Misverstanden, info en ervaringen

hallo Ik ben “tejo”.

Uit ervaring heb ik geleerd niet mijn echte naam meer neer te zetten op internet.

Maar goed, ik weet veel van borstvoeding.

Ik heb op verschillende manier met borstvoeding te maken, oa door slechte begeleiding ben ik me er echt in gaan verdiepen.

Door de stukken van Pauline Kranendonk, die voor mij dus echt een eye-opener waren, ben ook nog eens heel anders gaan kijken naar het hele discussiepunt over wel of geen borstvoeding.

Ik zet hier de links neer, kijk zelf maar eens of het voor jullie ook geldt.

http://www.borstvoeding.com/kranendonk/index.html

En nu schrijft ze ook collums: http://www.borstvoeding.com/pauline_column.htm



Zo ie zo vind ik borstvoeding.com een hele fijne site en het borstvoedingsforum (daar is overigens nog een andere hele leuke borstvoedings emoticon) ook.

Ik lees net weer een aantal misverstanden in het topic wat Lena3 bij het FV gedeelte heeft geopend…



De voedingstoffen in mijn melk waren verdwenen…
Zélfs moeders die ondervoed zijn, kunnen hun kindje nog grootbrengen met hun eigen melk. Dus waarom zou dat in onze westerse maatschappij niet kunnen…

Te weinig groei is eerder een teken dat het vraag en aanbodprincipe niet goed is afgestemd, of dat de baby te weinig en te kort aan de borst mag drinken, waardoor het teveel voormelk binnenkrijgt, die minder vet is dan de achtermelk. Te weinig voedingsstoffen hebben, is een hardnekkig fabeltje, die steeds weer als reden wordt gegeven voor de meest uiteenlopende BV problemen, terwijl met het inschakelen van een expert het probleem eenvoudig op te lossen is!



Mijn kindje heeft na de geboorte 2 dagen honger geleden, dus toen moest het wel KV… Een baby wordt geboren met voldoende reserves om het enkele dagen zonder voeding te redden. Vaak is een baby uitgeput en misselijk van de bevalling en heeft niet eens de behoefte om te drinken. Het sabbelt dan wat aan de borst, maar valt al snel in slaap of neemt nauwelijks slokjes. Ook als het wel graag voeding wil, maar er komt niets, dan is er maar één manier om dit probleem te verhelpen, namelijk aanleggen! Alleen dan kan je baby aan jouw lichaam het signaal geven dat er melk gemaakt moet worden. Ook hier is goede voorlichting en begeleiding van groot belang.

Soms komt het voor dat een baby geel gaat zien of dat de suikerwaardes in het bloed te laag worden. Mocht er dan met voeden of kolven nog steeds geen voeding komen, dan nog is het niet nodig om een kindje KV te geven. In dit geval kan een glucose oplossing de uitkomst bieden. Helaas zijn ziekenhuizen, VK´s en Kraamhulpen nog steeds te snel met het overgaan tot KV, wat ervoor zorgt dat de BV geen kans van slagen krijgt!

Mijn zoontje heeft pas na 4 dagen zijn eerste slokjes BV gehad. Hij was misselijk en daardoor kwam de BV bij mij niet op gang. De VK stond al op de 2de dag met een pak KV en flesjes voor mijn neus, maar mijn kraamhulp leerde mij waar ik op moest letten en samen met haar heb ik ervoor gekozen om te wachten tot de borstvoeding op gang zou komen. Later hoorde ik van de LK dat dit geen uitzondering is. Mijn bevalling duurde meer dan 48 uur, dus dan is het ook niet zo gek als moeder en kind wat langer de tijd nodig hebben om ook de volgende klus goed te klaren!



Ik had geen melk… Na de bevalling moet de melkproductie de kans krijgen om op gang te komen. Soms is een baby door een heftige bevalling erg suf of misselijk, en wil het niet drinken. Dan moet de productie op gang gebracht worden met electrisch kolven. Het lichaam van de moeder moet hier echter erg aan wennen, dus alleen met de juiste begeleiding en voldoende steun van de omgeving kan dit slagen. Er is dus nooit sprake van geen melk, maar eerder van slechte begeleiding en te weinig kennis over borstvoeding!

Ja Xanna, dat viel mij ook op. Heel veel vrouwen beweren nog steeds dat ze te weinig melk hadden of niet voedzaam genoeg ofzo. Terwijl dat dus heel zelden het geval is. Heel jammer dat zovelen slechte adviezen krijgen. Er zou standaard een LK moeten werken bij het CB, zodat ieder probleem met BV meteen naar haar kan worden doorgespeeld, al vanaf het eerste huisbezoek.



Het tweede punt (mijn kindje heeft twee dagen honger geleden), vind ik iets meer inzitten, maar het is geen reden om te stoppen met BV. Als je kindje niet (goed) drinkt aan de borst, om welke reden dan ook, komt je produktie ook niet goed op gang. Dat kun je een paar dagen aanzien, maar er komt een moment dat ze gewoon drinken moeten. Dat is echter geen reden om de BV dan maar helemaal te laten zitten. Je kunt gaan kolven, of telkens eerst aanleggen en dan bijvoeden, totdat het kindje helemaal op BV overgaat.

Lara wilde ook niet aan de borst. En dus had ik geen melk. Geen druppel. Na drie dagen plaste ze niet meer en zijn we haar dus toch maar gaan bijvoeden. Ik ben gaan kolven en na anderhalve dag kon de Nutrilon de deur uit. Ik heb haar nooit meer aan de borst gekregen, maar ze drinkt uitsluitend moedermelk. Als dat een volgende keer weer zo zou gaan, zou ik op de tweede dag al gaan kolven, zodat er meteen moedermelk beschikbaar is op het moment dat ze het nodig heeft. De meeste kinderen zullen echter wel aan de borst gaan drinken en dan kan de kolf ook weer de kast in.

hoi hoi,



ik weet niet of deze link al ergens wordt genoemd maar dit is een archief van een vraagbaak over borstvoeding, er staan echt super veel vragen met antwoorden:

http://www.ouders.nl/lborstv.htm

Over LK’s gesproken…ik wilde me vooraf al heel graag laten informeren via mijn ziektekostenverzekeraar (lekker voor galgje) en daar kreeg ik super goed nieuws!

Ik heb een ‘eigen’ budget van ruim 400 euro waarmee ik ook de hulp van bv een lactatiekundige mag inroepen! Ik ben dus weer helemaal blij met mijn uitgebreide verzekering! :dance:

wow Rhiannon! Dat is mooi geregeld :thumbup: .



Ik wilde nog een (beetje controversieel) misverstand noemen…



Borstvoeding moet wel leuk zijn.


Dat hoeft dus niet, volgens mij. Je geeft borstvoeding omdat dat veruit de beste voeding is voor je kind. Dat het daarbij (meestal) ook leuk, praktisch en goedkoop is, is mooi meegenomen. Maar de belangrijkste reden om borstvoeding te geven is het belang van je kind. Als BV voor jou niet leuk blijkt, heb je dus gewoon pech gehad… Meestal duurt zo’n periode maar even en kun je er daarna weer van genieten gelukkig. Misschien dat als moeders het idee dat het leuk moet zijn zouden laten varen, ze het makkelijker vol zouden kunnen houden. Zoals ze ook de laatste loodjes van hun zwangerschap volhouden, ook al is het niet leuk meer.

(ik wil dit topic niet vervuilen, dus als dit een discussie uitlokt, kunnen we misschien beter een nieuw topic openen)

@lena3 wrote:





Borstvoeding moet wel leuk zijn.


Dat hoeft dus niet, volgens mij. Je geeft borstvoeding omdat dat veruit de beste voeding is voor je kind. Dat het daarbij (meestal) ook leuk, praktisch en goedkoop is, is mooi meegenomen. Maar de belangrijkste reden om borstvoeding te geven is het belang van je kind. Als BV voor jou niet leuk blijkt, heb je dus gewoon pech gehad… Meestal duurt zo’n periode maar even en kun je er daarna weer van genieten gelukkig. Misschien dat als moeders het idee dat het leuk moet zijn zouden laten varen, ze het makkelijker vol zouden kunnen houden. Zoals ze ook de laatste loodjes van hun zwangerschap volhouden, ook al is het niet leuk meer.

(ik wil dit topic niet vervuilen, dus als dit een discussie uitlokt, kunnen we misschien beter een nieuw topic openen)




vind dat je hierin gelijk hebt, de tijd dat Noa live aan de borst dronk vond ik echt niet zo fijn, deed altijd zo een pijn was er doodop van. Ik geef met veel tegenzin flesvoeding bij, want ik heb het liefste dat ik haar "mama"melk kan geven. hoe pijnlijk dat het soms ook is.

Borstvoeding moet wel leuk zijn…



Jullie vinden dat een misverstand?..Ja, dat lokt bij mij wel een reactie uit ja! Ik zit eerlijk gezegd op mijn tong te bijten! :silenced:

Het liefst wel leuk natuurlijk mamalena (en dat is het gelukkig meestal ook), maar het móet niet…

Tja, een poepbroek verschonen is ook niet altijd leuk, maar hoort en nou eenmaal bij, moet je maar denken… :wink:

@mamalena wrote:

Borstvoeding moet wel leuk zijn…



Jullie vinden dat een misverstand?..Ja, dat lokt bij mij wel een reactie uit ja! Ik zit eerlijk gezegd op mijn tong te bijten! :silenced:




Het is net hoe je het leest. Ik denk dat bedoelt wordt dat het geen reden is om op kv over te gaan als je bv geven de eerste tijd helemaal niet zo leuk vindt als je dacht dat het zou zijn.



Mijn huisarts riep ook gelijk : ‘voeden moet leuk zijn dus als je bv niet wil lukken en je daar stress van hebt kan je beter op fles overgaan’.

Gelukkig heb ik dat niet gedaan…je bent in je kraamtijd immers al vaak niet jezelf en ook al is het dan niet leuk… Het loont de moeite voor je kind om het toch wel te proberen.

Ja, dat bedoelde ik :thumbup: :mrgreen: .

Dan nog lokt het bij mij een reactie uit…Maar ik dacht dat het niet de bedoeling was dat dit een discussie werd?! Daarom legde ik net ook verder niet uit waarom dat zo is voor mij.

nee, dit topic is idd niet als discussie bedoeld. Misschien dat mijn ‘misvatting’ er dan ook niet helemaal in thuis hoort. Maar mss via PB mamalena?

Nou Lena3, als je echt wilt weten wat ik ermee bedoel, dan wil ik je dat wel mailen. Het is ook weer niet zo dat ik mee heel erg kwaad maak ofzo, hoor, maar ik vind het gewoon een beetje kortzichtig gedacht en ik hoor het wel vaker. Ik snap dat gewoon niet zo goed.

@lena3 wrote:



Borstvoeding moet wel leuk zijn.[/b]




Als ik een keer minder zin heb in de borstvoeding zet ik mijn discman op met een oordopje in 1 oor en een lekker muziekje op. Dan voel ik me meteen een stuk vrolijker en heb ik ook meer energie voor de borstvoeding. Werkt 's nachts ook heel goed als ik nog slaperig ben, om me wakker te houden. :smiley:

Wat ik hier mis aan info:



Moet je vitamine K geven als je bv geeft en vitamine D?

@Dreamer wrote:

Wat ik hier mis aan info:



Moet je vitamine K geven als je bv geeft en vitamine D?


Niks moet :wink: , maar het wordt wel aangeraden ja.

Je hoeft dit niet te blijven geven overigens en over vitamine D is niet iedereen het eens.

Zie deze link voor wat je bij moet geven: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/vitamines/vitamines_naast_borstvoeding.html

Even een opmerking over dat IQ verhogen door borstvoeding, dat behoort echt tot het rijk der fabelen lijkt mij. IQ is een genetisch gegeven en niet iets dat door borstvoeding gegeven wordt, vloeibaar intellect???



Ik ben een fanatieke borstvoedingmoeder en ik wil het graag stimuleren en daarom juist dat soort fabeltjes uit de wereld helpen, zo wordt borstvoeding zeker niet serieus genomen.