Misverstanden, info en ervaringen

Bij borstvoeding oefent de baby goed de spieren die nodig zijn bij het leren praten.

Yes een goede info topic!!!

Bij de 2de heel bewust gekozen voor borst,

eerste fles.

Maar mede door ontwetendheid, en geen goede info van de bv-

deskundige, moest ik met 16 weken al stoppen!!!

Dus ben erg blij met deze info!!!

En ga het straks zeker weer proberen.

Dames, bedankt!!!

He meiden, mooi topic. Weet niet of deze al genoemd is, maar…

Van bv geven val je sneller af!!!



Lijkt me ook niet onbelangrijk.



Moet wel zeggen dat ik het de eerste zes weken erg zwaar vond. Ik zat er helemaal doorheen en trok het niet meer totdat iemand zei dat ik best mocht stoppen. DAt dat helemaal geen schande zou zijn. NOu dat heeft mij dus alleen maar gemotiveerd. Nu geef ik nog steeds bv. Wel in combi met groente en fruitjee en 1 fles in de middag. En nu moet ik er juist niet aan denken om te stoppen. Ik kan er echt van genieten. Alleen nu ben ik gister ongesteld geworden en nu be ik bang dat het snel gedaan zal zijn met de bv. Weet iemand hoe dit zit. Word er helemaal een beetje verdrietig van.



liefs ilona

Dat van dat afvallen is een mogelijk bijverschijnsel ja… Het hoeft niet perse… Mijn 20 zwangerschapskilo’s zitten er allemaal nog aan… En Chris drinkt toch al 10 maanden bij me…

Ja jammer is dat he!? Dat dit niet bij iedereen het geval is… Zou het wel extra aantrekkelijk maken :lol: Bij mij vliegen de kilo’s er wel af, ben sinds de bevalling 25 kilo afgevallen, terwijl ik er maar 12 was aangekomen. Mja, als ik naar Kars kijk, weet ik wel waar die pondjes zitten haha!



Nog een misverstand wat ik namens mijn vriend even uit de wereld wil helpen… Het is zielig voor papa als alleen mama de voedingen kan doen. Nou mijn vriend roept tegen iedereen dat hij het HEERLIJK vindt dat hij 's nachts het bed niet uit hoeft als Kars honger heeft en ik denk dat heel veel vaders daar hetzelfde over denken. :lol:

Inderdaad Xanna, mijn vriend is er ook helemaal niet rouwig om dat hij lekker in 1 ruk kan doorslapen.



En over het afvallen, ik wou dat het zo was. Bij mij zitten er nog steeds 5 kilo aangeplakt die er niet van af lijken te willen.

Er wordt hier zeer instemmend geknikt Xanna. Hoewel mijn vriend er vaak wel uit ging om Yoni te halen. Maar ff 1 minuut om de baby te halen of 10 minuten in de koude keuken om een flesje warm te maken. Die keuze is niet zo moeilijk :smiley:

Dat je lange tijd niet ongesteld wordt, vind ik ook een groot voordeel.

Ik geef bv nu meer dan 5 mnd en het gaat prima (in het begin vond ik het wel wennen en met regeldagen werd ik ook erg onzeker of ik wel genoeg had; dit laatste kwam ook door druk van de omgeving die zeiden dat je dan kunt gaan bijvoeden, wat ik dus niet wilde).

Ik heb gehoord dat het heel goed is om er tot minstens een jaar mee door te gaan. Dat vind ik wel lang, moet er ook m’n werk op afstemmen ivm kolven voor tijdens de opvang. Maar ik wil het wel proberen.

Voor mij is het belangrijk dat je kindje een hele gezonde basis krijgt. En bijvoorbeeld ook dat de vetcellen die zij/hij aanmaakt van de goede soort zijn. Daardoor voor later veel minder kans op te dik worden of suikerziekte.

Het klinkt allemaal heel rozegeurig, en het is ook het mooiste en gezondste wat er is maar ik onervind er zeker wat nadelen aan:



Je kan niet meteen weer gaan sporten



Ik val echt niet sneller af



Ik wordt gewoon ongesteld en heb daar veel last van



Veel onzekerheid of je kindje genoeg krijgt



Heb enorme tepelkloven gehad ondanks goed aanleggen



Het doet echt ZEER de eerste weken



Voel me erg moe terwijl ik genoeg eet, ik slaap al tussen 20:00 en 21:00



Heb ondanks bv toch ruim 8 weken gevloeid



Kindjes hebben minder snel een ritme




Toch ondervind ik natuurlijk ook voordelen anders was ik al lang al gestopt!!!



Het schept een enorme band



Je voelt je echt trots als vrouw



Mijne groeid als kool



Ontlasting stinkt(bij ons) niet



Goed troostmiddel



geen gekl**t met flesjes s’nachts



Kolven is ook zo gepiept



De pijn gaat over!



Ik heb voor het eerst een boezem :wink: :shock:



Je kan het overal geven en je hoefd niet te zeulen met flesjes en voeding



Altijd de juiste temp en bederft niet!




Ik kan het iedreen aanraden ondanks de nadelen!!!

Het klinkt allemaal geweldig en ik zei tijdens mijn zwangerschap ook helemaal overtuigd: ik ga borstvoeding geven!



Ik heb het ook echt geprobeerd, ben door verschillende mensen goed begeleid, maar ben na twee weken ellende en tobben gaan kolven omdat ik er vreselijk gestresst van werd en de baby ook.

Het 7 keer per dag kolven ben ik vorige week gaan afbouwen, de kleine is nu twee maanden en de melkproductie nam zoveel af dat ik niet meer verder kwam dan 10 cc per flesje. Op een bepaald moment is het gewoon niet meer de moeite om hier vier uur per dag mee bezig te zijn.



Kortom: BV geven was een complete teleurstelling en daar ben ik best verdrietig om.



Als ik op dit topic lees dan krijg ik het gevoel dat veel mensen denken dat borstvoeding of flesvoeding een keuze is…

Nou dat is het dus lang niet altijd!



Anniek

Nee dat is het niet altijd… maar dan is het ook geen keuze meer!

ik heb nog een advies, begin tijdens het bv-en NIET aan de pil. Dan loopt je melkproduktie gigantisch terug. Ik ben daardoor gestopt met bv. Mijn dochter kreeg te weinig binnen.

Heel jammer, ik had een jaar verlof genomen en was van plan om zolang mogelijk bv te geven. Als je weer aan de pil wilt gaan neem dan de anticonceptiepil die speciaal voor bv-ers is gemaakt. Ik geloof dat die Cerazette heet ?

Klopt, die pil heeft een dermate lage concentratie hormomen, zodat deze samen met bv kan… Je moet deze pil wel stipt op tijd innemen… Drie uur te laat is ook echt TE LAAT…



De normale anticonceptiepil kan om 2 redenen niet met bv… Ten eerste omdat je melkproduktie enorm achteruit zal lopen, en ten tweede omdat je kind via de melk teveel hormonen binnen krijgt…

Nog wat dingetjes waarvan ik hoop dat het misverstanden zijn die jullie eens even snel uit de weg zullen helpen :wink: :



* Van BV val je snel af.

Dat moet ik dus juist níet hebben. Ik kom geen grammetje vet aan tijdens mijn zwangerschap (sorry… :oops: ) en heb geen reserves waar ik op in kan teren. Vóórdat ik zwanger werd woog ik 48 kilo met 1.65 meter. Dat moet dus niet veel minder worden.



* BV vreet energie

Beetje gerelateerd aan wat hierboven staat dus… Ik heb geen reserves om op in te teren. Meer eten heeft me nooit geholpen om reserves op te bouwen. Ik hoor ook telkens dat je produktie terugloopt als je gaat werken, omdat je dan gewoon minder energie hebt. Dus ondanks het extra eten, blijft BV dan toch veel energie kosten? Anders zou dat probleem ook met extra eten op te lossen zijn.



* BV doet pijn

Die heeft Xanna al voor deel uit de weg geruimd. Maar toch… Mijn borsten & tepels doen al zeer zolang ik ze heb. Ik kan me zelfs niet pijnloos wassen. Hoe zou BV dan ooit wel (min of meer) pijnloos kunnen gaan?



Kom op dames, leg mij eens uit dat ik het mis heb :wink:

(jammer dat leila er niet meer is…)

Hoi Lena, ik zal mijn best doen :mrgreen:



Van BV val je snel af

Ieder lichaam is natuurlijk anders. Ik ken een hoop vrouwen bij wie dit voordeel niet op gaat. Zelf ben ik wel veel afgevallen, ik wijt dit vooral aan het feit dat ik niet de tijd neem om voldoende te eten en dus de 600 tot 1000 calorieën die BV extra van je vraagt, aan te vullen. Doe je dit wel, dan zul je wrs niet zoveel afvallen.

Dat je van BV afvalt, wordt vooral gezegd, omdat je de vetreserves die je tijdens de zwangerschap opbouwt, zult kwijtraken. Die bouw je speciaal op voor het geven van BV. Al je zwangerschapskilo’s zul je dus snel kwijt zijn.

Als je de tijd neemt voor 3 maaltijden per dag, voldoende drinken en gezonde tussendoortjes, dan kom je makkelijk aan de extra’s die je nodig hebt om BV te geven. Ik zie de BV altijd als een goed excuus om aan mijn eigen voeding te denken :mrgreen:



BV vreet energie

Ik denk dat ik pas na de BV periode kan zeggen of dit bij mij het geval was. Maar het krijgen van een baby kost altijd veel energie natuurlijk. Gebroken nachten, herstel van de bevalling, troosten, in slaap krijgen, al die nieuwe dingen die op je af komen… Heel vermoeiend!! Dus je zult die eerste tijd zeker een stuk vermoeider zijn, maar dat komt niet persé door de BV. Ik heb zelf het idee dat de BV ook energie kan besparen… Ik geef nog steeds nachtvoedingen, maar ik hoef daarvoor mijn bed niet uit. Mijn vriend haalt Kars uit bed, legt hem naast me neer en meneer kan drinken en ik kan verder slapen :mrgreen: Je wordt vanzelf inventief om aan je eigen rust toe te komen. Als je zorgt voor voldoende aanvulling van voedingsstoffen in je lichaam, dan is het prima te doen. En kilo’s zeggen trouwens weinig over je gezondheid, het gaat erom of je gezond eet en je lichaam voorziet van alle benodigde vitamines en mineralen.



BV doet pijn

BV mag natuurlijk niet pijn doen, anders is er iets mis met het aanleggen. Maar dat betekent niet dat het niet gevoelig kan zijn en dit bederft vaak het grote genieten samen met je baby. Ik heb wel een paar tips die de gevoeligheid tijdens de eerste weken kan verminderen.

Haal Purelan in huis, dit kun je kopen bij o.a. Prenatal. Deze zalf is speciaal voor je tepels om ze te beschermen. Ook bij het verhelpen van kloofjes. Smeer dit op je tepels voordat je gaat voeden, zo krijgen ze een beschermlaagje. Ook voor het douchen kun je dit opsmeren, het hielp bij mij enorm!!

Daarnaast zou ik je aanraden om tijdens de kraamperiode en eigenlijk ook in de tijd daarna, zo min mogelijk een BH te dragen. Op die manier krijgen je tepels lucht, waardoor ze veel sneller wennen aan de intensiteit van BV. Ook is het beter om geen zoogcompressen te dragen, dan maar 3 keer per dag een schoon shirt aantrekken… Die compressen maken je tepels week en broeierig, en dat is niet prettig.

Bij mij zijn mijn tepels 6 weken gevoelig geweest, en daarna heb ik er nooit meer last van gehad. Dus het gaat echt over!



Tja, en verder is het gewoon een kwestie van doen. Vergeet alle spookverhalen en ga ervoor! Je weet nooit van te voren hoe het voor jou zal zijn, laat het gewoon op je afkomen en geniet bovenal van dat kleine wondertje wat straks op je buik zal liggen en die je dan voor de allereerste keer mag gaan aanleggen, zodat jullie allebei kunnen bijkomen van een vermoeiende reis naar een nieuw leven :inlove:



Enne… mocht je nou nog meer vragen hebben, nu of later, dan weet je ons te vinden !! :-*

Dank voor de tips! Ik zet Purelan meteen op mijn 'uitzetlijst".

Ja, ik ga er gewoon aan beginnen en ik zie wel of en waar het schip strandt. Maar ik vind het wel prettig om vantevoren te weten wat ik kan doen om het zo probleemloos mogelijk te laten verlopen.



Ik hoor wel van collega’s die zijn blijven voeden toen ze weer gingen werken dat als ze stoppen met de BV, ze direct veel meer energie krijgen, “alsof de mist optrekt”, beschreef eentje het. En juist omdat de kraamtijd al zo vreselijk vermoeiend is, klinkt dat toch echt als een nadeel van BV. Hoewel het me heerlijk lijkt inderdaad om je bed niet uit te hoeven 's nachts. Geen rompslomp met wat je mee moet nemen als je een keer weggaat en een goed excuus om je terug te trekken met de kleine als het bezoek je teveel wordt :wink:

Het is altijd goed om je voor te bereiden! Wat ik zelf erg miste tijdens die eerste dagen waren dus Purelan en een handig boek over borsvoeding waar ik alles nog eens kon opzoeken. Ik had een cursus gevolgd en veel gelezen, maar ja als je tegen problemen aanloopt, ben je alles weer vergeten :doh: :roll:

Ik heb veel gehad aan het handboek borstvoeding van LLL, die is via hun site te bestellen, echt een aanrader! Ook omdat er veel over babies en je nieuwe leven als gezin instaat.



Oja, kan me helemaal voorstellen dat er “een mist optrekt”. Maar ik denk echt dat je door BV te geven, ook energie kan besparen. Ik merk zoveel voordelen als ik met Kars erop uit ga, maar ook overdag. Ik hoef niks klaar te zetten of in het voren te plannen. Kan gewoon lekker mijn eigen dingen doen en als Kars wil drinken, is dat zo geregeld!

Hahahaha, ja je kunt ook makkelijk visite ontlopen! Ik voed Kars nog steeds altijd bij ons op bed en dat is een heerlijk moment voor onszelf. Als Kars dan in slaapt valt, dan dut ik ook nog even weg… Heerlijk!



Onthou vooral dat de eerste 6 weken erg wennen is. Als je daar middenin zit en het loopt allemaal niet zoals je gehoopt had, dan kun je je niet voorstellen dat het ooit makkelijk zal worden of vanzelf zal gaan. Maar dat gebeurt echt!!! Na die eerste weken wordt het alleen nog maar leuker!

* Van BV val je snel af.

Nope… Kan ik heel kort over zijn… Mijn 20 zwangerschapskilo’s zitten er allemaal nog aan… :mrgreen: Moet je de helft hebben…?? :wink:



* BV vreet energie

Mwah… Ook niet zoveel van gemerkt… Maar ook omdat ik besef dat het hebben van kind energie vreet… Dat ik daarbij toevallig bv geef, vind ik er los van staan… Hou er wel rekening mee dat bv geven ongeveer 500 calorieen per dag extra kost… Neem dus lekker extra brood, bakje yoghurt, banaantje… Dat soort dingen… En drink genoeg…!!



* BV doet pijn

Ehm… Ja, de eerste dagen kan het pijn doen ja… Je tepels moeten wennen aan het zuigen van de baby… En ja, na drie dagen waren mijn tepels een grote kloof… :? Maar dat kwam dus door verkeerd aanleggen… Mijn kraamhulp bleek voor het eerst zelfstandig zonder begeleiding een gezin te mogen verzorgen… :roll: Maar na ongeveer een week, twee weken, mag voeden geen pijn meer doen… Als dat wel zo is, moet je zsm een lactatiekundige inschakelen die met je mee kan kijken… Wel kan het de hele bv-periode gevoelig blijven… Maar dat hoeft dus niet… Ik heb de eerste week met kromme tenen en huilend zitten voeden, maar nu zit er eelt op… Ik kon destijds Chris mij gewoon als fopspeen laten gebruiken… :mrgreen:



@lena3 wrote:

Ik hoor ook telkens dat je produktie terugloopt als je gaat werken, omdat je dan gewoon minder energie hebt.




Hoeft niet perse hoor… De terugloop in produktie is voornamelijk te wijten aan het feit dat je meestal moet kolven ipv live voeden, en een kolf haalt nu eenmaal minder melk uit je borst dan een kind… En dan loopt het dus terug… Als je veel stress op je werk hebt, kan dat ook voor terugloop zorgen, maar het hoeft dus allemaal niet…



Als jij zelf niet voro je kind zorgt, willen ze vaak ook veel minder drinken trouwens… Dus wees ook niet gelijk ongerust als je minder kolft dan je berekend had… Ik kolfde bijvoorbeeld drie voedingen overdag op mijn werk, en Chris wilde er net aan twee… En dan haalde hij 's avonds bij mij de schade in… :mrgreen:

Werkstress is een mij volkomen onbekend fenomeen, dus daar zal het niet aan liggen :wink:



Een goed boek over BV staat op mijn lijstje van aan te schaffen dingen, hi hi. Is dat boek de LLL niet in de winkel verkrijgbaar?



Ja het hebben van een kind vreet energie. Daarom juist dat ik dan denk: dan krijg je die BV er ook nog eens bij. 500 calorieën extra eten lijkt me een zware opgave, eerlijk gezegd. Maar ja, als je maar genoeg honger hebt ga je dat misschien vanzelf wel doen. Dan zit ik dus de hele dag óf te eten, óf te voeden… :mrgreen: Nou ja, dat zien we dan allemaal wel weer. Dat lost zich vanzelf wel op.



Alleen ehh… die opmerkingen over dat het “gevoelig” kan zijn, die vertrouw ik niet… Dat zegt mijn tandarts namelijk ook altijd vlak voor ik tegen het plafond vlieg :mrgreen:

Ik ken het hele verhaal van goed aanleggen en dan moet het over zijn na de eerste weken. Maar ik kan het me niet voorstellen. Ik heb altijd al last gehad van pijnlijke tepels, dus ik kan me echt niet voorstellen dat ik daar een baby aan kan leggen zonder dat dat pijn doet. Ook niet na twee weken. Ik weet wel dat het geen pijn hóórt te doen, maar douchen hoort ook geen pijn te doen en dat is ook “gevoelig”. Nou ja… heeft weinig zin om daar nu al over te piekeren niet waar? Ik schaf gewoon zo’n boek aan en een tube purelan, leg het nummer van de LLL naast de telefoon, en dan zien we wel. En anders kom ik me de hele dag hier bij jullie beklagen :mrgreen:



groet, Lena.

Hallo meiden!



Ik heb bij de eerste heel graag borstvoeding willen geven, maar mijn kraam verzorgSTERS waren nou niet echt optimaal.

Informatie verschaffen ho maar want de eerste had het te druk met haar eigen man en kind (bellen en ouwehoeren over ze de hele dag) en haar opvolger(de vorige was "ziek"tegen mij zei ze dat ze op vakantie ging)

had het te druk. Ze kwam alleen om te checken hoe m’n baarmoeder stond en vertelde in een vogelvlucht een aantal manieren om aan te leggen.



Ik was 18 en had geen contact met mijn ouders. Mijn moeder kon mij dus ook geen info geven. Van mijn schoonmoeder ook niet want die heeft haar kinderen met de fles opgevoed. Ik heb het geprobeerd maar zat in de tweede week 's nachts huilend de borst te geven op de bank.

Toen heb ik besloten om te gaan kolven, maar mijn tepels waren zodanig kapot dat ik ook dit niet langer dan een paar dagen vol hield.



Vind het nog steeds heel jammer!!



We proberen nu weer zwanger te worden en ik weet i.i.g. dat ik dan naar een bv deskundige ga om er zoveel mogelijk over te weten te komen.



Ik wil jullie allemaal i.i.g. heel erg bedanken, want ik heb heel veel informatie van jullie grkregen! Ik ga het dan ook zeker weer proberen!



Voor mij is de relatie en het genieten van je kind zo belangrijk!

Het is gezond en altijd bij de hand! iets beters, makkelijkers maar vooral goedkopers kan ik me niet voorstellen!



liefs