Moet even mijn ei kwijt en heb nu ook wat vraagjes...

Ik vroeg mij alleen af of jij/jullie dat ook hebben; een kwartiertje na de voeding krijg ik een beetje prikjes in mijn tepels.



Ik vraag het voor de zekerheid even aan de lk zodra ze komt, maar ik vraag het hier ook vast even.

prikjes… is dat niet je toeschietreflex die je voelt? Die voel ik pas sinds een tijdje, dat is bij mij een prikkelend gevoel dat vanuit de borst naar de tepels trekt (de melk ‘trekt’ door de kanaaltjes).

Is de tepel ook wit als hij (of zij?) uit haar mondje komt?

Nee, ik voel mijn TSR ook en die voelt heel anders.

Dit zijn echt hele kleine prikjes. Het lijkt een beetje op de prikjes die je voelt als je handen weer warm worden als ze heel koud zijn geweest, alleen dan iets minder pijnlijk…



Soms is mijn tepel wel wit, soms niet. Kan niet duidelijk aangeven of het een oorzaak heeft.

Misschien herken je dit?



Mijn tepel wordt wit nadat de baby van de borst is gekomen

Moeders beschrijven de pijn bij een wit wordende tepel vaak als ‘brandend’, maar meestal begint de pijn pas als de voeding voorbij is. Het kan enkele minuten of langer duren voordat de tepel zijn normale kleur krijgt, maar dan komt er een nieuwe pijn, die moeders meestal als ‘kloppend’ beschrijven. Deze kloppende pijn kan seconden of minuten duren en de tepel kan wéér wit worden. De oorzaak lijkt een spasme in de bloedvaten (meestal vasospasme of Raynauds syndroom genoemd) van de tepel te zijn (als de tepel wit is), waarna de bloedvaten zich weer ontspannen (de tepel krijgt dan weer zijn normale kleur). Soms blijft deze pijn zelfs doorgaan als de pijn tijdens het voeden zelf over is gegaan. De moeder heeft alleen na het voeden nog pijn, niet tijdens het voeden. Wat kan er aan gedaan worden?



Let er heel goed op dat je de baby goed aan de borst aanlegt. Dit soort pijn hangt vrijwel altijd samen met, en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door, datgene dat de pijn tijdens het voeden veroorzaakte. De beste behandeling voor deze vasospasme is de behandeling van de andere oorzaken van zere tepels. Als de belangrijkste oorzaak van de tepelpijn is opgelost, verdwijnt de vasospasme ook.

Meteen na het voeden iets warms op de tepel leggen (warm washandje, warme kruik, haarföhn) kan de reactie voorkomen of verminderen. Droge warmte is meestal beter dan natte warmte, omdat natte warmte de tepels verder kan beschadigen.

Soms geven we een oraal medicijn (nifedipine) om deze reactie te voorkomen. Je kunt ook vitamine B6 gebruiken.



http://www.borstvoeding.com

Nee, ik heb dat niet zo vaak dat dit van toepassing zou zijn.

Het lijkt ook alweer weg te trekken, dus misschien is het het weer wennen aan live voeden. :think: Heb natuurlijk even fulltime gekolfd.



Balen is wel dat mijn productie lijkt terug te zijn gelopen. Ik heb het gevoel dat ze veel ontevredener is dan voor het hele gedoe.

Heb dus net weer een beetje afgekolfde melk gegeven, maar die voorraad is vrijwel nihil.



Zou het mogelijk zijn om mijn productie te verhogen d.m.v. kolven?

Fenja slaapt natuurlijk hartstikke lekker in haar “schema” nu en ik wil dat niet teniet doen door haar iedere 2 uur aan te leggen en haar dus wakker te maken.

Dat gaat dan ook ten koste van mijn oudste.

Haai,



Ik heb ook die platte tepels na het voeden gehad terwijl het aanleggen altijd vanzelf ging, de ene keer beter dan de andere keer. Dat hoofd achterover gooien kan ook betekenen dat ze moet boeren. Klinkt misschien raar omdat bij borstvoeding meestal geen lucht in de maag terecht komt maar dat bleek bij mijn dochter wel het geval te zijn. Even losmaken en laten boeren deed wonderen. Ook ben ik naar een osteopaat geweest met haar om haar middenrifje te laten behandelen, zware bevalling achter de rug en dat was hard aangekomen bij haar.



Ik hoop dat je er plezier in blijft houden, ik geef nu 8 maanden borstvoeding en denk nog niet aan stoppen, veel te gezellig!



Baai

Karin

@Kirsten wrote:

Balen is wel dat mijn productie lijkt terug te zijn gelopen. Ik heb het gevoel dat ze veel ontevredener is dan voor het hele gedoe.

Heb dus net weer een beetje afgekolfde melk gegeven, maar die voorraad is vrijwel nihil.



Zou het mogelijk zijn om mijn productie te verhogen d.m.v. kolven?

Fenja slaapt natuurlijk hartstikke lekker in haar “schema” nu en ik wil dat niet teniet doen door haar iedere 2 uur aan te leggen en haar dus wakker te maken.

Dat gaat dan ook ten koste van mijn oudste.


Als je haar na de voeding niet bij zou voeden met afgekolfde melk, wordt ze vanzelf weer eerder wakker door de honger. Dus krijg je automatisch een soort regeldag, waarin je kindje vaker bij je drinkt, je borsten dus vaker gestimuleerd worden en dus meer melk aan gaan maken. Hierdoor kun je je productie weer op niveau krijgen. Wees niet bang dat dit ten koste gaat van je oudste, want het duurt niet lang. Probeer het eens een dag uit, zou ik zeggen!

Ik was gezegend met een snelle en vrijwel pijnloze bevalling, dus ik denk niet dat dat het is…



En zodra ik haar loskoppel omdat ze zo trekt wordt ze ontzettend “giftig”. Duidelijk nog niet uitgedronken en o wee als ik haar die borst niet snel teruggeef…



Iemand nog een idee voor of ervaring met het opkrikken van de productie d.m.v. kolven?

Haai Kirsten,



Ik doe af en toe een dagje nakolven, na iedere voeding even kolven. Het levert niet echt veel op, bij mij 10 tot 20 cc per kolfbeurt maar na zo’n dag loopt de productie weer als een tiet (hoe toepasselijk). Ik ben helaas niet gezegend met een geweldige productie, vandaar dat ik deze truc vaak toe heb moeten passen. Vaker aanleggen werkte bij mij niet, dat wil ze gewoonweg niet.



Baai

Karin

Kirsten ik zou tussen de voedingen door even kolven. Anders zou ik het ook niet weten. Als ze dan om 3 uur weer moet om 1 uur ofzo even kolven

Ik heb dat wel eens gedaan met Sem en dan stonden mijn boobs binnen no time weer op springen leek dus wel te werken!!



Fijn dat het weer beter gaat trouwens!!

Nou, dan ga ik het maar eens even proberen.

Ben nu toch al een tijdje bezig met het kolven, dan kan ik er ook nog wel een dagje bij doen! :wink:



Bedankt alvast!!! :-*

Ik sluit me aan bij de vorige twee meiden: steeds een beetje nakolven of tussen de voedingen door kolven geeft een kunstmatige regeldag. 't Is wel eventjes pittig, maar de kans is groot dat je dan heel snel weer op een goede ‘productie’ zit :wink:



Sterkte meis :-*

Moet je dan eigenlijk 's nachts ook om de zoveel uur kolven? Of mag je de nacht gewoon laten zoals die is?



Ik ga zometeen kolven en dan om 23.00u nog een laatste voeding. Meestal voed ik haar pas de volgende dag rond 7.30u weer. Moet ik nu 's nachts ook een keer extra opstaan?! :think:

@Kirsten wrote:

Moet je dan eigenlijk 's nachts ook om de zoveel uur kolven? Of mag je de nacht gewoon laten zoals die is?



Ik ga zometeen kolven en dan om 23.00u nog een laatste voeding. Meestal voed ik haar pas de volgende dag rond 7.30u weer. Moet ik nu 's nachts ook een keer extra opstaan?! :think:


Er zitten 2 kanten aan het verhaal. Als jij 's nachts je bed uit gaat om te kolven, zullen je borsten meer melk aan gaan maken (voor die nachtvoeding). Maar als je lekker blijft liggen en door kunt slapen ben je de volgende dag beter uitgerust waardoor je productie ook beter is. (ik koos voor blijven liggen :wink: )

Ik heb gisteravond nog niet extra gekolfd… :oops: Mijn borsten tintelden nog aan alle kanten van de vroege avondvoeding.

Toen ik om 23.00u ging voeden waren mijn boobies nog steeds een beetje van slag. Ik had al zoiets van: die zal vannacht wel voor een voeding komen. En ja, ik had gelijk. Ze was in 6 minuten klaar met drinken en heeft toen weer lekker liggen slapen. Goed te doen dus.



Vanochtend heeft ze mijn boobies niet leeggedronken, dus die heb ik zelf leeggekolfd (er kwam nog 60cc in totaal uit.) Dus misschien was ze gister gewoon even unhappy omdat ze nu weer zo hard moest werken… :wink:

Ze is om 11.00u weer voor een voeding gekomen (die ik normaal om 11.30u geef), dus ik zie wel hoe laat ze vanmiddag komt (ik verwacht rond 3en, normaal voed ik haar om 15.30u.)

Ik laat het maar even van haar afhangen. Dan beslis ik wel of ik om de 2 uur ga kolven…



Mijn vent gaat straks alleen wel Friso Intensief Hypo-Allergeen 1 halen voor extreme noodgevallen (ik hoop vurig dat het weggegooid geld is…)



Ik houd jullie op de hoogte.

Het klinkt een beetje alsof je het ‘ergste’ alweer gehad hebt… 't Is goed dat je vanmorgen nog eventjes hebt afgekolfd na de voeding, en die nachtvoeding was mss Fenja’s automatische regelsysteem. Ookal dronk ze niet zo lang, toch geeft dat de melkproductie weer een extra impuls… 't Zou fijn zijn als je nu weer op de gewone lijn verder kunt en ach, die flessenmelk is altijd handig om bij de hand te hebben.

Zo is het…



Nou, er komt op dit moment een extra voeding bij; eerst zat ik op 5 voedingen per dag (+ evt. 1 nachtvoeding), maar nu zit ik op 6.



Ze werd namelijk al om 14.15u wakker en ik heb haar om 14.25u gevoed (normaal zou ik haar een speen geven, maar ik dacht: “Laat ik eens kijken of ze wil drinken.”) Die voeding duurde bij elkaar 25min dus best een goede voeding.

Nu is ze om 16.30u voor nog een voeding gekomen en zal ik haar straks rond 19.30u nog een keer voeden voor het slapen gaan. Dan nog een late voeding om 23.00u en dan zie ik wel of ze de nacht doortrekt.



Misschien moet ze gewoon een extra voeding op een dag hebben (vind ik ook niet erg.) :think: En was de reden waarom ze zo aan mijn tepels trekt, want daar begon het uiteindelijk allemaal mee, gewoon dat ze te weinig binnen kreeg op een dag…

Ze wilde ook niet echt door wilde slapen; erg onrustig, wel even zoet met een speen, maar uiteindelijk toch altijd nog een nachtvoeding (ookal duurde die maar 10 minuten.)



Ach, ik zal mij weer melden morgenochtend!!! 8)

@Kirsten wrote:

Misschien moet ze gewoon een extra voeding op een dag hebben (vind ik ook niet erg.) En was de reden waarom ze zo aan mijn tepels trekt, want daar begon het uiteindelijk allemaal mee, gewoon dat ze te weinig binnen kreeg op een dag…

Ze wilde ook niet echt door wilde slapen; erg onrustig, wel even zoet met een speen, maar uiteindelijk toch altijd nog een nachtvoeding (ookal duurde die maar 10 minuten.)


Ik zeg altijd: als ze honger heeft moet ze drinken. Ik tel de voedingen niet, volgens mij zit ik op 6 ofzo (ze slaapt sinds de sprong genomen is weer de hele nacht door). Ik zou als ik jou was gewoon bij het allereerste hongersignaal de borst aanbieden, dan merk je snel genoeg of het honger is! (heb ik net nog gedaan, nou, ze spuugt de borst gewoon uit, hahahah! Nu slaapt ze, ze was dus moe :shifty: Wanneer leer ik die signalen nou eens kennen?)

Oooooowww… :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:



En wederom deed het voeden weer verschrikkelijk veel pijn…

Ik ben eigenlijk een beetje radeloos aan het worden.

Ik wil geen kunstvoeding geven, maar ik ben zo bang dat ik dat toch moet gaan doen.



Waarom is die stomme LK nu toch ziek geworden? En waarom ben ik zo’n muts geweest dat ik toen niet direct een andere LK gebeld heb? Ik baal zo ontzettend. Die ene voeding die ik zonder pijn heb gevoed was zo mooi… Waarom lukt het nu niet meer!!!

Ik zit er echt flink doorheen nu.



Maandag ga ik ook de HA maar bellen voor Dactarin Gel, dan ga ik het gewoon maar als spruw te lijf… Misschien dat dat helpt?

(Fenja heeft geen witte stipjes of een aanslag in haar mondje…)



Ik ga nu dan maar Pirates of the Caribean 2 kijken… Even niet aan bv denken.

He bah, ik begrijp helemaal wat je voelt!!! Voed je een keer zonder pijn, denk je van het gezeik af te zijn, en dan tóch weer die teleurstelling! Ik heb wel kunstvoeding gegeven, maar meeeeen wat voelde dat slecht. Je hebt groot gelijk dat je even je gedachten gaat verzetten (dat probeerde ik ook, maar ik kwam toch telkens om de 5 minuten kijken of iemand hier al gereageerd had :shifty: ).

Ik merkte trouwens hier wel dat het aanleggen minder goed ging als we allebei moe waren (aan het einde van de dag). We werden dan allebei slordiger, en ik lette minder goed op of ze wel goed hapte. En áls ze hapte was ik al lang blij dat ze iets binnen kreeg… en lette ik minder op de pijn.

Nog een dagje volhouden en dan een andere LK bellen? Lukt dat nog, denk je? Ik hoop het voor je!! :pray: :hug: