Moet even mijn ei kwijt en heb nu ook wat vraagjes...

De laatste voeding gisteravond was niet echt prettig. Vooral mijn linkerborst deed pijn. En aangezien ik het gevoel had dat ik wat minder melk dan normaal had, had ik een flesje met 60cc afgekolfde melk meegenomen. Daar heeft ze maar 10cc van gedronken. En vervolgens sliep ze tot half 6!

Dat was best goed te doen, maar ik heb haar toen wel een speen gegeven. :oops: Ik was nog zo moe. Ik durf te wedden dat het aanleggen dan echt totaal flut was gegaan…



Maar om 8.15u vanmorgen ging het wel weer een stuk beter… Gelukkig.

Bijna geen pijn en ze dronk zowaar eens een keer goed (niet te onrustig en niet de hele tijd trekken.)



Daarna nog even gekolfd en ik heb er nog 130cc uit weten te krijgen. Dat betekent dat mijn productie toch alweer omhoog is gegaan! :dance: :thumbup:



Ik zal nu elke ochtend mijn borsten leeg gaan kolven zodat ik altijd genoeg heb. Zodra Fenja dan weer eens normaal kan doen :wink: tijdens de ochtendvoeding heb ik in ieder geval genoeg in de aanbieding!

Tot die tijd ben ik in ieder geval ook weer een voorraadje aan het opbouwen.



Wederom houd ik jullie op de hoogte!



P.S. Dank voor je lieve berichtjes Biebels! De afleiding werkte hier gelukkig wel goed (had de pc ook uitgezet!) We hebben hem alleen niet afgezien, hij duurt 2,5 uur! :shock: Ga zo weer even verder kijken…

Je weet dat je 's ochtends altijd meer melk hebt dan 's avonds? Dan zijn je prolactinespiegels hoger (oei, heet dat zo?) en je hebt een tijdje gerust. Ik kolf nu meestal ook 's ochtends de ene borst nadat Leonie de andere heeft leeggedronken. Dat gaat dan de vriezer in (schommelt tussen de 150 en 200 cc, uit één borst dus). De rest van de dag heeft Leonie steeds beide borsten nodig, dus dan komt er niets van kolven.



Fijn dat de afleiding werkte! En dat je even lekker door kon slapen. Als Leonie vroeg wakker wordt geef ik haar ook de speen hoor, vaak slaapt ze dan weer lekker in. Als ze honger heeft, dan pikt ze de speen toch niet!!

Ja, dat weet ik! :mrgreen:

Maar mijn borsten voelden al een tijdje niet meer zo strak gespannen aan als vanochtend. Dat betekent dat het toch wel zoden aan de dijk heeft gezet.

En ik bouw nu altijd een kolfmoment in 's ochtends (daar was ik nogal brak in… :oops:)



Net dacht ik dat ze mijn borsten niet had leeggedronken, dus ik dacht: “Laat ik eens even nakolven…”

Nou, die moeite had ik mij kunnen besparen! Hahahaha! Nog geen 10cc…

Ze heeft echt gepowerdrinkt (lekker Nederlands! :wink:) In een kwartier was ik helemaal klaar (inclusief tussendoor naar haar zus kijken… :roll:)

gepowerdrinkt :thumbup: die houden we erin!!! Leonie drinkt ook steeds sneller hoor, maar ik merk dat ze ook weer slordiger gaat drinken. De wereld om haar heen is veel interessanter, ze krijgt veel lucht binnen en laat daardoor boeren of ze verslikt zich :thumbdown: .

Ach, houd op… Ik word er een beetje moe van. Mijn tepels zijn nog niet genezen en dan krijgen we deze fase. :roll:



Nou, ik hoop dat die LK morgen belt. Zo niet dan bel ik de andere LK hier in de regio en hoop ik maar dat zij mij beter kan helpen dan mijn buurvrouw (die was niet zo over haar te spreken… Zij is dan uiteindelijk toch maar gestopt met de bv…)



Ik merk wel dat naarmate de dag vordert, mijn tepels meer pijn gaan doen. Het is echt even flink doorbijten, maar op een gegeven moment trekt de pijn wel weg.

Morgen in ieder geval Dactarin Gel vragen aan de HA onder het motto: Baadt het niet, schaadt het niet… (Toch??? :think:)

Ik heb nog wel een tubetje liggen, ongeopend :shifty: Volgens mij schaadt het niet hoor, heb ik gevraagd aan de HA. Die wilde me eigenlijk niets voorschrijven, maar omdat ik zo aandrong… :lol:

Zo, ik heb weer een heel verhaal…



Maandagochtend eerst maar eens de HA gebeld. Ik kreeg eerst de assistente aan de lijn en die zei dat het morgen (vandaag dus) bij de apotheek klaar zou liggen.

Toen ik terug kwam van het boodschappen doen stond ze op het antwoordapparaat dat de HA mij eerst wilde zien voordat hij het voor zou schrijven. :roll: Zucht… Daar had ik dus helemaal geen zin in, dus dat heb ik lekker gelaten voor wat het was.



Daarna de LK maar weer gebeld. Gelukkig was ze alweer aan het werk, want dat betekende dat ik haar snel zou kunnen zien. Toen ik haar eindelijk te pakken kreeg, zei ze dat ze 's avonds langs kon komen (voor de voeding van ongeveer 19.00u.)

Tja, mijn vent was net gisteravond laat thuis, dus dan zit ik ook nog met mijn oudste die naar bed moet. Niet praktisch, dus voor dinsdagavond afgesproken.

Ik wel redelijk blij, want dat betekende dat er eindelijk iemand zou komen kijken…



Om 16.00u belt mijn vent. Hij was eerder klaar, dus kon op tijd thuis zijn om de meiden helpen in bed te leggen. Ikke heel erg blij, want dan kon ik vragen of de LK toch nog langs kon komen.

En dat lukte…!!! :dance:



Dus gisteravond rond half 8 kwam ze (eindelijk) aan. Fenja was al behoorlijk moe aan het worden (was al wakker sinds 17.00u! :shock:) en dan moest ze ook nog aan de bak! Het arme schaap…

Ze heeft eerst mijn tepels bekeken en zag meteen dat ze er zeer geirriteerd uitzagen. Ze wees ook aan waar het begonnen was (klopte…) en zei dat het wel mooi aan het genezen was (gelukkig…) Het was/is dus geen spruw, dus dat hele Dactaringel hoef ik ook niet meer te hebben… :wink:

Toen moest ik Fenja aanleggen en dat deed ik zoals ik op borstvoeding.com had gelezen.



In principe deed ik het goed alleen het mondje van Fenja ging niet ver genoeg open (wist ik ook al wel, maar kon het niet verbeteren.) Dus daar hebben we een paar keer op geoefend.

Mevrouw blijkt wel een verkeerde drinktechniek te hebben aangeleerd (neemt geen lange teugen, maar korte) en het is niet zeker dat ze dat ook af gaat leren, maar als ze beter gaat groeien en ik haar goed aanleg, zou dat geen grote ramp zijn.

Ik heb dus echt zitten voeden zonder pijn! :mrgreen: Het was wel gevoelig, maar da’s logisch, de kloven zijn immers nog steeds niet weg.

De LK zei ook dat ik mijn tepels nu op de juiste manier verzorg (Purelan op de tepelhof en Bepanthen op de tepelkloof.) Dus dat is ook wel fijn om te horen.

Ik moet mijn rechterborst nu steevast in de rugbyhouding aanbieden. Dit was beter om die gevoelige plek te ontzien waar de kloof is ontstaan.



Het enige heikele punt is dus de hoeveelheid. Ik heb dus op dit moment echt te weinig voeding (wist ik ook al wel…) Dus na 5 minuten moest Fenja al naar de andere kant en begon ze weer goed te drinken (oogjes gingen weer open en zo…)

Maar ja, dat was ook weer snel gedaan. Dus uiteindelijk nog een flesje afgekolfde melk gegeven.

Om de productie weer op te krikken moet ik nakolven. Dus na elke voeding nog afkloven (ookal komt er niets meer…) Als Fenja dan 5 minuten gedronken heeft, moet ik nog 10 minuten afkolven. Dus elke keer zoveel dat je in totaal op 15 minuten terecht komt (en dan zowel links als rechts.)

Het is even veel gedoe, maar als het daarmee opgelost is, doe ik het graag.



Op zich gaat het goed. (Vannacht ging het aanleggen wat minder, want ik was zo moe… :shifty: :zzz:) Fenja leert ook best snel, want ze doet haar mondje nu al veel wijder open. Heel goed dus.

Ik moet wel ontzettend wennen aan de rugbyhouding (vind hem niet zo prettig, want ik heb de hele tijd het gevoel dat ik in haar hoofdje zit te knijpen tijdens het aanleggen… :oops:) Maar het is eigenlijk niet echt pijnlijk meer! :mrgreen:



Donderdag moet ik de LK weer bellen en vertellen hoe het gaat.



Dussss… Ik ga zo weer voeden met een glimlach!!! :smiley: 8)

heerlijk Kirsten!! Fijn dat je nu zo goed geholpen wordt!!!

Het klinkt in elk geval goed! Nu nog hopen dat de kloven snel genezen en dan kan het genieten gaan beginnen!!!

Ik moet wel ontzettend wennen aan de rugbyhouding (vind hem niet zo prettig, want ik heb de hele tijd het gevoel dat ik in haar hoofdje zit te knijpen tijdens het aanleggen... )

Helpt het als je haar hoofdje op een kussen legt, en jouw hand onder dat kussen houdt? Zo heb ik het in het begin ook gedaan, ik bracht haar dus met kussen en al omhoog tot aan de borst.
Wat fijn dat je de LK gezien hebt! En nu maar hopen dat je borsten zo 'slim' zijn dat ze doorhebben dat er meer melk nodig is. Al vind ik 10 minuten nakolven wel erg lang, maar dat komt misschien omdat Leonie niet langer dan 10 minuten drinkt per voeding. Zij is trouwens ook snel klaar met 1 borst, maar zij neemt dus wel langere teugen. Ik moet wel bij bijna elke voeding 2 borsten geven, die laatste is dan geen toetje, maar gewoon de helft van de voeding.

Geen spruw dus, dat is mooi! :thumbup: Nu hopen dat het voeden pijnloos blijft, en je tepels even goed kunnen genezen. Dan wordt het pas écht leuk :wink: Klasse dat je zo doorzet hoor!!! :clap:

:-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*

Voor jullie lieve reacties.



Ik had zelf niet verwacht dat ik zo ver zou gaan (ik bedoel 3.5 maand is wel lang…) Maar nu had ik ook niet verwacht dat bv geven nog best moeilijk is… :? :lol:

Kirsten super dat de LK je zo goed geholpen heeft :thumbup: . Die rygbyhouding krijg ik bij Lynn noet voor elkaar. Ze gaat zich afzetten en zo.

@Mier74 wrote:

Kirsten super dat de LK je zo goed geholpen heeft :thumbup: . Die rygbyhouding krijg ik bij Lynn noet voor elkaar. Ze gaat zich afzetten en zo.


Ik gebruik hem nu nog wel eens als ze de wereld wil bekijken. In deze houding kan ze meer zien en ligt ze minder te trekken (slok, hoofd in de nek, happen, slok, hoofd in de nek, etc)

In het begin kon ik alleen maar in de rugbyhouding voeden en liggend dan. Het ziet er gek uit, maar ik vond het wel een fijne houding, maar ik snap wel wat je zegt over haar hoofdje fijn drukken.

Hé Kirsten, wat geweldig! Ik vind het echt dapper dat je zo volhoudt! En dan nog kolven ook om de productie te verhogen. :clap:

Ik vond in het begin alle houdingen (behalve de Madonnahouding) vreemd en onhandig, maar het went allemaal heel snel hoor. Je wilt niet weten hoe Myrthe nu af & toe drinkt… :wink:

Een dikke :-* voor jou en je meiske en ik hoop dat jullie binnenkort allebei helemaal van de bv kunnen genieten!

Dank jullie wel voor jullie steun… :-*



Het extra kolven en de extra voeding vallen me best zwaar. Gisteravond was ik helemaal op. Ik ben in slaap gevallen op de bank en moest na de laatste voeding natuurlijk ook nog kolven, nou, je kon me opvegen.

Bovendien kwam Fenja voor een nachtvoeding, dus ik was best gaar.



Gelukkig was Gido vandaag thuis, dus kon ik het wat rustiger aan doen en had Sterre ook genoeg aandacht (we hebben de kerstboom in huis gehaald en opgetuigd en dat vond ze machtig mooi om te doen! :inlove:)



En ik vraag me af hoe je nu kunt “controleren” dat je productie is opgekrikt. Gaat dat langzaamaan, of voel je “ineens” de stuwing? :think:

Want om nou te zeggen dat ik denk dat ik meer melk heb… :shifty:

Bovendien is Fenja na 10 minuten echt wel klaar met drinken en als ik dan nog kolf, komt er vrijwel niets meer uit (hoogstens 20cc), dus ze drinkt mijn borsten wel leeg. En dat zijn dus allebei mijn borsten…

Word dus weer een beetje onzeker… :silenced: Heb ik wel genoeg, ik bedoel een 2e borst wordt als toetje beschouwd, nou hier is het gewoon een halve maaltijd. :?



Maar dat is niet het enige waar ik een beetje door van de kaart ben. Vandaag niet zo leuk nieuws gekregen; de zus (29) van een studievriend (met wie ik nog geregeld contact heb) is gisteravond neergestoken en overleden. De reden waarom is nog volledig onbekend.

Ik zat helemaal te trillen toen ik het nieuws las. Hij had een email gestuurd omdat hij geen zin had om iedereen te bellen (logisch…) Dit soort dingen hoor/zie je alleen bij Hart van Nederland en zo. En nu is het ineens heel dichtbij…



Sorry voor mijn klaagzang… :oops:

@Kirsten wrote:

Dank jullie wel voor jullie steun… :-*
Daar zijn we voor! :wink:


Het extra kolven en de extra voeding vallen me best zwaar. Gisteravond was ik helemaal op. Ik ben in slaap gevallen op de bank en moest na de laatste voeding natuurlijk ook nog kolven, nou, je kon me opvegen.
Bovendien kwam Fenja voor een nachtvoeding, dus ik was best gaar.

Gelukkig was Gido vandaag thuis, dus kon ik het wat rustiger aan doen en had Sterre ook genoeg aandacht (we hebben de kerstboom in huis gehaald en opgetuigd en dat vond ze machtig mooi om te doen! :inlove:)
Heel herkenbaar, helaas. Probeer wel je rust te pakken, want dat is ook heel belangrijk voor je productie!

En ik vraag me af hoe je nu kunt "controleren" dat je productie is opgekrikt. Gaat dat langzaamaan, of voel je "ineens" de stuwing? :think:
Want om nou te zeggen dat ik denk dat ik meer melk heb... :shifty:
Ik merkte het hier doordat ik steeds minder flesjes na de voedingen nodig had. Als Leonie niet vroeg om meer gaf ik ook niets. En uiteindelijk had ze af en toe aan mijn melk genoeg, dus wist ik dat ik genoeg had! :mrgreen:
Bovendien is Fenja na 10 minuten echt wel klaar met drinken en als ik dan nog kolf, komt er vrijwel niets meer uit (hoogstens 20cc), dus ze drinkt mijn borsten wel leeg. En dat zijn dus allebei mijn borsten...
Word dus weer een beetje onzeker... :silenced: Heb ik wel genoeg, ik bedoel een 2e borst wordt als toetje beschouwd, nou hier is het gewoon een halve maaltijd. :?
Hier ook geen toetjes hoor, precies hetzelfde als bij jou. Volgens mij verandert dat bij ons ook niet meer, ik heb me er bij neer gelegd. Hoe is ze als ze klaar is met drinken? Tevreden?

Maar dat is niet het enige waar ik een beetje door van de kaart ben. Vandaag niet zo leuk nieuws gekregen; de zus (29) van een studievriend (met wie ik nog geregeld contact heb) is gisteravond neergestoken en overleden. De reden waarom is nog volledig onbekend.
Ik zat helemaal te trillen toen ik het nieuws las. Hij had een email gestuurd omdat hij geen zin had om iedereen te bellen (logisch..) Dit soort dingen hoor/zie je alleen bij Hart van Nederland en zo. En nu is het ineens heel dichtbij...

Sorry voor mijn klaagzang... :oops:

:shock: Jemig wat een verhaal!! Kan me voorstellen dat je even van de kaart bent. Enneh, klagen mag hoor! Geen sorry nodig :naughty: . :hug:

Lief dat je zo snel reageert…

Ben blij dat ik niet de enige ben, met een “halve-maaltijd-mevrouw”… :lol:



Ik heb vanmiddag een klein tukje op de bank gedaan toen de meiden op bed lagen (tegen mijn vent aan… Daar wilde hij wel even voor zitten… :mrgreen: :inlove:) Dus mijn rust probeer ik wel te pakken, maar morgen ben ik natuurlijk weer alleen, dus dan gaat het wat moeilijker.



Het lastige is dat Fenja 's ochtends wel tevreden is met wat ze aangeboden krijgt, maar naarmate de dag vordert meer nodig heeft. En dat terwijl je productie toch afneemt met de uren… :think:

Dus ik heb vanmiddag 20cc bijgevoed en vanavond 50cc (wel nog afgekolfde melk! :dance:)

En straks moet ik even kijken hoeveel ze nog wil.



Nou, ik ga nu maar even bankhangen en het nieuws nog maar weer een beetje verwerken…

He bah, Kirsten, wat een ontzettend naar nieuws :cry: :hug: Ik kan me voorstellen dat je daar een beetje van slag van bent…



Matthijs deed ook niet aan toetjes hoor, die dronk gewoon allebei de borsten he-le-maal leeg :mrgreen: Ach, zolang ze het zelf prima vinden, hoef je je daar niet druk om te maken.



Op zich hoef je niet perse weer echt dat stuwingsgevoel te krijgen als je weer meer melk aanmaakt, hoogstens als je 's ochtends wakker wordt mss een beetje. Je merkt vanzelf aan Fenja of het genoeg is. Bied je het flesje gekolfde melk meteen aan of wacht je eventjes af of ze nog meer wil? Als je het namelijk meteen aabiedt kan het ook een gewoonte voor d’r worden, terwijl ze het eigenlijk miscchien helemaal niet nodig heeft…



Ik hoop voor je dat je weer gauw op ‘volle’ sterkte bent :wink: :lol:

@Plut wrote:

Op zich hoef je niet perse weer echt dat stuwingsgevoel te krijgen als je weer meer melk aanmaakt, hoogstens als je 's ochtends wakker wordt mss een beetje.


Oh ja, dat vergat ik nog te zeggen. Ik heb alleen 's ochtends last van volle borsten (helemaal nu Leonie de laatste 2 dagen vanaf 19.30 uur niets meer drinkt tot de volgende ochtend). De rest van de dag zijn ze gewoon slap, om heel erg onzeker van te worden :wall: ! Maar als Leonie er tevreden mee is, ben ik ook tevreden. Ik denk maar zo: mijn borsten hebben eindelijk door wat de bedoeling is -> Leonie = zuigen = melk :wink:

Hallo!!!

Hier weer een update van mijn bv-avontuur.



Ik ben eindelijk weer een beetje bijgekomen van alles…

Vooral het extra kolven kostte me ontzettend veel energie. Ik was echt een beetje aan het einde van mijn Latijn (vandaar mijn afwezigheid de afgelopen dagen.) Ik sliep 's middags 1,5 uur en dan viel ik 's avonds rond 21.00u ook weer in slaap op de bank.

Gelukkig heeft mijn vent nu 3 weken vrij en kan ik dus erg rustig aan doen en neemt hij de zorg voor Sterre op zich.



Fenja was nog steeds ontevreden na haar voedingen en ik had ook echt het gevoel dat dat nakolven niet hielp. In de nacht van vrijdag op zaterdag kwam het wel dan ook tot een “dieptepunt.”

Na de voeding van 23.00u ben ik gaan kolven en uiteindelijk lag ik dus pas rond 12en in bed. Fenja werd om 1.45u alweer wakker (ik doodop, dus het aanleggen ging echt prut.) Na die voeding weer gaan slapen. maar om 3.30u was mevrouw weer wakker. Dus weer een voeding.

Ik was echt al helemaal gaar en had zoiets van; ik ga vandaag om de 2 uur voeden, want dit nakolven werkt gewoon niet.



Mevrouwtje werd daarna om 7.30u wakker, dus de voeding van 5.30u had ik al gemist. :oops: Maar om 9.30u gekolfd en om 11.30u braaf gevoed. Dus dat ging de goede kant op.

Toen lekker mijn bed in gedoken toen Fenja ook ging slapen en uiteindelijk om 2.30u gevoed en daarna om 5.30u weer.

Vervolgens na haar badje gevoed (om 19.00u) en haar lekker weggelegd. Ook nu moest ik weer bijvoeden met afgekolfde melk, maar ik had het gevoel dat ze beter had gedronken.

Om 23.00u weer gevoed en daarna lekker gaan slapen en zien wanneer ze zou komen. Dat was alweer om 2.00u, maar daarna sliep ze tot 7.30u!



Ik werd dus wakker met megavolle boobies! :mrgreen: Ik blij. Fenja wist niet wat haar overkwam! Hahaha!

Heb mijn borsten daarna ook maar even leeggekolfd, want ik moet mijn voorraad toch weer een beetje opbouwen! :wink: Ik kolfde gewoon 180cc!!! :dance:



Nu zijn we wel op een extra voeding per dag uitgekomen. Ik denk dat 5 voedingen overdag gewoon te weinig is voor haar, dus doen we er nu gewoon 6. En tot nu toe vindt ze het eigenlijk wel goed. Ze drinkt nu alle voedingen best goed (de ochtendvoedingen nog steeds het slechtst…) en daar ben ik erg blij mee.

Ik heb ook het gevoel dat ze wat dikker wordt! (Aangezien ze slecht aankwam vind ik dat ook wel een goed teken…)



Het enige dat nog steeds prut is, is de nieuwe manier van aanleggen.

Aan de linkerkant gaat dat nu heel goed en heb ik eigenlijk geen pijn meer! :dance: :dance: :dance:

Maar de rechterkant… Pfff… Het blijft een pijnlijke bedoeling en ik vind die rugbyhouding echt helemaal niet zo fijn. Fenja wel, want zij kan nu veel meer zien en dat scheelt wel weer aardig wat getrek aan mijn tepel. Dat is dus heel erg lekker, maar ik blijf het zo’n moeilijke houding vinden om aan te leggen.

Ik blijf braaf oefenen, maar soms voed ik stiekem in de gewone houding, da’s best lekker en daar beschadig ik de gevoelige plek ook niet zo mee.



Ik ga nu tegen mijn vent aanhangen…



Wederom weer een :-* voor jullie “luisterend oog”…