg over hoewatwaar etc.

Waar ik precies was ten tijden van de moord op Pim Fortuyn weet ik niet meer - waar ik liep toen ik gebeld werd dat het Volkert betrof weet ik des te beter. Namelijk richting het kantoortje van de Nederlandse Vereniging voor Veganisten - de weken er na kan ik me ook nog goed herinneren. Wat hij had gedaan had een groot effect op alles en iedereen die zich met linkse zaken bezighield of net als hij met dierenrechten.

ik weet het nog heel goed. Ik was op mijn werk. samen met een andere collega (ik weet zelfs nog wie) wij hoorden het op de radio. maar alleen world trade center dus niet waar. en aangezien wij in rotterdam ook een wordl trade center hebben stonden wij elkaar vol ongeloof aan te kijken van ga weg dat kan niet. “gelukkig” hoorden we na een paar minuten dat het amerika was en niet rotterdam (zeg 1000 m van ons vandaan) de rest van de dag hebben we aan de radio gekluisterd gezeten. (toen had je nog geen internet op je mobiel :lol:

@Cell, Theo van Gogh moest ik ook opzoeken hoor.

Ben er wel achter waarom dat ook niet is blijven hangen… het is heel erg, maar alles van ongeveer half juni 2004 tot eind 2004 is van mijn harde schijf als het gaat om wereldlijke gebeurtenissen :oops: .

Dat was de periode dat de oudste is geboren en het eerste halfjaar met hem.



Als er dingen zijn waarvan ik het echt niet kan plaatsen en ik zoek het op is het bijna allemaal in laatste loodjes/ eerste maanden met nieuw kind op de wereld periode.

Of het de natuur is die dat zo mooi heeft geregeld of dat het in mij zit als persoon dat weet ik niet, maar ik ben dan toch erg intern/ gezin/ kindgericht en de rest komt gefilterd binnen en blijft minder goed plakken.

thuis… was nog een puber, ver van mijn bed show. We hadden geen tv en slecht internet dus al die beelden heb ik niet gezien.