morgen alweer 10 jaar geleden, waar waren

@fiep klophout wrote:

@Madre wrote:
Ik was op mijn werk bij de Jellinekkliniek toen een client ons tijdens het dagelijkse overleg kwam ‘storen’…We zijn toen allemaal naar de televisie gegaan waar we getuigen waren van het 2e vliegtuig dat door de toren vloog…



Al 10 jaar…Wat heb ik met afgrijzen wekenlang naar de beelden gekeken en de verhalen geluisterd.



Nog steeds raakt het mij diep.




ik vraag me af of je niet net als lydia en ik last hebt van een geheugen dat dingen een beetje anders heeft opgeslagen. Niet dat ik het in twijfel trek (of jawel, dat doe ik wel, maar jij weet het beter dan ik), maar er zat maar 17 minuten tussen het eerste vliegtuig en het tweede. Ik zou morgen op mijn werk eens moeten checken hoe laat de eerste beelden te zien waren op de nl’se tv, Maar ik denk dat er -zeker in nl- maar weinigen echt dat 2de vliegtuig erin hebben zien gaan. Dat beeld is natuurlijk wel ongelooflijk veel herhaald.




Ja zou kunnen. In mijn beleving zag ik het wel. Want ik weet nog dat iedereen naar die ene toren keek en daarna zo in shock waren toen duidelijk werd dat het opzet was.

Maar het kan natuurlijk altijd een herhaling zijn geweest, al denk ik echt van niet.. :think:

maar 17 minuten later, het duurde even voordat het nieuws werd. En voordat het tweede vliegtuig erin ging, was het nog slechts een ‘klein vliegtuigje’ dat ‘per ongeluk’ een van de torens had geraakt. Het werd pas wereldnieuws bij dat tweede vliegtuig.



(echt niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb mezelf namelijk precies hetzelfde afgevraagd. In mijn herinnering heb ik het ook live gezien, maar het kan gewoon bijna niet)

Ik zat op de bank en keek tv, had die dag niks te doen…

In mijn beleving zag ik ook het 2e vliegtuig de toren in vliegen. :think:

Ook ik zat in een collegezaal toen een mede-student ons het nieuws vertelde. In eerste instantie geloofden we er natuurlijk niks van- het was gewoon té absurd :eh:



Mijn vriend werkt op schiphol en ook hij heeft (zo zegt hij nu) samen met z’n collega’s toen de beelden live gezien. Na aanleiding van jouw suggestie fiep, ben ik het internet op gedoken en kwam deze beelden tegen van CNN. Volgens mijn vriend is dat wat hij toen gezien heeft:

http://www.youtube.com/watch?v=yM4AM8t5n0A



CNN/de tv staat er vaak de hele dag aan :wink:

@fiep klophout wrote:

maar 17 minuten later, het duurde even voordat het nieuws werd. En voordat het tweede vliegtuig erin ging, was het nog slechts een ‘klein vliegtuigje’ dat ‘per ongeluk’ een van de torens had geraakt. Het werd pas wereldnieuws bij dat tweede vliegtuig.



(echt niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb mezelf namelijk precies hetzelfde afgevraagd. In mijn herinnering heb ik het ook live gezien, maar het kan gewoon bijna niet)






:think: ik begin n.a.v. jullie twijfels dus ook aan mezelf te twijfelen. In mijn herinnering heb ik het 2e vliegtuig ook live de toren in zien vliegen, op CNN. Maar wás CNN toen al live??

Qua tijd klopt het, in mijn geval, weer wel. Was toen net begonnen met de opleiding journalistiek, stapte rond kwart over 3 het gebouw binnen waar een groep mensen naar de tv stond te staren. Op dat moment was inderdaad nog niet duidelijk wat er precies aan de hand was, vage beelden van het WTC, maar ook dat was in eerste instantie niet eens duidelijk. We dachten zelfs aan ergens in het Midden-Oosten.

Totdat, in mijn herinnering dus :wink: , dat 2e vliegtuig de toren in kwam. En nog drong het niet door. Hoor ook nog mensen zeggen: dat kán toch helemaal niet???



Al 10 jaar lang, als de aanslagen ter sprake komen, is 1 van de eerste dingen die ik denk: dat 2e vliegtuig… en zie ons dan nog staan staren naar de beelden op CNN.

Maar nu weet ik het gewoon niet, was het echt echt echt live??? Denk ergens nog steeds van wel, qua tijd en omdat niemand op school nog wist wat er aan de hand was, terwijl de tv’s daar áltijd aanstonden. Maar durf het nu niet meer heel overtuigend te zeggen :wink:





Mijn ouders waren in die periode overigens op vakantie. Zij hebben, een dag later, wel wat beelden gezien maar zij hebben van de paniek en alles hier toch veel minder meegekregen. Heel apart, zij hebben een heel ander beeld en een heel andere herinnering bij al die bekende beelden van springende mensen uit de torens, de chaos, de hele situatie.





Wat me nu ook weer te binnen schiet: ongeveer een week na de aanslagen is er een vliegtuig neergestort in een woonwijk. Dat vond ik toen heel eng, alsof het nog niet afgelopen was ofzo. Heel snel werd al van een ongeluk uitgegaan, maaar…

Terwijl er nu bij ieder klein dingetje al geroepen wordt dat het best weleens om een ‘terror attack’ kan gaan :think:

@fiep klophout wrote:

het is een vrij bekend fenomeen dat je bij zulke grote gebeurtenissen nog precies weet waar je was, tot in vrij idiote details vaak. Pim fortuyn, theo van Gogh, daar weet ik ook echt de kleinste details nog van.

Ben benieuwd of je de enige bent die zich het niet meer kan herinneren.




Bij Theo van Gogh weet ik het niet… maar Pim Fortuyn wel.

Toen was ik onderweg in de auto, radio aan en dat was gewoon zo raar… ook zo’n ‘wat gebeurt er in hemelsnaam’ moment ‘is dit echt!!!’.



En uitbraak van de Golfoorlog… Prinses Diana die een ongeluk had gehad… ja dat zijn dingen die ik nog precies weet.

@fiep klophout wrote:

maar 17 minuten later, het duurde even voordat het nieuws werd. En voordat het tweede vliegtuig erin ging, was het nog slechts een ‘klein vliegtuigje’ dat ‘per ongeluk’ een van de torens had geraakt. Het werd pas wereldnieuws bij dat tweede vliegtuig.



(echt niet persoonlijk bedoeld, maar ik heb mezelf namelijk precies hetzelfde afgevraagd. In mijn herinnering heb ik het ook live gezien, maar het kan gewoon bijna niet)




Nou ik weet welk 90% zeker dat ik rond 3:10 voor de tv zat.

Het kan ook iets eerder zijn geweest.



Ik zie dat het 2e vliegtuig om 9:03 am (usa-tijd) het 2e gebouw invloog dus het zal wel een herhaling zijn geweest.



Maar toch ben ik wel benieuwd of het live te zien was op tv.

@Madre wrote:

Nou ik weet welk 90% zeker dat ik rond 3:10 voor de tv zat.

Het kan ook iets eerder zijn geweest.



Ik zie dat het 2e vliegtuig om 9:03 am (usa-tijd) het 2e gebouw invloog dus het zal wel een herhaling zijn geweest.



Maar toch ben ik wel benieuwd of het live te zien was op tv.




Dan klopt mijn herinnering waarschijnlijk ook niet. Ik dacht altijd dat het eerste vliegtuig om 4 over 9 het WTC invloog…

Maar om 3 over 3 NL-tijd was ik nog op het station, en daar was geen tv.





Zit nu de beelden van purpled te kijken, en zo herinner ik me het wel. Alleen snap ik nu niet dat de mensen op school niet wisten waar dit was, en dat het Midden-Oosten genoemd werd. Er wordt continu verwezen naar het WTC, onderin beeld staat steeds van alles vermeld etc.

:shifty: bizar…

@fiep klophout wrote:









Rooike, het is een vrij bekend fenomeen dat je bij zulke grote gebeurtenissen nog precies weet waar je was, tot in vrij idiote details vaak. Pim fortuyn, theo van Gogh, daar weet ik ook echt de kleinste details nog van.

Ben benieuwd of je de enige bent die zich het niet meer kan herinneren.



Zo zat ik ten tijde van de moord op Pim Fortuyn thuis op bed (ouderlijk huis) en sms-te mijn man (toen nog vriend) die in Utrecht was.


Bij Lady Diana was ik aan het logeren bij mijn tante en die dag zijn we naar de dierentuin geweest.
En dat is al 14 jaar geleden...


Ik weet zelfs nog wat ik op 11 september, 10 jaar geleden gekocht heb toen ik dus aan het winkelen was.

Ik weet het ook nog precies. Ik zat in mijn studeerkamer en in de woonkamer stond de radio aan. Maar zachtjes, dus ik hoorde het niet erg goed, was bezig. Ik weet nog dat het nieuws langzaam tot me doordrong. Er werd maar zoveel gepraat, waar bleven de liedjes?



Ik weet het ook nog precies van Lady Diana (laat opgestaan, radio aan, precies op het nieuws, ik zat op de leuning van de bank), de vuurwerkramp in Enschede (ik zat het Songfestival te kijken en vond het in eerste instantie maar niks dat ze de uitzending onderbraken, tot ik door kreeg wat er werkelijk aan de hand was), van Theo van Gogh (ik zat toen op mijn werk) en van Pim Fortuyn (thuis komen, teletekst aanzetten op 101 en daar stond het).



Ik heb jarenlang gehad dat ik enigszins bevreesd teletekst aanzette, wat zou er nu aan de hand zijn. En dan opgelucht zijn als er niet een aparte sectie is op 101 over een bepaalde grote gebeurtenis. Het wordt iets minder met de jaren, maar dat komt denk ik vooral omdat ik nu kinderen heb en minder bezig ben met het nieuws.

Het kan volgens mij hoor, dat mensen het 2e vliegtuig er ‘live’ in hebben zien vliegen. De eerste toren werd op dat moment al uitgebreid gefilmd. In New York was het toen rond 8.00 volgens mij en hier zo’n 16.00.



Ik zat op de fiets uit school en ik vond het zo opvallend leeg op straat. Dus ik kwam thuis en zei “Goh, is er iemand dood ofzo?” (Ja echt…heel erg :roll:)



Ik dacht eerst dat ze een film zaten te kijken, dus ik zei “wat is dit nou voor rare film?” Euhm…dit is geen film…



Toen was volgens mij net de 2e erin gevlogen.





Ik kan me ook nog goed herinneren dat het beeld van Saddam omver getrokken werd, dat heb ik live op tv gezien en vind ik ook best heftig!

@fiep klophout wrote:



Rooike, het is een vrij bekend fenomeen dat je bij zulke grote gebeurtenissen nog precies weet waar je was, tot in vrij idiote details vaak. Pim fortuyn, theo van Gogh, daar weet ik ook echt de kleinste details nog van.

Ben benieuwd of je de enige bent die zich het niet meer kan herinneren.



Dan zal ik vast wel de enige zijn denk! :)

CNN was toen in ieder geval al live aan het filmen. Er zit 12 uur tijdsverschil tussen Kuala Lumpur en New York. Mijn man heeft de allereerste beelden van CNN gezien, dus op het moment dat het gewone programma voor het eerst werd onderbroken. Ik zat nog geen minuut later naast hem en zaten met open mond te kijken toen er ook nog een tweede vliegtuig naar binnen vloog.



Of die beelden toen al in nederland te zien waren weet ik natuurlijk niet.

Wij woonden destijds in Parijs en ik was een weekje over in NL om wat zaken voor mijn moeder te regelen die in een verpleeghuis woonde. Hub zat op zijn werk in Trappes, tussen Parijs en Versailles.

Ik zat in NL met mijn neus in de papieren toen hij mij belde want er waren wat collega’s (w.o. een Amerikaan) naar hem gekomen dat er ‘iets’ was gebeurd met het WTC in New York maar wà t wisten ze niet. Ze dachten een explosie of zo. Toen ik 'm aan de lijn had, veranderde dat in ‘een klein vliegtuigje’.



Ik zette de tv direct aan op CNN en zei meteen: geef maar door dat het een vliegtuig was en géén kleintje! (zag ik aan de vorm van de inslag en onderschrift op CNN).

Hub zat e.e.a. te vertellen aan de mensen daar en mee zie ik het tweede vliegtuig in de andere toren vliegen… Dát was zo eng… :cry:

Hub gaf het door aan de mensen daar en ze gingen gelijk op zoek naar een tv en hebben die dag weinig tot niets meer gedaan.



Hub zou die avond van Parijs naar Newcastle vliegen (voor zijn werk) maar die vlucht werd gebruikt om mensen (Amerikanen vooral) van Frankrijk naar Engeland te brengen; Die konden al helemaal niet vliegen naar de VS en dan zouden ze de volgende dag doorgevlogen worden richting VS.



Hub is uiteindelijk pas dagen later gegaan. En mijn administratie is ook niets meer geworden, ik heb tot diep in de nacht alle zenders zitten kijken (met afgrijzen, maar ik móest het zien :cry: )



Ik kan niet geloven dat het al 10 jaar geleden is. De beelden raken me nog steeds. Die film/documentaire van die 2 broers is ook zo indrukwekkend, die kan ik blijven kijken -hoe raar dat ook klinkt-)

ik weet het nog wel, ik was 16 en ik kwam thuis en mijn moeder zat op tafel alleen maar te staren en volgens mij huilend naar de tv te kijken en ik dacht echt van doe even normaal… (pupers)



en pas even daarna had ik door wat het nu echt betekende en wat voor schade dit zou betekenen en vooral hoeveel slachtoffers…





ik zit net die cnn live beelden te kijken en ik moest gewoon weer huilen…volgens mij heb ik elk jaar wel weer rond deze week die docu’s zitten bekijken

@Rooike wrote:

@fiep klophout wrote:


Rooike, het is een vrij bekend fenomeen dat je bij zulke grote gebeurtenissen nog precies weet waar je was, tot in vrij idiote details vaak. Pim fortuyn, theo van Gogh, daar weet ik ook echt de kleinste details nog van.

Ben benieuwd of je de enige bent die zich het niet meer kan herinneren.



Dan zal ik vast wel de enige zijn denk! :)

Nee hoor, hier nog een die't niet meer weet bij van Gogh of Fortuyn... Blijkbaar niet al te veel indruk op me gemaakt :shifty: Kurt Cobain daarentegen weet ik dan weer wel, net als Freddy Merqury :think: (haha, wat zal dit nou weer over mij zeggen :shifty: )

Oh sorry, zie nu pas dat je het niet meer weet bij 11 september... :shifty:, dat weet ik nog net wel...

In mijn herinnering heb ik het tweede vliegtuig ook live naar binnen zien vliegen.

Na 3-en, ik was net uit school.

Keek naar rtlz die bleeden van cnn uitzond.

Iets met een brandende toren en toen vloog er nog een vliegtuig naar binnen.

Allemaal paniek op de tv.



Of het echt op dat moment gebeurde weet ik niet, vond het iig live genoeg.

Ik was toen aan het werk in de supermarkt was mijn bijbaantje, zo kwamen er dus klaten in de winkel die het erover hadden.

We hadden natuurlijk geen tv daar dus pas later de beelden gezien maar kan me niet zo goed meer herinneren wat het met me deed.

Wel kan ik me de dag erna herinneren dat we het er op school over hadden enzo in de klas.

Ik was op mijn werk, destijds een metaalfabriek, met tientallen stampende, herriemakende machines, en twintig mannen om me heen. Vanwege de herrie droeg iedereen daar walkmans (jaja, walkmans) en zodra de radio-uitzendingen onderbroken werden, 1 voor 1, met de nieuwsflitsen, hoorde je steeds meer machines stilvallen, tot het op een bepaald moment ijzingwekkend stil was in die grote hal. Iedereen keek elkaar in volledig ongeloof aan. De baas kwam de hal binnen, en heeft alle collega’s naar de kantine gestuurd, en daar hebben we op een laptop met zijn allen zitten kijken naar de beelden…



Die machines stonden nooit stil, en die grote mannen waren ook nooit stil te krijgen… We zijn naar huis gestuurd die dag. Dag later kwamen we allemaal veel te vroeg terug, en hebben we zeker een halve dag erover zitten praten met zijn allen. Niet gewerkt, alleen maar gepraat…



9/11 :kaars:

Edit: het was of niet cnn of niet live wat ik gezien heb.

Ik had duidelijk geschrokken mensen op mijn tv.