Moet even mijn ei kwijt en heb nu ook wat vraagjes...

Hallo moeders,



Hier zit ik dan tranen met tuiten te huilen.

Ik heb op dit moment totaal geen plezier in het borstvoeden van mijn meid… :cry: Het doet zoveel pijn… :cry:



Elke keer als ik haar aan moet leggen zit ik al verkrampt (niet goed) en springen de tranen in mijn ogen. Mijn dochtertje van 2 komt dan heel lief kusjes geven en zegt: “Mama, goed…” (oftewel: Mama, het komt wel goed.)



Sinds Fenja namelijk een maand of 2 is, drinkt ze haar 2 ochtendvoedingen steevast heel slecht. Ze hapt, laat los en hapt weer toe, neemt een paar slokken en laat weer los. Maar dat loslaten doet ze door haar hoofd naar achter te gooien. Niet bevorderlijk voor mijn tepels en die waren al zo gevoelig… :frowning: Na die 2 voedingen gaat het weer super, tot de volgende ochtend, dan begint het hele riedeltje weer opnieuw.

Ik heb een lk ingeschakeld en die kon ook niet meer bedenken waar het aan lag. Ik heb genoeg melk en voor zover ik kan zien hebben we geen spruw.



Het leek weer even goed te gaan, maar sinds gister is het weer mis. Ik heb een ontzettende kloof in mijn rechtertepel (waar de tepel overgaat in de tepelhof en dan helemaal rondom.) Gisteravond was het op zijn diepste punt; ik zat huilend te voeden. De pijn trok niet meer weg gedurende de voeding en dat was toch wel een domper. Wat aangenaam dat ik na een kwartier kon wisselen van borst.

Vanochtend was het weer zover. Fenja dronk 5 minuten uit mijn “goede” borst en wilde daarna niet meer. Ze begon weer te trekken en te kreunen.

Om half 12 moest ik mijn pijnlijke rechter borst weer aanbieden en ja hoor, het deed nog steeds veel pijn! (Verrassend…)



Ik ben het zat en heb de lk weer gebeld. Ze komt donderdagavond langs (helaas kan ze niet eerder en met de andere lk in de omgeving heb ik niet zo’n goed gevoel.) Tot die tijd moet ik mijn rechterborst afkolven en alleen links aanbieden + een flesje afgekolfde melk.

Ik hoop dat het gaat werken, want ik ben het zo zat… :cry: Ik wil niet stoppen met bv, maar dit is niet leuk meer. Van de ruim 3 maanden dat ik nu voed, heb ik misschien 3 weken kunnen genieten. Ik ben zo jaloers op moeders die wel lekker kunnen voeden… Ik wil ook.



Bedankt voor het luisterend oor/lezend oog. Ik huil nog even verder voordat ik mijn meiden uit bed haal…

O, wat verschrikkelijk zeg! Ik ken de pijn en dat is inderdaad NIET LEUK! :hug: Goed dat je hulp hebt ingeschakeld, maar balen dat ze niet kan vinden waar het nu aan ligt. Hapt ze wel goed dan? Kan de lk dat zien? Ik heb ook kloven gehad, en Leonie heeft inderdaad ook de neiging haar hoofd achterover te gooien. Maar dat doet nu geen pijn meer, en het veroorzaakt nu ook geen kloven meer. Bij mij was het echt 6 weken afzien, daarna werd het beter, maar jouw dochter is al ouder…

Smeer je je tepels ook in? Laat je ze goed drogen? (weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt :shifty: )

Heb je al eens een andere houding geprobeerd 's ochtends? Ik voed nu tegenwoordig liggend 's ochtends, omdat er dan veel melk is kan Leonie zo rustiger drinken. Anders klokt het achter in haar keel en drinkt ze niet lekker. In welke houding voed je? Ze zeggen dat de bakerhouding het minst belastend is voor de tepels (niet dat mij dat iets hielp in de eerste 6 weken, maar wie weet…)

Auwwww…

Kun je niet een houding proberen waarbij ze niet haar hoofdje achterover kan gooien? Bijvoorbeeld op haar rug op jouw schoot / een stevig (borstvoedings)kussen en jij dan voorovergebogen over haar heen? Ik bedenk maar even wat hoor, waarschijnlijk heb je bijna alles al geprobeerd.

Ik hoop dat het met kolven wat beter gaat en dat je donderdag een fantastisch advies krijgt!

Ik heb vanmiddag jouw verhaal ook gelezen Biebels en ik herkende sommige dingen wel van je.

Fenja is volgens mij een paar dagen ouder dan Leonie (Fenja is van 20/8.)



Maar goed, ik heb altijd al erg gevoelige tepels gehad en mijn moeder herkent een heleboel in mij. Zij is er alleen mee gestopt na een paar weken.

Vanaf het begin af aan heb ik al met pijn gevoed. En volgens de kv lag het niet aan het aanleggen. Uiteindelijk was ik die pijn een beetje zat (vond voeden niet zo leuk als ik had verwacht… :oops:) en heb ik de LLL gebeld. Zij gaven de tip om Purelan te gebruiken. Dat ging echt best goed; de pijn verminderde aanzienlijk. Ik had al zoiets van: “Had ik dat maar eerder geweten…” :roll:



Maar toen begon ze onrustig te drinken tijdens haar 2 ochtendvoedingen. Hoofd naar achter trekken terwijl ze de tepel nog in haar mond heeft, om vervolgens los te laten en weer aan te happen. En ja, dat doet ontzettend veel pijn.

Dus de lk gebeld en zij dacht dat ik te weinig voeding had, dus ik extra kolven om de productie op peil te brengen, bleek dat het daar niet aan lag (ik kolfde 160cc uit 2 borsten en dat terwijl ik de 2e borst niet leegkolfde! :shock:) Bovendien konden mijn tepels dat extra “werk” niet aan en ik besloot toen om dat hele kolven achterwege te laten.

Het ging een weekje met ups en downs (soms dronk ze verbazingwekkend goed en soms gewoon compleet butt.)

Tot aan een paar dagen geleden. Toen kreeg ik dus weer een kloof. Eerst op mijn rechtertepel (die dus helemaal rondom zit) en helaas nu ook op mijn linker.



Ik smeer nu een druppeltje moedermelk op mijn kloof en laat het drogen. Ik smeerde normaal ook Bepanthenzalf, maar ik heb het idee dat dat echt geen zoden aan de dijk zet. Dat mijn huid er alleen maar nog weker van wordt en dat lijkt me juist niet de bedoeling.



Ik voed voornamelijk in de Madonnahouding. Als ik liggend voed, verslikt Fenja zich (en het komt uit haar neus… :shifty:) Ik heb een sterke toeschietreflex, denk ik. In de rugbyhouding doe ik ook wel eens, maar ik vind dat niet zo prettig, omdat ik Fenja nooit op de juiste hoogte lijk te krijgen.

Van de bakerhouding heb ik nog nooit gehoord. :wink: Vertel…



De lk heeft nog niets gezien. We hebben alleen telefonisch contact gehad, dus donderdag zal ze het voor het eerst zien. Ik ben benieuwd… Ik hoop echt vurig dat er iets uitkomt, want ik wil helemaal niet stoppen.

Heb vandaag alleen maar zitten huilen lijkt wel.

Arme Sterre heeft echt veel te weinig aandacht gekregen door deze hele toestand… :frowning:



Heeft iemand nog tips?

Lief van je Sanne… :-*



Ik ben benieuwd hoe die houding zou gaan… :lol: Ziet er vast niet uit, maar ik ben bereid van alles te proberen…

@Kirsten wrote:

Lief van je Sanne… :-*



Ik ben benieuwd hoe die houding zou gaan… :lol: Ziet er vast niet uit, maar ik ben bereid van alles te proberen…




Hihi, nee echt een mooi plaatje wordt het niet. :mrgreen:

Ik heb een (bijna) 2 jarige aan de borst en er is inmiddels geen houding meer waarin ik nog niet gevoed heb, denk ik. Gelukkig drinkt Myrthe wel altijd vrij netjes als er anderen bij zijn…

Maar ik laat eerst die heftige tepelkloof even genezen voordat ze weer aan die borst mag drinken…

Ik heb een tijdje met tepelhoedje gevoed, toen zijn mijn tepels goed genezen. Niet dat ik dat zo maar aan wil raden, want het kan ook een hoop kwaad doen, maar het zou een laatste redmiddel kunnen zijn.

Is ze misschien té hongerig en daardoor te ongeduldig tijdens het drinken? Misschien helpt het om haar eerder aan te leggen, nog voordat ze duidelijke hongersignalen laat zien? Of haar half slapend aan te leggen? O trouwens, de bakerhouding is hetzelfde als de rugbyhouding, dat je kindje naast je ligt met de beentjes onder je arm door. Je zou ook eens kunnen proberen haar plat neer te leggen (op je bed) en je borst in haar mondje te hangen (de kruiphouding, maar die is voor jezelf erg lastig vol te houden. Dat was bij mij een wanhoopshouding, als het écht niet anders ging).

Leonie is van 5 september (vandaag precies 3 maanden dus :inlove: ) en heeft tot voor kort erg slecht gedronken. We hebben inderdaad ook zo’n ‘onrustige periode’ gehad, dat ik zelfs dacht aan spruw. Maar dat bleek het niet te zijn, tenminste, ze reageerde niet op de medicatie en er was niets te zien. Uiteindelijk is ze vanzelf beter gaan drinken, ik heb niets anders gedaan dan blijven proberen en bijvoeden als het echt niet meer ging. Ook nu heeft ze soms momenten dat ze gewoon geen zin heeft moeite te doen voor de melk, dan krijgt ze een flesje. Ik heb me er maar bij neer gelegd dat het niet anders is…

Wat ik ook nog bedacht opeens: Myrthe trekt en schudt ook wel eens aan de borst, maar dat is als er nog geen TSR reflex is. Zou dat kunnen meespelen? Dan zou je (desnoods met de hand) kunnen kolven tot je een TSR hebt en daarna meteen overstappen op live voeden.

Helaas, het ligt niet aan de TSR. Die komt binnen een halve minuut op gang (meestal binnen 10 sec.) En het getrek begint ook meestal pas na 4 a 5 minuten.



Ook laat ik haar nooit krijsen voor de honger. Ik voed haar eerder dan ze zelf aangeeft. Dus ze is ook niet ongeduldig.

Ik heb haar vanochtend een fles met afgekolfde melk gegeven, want mijn andere borst doet nu ook ontzettend veel pijn. Ik kolf nu dus beide borsten af (vanochtend 275cc gekolfd! :shock:) En haar daarna een flesje gegeven. Nou, mooi niet dat ze echt wilde drinken. :? Ik geloof dat ze zo’n 50 a 60cc heeft gedronken en toen vond ze het wel welletjes. Begon ze te spelen met de speen (uitspugen en zo…) :roll:



Volgens mij bewijst dit alleen maar dat het niet aan mijn borsten ligt. Maar ja, mijn borsten kunnen dus niet tegen dat getrek en gehannes van haar.



Ik ben benieuwd wat ze bij de volgende voeding doet (11.30u), want die drinkt ze soms goed en soms heel slecht. De fles staat in ieder geval klaar en daarna zal ik kolven.



Gisteravond viel mij trouwens wel op dat ook Fenja mijn tepel soms platzuigt (heb ik ook hier ergens op het forum gelezen.) Misschien dat haar drinktechniek toch niet zo goed is. :think:

Ik hoop dat we die dan nog goed kunnen aanleren (aangezien ze toch al 3,5 maand is.)



Wel lief :-* dat jullie zo met me meedenken…

Een tepel die na het voeden plat is, ligt meestal niet helemaal goed in het mondje. Die hoort helemaal achterin, tegen het zachte gedeelte van het gehemelte aan te liggen. Dan schuurt het ook niet, en heb je minder snel kloven. Dus het kan best zijn dat jouw problemen hier mee te maken hebben… maar ik vond het heel lastig om dit om te buigen naar een goede drinkmethode. Heb je de pagina’s op http://www.borstvoeding.com gelezen over aanleggen? Ik wist in theorie precies hoe het moest, maar in praktijk ging er blijkbaar toch iets mis. Leonie heeft zich nu zelf een goede manier van drinken aangeleerd.

Ik weet het ook niet Kirsten maar wilde je even een :hug: geven. En die lieve Sterre met haar mama…goed… :inlove:

Jullie zijn allemaal lief! :-*



Ik zal de site zeker even doorlezen, Biebels, dank je wel.

Maar al met al ben ik blij dat de lk morgen langskomt (hoewel mijn kloven er nog wel zitten en ik dus morgen aan moet leggen… O jee… :shifty:)

Daar was ik ook zo bang voor, de pijn die je verwacht tijdens het aanhappen en voeden. Maar echt, als ze goed happen is de pijn veel minder! Ik hoop voor je dat je een trucje vindt waardoor het minder pijn doet en je tepels kunnen genezen. Succes morgen!!! :thumbup: :hug:

Nou, ik heb de site eens even doorgelezen (en de filmpjes op de website van die Newman gezien) en ja hoor, ik leg gewoon al 3,5 maand verkeerd aan… :? :?



Niets ten nadele van mijn kv, want die was super en toen had ik ook niet zo’n pijn. Ik zal mijzelf wel iets verkeerd hebben aangeleerd.



Na het badderen vanavond heb ik samen met mijn vent besloten dat ik mijn minst pijnlijke borst aan ging bieden en daarna nog een flesje te geven. Ik zag onwijs op tegen het kolven; het kost zo enorm veel tijd.

Maar goed, het leek me ook niet zo fijn meer om Fenja aan te leggen. De pijn herinner ik mij nog heel goed…

Dus ik helemaal volgens de richtlijnen aanleggen en…



IK HEB GEVOED ZONDER PIJN!!! :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:



Wel heb ik ooit… Dit gevoel heb ik dus echt nog nooit meegemaakt. Ik heb gewoon altijd pijn gehad (soms veel, tijdens de kloven, en soms weinig, als ik eigenlijk nergens last van had.)

Echt heel erg fijn. Ik durfde mijn “slechte” borst nog niet aan te bieden. Daar wacht ik tot morgen mee. Moet toch nog iets te leren hebben van de lk!? :wink:

Dus ik zal nu mijn linkerborst weer continu aanbieden en dan hoop ik dat het inderdaad “gewoon” een aanlegprobleem was/is.



Het enige vreemde is dat mijn tepel toch een beetje afgeplat was toen ze losliet. Dat ga ik dus nog even navragen morgen. Misschien gaat er toch ergens nog iets niet goed.



Maar, Biebels, ik moet je dus heel erg bedanken!!! :clap: :clap: :clap: Dank je wel voor je tip!!! :-* Ik ben dus al onwijs opgeschoten!!! :mrgreen:

ahhhhh, je weet niet half hoe gelukkig je mij maakt :inlove: . Sinds ik alle troubles overwonnen heb, wil ik alles doen om dit soort dingen bij anderen te voorkomen en te verhelpen. Echt, ik lees hier elke dag om te kijken of ik iemand kan helpen met mijn ervaringen! Ik ben natuurlijk ook nog maar een groentje op bv-gebied, en kan ook nog een hoop leren, maar elke tip die ik kan geven is er één!

Ik weet nog goed hoe het voelde toen ik voor het eerst géén pijn had. Ook ik kwam tot de ontdekking dat ik al die tijd wél pijn had gehad, terwijl ik dat aan de kant schoof als ‘zal zo wel weer over gaan, hoort erbij’. Ik maakte de denkfout dat ik de tepel midden in haar mondje wilde ‘schuiven’, terwijl die juist schuin naar boven moet wijzen (naar haar gehemelte).

Nou, succes verder, en ik hoop dat dit het einde betekent van de pijn en het begin van een lange bv-periode! :wink: Maar vergeet niet dat de pijn nog best eens terug kan keren. (ik dook nog wel eens in een diep dal, nadat ik net gepost had dat alles zo goed ging en ik zo blij was… :shifty: )

Ik heb nu wel al weer wat meer last van mijn tepels. Helaas…

Nu is die ene kloof ook niet helemaal genezen voor ik weer aan ging leggen, dus misschien dat het daar aan ligt? :think:



Bovendien is de lk ook nog ziek geworden, dus die komt vandaag niet! :frowning:

Ik hoop dat ze snel beter is, zodat ze snel langs kan komen (ze belt me zodra ze beter is.)



Maar ik baal dus wel weer even… :frowning:

Dat zei ik toch :wink: Balen dat ze ziek is.

Die kloven moeten inderdaad eerst genezen, voordat de pijn helemaal verdwijnt. Ben je nog aan het smeren? Goed laten drogen enzo, je kent het verhaal wel denk ik. Hou je taai!! :hug:

He bah, Kirsten, wat balen dat die lk nu ziek is en dat de pijn nog niet helemaal weg is… De kloven moeten natuurlijk ook even genezen, geef het eventjes de tijd! Hopelijk kun je nog lekker lang pijn-vrij voeden :-*

Ik heb Fenja stiekem toch allebei de borsten laten drinken vanavond. Ik dacht als ik pijn heb, dan koppel ik af en geef ik haar een fles met afgekolfde melk (stond al klaar.)

En weet je…



IK HAD GEEN PIJN!!! :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:



Ik weet dat ik niet te vroeg moet juigen, maar ik heb besloten dat ik de late voeding gewoon ga kolven en Fenja een fles geef met voeding van vanochtend (is lekker vet! :wink:) Dan hebben mijn boobies even tijd om bij te komen (en hoop ik dat ze vannacht weer doorslaapt zoals afgelopen nacht! :dance: :mrgreen: :inlove:)



Na 15 minuten werd ze erg onrustig aan mijn linkerborst en toen zat ik te denken of ik het nou wel moest doen of niet. Ik was zoooooooo zenuwachtig. :shifty: :shifty: :shifty: :shifty: :shifty: Maar toen ik haar had aangelegd deed het niet eens pijn. Het tintelde een beetje en het kriebelde op een vervelende manier, maar dat was binnen een minuut weg en ze heeft ongeveer 10 minuten echt heerlijk gedronken, daarna viel ze half in slaap en liet ze uit zichzelf los.

Mijn tepel zag er ook mooi rond uit! :wink: (Links was dat dus niet zo. Moet ik duidelijk nog goed oefenen!!!) Dus van geluk heb ik even een traantje gelaten.



Nu ligt mevrouwtje heerlijk te slapen en zit ik hier dit bericht te typen met een grote glimlach op mijn gezicht! :mrgreen: