Misverstanden, info en ervaringen

Hallo Allemaal,



Omdat er ook veel zwangere vrouwen op dit forum komen informeren over BV geven en er nogal wat misverstanden blijken te bestaan, leek deze info me wel geschikt. En als er aanvullingen zijn, laat je gaan!!



Groetjes, Xanna



Misverstanden rondom het geven van Borstvoeding:



Borstvoeding geven doet pijn, zeker de eerste weken

In de eerste week kan het zuigen van je baby aan de borst best onaangenaam aanvoelen. Maar dat mag niet langer dan 30 tot 60 seconden duren. Aanhoudende pijn of ongemak tijdens het voeden betekent namelijk dat er iets mis is. Als voeden pijn doet, komt het meestal doordat je kind verkeerd is ‘aangelegd’: je kind drinkt verkeerd aan de borst. Hiermee riskeer je tepelkloven –wat meer pijn veroorzaakt- en bovendien krijgt je kind niet genoeg melk binnen. Juist aanleggen is dus essentieel voor het succesvol geven van borstvoeding. Dat vereist soms oefening en geduld, maar je kraamverzorgster (borstvoedingsdeskundige) kan je hiermee helpen. Soms kan het voeden ook pijnlijk zijn omdat je kind spruw heeft, een candida (schimmel) in het mondje Spruw komt via je kind ook op jouw borsten terecht en dat kan de pijn veroorzaken. Spruw is meestal goed op te lossen met medicijnen.



Van borstvoeding krijg je slappe borsten

Je borsten veranderen door de zwangerschap, níet door het borstvoeden. Als je zwanger bent, wordt het vetweefsel in je borsten gedeeltelijk vervangen door melkklierweefsel. Daardoor voelen je borsten groter en voller aan en staat er meer spanning op het bindweefsel. Hierdoor rekt je huid uit. Als je geen borstvoeding geeft, dan slinken de melkklieren. Maar inmiddels is de huid van je borsten wél al verslapt. Of je vervolgens borstvoeding geeft of niet, heeft geen enkele invloed meer op het krijgen van slappe borsten. Of je borsten gaan hangen is een kwestie van aanleg, te vergelijken met het krijgen van striae. De ene vrouw heeft er last van, de andere niet. Over het algemeen geldt wel dat grote borsten eerder gaan hangen dan kleine. Zorg daarom voor een goede ondersteunende BH. Ga ook niet tijdens het geven van borstvoeding of tijdens het afbouwen op een streng dieet: als je snel afvalt, kunnen je borsten ook gaan hangen. En verder geldt vaak: hoe geleidelijker je de borstvoeding afbouwt, hoe mooier je borsten blijven.



Als je borstvoeding geeft, kun je de zorg voor de baby niet met je partner delen. Je draait er dus alleen voor op.

Een kind heeft veel meer nodig dan alleen voeding! Voor je partner blijft er genoeg over om te doen met de baby: knuffelen, verschonen, wandelen, troosten, noem maar op. Voor de nacht kun je eventueel wat borstvoeding afkolven, zodat ook je partner ’s nachts kan voeden. Dat kan ook als je eens een avondje weg wil. Afkolven geeft je tijd en vrijheid. Verder zijn baby’s ’s avonds vaak wat onrustig. Dan kunnen ze soms beter bij hun vader op schoot zitten dan bij jou. Bij jou ruiken ze constant moedermelk, waardoor ze nog onrustiger worden en steeds willen drinken.



Voor borstvoeding heb je grote borsten nodig, met kleine borsten lukt het niet.

Melkproductie heeft niets te maken met de grootte van je borsten, blijkt uit onderzoek én uit de praktijk. Kleine borsten maken regelmatig zelfs meer melk aan dan grote borsten. Vrijwel iedere vrouw kan genoeg melk produceren om haar kind voldoende te voeden. Meestal komt een geringe melkproductie doordat de baby in de eerste week na de bevalling te weinig is aangelegd. Hoe vaker je baby drinkt, hoe meer melk je borsten aanmaken. Komt de melkproductie niet vanzelf op gang, dan moet al 24 uur na de bevalling begonnen worden met kolven.



Borstvoeding put je uit en maakt je nog eens extra moe.

Borstvoeding geven kost je 500 tot 1000 calorieën extra per dag. Als je die niet binnenkrijgt omdat je onvoldoende eet, dan neemt de kwaliteit van je melk niet af, maar put je wel uit je eigen reserves. Daar word je inderdaad moe van. Verder heeft borstvoeding een aantal voordelen waardoor je lichaam er juist sneller bovenop komt. Je menstruatie keert vaak later terug, waardoor je minder kans hebt op ijzergebrek. Omdat je baarmoeder sneller krimpt tot haar normale grootte als je borstvoeding geeft, verlies je na de bevalling minder bloed. Als je borstvoeding geeft, komt oxytocine vrij. Dit hormoon werkt ontspannend waardoor je je loom kunt voelen en denken: ‘Oh, wat word ik toch moet van die borstvoeding’. Dit is een verkeerde uitleg: het gevoel van moeheid komt door het hormoon. De natuur heeft hiermee geregeld dat je als moeder even rustig blijft zitten om je kind te voeden. Bovendien is het goed voor de melkstroom.



Met ingetrokken tepels kun je geen borstvoeding geven.

Een baby zuigt tijdens het borstvoeden nooit alléén aan de tepel, maar neemt een groot gedeelte van de tepelhof in de mond. Een tepel die naar buiten staat, kan het aanleggen van je baby vergemakkelijken, maar is niet essentieel. Tijdens de zwangerschap komen ingetrokken tepels vaak al naar buiten. Heb je toch moeite met het aanleggen van je baby, start dan op tijd met kolven. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je melkproductie komt op gang en door het kolven kan je tepel meer naar buiten komen. Wees voorzichtig met tepelhoedjes: gebruik deze alleen onder deskundig toezicht en alléén als je melkproductie al goed op gang is. Omdat je niet zeker weet of de doorstroom van je melk met het tepelhoedje goed is, moet je je kind extra laten wegen door de verloskundige of op het consultatiebureau.



Met borstvoeding weet je nooit of je baby genoeg drinkt.

Dit is een grote bron van onzekerheid en voor veel ouders een reden om te stoppen met borstvoeding. Maar al kun je met borstvoeding niet zien hoevéél je kind drinkt, je kunt prima nagaan of je kind genóeg drinkt. Dat doe je door te letten op het aantal plas- en poepluiers per dag, of je borsten na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor, of je baby tevreden is na het voeden, of je baby minimaal zeven keer per dag minstens tien minuten drinkt en of hij of zij tijdens het voeden duidelijk slikt en stevige zuigbewegingen maakt. De kraamverzorgende kan uitleggen hoe je dit alles precies in de gaten houdt.



Een kind dat uit de fles drinkt slaapt sneller door.

Sneller doorslapen staat totaal los van borstvoeding. Of je nu de fles of de borst geeft, je kind zal de eerste tijd ’s nachts gevoed willen worden. En je baby zal dus niet plotseling of sneller gaan doorslapen als je overstapt op flesvoeding. Het voordeel van ’s nachts borstvoeden is dat je snel weer in slaap valt, onder invloed van het ontspanningshormoon oxytocine. Dat komt vrij als je borstvoeding geeft en maakt je een beetje slaperig. Vanaf de eerste tot de tweede week zal je kind ’s avonds veel gaan drinken: hij of zij ‘tankt’ zich dan vol voor de nacht, waardoor het dan dus minder gevoed hoeft te worden.



Werken en het geven van borstvoeding is een onhaalbare combinatie.

Zelfs als je fulltime werkt, is het blijven geven van borstvoeding niet snel onhaalbaar. Mits je op tijd begint met de voorbereidingen. Laat je kind al met zes weken wennen aan het drinken uit een flesje met gekolfde melk. Na tien weken is de kans groter dat het de fles weigert. Als je kind goed drinkt aan de borst, hoef je niet bang te zijn voor een tepel-/speenverwarring. Probeer alvast wat bodempjes melk af te kolven. Als je vroeg begint, sta je niet zo onder druk als het niet meteen lukt. Het scheelt verder enorm of je kind twee of vier maanden oude is tegen de tijd dat je weer gaat werken. Met vier maanden is je melkproductie gestabiliseerd en dat maakt het vaak makkelijker om werk en borstvoeding succesvol te combineren. Het wordt ook steeds makkelijker om moedermelk af te kolven: kolven zijn stiller, efficiënter en geavanceerder dan vroeger. Er zijn zelfs kolven die je op de accu van je auto kunt aansluiten! Verder hoef je een kolf niet na ieder gebruik uit te koken, zoals veel vrouwen denken. Net zo vaak kolven als je je baby voedt is ook niet nodig en je hoeft niet op vaste tijden te kolven. Je mag officieel een kwart van je werktijd besteden aan het voeden van je kind, maar als je afkolft, heb je zoveel tijd vaak niet nodig. Mocht je melkproductie door het werken teruglopen, dan kun je eventueel besluiten om je baby met flesvoeding bij te voeden. Dat is altijd nog beter dan helemaal stoppen.



Je hoort zoveel rampverhalen over borstvoeding: kloven, te weinig voeding, de melkproductie kwam niet op gang… Ik kan er maar beter niet aan beginnen.

Helaas stuiten veel vrouwen inderdaad op problemen bij het geven van borstvoeding. Niet voor niets start 71% van de moeders ermee en haakt daarna snel af: slechts 19% geeft na drie maanden nog steeds borstvoeding. Driekwart stopt zelfs al in de eerste vier weken. Moeders krijgen vaak tegenstrijdige adviezen of juist helemaal geen advies. Ontzetten jammer, want als je er snel bij bent, zijn bijna alle problemen rondom borstvoeding op te lossen. Bedenk dat borstvoeding geven niet een kwestie is van ‘Je kan het, of je kan het niet’. Bijna iedere vrouw kan het. Als je jezelf tijdens je zwangerschap goed laat informeren, heb je al veel gewonnen. Via de website http://www.borstvoeding.nl vind je telefoonnummers van borstvoedingsorganisaties die je hulp bieden bij algemene vragen, zoals de combinatie werk-borstvoeding. Ook vind je adressen van instanties bij je in de buurt die informatie-avonden organiseren. Hier hoor je wat je kunt verwachten én bij wie je terecht kunt met borstvoedingsproblemen. In Amsterdam volgen relatief veel vrouwen zo’n voorbereidende cursus, en wat blijkt? 45% van de Amsterdamse moeders geeft na drie maanden nog steeds borstvoeding!

Heel goed innitiatief Xan!!! Nu moet dit nog een sticky worden, lijkt me wel van toepassing!!



Ik heb wel wat aanvullingen!!



Het is een supermakkelijk troostmiddel! Als je kleintje zich niet lekker voelt door een of andere oorzaak, je legt hem aan en hij is weer tevreden, kindje loopt al en valt een keer, aanleggen en de buil is vergeten!



Als je kind ziek is! Dan willen ze vaak niet eten, en soms zelfs niet drinken uit een beker, maar als je de borst aanbied dan accepteren ze dat wel, en krijgen ze alles binnen dat ze nodig hebben!



Makkelijk, je kunt het nooit vergeten! Als je weggaat hoef je niet de halve keuken mee te nemen, je pakt watluiers en doekjes in en je bent klaar!!



Je kunt overal en altijd voeden! Ik stond gisteren op het bevrijdingsfestival tussen de mensen bij het optreden van Ali B te voeden!



Veel vrouwen denken ook dat je altijd in de Madonna houding moet zetten voeden Maar je hebt juist véél meer mogelijkheden met bv dan met de fles, de fles moet je altijd ondersteboven houden en opletten dat er geen lucht in komt. Maar met de borst kun je op zijn kop staan en het kind kan nog drinken, ik heb wel eens meegemaakt dat Giamaro ondersteboven op mijn buik stond en aan het drinken was :lol: dus andersom kan ook!



Het zijn niet echt misverstanden wat ik hier heb neergezet, maar wel een paar handige weetjes…toch!?



En vergeet niet je mag van bv zo veel geven als de kleine wilt, dus als hij net heeft gedronken en snel erna weer wil, dan mag dat gewoon!! Doe dat maar eens met de fles, dan weet je zeker dat de kleine Obesitas krijgt later, trouwens wisten jullie dat bvkinderen véééél minder kans hebben op overgewicht!! Dus als dat in je familie zit is het daartegen ook een remedie.



Zo als ik meer bedenk dan zet ik het hier wel bij!!

Zo, hij is Sticky… :smiley:

Goed zo Yo, ik wist dat ik op je kon rekenen :-*

Ik heb er ook nog één:



Je kunt je baby niet teveel bv geven In tegenstelling tot kv (maximaal 1000cc per dag), kun je bv onbeperkt geven. Dus als je beeb eens extra trek heeft, kun je rustig nog een keertje aanbieden en hoef je later op de dag geen kleinere flessen te maken.

Súper item zeg! Ik was al helemaal voor bv geven, maar als ik dit lees is dat alleen maar extra motivatie :thumbup: !!!

Tja ik heb wel 101 redenen om borstvoeding te geven :wink:



nee hoor, grapje, ik vind dit een heel goed topic, ik zal even gaan spitten want ik heb nog wel wat misvattingen enzo.

Ik heb de titel even aangepast, ik merk al dat het handig is om hier ook info en ervaringen neer te zetten. Zo krijgen we een leuk en handig overzicht over alles wat mensen moeten weten over BV geven.



Omdat er ook veel negatieve ervaringen met BV zijn, denk ik dat veel mensen worden afgeschrikt, terwijl dat juist helemaal niet de bedoeling is. En bij veel promotie voor BV wordt het geven van borstvoeding als tegenhanger van FV gepromoot, terwijl ik vind dat BV gewoon op zichzelf staat.



Er zijn inderdaad de bekende 101 redenen om BV te geven, maar ik ben ook erg benieuwd naar persoonlijke redenen van mensen. Waarom geef jij BV, wat maakt het voor jou zo handig en plezierig en wat moeten mensen volgens jou écht weten als ze eraan beginnen?



Laat maar stromen… :smiley:

De melk stroomt wel hoor… :wink:



Nou mijn reden om bv te geven is heel simpel eigenlijk! Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er iets anders was, dat is er in mijn optiek ook niet hoor! Maar het valt me tegen dat heel veel zwangere meiden het niet zo vanzelfsprekend zien! Ik vind het een logisch gevolg op een zwangerschap, maar velen denken daar dus anders over, nogmaals dat is hun goed recht maar het is wel erg jammer!!!



Ik ging gewoon voeden, ik vond de vraag van de vk ook erg vreemd, “wat ik ga geven, bv natuurlijk!” :doh: Maar goed ik bleek dus een rasecht natuurtalent te zijn! Ik kon al meteen op verschillende manieren aanleggen, had geen kloofjes geen problemen niets van dat al, gewoon zoals bv heel vaak gaat!! :smiley: Ik heb mijn oudste 2 jaar gevoed hij groeide als kool en was een erg tevreden, kereltje dat zonder problemen nu een kleutertje is geworden, waar ik super trots op ben! :inlove:



En wisten jullie dat bv ervoor zorgt dat het iq iets hoger wordt, dit betekend niet dat kvbaby’s dom zijn of dommer zijn, maar onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die minimaal 9 mnd bv hebben gekregen een (gemiddeld) hogere iq score hebben dan kinderen die geen of weinig bv hebben gehad! Dus je maakt je kind er zelfs slimmer mee!! (let wel slimmer niet slim :wink: als er niet veel inzit kan je er geen einstein van maken!)

goed zo leila. je zegt het heel mooi. ben het helemaal met je eens. ik geef nu ook weer bv en ik hoop dat ik het nu langer kan geven. bij luuk was dat 6 maand. ik wou het langer. maar helaas omdat ik weer moest werken werd het minder.



en nu gaat het weer goed. en dat wil ik volhouden. als je het echt graag wilt ,lukt het je ook.



groetjes karin :-* :wink:

weet je wat ik mij afvraag. Men zegt dat je borsten niet veranderen door bv maar door de zwangerschap.



maar tijdens mijn zwangerschap zijn mijn borsten niets veranderd En toen Mateo geboren was en ik bv ging geven veranderden ze wel…

Ze hangen nu zelfs een beetje…



Hoe zit dat dan…Ik kan me niets anders voorstellen dan dat door de melk die in mijn borsten zat, ze groter zijn geworden en nu dus een beetje hangen…

Als je geen borstvoeding geeft, dan gebeurt hetzelfde met je borsten hoor!! Dus het is geen gevolg van dat de melk eruit komt, …of zo iets!



De klieren in je borsten ontwikkelen zich tijdens de zwangerschap op dezelfde manier, of je nu bv geeft of niet! Ze zwellen dus op, en of hier nu gebruik van gemaakt wordt of niet…ze zakken dus ook weer in!



Ik heb zelfs gehoord, dat je door bv te geven stevigere en grotere soms (lhier hoop ik dus elke x weer op :roll: ) borsten overhoud aan bv!



Ik heb er geen last van gehad, ja kort nadat ik gestopt was toen waren ze iets slapper maar dat heeft zich heel netjes hersteld! :dance: Ze waren zelfs (volgens mij) íéts groter, dus wie weet… :pray:



Ik denk wel dat als je grotere borsten hebt dit door een zwangerschap wel zodanig kan “verzakken” dat de bv daar ook niets aan verbeterd!



Maar goed HET KOMT DUS NIET DOOR DE BORSTVOEDING

Leila,



Juist wel door de zwangerschap toch, maar niet door de borstvoeding, dat bedoelde je toch te zeggen?

:doh: Is verbeterd :oops:

Ik heb er trouwens zog één!! Borstvoedingspoep stinkt niet :mrgreen: Hihi ik vind/vond het altijd juist lekker ruiken, heel gek misschien maar het ruikt (hier tenminste) een beetje naar caramel!! :inlove:

En dit bleef ook zo tot Maro ouder werd hoor, toen hij met 8 mnd een tijdje op ene kdv zat vergaten ze hem steeds te verschonen, want ze roken niets!! De andere (kv) kinderen rook je van een grote afstand, maar de leidster zat met Maro op schoot en rook nog niks!!



:roll: Dat is nu trouwens wel anders!!

Hahaha, nou ik heb ruim 15 maanden BV ervaring en mijn kinderen STONKEN!! Zowel de scheetjes als de poep zelf.

Mijn redenen om BV te geven? GEZOND!!! makkelijk, geen gepruts met flesjes, schepjes water koken, etc., altijd op de juiste temperatuur, altijd bij de hand, makkelijk troostmiddel, je kunt niet overvoeden, en wat te denken van de intimiteit! Je hebt samen iets heel speciaals. Mss kan ik nog meer redenen bedenken, maar dit zijn geloof ik de belangrijkste.

Ik ben het er alleen niet mee eens dat het je niet uitput. Dat doet het wel. Ik heb altijd voldoende gegeten en gedronken, maar toen ik stopte met de BV, na 11 maanden, merkte ik pas hoe moe ik daarvan geweest was. En dat is niet alleen dat lekkere lome gevoel tijdens het voeden :wink:

Joris is trouwens als kleintje zelden ziek geweest, 1x per jaar was hij echt heel hefitg ziek met hoge koorts, verder ook zelden verkouden. Pas dit jaar is hij veel vaker aan het kwakkelen.



Liefs, Marije

NOu hier ook stank hoor :sick: Vooral als ik eieren heb gegeten!! !!

Maar dat vind ik dan wel weer heel leuk om te merken, dat is dan echt van mij hihi. Mijn vriend vindt trouwens mijn melk ook naar mij smaken. Hij kan het moeilijk omschrijven, maar zodra hij de temp test, proeft hij mij… Zal wel positief zijn dan hahahaha

Goede topic!



Ik geef mijn knulleke nog steeds BV, al is mijn productie nog steeds niet optimaal (sinds 2 weken). Ik ben genoodzaakt nu BV met KV te combineren omdat ik niet genoeg melk geef, en meer aanleggen lijkt geen nut te hebben…



In het begin vond ik BV maar niks (alleen live), ik voelde me enorm afhankelijk van mijn zoon. Toen ben ik gaan combineren tussen live en gekolfde melk in flesjes, en dat is voor mij een uitkomst en trigger geweest om door te gaan.



Wat ik hier nog mis aan informatie is dat live BV geven ook heel intiem is, je maakt echt contact met je kind. Zijn ogen zijn dicht bij je gezicht, zo kan je heel close van hem genieten. Het mooie vind ik ook dat mijn zoon al helemaal aan het opwinden is als ik alleen al naast hem ga liggen (ik geef de meeste live BV liggend), hij steekt zijn armpjes al uit en heeft zijn mond al wagenwijd open (“hier met die tiet!” lijkt hij te zeggen!). :wink:

Ik heb een aantal posts weggehaald. Dit is namelijk een informatief topic.

Als je kind de borst weigert en alle bekende oorzaken zijn uitgesloten, zou je eens kunnen kijken of er misschien een koemelkallergie is ( door een aantal dagen geen melkproducten te eten).



Dat was nl. de reden dat mijn zoon de borst weigerde!!



Meer info: http://www.babyallergie.nl