met 4,5 door naar groep 2

Ik heb vandaag een gesprek gehad op school en moraal van het verhaal is dat ze me mee hebben gedeeld dat Maaike door gaat naar groep 2 omdat ze haar ‘de kans’ willen geven omdat ze best slim is…



Ik was compleet verrast omdat ze normaal de 1 oktregel hanteren.

En ze het hele jaar ook niet mee is genomen in het groepje wat klaargestoomd wordt voor groep 2 (extra opdrachten enzo).

Ook kwam juf juist 2 weken geleden naar mij toe dat M steeds moet huilen op school en dat ze dus wat zelfverzekerder moet worden…



Ik vind haar zelf sociaal emotioneel helemaal nog niet klaar voor groep 2.

Veel buikpijn, nagelbijten, ontladingsbuien enz.

Haar vriendjes blijven in groep 1.

Ze hebben alleen PLEK in groep 2 (omdat er plotseling 2 groepen komen) en ze moeten die voor mijn gevoel vullen.

Ik heb dus meer gevoel dat dat de reden is.

En dat ze dus nu hebben gekeken welke kinderen dan maar het beste vast door kunnen.



Juf zei ook dat ze als groep 1 genoteerd blijft staan in groep 2 dus dat ze dan alsnog kunnen bekijken of ze wel door kan naar groep 3…



Zo blijft ze dus van klas (en vriendengroep) wisselen.

Weg basis.

Ook husselen ze 2 groepen 1 door elkaar dus ze gaat met max 10 uit haar klas door dan…



WAt vinden jullie?

Wie gaan er nog meer door?

Wie beslist zoiets uiteindelijk? (ze deden namelijk alsof het een feit was :snooty: ).



help…

Tegenwoordig bestaat volgens mij de 1 okt regel niet meer en is die vervangen door de 1 januari regel.

Mijn zoontje is van 13 sept. en gaat ook door naar groep 2. Ook een vroege leerling dus.

Verder doen ze bij ons altijd groep 2 over als ze nog te jong en speels zijn voor groep 3. Kinderen doen dus nooit gr 1 dubbel tenzij ze in “groep 0” begonnen zijn. :wink:



In het geval van jouw dochter zou ik ook doorstromen naar gr 2 en volgend jaar kijken of ze nog extra gaat kleuteren.

Maar deze school hanteert dus nog wel de 1 oktregel (staat ook in de schoolgids) en alle andere kinderen van nov en dec (en jonger) blijven dus in groep 1.

Hier is het normaal dat ze 1,5 jaar groep 1 doen en dan doorgaan.

Zo is het ook vertelt en er zitten dus ook veel kinderen in de klas die een dik jaar ouder zijn.



Ik zou het anders vinden als gewoon alle kinderen tot 1 jan door zouden gaan. Maar dat is dus niet het geval.

Ze wordt dus een uitzondering gebasseerd op het cognitieve. En dat vind ik slecht want het is juist een meisje die heel veel bevestiging zoekt en het heel graag allemaal heel goed wil doen.

Die wil ik dus niet op de tenen laten lopen en als het niet lukt nog een jaar groep 2 laten doen.

Ik wil dat ze gewoon lekker rustig nog een jaar kan doen met haar vriendjes die even oud zijn. En dan zelfverzekerd geworden kan beginnen aan groep 2.

Onze dochter is van maart en zit in een combinatieklas 1/2, dus dat is handig. en bleef in dezelfde groep, maar kreeg alleen 2 achter haar naam in plaats van 1. Dat gebeurde in november, dus gedurende het schooljaar. Nu zitten we een jaartje verder en is ze ruim 5 en wordt het wel of niet groep 3. Cognitief kan ze het heel goed aan, maar sociaal emotioneel is ze echt nog kleuter. Nu is de hulpverlening van buitenaf op gang en als het goed is weet ik over 2 weken of ze doorgaat naar 3 of nog in groep 2 blijft met verbreding erbij. In beide gevallen kent ze ongeveer de helft van de klasgenoten, dus dat speelt bij ons niet.



Maar als jij alleen het gevoel hebt dat ze verder geplaatst wordt omdat daar plaats is zou ik er echt iets van zeggen, want jij kent je kind het beste. Als je denkt dat ze er nog niet aan toe is , moet je niet toestemmen om alleen plekjes te vullen. Wij zijn zelf ervan overtuigd dat onze meid het beter zal doen in groep 3, maar docent twijfelt nog, dus wij hopen dat de externe hem kan overtuigen.

Kaylee gaat waarschijnlijk ook door naar groep 2… Maar ze willen wel proberen om haar klas samen te houden. Waarschijnlijk gaan alle kindjes van haar groep door naar groep 2 (Kaylee is de jongste van de groep), maar ze weten niet of de kindjes ook 1 klas blijven vormen.



Op deze manier vind ik het prima, want aangezien ze de jongste is, was ze anders 1 van de enige van die groep geweest die niet naar groep 2 zou gaan. En gezien haar scores op de cito vond haar juf dat eigenlijk niet eens aan de orde.



haar zei juf dat ze haar dan liever nog een keer groep 2 laten doen, met meer uitdaging, dan groep 1.

Indy is van december en is toen ook met 4 1/2 naar groep 2 gegaan. Er waren meer decemberkinderen in haar klas dus ze is nog niet eens de jongste van de klas. Kes is van maart, die gaat nu dus na 1 1/2 jaar kleuteren en na de vakantie bijna 5 1/2 pas naar groep 2. Ook geen probleem (en niet eens aan de orde als je van maart bent), hij zou groep 3 ook echt nog lang niet aankunnen.

Mamalien ik snap je helemaal hoor. Bij lasse op school hanteren ze ook nog 1 okt en heb ik altijd gehoord dat hij lang moet kleuteren - net als jij dus.



En ik zou me ook enigszins op mijn hoofd krabben als je ineens in iets geduwd wordt waar andere redenen achter lijken te liggen.



En het is dus iets van de laatste tijd en helemaal geen klaarstoomtaakjes enzo met als gevolg misschien nog meer buien ed volgend jaar.



Ik kreeg bij 10 minuten gesprek van lasse te horen dat het een jonge hond was (kwa ontw niks mis mee) die het langere kleuteren wel zou kunnen gaan gebruiken kwa energie en zich aanpassen aan wat meer schoolregime in groep 3 en ik zou ook raar staan de te kijken als ik 2 weken later ineens zou horen dat hij wel naar groep 2 zou ‘moeten’



Dus tja ik kan me goed in je gevoel verplaatsen maar ja wat nu. Ik vind dat ze het niet kunnen maken en op z’n minst een slechte manier van omgaan met jou/maaike. Maar ja wat zijn je opties. Heb je al aan de direkteur ofzo gevraagd of ze gewoon in groep 1 mag blijven.

Heb het er net met manlief over gehad en die vind het ook echt geen goed idee.

We zien de stressverschijnselen juist eindelijk een beetje afnemen.

Komt bij dat een regelaar is en graag ‘zorgt’.

Ze is dus ook veel beter op haar plek in een klas met tenminste OOK jongere kinderen.

ipv met alleen maar dik oudere kinderen (aangezien de andere okt/nov/dec kinderen in groep 1 blijven).



Nu zijn we ook nog van plan om te verhuizen binnen een jaar.

Dus denk ik laat haar alstjeblieft dan nu gewoon lekker zitten waar ze zit.

Ik hoop dus dat de school nog om wil.

En anders weet ik het echt niet…

Jullie gevoel en mening is duidelijk - probeer er zoveel mogelijk ervoor te gaan staan, desnoods samen en met het verhuisverhaal erbij en zoek de juiste persoon binnen school om dit te doorbreken.



Heel veel succes ermee.



Ze zoeken maar een ander slim kind voor hun plan :wink:

hmmm de motivatie klinkt behoorlijk discutabel… :think:



begrijp ik goed dat jullie geen combi klassen hebben maar dat ze dus echt puur in een groep 2 terecht zal komen?





Er valt bij kinderen van nov-dec vanalles te zeggen voor lang of kort kleuteren, ik zou niet weten wat ‘standaard’ het beste is voor een kind. Dus het lijkt mij vooral zaak om te kijken naar het kind in kwestie. En zoals jij het nu omschrijft, wordt dat in maaikes geval niet echt gedaan.



Ik zou een nieuw gesprek aanvragen en jullie zorgen mbt haar sociaal-emotionele ontwikkeling uiten en misschien ook wat meer vragen naar hun beweegredenen?



snap jullie gevoel iig heel goed.

Wanneer het voor jullie niet goed voelt, dan zou ik er zeker een gesprek tegenaan gooien. Uitleggen waarom je het niet ziet zitten…



Wanneer je zelf twijfelt moet de school wel met heel sterke argumenten komen vind ik.



Succes :thumbup:

begrijp ik goed dat jullie geen combi klassen hebben maar dat ze dus echt puur in een groep 2 terecht zal komen?


Klopt.
En alle andere okt/nov/dec kinderen blijven dus wel in groep 1.
Dus ze is dan echt veruit de jongste.

Ze hadden één andere moeder dit verhaal ook gedaan gisteren.
En dat is zeer toevallig een moeder waar ik bevriend mee ben.
Maar voor dat meisje is het een NOG slechter plan.

Dus wij waren het wel eens gistermiddag en hebben ook allebei meteen gezegd dat we het geen goed idee vinden.

In de schoolgids staat dat versneld doorstromen altijd in goed overleg gaat. En dat ze dus in principe de 1 oktgrens aanhouden.
Ik vind het dus raar dat dat gesprek absoluut geen overleg was maar 'wij hebben besloten dat...'.

Sociaal emotionele heb ik meteen genoemd.
Heeft ze zelfs ZELF als zorg aangegeven een paar weken geleden.
Maar zei zeggen dat ze M de KANS willen geven en dat er ook nog genoeg begeleiding in groep 2 is en dat dat jaar altijd nog weer over kan doen. En dat ze op papier dan wel een groep 1 leerling blijft :eh: .

Klinkt dus voor mij echt als 'we moeten er een paar doorschuiven want de klas moet vol'.

Ik hoop dus dat ze voor rede vatbaar zijn van de week.
En niks tegen Maaike zeggen......

hopelijk sta je samen met de andere moeder nog wat sterker.

Onze oudste is ook met 4,5j naar groep 2 gegaan en gaat na de zomervakantie naar groep 3.

Bij ons geen oktobergrens maar ze bekijken gewoon alle najaarskindjes afzonderlijk. In samenspraak met de ouders kiezen ze dan een groep.

Onze oudste is ook met 4,5j naar groep 2 gegaan en gaat na de zomervakantie naar groep 3.

Bij ons geen oktobergrens maar ze bekijken gewoon alle najaarskindjes afzonderlijk. In samenspraak met de ouders kiezen ze dan een groep.

Goed naar je kind kijken en je eigen gevoel volgen… Mijn zoon is van november en doorgegaan en dat ging heel goed. Mijn dochter is ook van november en tegen mijn zin in vorig jaar doorgegaan naar groep 3. Ik had al twijfels, steeds aangegeven maar de juffen waren zo overtuigd dat ik dacht dat we het dan maar moesten proberen. Ze heeft erg veel moeite met de regels en de druk van groep 3 en ik denk echt dat ze beter af was geweest met een jaar extra kleuteren. Ze hangt erg aan de juf en heeft veel bevestiging nodig en dat is in de kleuterklas toch meer dan in de middenbouw waar ze nu zit. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, kijk goed naar je eigen kind en ga op je strepen staan als het gevoelsmatig niet klopt! Succes.

in princiepe bestaat de 1 okt. regeling niet meer…

maar als de school zegt wel zo te werken en opeens anders doet is dat wel wat vreemd :think:

volgens mij heb je als ouder het recht te beslissen (bij ons op school is dat in ieder geval wel zo). Als jullie het om wat voor reden dan ookneit willen zou ik het dus niet doen! terug zetten is altijd moeilijker dan vooruit!

Pfff… lastig hoor, zo’n of/of systeem, waarbij ze per se helemaal naar de ene of helemaal in de andere groep moet…

Mijn ouders hadden mij vanwege het sociaal-emotionele langer willen laten kleuteren, maar de school vond dat niks vanwege het cognitieve. Gevolg: onzeker bangig vogeltje, gepest door de grote kinderen in de klas, en me net zo goed 12 jaar lang mottig verveeld.

Als het cognitieve de reden is, zou je ze kunnen vragen om haar dan meer uitdaging te geven. Laat haar lekker in groep 1 en geef haar groep-2-werkjes op de gebieden waar ze door de groep 1 stof heen is. Het grootste deel van de dag is het toch spelen en gewoon leren om ‘op school te zijn’? Dan telt dat toch zwaarder dan die werkjes?



Compromis: hou d’r tot de kerst in 1 en als blijkt dat ze echt niet genoeg uitdaging krijgt, laat je d’r dan doorstromen.



Hoe dan ook lijkt dit me niet iets dat de school mededeelt, maar iets dat in goed overleg hoort te gaan, precies zoals in de schoolgids staat.

Edit, was deze post al kwijt…deze moest dus heeeeeel ergens anders komen te staan…verkeerd topic geopend bij het reply-en…geen idee…



(besef dat de volgende reacties dus raar overkomen…)

Je schreef dat je bang was dat ze geen aansluiting zou vinden, omdat de andere kids een veel lager niveau zouden hebben...
Ik zou dat eerst even bezien of dat wel zo is..ik bedoel het niet rot,maar je dochter is vast niet de enige..daarbij zegt een hoog IQ niet direct iets over het sociaal vermogen van een kind...


Ik heb geen idee waar ik iets in die geest gezegd zou hebben (heb mezelf ook niet teruggelezen) maar ik vind dat dus helemaal niet!

Ik vind niet dat een hoog IQ/EQ of wat dan ook heeft. Daar zegt alleen de school iets over ikke niet.
Ik vind juist dat ze gewoon lekker kleuter moet kunnen zijn ipv al zo'n prestatiegebeuren. Dat staat me enorm tegen.

Ik ben alleen bang dat in groep 2 minder aansluiting zou vinden maar dat heeft niks met het niveau te maken. Ze speelt gewoon liever met de jongere kinderen en 'zorgt' graag.

Ik hoop dat ik dit dus zo recht heb gezet want ik herken mezelf niet in jou stukje.

LENA ik vind ook dat ze haar beter dan groep 2 werkjes in groep 1 kunnen geven.
MAar het gekke is dat dat met een groepje (de nu 5 jarigen) ook is gebeurd maar dat zij daar niet in mee is genomen. Blijkbaar was die cognitieve noodzaak er dus ook niet :wink: .
Kortom ik vertrouw het hele zaakje voor geen meter.