met 4,5 door naar groep 2

Blijven zitten was trouwens ook niet mijn term…ik heb ook nooit overwogen om mijn zoon te laten zitten, maar hooguit wat meer tijd te gunnen als kleuter.



Het schijnt dat de inspectie een school er op aan kan spreken als er te veel kinderen langer dan 8 jaar over de basisschool doen.

In het inspectierapport van onze school staat dat ze daar onvoldoende op scoren (rapport uit 2006). Mogelijk is dat een verklaring waarom ze nu wel de grens bij 1 januari hebben gelegd.

@Zusara wrote:

Kroes, dus eigenlijk geef je aan dat jouw dochter bij de 5% had kunnen horen die wel succesvol kort zou kunnen kleuteren? Dus het is niet per definitie slecht?


even een aanvulling/verbetering:

ik denk dat het voor de grensgevallen (nov-jan) beter is iets langer te kleuteren. 5% zou écht niet op zn plaats zijn in groep 1. Ik denk dat mijn eigen dochter
eventueel groep 2 zou kunnen proberen, maar dat ze óók in groep 1 nog prima kan zonder zich te vervelen bijv. En dat ik dan ervan uitga, dat als ze het
ontzettend goed doet, dat ze dan daarop inspelen.

(ik loop niet echt over van duidelijkheid vandaag, heb ik t idee. sorry :oops:)

Kroes het is toch wel duidelijk hoor wat je bedoeld. Ik denk (en hoop natuurlijk) ook dat het bij de 95% die jij bedoeld (wat natuurlijk praktisch alle kindjes zijn, aangezien het in ons geval geen 20 nov/dec kindjes zijn) niet per definitie verkeerd is om toch naar groep 2 te gaan.

Het blijft inderdaad lastig, omdat je per kind maar 1 keer die keuze kunt maken en pas achteraf kunt zeggen of het de juiste was.



Bah, ik zit nog steeds met Bella haar reactie in mijn maag. Dat ik de term succesvol gebruik is m.i. niet verkeerd. Mijn jonge kleutertje gaat straks naar groep 2 en ik heb uiteindelijk ingestemd met het schoolbeleid om daar toch zeker een succesvolle schoolcarriere van te maken en niet om hem in allerlei moeilijke situaties te laten komen.

hier doen kleuters van na dec. niet eens mee met de cito’s en die mogen dus hoe dan ook niet door… bij onze middelste gaven ze al na 2 maand aan (hij is van jan.) dat hij cognitief makkelijk naar groep 2 zou kunnen… toen was het pas maart!

Emotioneel… hij speelt voornamelijk met de oudere kleuters, ook als groep 2 buitenspeelt, is hij daar te vinden.



Voor nu heb ik er vrede mee dat hij lekker weer naar groep 1 gaat en ik hoop echt van harte dat hij een jaar lekker verder kleutert in groep 1. Maar ergens ben ik ook ‘bang’ dat dit niet zo zal zijn… hij had zichzelf al zijn naam leren schrijven, hij is bezig met simpele woordjes lezen… en tja dat is natuurlijk niet iets waar ze in groep 1 mee bezig zijn/ hoeven.



Oh ja dat zitten blijven… de regel vanuit de overheid is dat kinderen van voor januari doorgaan naar groep 2. Zo niet, dan moet dat beargumenteert worden door de school richting de onderwijs inspectie.



In principe gaan ze er vanuit dat iedereen BINNEN 8 jaar zijn/haar basisschool loopbaan heeft afgerond, op de kindjes van jan t/m juli na. Die mogen er 8,5 jaar over doen. Voor de overige kindjes wordt dus idd als doubleren aangezien.

Scholen die veel kinderen hebben die er dus langer dan die 8 jaar over doen kunnen negatieve beoordelingen krijgen, er hangen ook subsidies aan vast etc etc.



Bij dat verhaal kreeg ik direct zo’n gevoel ‘uiteindelijk draait het dus niet om de kwaliteit van het onderwijs, maar gewoon ordinair om geld’ :oops: .

Voor sommige kinderen is het gewoon beter om een jaar langer te kleuteren en zo goed beslagen aan het ‘echte leren’ van groep 3 te beginnen. Die kinderen moeten daar ook gewoon de ruimte voor krijgen, zonder dat dat voor een school consequenties heeft vind ik.

@Zusara wrote:

Kroes het is toch wel duidelijk hoor wat je bedoeld. Ik denk (en hoop natuurlijk) ook dat het bij de 95% die jij bedoeld (wat natuurlijk praktisch alle kindjes zijn, aangezien het in ons geval geen 20 nov/dec kindjes zijn) niet per definitie verkeerd is om toch naar groep 2 te gaan.

Het blijft inderdaad lastig, omdat je per kind maar 1 keer die keuze kunt maken en pas achteraf kunt zeggen of het de juiste was.



Bah, ik zit nog steeds met Bella haar reactie in mijn maag. Dat ik de term succesvol gebruik is m.i. niet verkeerd. Mijn jonge kleutertje gaat straks naar groep 2 en ik heb uiteindelijk ingestemd met het schoolbeleid om daar toch zeker een succesvolle schoolcarriere van te maken en niet om hem in allerlei moeilijke situaties te laten komen.




joh, inet is geschreven taal en soms moeilijk nuances aan te duiden… in een topic als dit,

krijgt de term succesvol nogal de bijsmaak van ‘pushen’ en ‘presteren’.

Wat ook echt het geval is bij sommige ouders die ik tegenkom.

Alleen bij jou is het zo dat school heeft aangegeven dat je kind naar groep 2 kan… dus

ik neem aan dat het voor jou niet geldt.

:-*

Dank je Kroes.



Ik was de enige ouder die niet direct vol trots ja riep op het voorstel naar groep 2 te gaan. Niet omdat hij het niet kan, maar omdat ik hem tijd gun te groeien op school en als jongste niet op zijn teentjes moet gaan lopen (nou is hij wel de grootste van zijn klas, dus dat compenseert wel weer).



En natuurlijk hoop ik hier te lezen dat het allemaal niet uitmaakt. Dat een kind zich aanpast aan wat van hem verwacht wordt, dat het geen grote gevolgen heeft etc.



Ach, het belangrijkste blijft natuurlijk dat je kind plezier heeft op school en zich veilig voelt.

mamaMarije, gaat jouw zoon naar een groep 1 of 1/2?



Ik kan natuurlijk wel makkelijk verzuchten dat ik had gehoopt dat mijn zoon twee weken later was geboren, dan hoefde ik nu niet zo na te denken, maar bij iedere grens is er natuurlijk sprake van grensgevallen.



Wij hebben overigens wel een goede school hoor, het klinkt misschien een beetje negatief. Groep 2/3 heeft ook gewoon nog speelhoeken en volgend jaar (aug 2011) komen daar natuurlijk ook weer de groep 1-ers van nu bij.

is een gewone groep 1.

Bij een groep 1/2 had het me helemaaaal niet uitgemaakt natuurlijk, dan is het heel makkelijk om eens ‘stiekum’ met groep 2 mee te werken. Ook voor juf niet al te ingewikkeld.



Het is heel stom… was onze oudste van januari geweest had ik geen enkele twijfel gehad. Hoewel niet op zijn achterhoofd gevallen had hij best lekker een halfjaartje extra kunnen kleuteren. Maar om 1 of andere reden zie ik het onze middelste dus niet nog 2 jaar leuk hebben met hoofdzakelijk spelen (wat ook meespeelt is dat de juf zelf dus al vroeg aan gaf dat hij cognitief al met gemak naar groep 2 zou kunnen of er al mee zou kunnen draaien… dat was al toen hij 2 maand op school zat en ik proefde bij het laatste 10 min. gesprek bij haar ook twijfel wat met hem te doen… het is dus niet alleen ons gevoel zeg maar).



Ik gun het hem van harte, lekker spelen, best veel vrijheid als kleuter, gewoon lekker kind. Maar juist hij… is niet zo kinds. Hij speelt wel lekker hoor, maar wil uit zichzelf ook zo veel.



Maar misschien vindt hij het volgend jaar machtig mooi om de oudste van de klas te zijn (op 1 na zal hij de oudste zijn) en vermaakt hij zich kostelijk een heel jaar nog in groep 1. Dat zou gewoon het fijnste en het makkelijkste zijn :lol:



Wij gaan voor een lekker lange kleuterperiode, nu nog even kijken of onze vent dat ook een goed plan vindt :slight_smile: .

@Zusara wrote:

@Bella wrote:
@Zusara wrote:
Kroes, dus eigenlijk geef je aan dat jouw dochter bij de 5% had kunnen horen die wel succesvol kort zou kunnen kleuteren? .




Succesvol kunnen kleuteren :shock: Ik weet niet waar je mee bezig bent maar je bent een soort termen hier de lucht aan inslingeren die ik niet echt positief vind. Blijven zitten versus succesvol kleuteren. :shock:



Zo kan je elkaar allemaal wel lekker opjutten zeg.



Nou ik ben het eens met het beleid op de school waar lasse zit en het is goed voor hem en het zijn combiklassen en zodra hij meer wil kan hij meer krijgen.




Pardon?



Ik doel hier op Kroes haar eerdere opmerking dat het bij 95% van de kleuters beter is om langer te kleuteren. Daar schrik ik als leek van. Vandaar dat ik “blij” was met de opmerking van Kroes dat haar eigen dochter het mogelijk wel had aangekund.



Pfff lekker toonje…




HEt is warm dus ben wat geprikkeld. En slecht geslapen. Daardoor misschien niet helemaal goed gelezen.



Maar Kroes kan toch niet weten of haar dochter succesvol kort gekleuterd zou hebben. Zij schat dat in, maar de tijd had het moeten uitwijzen.



Maar affijn ik reageerde een beetje allergisch op de woorden succesvol in de combinatie met het zitten blijven wat hier ineens de kop opsteekt.



Ik heb net weer een familiefeest overleefd waar we ook vreemd aangekeken werden dat lasse lang ging kleuteren (alsof het voor het eerst verteld werd :roll: ) maar ja lasse staat nu eenmaal in de schaduw van zijn vier maanden oudere nichtje. Ergens ben ik blij dat zij gewoon naar groep 2 gaat (ze is van aug) en lasse in groep 1 blijft dan is dat maar duidelijk en is er nu eenmaal een verschil ipv dat er constant vergeleken wordt :roll:



Misschien is het misschien nog wel het irritantst dat scholen er zo enorm in verschillen. lasse heeft een neefje van precies een jaar jonger en die gaat ws wel kort kleuteren. Dus straks zitten ze kwa hoogte in dezelfde klas maar schelen een heel jaar.



Nou ja het belangrijkste is dat Roel en ik erg blij zijn met de school waar lasse op zit en wij het gevoel hebben dat er echt serieus naar hem gekeken wordt. En dat hij goed in zijn vel zit en school vooral leuk blijft vinden.

:mrgreen: Bella, komt goed!



Wat een gedoe in jouw familie, ik ben denk ik net zo allergisch voor dat soort mensen als jij. Ik zie het ook zeker niet als prestige dat mijn zoon naar groep 2 gaat, ben er juist wat huiverig voor dat het hem belemmerd in zijn speelsheid.

En ook wij zijn blij met onze school. Jenaplan geeft (in ons geval) toch ook veel ruimte aan het kind om zich op andere gebieden te ontwikkelen, met veel spel en viering etc.



En het is inderdaad wat mij ook stoort, dat het zo willekeurig is. Aan de andere kant probeer ik het ook maar te relativeren dat de ‘waarheid’ vast ergens in het midden ligt en het voor het ene kind beter uitpakt dan voor de ander.

@Zusara wrote:

http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren2.htm



Hier staat een artikel over wetten en regels.

Daaronder (ben je een uurtje verder :wink: ) nog ‘verder lezen’ .



Ik heb heel veel gelezen hierover, maar de meningen blijven verdeeld. En dat is natuurlijk ook begrijpelijk met al die kleine individuutjes van ons!




Ik doelde ook op dit artikel met mijn opmerking over blijven zitten. Het voelt natuurlijk helemaal niet als blijven zitten als je kind uit december of november 2005 nog een jaar in groep 1 blijft, maar volgens dit artikel is het dus wel degelijk zo, en maakt het dus geen verschil of een kind 2 maal groep 1 doet of bv. groep 5. Het heeft dan meer dan 8 jaar over de basisschool gedaan.

Maar het verschil is dat mijn kind niet twee maal groep 1 doet - hooguit anderhalf keer. En er valt een hoop te wennen en aan te passen. Bovendien met het risico als ze hem verplicht zouden laten doorstromen dat hij dan pas echt gaat blijven zitten.



Maar ik heb al menigmaal discussies gevolgd over die stomme termijnen en dit is voor het eerst dat ik de term zitten blijven hoor.



Ik ga heus nu weleens op school een keer vragen hoe zij dat zien. Maar vooralsnog vind ik het een belachelijk idee om deze groep kinderen (die in dit geval vanuit een jenaplan beleid allemaal langer kleuteren) te vergelijken met een kind wat om bepaalde specifieke redenen blijft zitten in een later jaar. En ik vind het ook jammer als er ook maar iets van een tendens zou ontstaan dat mijn en andere kinderen door wie dan ook als zittenblijver zou worden bestempeld. Kom op zeg.

Weet iemand trouwens wat de achterliggende gedachte is van de overheid om die 1 okt grens los te laten?? Er moet een idee achter zitten??

@Bella wrote:

Weet iemand trouwens wat de achterliggende gedachte is van de overheid om die 1 okt grens los te laten?? Er moet een idee achter zitten??




het schijnt dat al jaaaaaaren de grens op 1 januari ligt, maar de meeste scholen daar nog niet in mee zijn gegaan en die grens pas in de afgelopen 2 jaar ongeveer beginnen te verleggen. Juist omdat ze er dus over op de vingers getikt worden ivm doubleren (omdat kinderen van aug tm dec door de overheid als zittenblijvers aangemerkt worden).

@Zusara wrote:

:mrgreen: Bella, komt goed!



Wat een gedoe in jouw familie, ik ben denk ik net zo allergisch voor dat soort mensen als jij. Ik zie het ook zeker niet als prestige dat mijn zoon naar groep 2 gaat, ben er juist wat huiverig voor dat het hem belemmerd in zijn speelsheid.

En ook wij zijn blij met onze school. Jenaplan geeft (in ons geval) toch ook veel ruimte aan het kind om zich op andere gebieden te ontwikkelen, met veel spel en viering etc.



En het is inderdaad wat mij ook stoort, dat het zo willekeurig is. Aan de andere kant probeer ik het ook maar te relativeren dat de ‘waarheid’ vast ergens in het midden ligt en het voor het ene kind beter uitpakt dan voor de ander.




Lasse zit ook op een jenaplan maar daar doen ze het dus echt niet. Alle kindjes na 1 okt jarig kleuteren dus langer. Ongeacht leernivo of wat dan ook. Nu zit hij wel in een combi klas 1/2 en de juf heeft al aangegeven dat als hij zich gaat vervelen in 2 dat ze er dingen uit groep 3 bij gaan betrekken of hij mag dan met dingen daar mee gaan doen ofzo. Daar vertrouw ik dan maar op.



Maar die van jou gaat naar combi klas 2/3. Gek he dan weer andere combi’s dan hier.



En tja familie :shifty: De manier van met ontwikkeling van onze kinderen omgaan verschilt nogal tussen de twee gezinnen zal ik maar zeggen. En ik vermoed dat dit ook niet echt gaat veranderen. En op zich dat nog niet zo erg als mensen maar niet gaan vergelijken, dat het ene kind dan beter is dan het andere. Dat de bevestiging van hoe goed jou kind blijkbaar is voor een deel moet komen uit oh dat kan hij dus nog niet. Na een bezoekje aan schoonfamilie moet ik vaak even in de zennnn stand :shifty:

@mamaMarije wrote:

@Bella wrote:
Weet iemand trouwens wat de achterliggende gedachte is van de overheid om die 1 okt grens los te laten?? Er moet een idee achter zitten??




het schijnt dat al jaaaaaaren de grens op 1 januari ligt, maar de meeste scholen daar nog niet in mee zijn gegaan en die grens pas in de afgelopen 2 jaar ongeveer beginnen te verleggen. Juist omdat ze er dus over op de vingers getikt worden ivm doubleren (omdat kinderen van aug tm dec door de overheid als zittenblijvers aangemerkt worden).




Ik heb wel gehoord dat dit grens al iets van 10 jaar geleden verlegd is maar op de school van lasse is het bewust hun beleid om er niet mee te werken. Maar wat is de reden geweest van de overheid om dei grens te verleggen?? Er moet een gedachte bij geweest zijn?

1 oktober heeft met de leerling-telling en de financiering te maken.

Dit is ooit gekoppeld aan leeftijd dat kinderen doorstromen om zo de financiering aantrekkelijk te maken.



Later is bedacht dat dit klinkklare nonsens is en dat je dat best los kan laten maar hoe daar zijn de meningen over verdeeld en kan de school in principe eigen beleid op maken. Sommigen scholen houden daardoor nog vast aan 1 oktober omdat eigen beleid soms wat ingewikkeld is.



natas

heb het nog even gezocht en die 1 oktober grens… is al in 1985 losgelaten!

Op dat moment bestond de kleuterschool als los instuut op met bestaan en kwamen de kleuterklassen gewoon bij de basisschool in.



Scholen blijken redelijk vrij te zijn in hoe met de regels om te gaan, maar ze worden wel enigzins gepushed om zoveel mogelijk leerlingen binnen die 8 jaar tijd door de basisschool te krijgen… met als kanttekening dat het wel verantwoord moet zijn voor het kind/ het niveau van het kind etc etc.



Kortom… de school bepaalt… over het algemeen.

Maar rijdelijk vrij laten zijn doch enig pushen vind ik niet genoeg om een groot aantal kinderen als zittenblijvers te kunnen bestempelen :hand:

nee ik heb te horen gekregen dat ze dat doubleren ook tegen je kunnen gebruiken bij het zoeken van vervolgonderwijs.



Nou werk ik zelf op het VMBO en heb ik niet het idee dat dat gebeurd maar het blijft raar.



Hoe dan ook blijf ik erbij dat ik denk dat kinderen beter groep 1 1.5 jaar kunnen doen als 0,5 jaar.

Hoe kunnen ze zich nou gaan vervelen?

Ik denk dat ze daar dan toch echt wel wat aan kunnen doen.

Ik denk dat het probleem hem eerder omgekeerd zit in het al met 5,5 strak in de bankjes moeten zitten met groep 3!

Dan kunnen ze toch beter een jaartje ouder zijn echt echt TOE zijn aan het ‘leren’ de hele dag.