Misverstanden, info en ervaringen

@Krien wrote:

Even een opmerking over dat IQ verhogen door borstvoeding, dat behoort echt tot het rijk der fabelen lijkt mij. IQ is een genetisch gegeven en niet iets dat door borstvoeding gegeven wordt, vloeibaar intellect???

Ik ben een fanatieke borstvoedingmoeder en ik wil het graag stimuleren en daarom juist dat soort fabeltjes uit de wereld helpen, zo wordt borstvoeding zeker niet serieus genomen.

Ik heb daar eens over nagedacht, en heb het volgende geconstrueerd…

Men zegt: als je slaapt groei je, en als je wakker bent ontwikkel je je. En men zegt ook dat kindje die KV krijgen zo veel slapen (doorslapen en langer slapen na een voeding). Dus kan het misschien zo zijn dat KV-kindjes meer groeien en BV-kindjes meer ontwikkelen? Het zijn natuurlijk gemiddelden, en het geldt niet meteen voor álle kindjes, maar ik vond het wel toevallig… (is geheel niet wetenschappelijk hoor :angel: )

@Krien wrote:

Even een opmerking over dat IQ verhogen door borstvoeding, dat behoort echt tot het rijk der fabelen lijkt mij. IQ is een genetisch gegeven en niet iets dat door borstvoeding gegeven wordt, vloeibaar intellect???

Ik denk dat het wat subtieler ligt. De hersenen van een baby zijn ook na de geboorte nog volop in ontwikkeling. En van moedermelk is bekend, dat het bepaalde stofjes bevat die ervoor zorgen dat de verbindingen in de hersenen die nog niet af zijn, zo optimaal mogelijk worden aangelegd. Deze stofjes zijn niet terug te vinden in kunstmatige zuigelingenvoeding en dus worden de verbindingen niet optimaal aangelegd. En daardoor zou een verschil in IQ kunnen ontstaan. Natuurlijk is het ook een combinatie van factoren, maar het wel of niet krijgen van borstvoeding weegt absoluut mee. In een notendop gaat het er dus om, dat moedermelk zorgt voor een optimale groei en ontwikkeling, ook in de hersenen.

IQ wordt slechts ten dele bepaald door je genen. Die geven natuurlijk wel de grens aan van wat mogelijk is, maar de omgeving speelt ook een belangrijke rol. Omgeving mag je dan breed opvatten. Goede voeding valt daaronder, maar natuurlijk ook de stimulans en het onderwijs dta ene kind krijgt. Kinderen van slimme moeders zijn zelf slim omdat ze goede genen hebben, maar ook omdat die moeders hun gezonder voedsel geven en omdat ze met hen lezen en stimulerende spelletjes doen etc.

Andersom kan de omgeving ook een negatieve invloed hebben op het IQ, bijvoorbeeld als een kind giftige stoffen binnenkrijgt, ondervoed is, geen kans heeft zijn cognitieve vaardigheden te oefenen, of lichamelijk letsel oploopt (veel klappen op het hoofd hebben bijv. een negatieve invloed).

Wat dat IQ betreft heb ik sterke twijfels, al klinkt het mooi als ik het zo lees. Ik ben zelf een kunstvoedingkind met een aardig hoog IQ en mijn dochter, borstvoedingkind, ontwikkelt zich zoals ieder ander kind terwijl ik kunstvoedingkinderen zie die erg snel zijn in hun ontwikkeling.

Ik lees hier van alles en nog wat, allemaal mooie redenen om aan borstvoeding te beginnen maar de beste reden mis ik.

Het is natuurlijk, volgens mij de reden dat wij vrouwen borsten hebben gekregen, om onze kinderen te voeden. Dat kunstvoeding als standaard wordt beschouwd geeft aan hoe ver we van onze natuur afstaan en zie ik ook als een afspiegeling van de maatschappij. Borstvoeding is altijd vers, op temperatuur en in de juiste hoeveelheden, het kind bepaalt. Om me heen zie ik magnetronmaaltijden en potjes Olvarit in plaats van verse groenten en fruit. Het moet allemaal snel en het moet ook makkelijk zijn en dat is borstvoeding vaak niet.

Ik heb geen roze borstvoedingwolk, zo makkelijk vind ik het niet maar ik vind het wel heerlijk om te doen en ik zie dat onze dochter het er goed op doet. Natuurlijk voelt goed en dat is ook het enige argument dat ik geef als mijn omgeving weer eens kritiek heeft, al die andere argumenten hebben tegenargumenten en op een discussie zit ik vaak niet te wachten. Positief blijven over borstvoeding zodat je andere vrouwen aansteekt met je enthousiasme en niet afschrikt door fanatiek gedrag, dat is mijn streven en het lijkt te werken.

je kan best ovuleren MET borstvoeding :thumbup:

ik geef nu weer bijna volledig borstvoeding omdat tom ziek is en niks wil eten …ovulatie treeds gewoon op.

en NEE hier geen produktiedip :dance:

IQ… Op zo’n jonge leeftijd schijn je nog niets over IQ te kunnen zeggen. Dat zal pas later blijken. Dat je een pienter kindje hebt, zegt dus (helaas) nog niet zoveel over het uiteindelijke IQ.

Als ik dit zo allemaal lees krijg ik gewoon weer zin om BV te geven.

Helaas heb ik bij mijn eerste kindje niet meer dan 11 weken bv kunnen geven door oververmoeidheid en ziekte bij mij liep de bv toen in hoog tempo terug dus hoop dit keer dat ik daar geen last van krijg.

Ben wel blij dat ik bv heb kunnen geven.

Groetjes

Vientje

Ik heb er hier nog niets over kunnen vinden (of misschien overheen gelezen) maar wat nou als je een “luxeprobleem” hebt: teveel, te snel en te hard?

Onze kraamhulp was LYRISCH: Wow, wat een melkproductie! Carlijn hoefde er maar naar te kijken en het schoot er uit. Wel tig straaltjes tegelijk. Met als gevolg dat ze zich om de haverklap verslikte. Het was een drama, 4 weken lang. Dus: kolven, want al die kostbare moedermelk mocht niet verloren gaan! Ik heb me sufgekolft, maar ik kwam steeds niet verder dan 20, 30 cc. Alles geprobeerd om toch maar bv te blijven geven, maar was er zowat de hele dag mee bezig en was dan werkelijk uitgeteld… en had dan toch te weinig om Carlijn mee te voeden…

Gejankt heb ik, maar ben toch overgestapt naar KV, en Carlijn was tevreden… Ik mis het nog steeds, bv geven, ik vond het wonderlijk, zo bijzonder.

Hulde voor de BV-moeders!

Teveel melk kan ook een probleem zijn, al lijkt dat misschien niet zo als je de verhalen van ‘hoe help ik de productie omhoog’ leest. Kijk maar eens op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/hyperlactatie_tijdens_de_lactatieperiode.html Ik begrijp niet helemaal waar het kolf-advies in jouw verhaal vandaan komt… even de eerste spanning weghalen is goed, maar flesjes vol afkolven houdt die overproductie in stand :think: .

Beetje late reactie van mijn kant…

Ik was niet helemaal duidelijk:

het kolfverhaal kwam van onze kraamhulp en het CB. Kolven om de druk eraf te halen en dan de “achtermelk” geven aan Carlijn. De gekolfde melk bewaren, die als volgende voeding geven i.p.v. weer aan de borst leggen, en dan zou de melkproductie wel enigzins afnemen… nou niet dus. De druk ging er wel af na 30cc gekolfd te hebben, maar meer kreeg ik er dan niet uit gekolfd. Carlijn daarentegen kreeg toch weer “de volle laag” uit de (.)… En met die eerder gekolfde 30cc had ik geen volledige voeding voor haar!

Misschien heb ik in het begin teveel afgekolfd om de spanning eraf te halen, met als gevolg dat de productie nog meer omhoog ging, maar steeds te weinig om een volledige "fles"voeding te krijgen. Ik heb weleens spijt dat ik niet naar een lactatiekundige ben gegaan om de balans te vinden…

Hallo…

Ik vind dit een geweldig topic om te lezen…HEb er ook echt even de tijd voor genomen dus…

Zoals je aan de banners kunt zien ben ik pas bevallen van mijn 2e dochtertje en ook ik geef bv…

Bij mijn oudste was ik ook overtuigd dat er geen andere optie was voor mijn kindje ivm allergieen en de natuur idd…

Helaas heeft dit net iets meer dan 2 weken mogen duren en zijn we daarna overgegaan op fles…

Niet na slag of stoot hoor… maar dat is een lang verhaal…

Ondanks alle problemen toen ook nu weer overtuigd van het belang van bv en met nog meer enthousiastme en voorbereiding begonnen met bv.

Nou moet ik zeggen dat mijn oudste ondanks de fles een erg slim kind is en voorloopt op haar leeftijdsgenootjes, dus ben ik van mening dat er veeeeel mer meespeelt dan alleen bv hoor voor die hogere IQ…

Hier heeft het zeker 4 dagen geduurd voor de bv op gang kwam door een erg misselijk kindje… 5 minuten persen om ter wereld te komen is ook wel erg heftig he… en als je dan ook nog een flinke slok vruchtwater meekrijgt… pfft moet er niet aan denken haha…

Gelukkig hapte ze telkens wel goed, maar ging gewoon niet drinken of pas na een hele poos…

Toen ze eenmaal wel goed ging drinken zat ze ook binnen 4 dagen al boven geboortegewicht terwijl ze toch echt bijna aan de 10 % verlies zat…

Bij mij kwam de melk bij beide zwangerschappen al de laatste maanden uit de borsten gedropen en er hoeft weinig moeite gedaan te worden om de melk te krijgen…Met als gevolg dat na de toeschietreflex de melk gewoon blijft lopen, wat zonder beha wel een erg natte bedoening betekend, want de andere borst doet gewoon gezellig mee en loopt leeg terwijl ze aan de andere drinkt.

Ze drinkt ook maar erg kort uit de borst en haalt regelmatig de 10 minuten niet eens… Het wordt al wel beter, maar het houdt niet over…

Wat ik weinig kan vinden is goede info over de eerste weekjes…

Ze zeggen wel dat je je kindje moet voeden op verzoek, maar je mag er niet langer dan 3 uur tussen laten, Waar is dan het verzoek aspect gebleven?? Mijn kindje is echt niet wakker te krijgen om te eten als ze niet wil hoor…De ene keer is ze er elk uur/ anderhalf uur en dan laat ze er zo 5 uur tussen…Alleen doet ze dat dus niet snachts als het mag maar overdag…

Erg vermoeiend met een peuter die niet meer slaapt overdag…

Liefs Tina

Hoi Tina,

Ik denk dat je hier meer info vindt: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding_eerste_dagen.html Speciaal voor die eerste dagen, en uitleg over het ‘voeden op verzoek’. Succes!

@mama tina wrote:

Nou moet ik zeggen dat mijn oudste ondanks de fles een erg slim kind is en voorloopt op haar leeftijdsgenootjes, dus ben ik van mening dat er veeeeel mer meespeelt dan alleen bv hoor voor die hogere IQ…

Tuurlijk! Was het maar zo simpel, effer BV erin je hebt een slim kind :dance: . Goeie genen doen een hoop en een goeie omgeving minstens zoveel. Gezond eten is maar één deel en BV is daar dan weer een deel van…

Ik heb hier weer een hoop nuttige en nieuwe info gelezen :thumbup:

Misschien zijn er moeders die hier nog wat aan hebben, handig als je borstvoeding geeft en weer aan het werk gaat :eh: (snifsnif)

http://www.tipswerkendeouders.nl/Baby/Borstvoeding-en-werk/

http://www.borstkolfwinkel.nl/ (en dan de link naar het gratis rapport!!!)

:hand:

is het normaal als je borsten te gespannen zijn en teveel melk hebt dat de kleine meer moeite heeft met aanhappen?

Hallo dames,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jellie me kunnen helpen.

ik ben nu 21 weken zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kindje (zoontje) heb ik bijna 6 maanden gevoed. (hij is nu net 1,5 jaar) Dit ging allemaal met best veel pijn en moeite, omdat ik in 1 borst een behoorlijke cyste heb gehad waardoor ik maar met 1 borst kon voeden. Nu wil ik ons tweede kindje straks ook borstvoeding gaan geven, maar hoop dat ik een cyste kan voorkomen door die borst vaak(er) helemaal leeg te kolven. Ik heb een avent handkolf, en nu heb ik zelf bedacht dat een electrische beter leeg kolft. (correct me if I am wrong) De avent was verder wel prettig, vooral de schelp vond ik fijn in gebruik. Met een dubbele kolf hoef je maar 1x de toeschiet reflex op te roepen toch? (ging ook niet super makkelijk bij mij, heb nooit gelekt ofzo) Of is een enkele kolf toch prettiger?

Jullie begrijpen het vast al wel, ik ben opzoek naar een prettige kolf. Ik werk straks 3 dagen in de week en wil dit kindje ook graag minimaal 6 maanden voeden.

ik heb al heel veel voordelen ontdek ook nadelen maar die zijn er minder

nikki is flessen kind ik?wist niet beter

lizz na lang doorzetten bv kind ze groeit goed en gaat steeds beter

belangrijkste vind ik natuurlijk dat het gezond is maar ook vooral

het is mijn moment en die hebberige mensen hebben pech want ik ga naar boven

om te voeden ons moment heerlijk

aanhadden en zuigen doet al minder pijn,kloofjes van 1e week bijna weg

dat kan de lactatiekundiger komen en me leren zonder tepelhoedjes

Echt meiden ik word zooooooooooo moe van mijn schoonmoeder.

Ons meisje zit voordat ik haar aanleg vaak te zuigen in mijn nek of gezicht. Duidelijk dat ze honger heeft maar moet mijn borst nog tevoorschijn toveren natuurlijk. Dus ik zeg dan “goh wat een zuigkracht toch”. En afgelopen weekend was het weer zover “wacht maar tot ze tanden heeft”… En dit was dus al zeker de 3e keer dat ze dit heeft gezegd. Echt ik word er zooooooooo moe van.

Ze bedoelt dus dat M. vast en zeker in mijn borst gaat bijten en dat ik er dan vast snel mee stop. Argh! Als ik dan uitleg dat bij drinken een andere techniek wordt gebruikt nou dan is het nog “wacht maar”. Echt je zou haar toch…

Zijzelf is met 3 maanden gestopt met bv dus alsof zij er iets van weet…

Alleen daarom al ben ik zo geneigd om M. heeeel lang bv te geven (want ze vindt vast ook dat het met een jaar weleens klaar moet zijn).

Ze vindt dat M. al te snel aan de borst hangt…

Graag dus documentatie over borstvoeding en tandjes… dan leg ik dat hier op tafel neer als ze weer eens komen.

@Karin1981 wrote:

is het normaal als je borsten te gespannen zijn en teveel melk hebt dat de kleine meer moeite heeft met aanhappen?

Hoi Karin, ja dat is wel normaal meid. Als het zo gespannen staat… je kunt haar helpen door je borst even vast te houden. Vaak is zo’n volle gespannen borst ook weleens te zwaar om aan te happen.

Misschien even de eerste melk laten stromen en dan aanleggen?

@dinges wrote:

Hallo dames,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jellie me kunnen helpen.

ik ben nu 21 weken zwanger van ons tweede kindje. Ons eerste kindje (zoontje) heb ik bijna 6 maanden gevoed. (hij is nu net 1,5 jaar) Dit ging allemaal met best veel pijn en moeite, omdat ik in 1 borst een behoorlijke cyste heb gehad waardoor ik maar met 1 borst kon voeden. Nu wil ik ons tweede kindje straks ook borstvoeding gaan geven, maar hoop dat ik een cyste kan voorkomen door die borst vaak(er) helemaal leeg te kolven. Ik heb een avent handkolf, en nu heb ik zelf bedacht dat een electrische beter leeg kolft. (correct me if I am wrong) De avent was verder wel prettig, vooral de schelp vond ik fijn in gebruik. Met een dubbele kolf hoef je maar 1x de toeschiet reflex op te roepen toch? (ging ook niet super makkelijk bij mij, heb nooit gelekt ofzo) Of is een enkele kolf toch prettiger?

Jullie begrijpen het vast al wel, ik ben opzoek naar een prettige kolf. Ik werk straks 3 dagen in de week en wil dit kindje ook graag minimaal 6 maanden voeden.

Ik heb zelf een enkele kolf en werk 2 dagen in de week. Ik denk dat als ik had geweten dat ik echt zo vaak en lang zou kolven toch voor een dubbele zou gaan. Idd vooral om die toeschietreflex optimaal te benutten. Ik zou ook vooral voor een electrische gaan omdat dit gewoon dan zitten is en verder hoef je weinig te doen.

Of het zo is dat ie beter leeg kolft durf ik niet te zeggen. Met handmatig kun je weer beter zelf het ritme bepalen. En dat wil ook weleens helpen om beter leeg te kolven.

Ik heb zelf de medela swing maar er zijn zoveel kolven te vinden…