met 4,5 door naar groep 2

Hier ook een juf…en een moeder van een kind van 4,5 jaar :wink:



Volgens mij zit jij op het juiste spoor en de school niet. Zij horen dit te overleggen, helemaal omdat het om slechts 2 leerlingen gaat. Dit klinkt mij niet in de oren als een plaatsing in groep 2 omdat ze anders tekort zou komen in groep 1. Een half jaartje kleuteren en dan al naar 2 vind ik echt discutabel. Als ze al zo slim zou zijn, dan zou een goede school haar binnen haar eigen groep een breder programma geven. Een school die een slim kind dan maar een groep doorschuift is in mijn ogen geen school met kwaliteiten… Ik zou hier dus echt niet in mee gaan. Bovendien; de school heeft alleen adviesrecht, de uiteindelijke beslissing of een kind versnelt of niet ligt ALTIJD bij de ouders. (meestal maakt een school daar dan een notitie van; kind is tegen advies van de school versnelt/in dezelfde groep gebleven) Maar volgens mij gaat dit idd niet over een verstandig advies voor jou kind…maar een fijne wens voor de groepsverdeling binnen de school :think:

En mamalien hoe staat het ermee ?

Nou ik heb een antwoord.

Positief!

Maar dat ging wel vaag.

Ik zat maar te wachten op dat gesprek waar ik voor uitgenodigd zou worden. En toen zag ik woensdag diegene van de directie waar ik een gesprek mee moest hebben op het plein. Dus die schoot ik maar even aan met de vraag wanneer dat gesprek was.

Zij reageerde heel verbaast ‘maar dat is toch al besproken?’

Ik zei: ‘nou ik heb gezegd dat ik het niet wil maar juf M zei dat er dan nog een gesprek zou komen met jou.’

zij:‘oh nee maar ze blijft in één hoor. Als jij dat niet wil dan doen we dat niet.’

En toen liep ze ook weer weg…



Ik ben dus blij maar vind het ook een beetje vaag.

Eerst zeggen ze dat ze groep 2 hebben BESLOTEN en dat er dan dus een gesprek moet komen met de directie.

En ineens is het goed zo :eh: :think: .



Maar goed ik ben opgelucht!

En bedankt allemaal! :slight_smile:

Storm in een glas water gelukkig :wink: .

Poeh, wat een verhaal zeg…blij dat het naar jullie goede gevoel is opgelost, al is het niet de manier.



Hier zit Anne gelukkig in een combi klas. Anne is van eind Juli. Nog voor de Kerst deed ze mee met groep 2. Na de zomer gaat ze pas echt naar groep 2 in de combiklas. Nu staat al beschreven in haar dossier dat ze in het komende schooljaar meer uitdaging moet krijgen aangezien ze dit schooljaar vanaf december al alles mee heeft gedaan met groep 2 (behalve de citotoets). Ik ben blij met de manier hoe ze er hier op school mee omgaan, al moeten we nog even zien of ze volgend schooljaar idd meer uitdaging krijgt.



Hier geld ook de 1 oktober regeling, maar er worden zeker uitzonderingen gemaakt, maar dat gaat in zeer goed overleg met de ouders. er is 1 kindje in Anne s klas die is van nov 2004 en die gaat nu naar groep 3, en 1 kindje is van oktober 2004, daar hebben ze wel naar gekeken, maar besloten dat ze er sociaal emotioneel nog niet aan toe is, dus die blijft nog in de combi klas.



Daarnaast eheft de school 2 groepen 3 en 1 combigroep 3/4. Daarin wordt ook nog gekeken welke klas het beste is voor je kind om in door te gaan na de kleuterschool.

Help! ik ga zo naar school voor een 2e gesprek over onze dochter. Ze is van december, en daarom is ze getoetst. Uit die toets kwam dat ze nog een jaar groep 1 moet doen. De juf zelf, zit er net (en heeft niet heel veel ervaring, ze is jong, maar goed wel gewoon opgeleid tot juf natuurlijk), vind ook dat ze nog te weinig geduld heeft om dingen af te maken. Dat was eigenlijk het enige argument van haar waarom ze nog een keer groep 1 zou moeten doen.



Ik twijfelde heel erg en we hebben het er gisteren over gehad. We willen toch een 2e gesprek Onze argumenten om haar toch door te laten gaan zijn: ze komt sociaal gezien heel goed mee, ze staat haar mannetje. Ze is bezig met tellen, soms zelfs rekenen en vindt letters schrijven interessant. Ze kan haar naam schrijven. Ze speelt alleen maar met oudere kinderen.

Het klopt dat ze niet altijd het geduld heeft om dingen af te maken en is daardoor snel afgeleid omdat ze het interessanter vindt wat de buurvrouw/ -man aan het doen is. Maar ik ben bang dat dit over een jaar niet anders is. Ik denk dat dat minder wordt als ze uitgedaagd wordt en ze klassikaal oefeningen gaan doen bijv…



Nu heb ik zelf ook 1,5 jaar over groep 1 en 2 gedaan en ik vond het zelf niet altijd leuk dat ik een jaar jonger was dan de rest. Toch was het niet goed geweest als ik er langer over had gedaan, ik had geen uitdaging meer gehad.



Ppfpffff, moet ik haar gewoon lekker laten kleuteren, met het gevaar dat ze zich gaat vervelen (in de klas en tijdens het spelen met jongere kinderen) of niet?



Duimen jullie voor straks? ik laat het weten!



gr. Nienke

@nienke2 wrote:

Help! ik ga zo naar school voor een 2e gesprek over onze dochter. Ze is van december, en daarom is ze getoetst. Uit die toets kwam dat ze nog een jaar groep 1 moet doen. De juf zelf, zit er net (en heeft niet heel veel ervaring, ze is jong, maar goed wel gewoon opgeleid tot juf natuurlijk), vind ook dat ze nog te weinig geduld heeft om dingen af te maken. Dat was eigenlijk het enige argument van haar waarom ze nog een keer groep 1 zou moeten doen.



Ik twijfelde heel erg en we hebben het er gisteren over gehad. We willen toch een 2e gesprek Onze argumenten om haar toch door te laten gaan zijn: ze komt sociaal gezien heel goed mee, ze staat haar mannetje. Ze is bezig met tellen, soms zelfs rekenen en vindt letters schrijven interessant. Ze kan haar naam schrijven. Ze speelt alleen maar met oudere kinderen.

Het klopt dat ze niet altijd het geduld heeft om dingen af te maken en is daardoor snel afgeleid omdat ze het interessanter vindt wat de buurvrouw/ -man aan het doen is. Maar ik ben bang dat dit over een jaar niet anders is. Ik denk dat dat minder wordt als ze uitgedaagd wordt en ze klassikaal oefeningen gaan doen bijv…



Nu heb ik zelf ook 1,5 jaar over groep 1 en 2 gedaan en ik vond het zelf niet altijd leuk dat ik een jaar jonger was dan de rest. Toch was het niet goed geweest als ik er langer over had gedaan, ik had geen uitdaging meer gehad.



Ppfpffff, moet ik haar gewoon lekker laten kleuteren, met het gevaar dat ze zich gaat vervelen (in de klas en tijdens het spelen met jongere kinderen) of niet?



Duimen jullie voor straks? ik laat het weten!



gr. Nienke




is het bij jullie ook geen combi-klas? Ik zou bij een combiklas namelijk d’r gewoon naar groep 1 laten gaan, krijgt ze alsnog eea mee van groep 2.



Je hebt het over nóg een keer groep 1 doen, maar bij decemberkindjes is het toch in de regel zo dat ze na de zomervakantie ‘echt’ in groep 1 beginnen? Op nano’s school gaan kinderen van dec iig standaard naar groep 1 na de vakantie, alleen uitzonderingen gaan naar groep 2.



Maar ik zou geloof ik niet zo’n haast hebben :shifty: Als blijkt dat ze zich echt gaat vervelen in groep 1, dan komen ze d’r wel achter, en dan is er vast de mogelijkheid om dan te praten over eventueel naar groep 2 te gaan…

De grens ligt officieel bij 1 januari; bij Emma op school gaan alle kinderen uit 2005 door naar groep 2.

Ik herken het ongeduldige en snel afgeleid zijn wel, we proberen thuis Emma wat strenger betrokken te houden bij wat ze op dat moment aan het doen is, zodat ze niet na 3 tellen iets anders gaat doen. Maar dat is een leeftijdsgebonden iets denk ik. Het zijn ook gewoon nog jonge kleuters. Maar als dat de enige reden is om haar nog een jaar in groep 1 te laten zou ik daar ook m’n twijfels over hebben. En verder komt Emma ook goed mee, trekt sterk naar ouderen kinderen uit de groep (combi groep 1/2) etc. Net als bij jouw dochter, Nienke.

Een jaartje extra kleuteren is eigelijk gewoon een jaar blijven zitten he.

@nienke2 wrote:

Help! ik ga zo naar school voor een 2e gesprek over onze dochter. Ze is van december, en daarom is ze getoetst. Uit die toets kwam dat ze nog een jaar groep 1 moet doen. De juf zelf, zit er net (en heeft niet heel veel ervaring, ze is jong, maar goed wel gewoon opgeleid tot juf natuurlijk), vind ook dat ze nog te weinig geduld heeft om dingen af te maken. Dat was eigenlijk het enige argument van haar waarom ze nog een keer groep 1 zou moeten doen.



Ik twijfelde heel erg en we hebben het er gisteren over gehad. We willen toch een 2e gesprek Onze argumenten om haar toch door te laten gaan zijn: ze komt sociaal gezien heel goed mee, ze staat haar mannetje. Ze is bezig met tellen, soms zelfs rekenen en vindt letters schrijven interessant. Ze kan haar naam schrijven. Ze speelt alleen maar met oudere kinderen.

Het klopt dat ze niet altijd het geduld heeft om dingen af te maken en is daardoor snel afgeleid omdat ze het interessanter vindt wat de buurvrouw/ -man aan het doen is. Maar ik ben bang dat dit over een jaar niet anders is. Ik denk dat dat minder wordt als ze uitgedaagd wordt en ze klassikaal oefeningen gaan doen bijv…



Nu heb ik zelf ook 1,5 jaar over groep 1 en 2 gedaan en ik vond het zelf niet altijd leuk dat ik een jaar jonger was dan de rest. Toch was het niet goed geweest als ik er langer over had gedaan, ik had geen uitdaging meer gehad.



Ppfpffff, moet ik haar gewoon lekker laten kleuteren, met het gevaar dat ze zich gaat vervelen (in de klas en tijdens het spelen met jongere kinderen) of niet?



Duimen jullie voor straks? ik laat het weten!



gr. Nienke




Ze is 4 1/2? En uit testen komt dat ze nog niet klaar is voor groep 2? Het niet voldoende concentratie hebben op werkjes, vind ik anders best een goed argument… zeker in combi met de overige gegevens.



Olief is 4 1/2, kent de helft van de letters, schrijft ook haar eigen naam, kan tellen en een beetje optellen, rijmt, zegt bij elk woord met welke letter het begint

(laars met de ‘llllll’), speelt veel met kinderen uit groep 2 (net een uitnodiging gehad

voor haar eerste partijtje; iemand die 6 wordt) etc. En ze blijft gewoon in groep 1.



Mijn ervaring als leerkracht -en als moeder 8) - is dat ouders toch sneller een positief

beeld hebben bij het (leer)vermogen van hun kind. Iets langer kleuteren is voor

95% van de kinderen beter dan korter kleuteren. Nog even niet de dwang tot presteren… En nogmaals, het gaat echt niet alleen om het intelligentieniveau,

maar ook om hoe het kind is.

@Paultje wrote:



Een jaartje extra kleuteren is eigelijk gewoon een jaar blijven zitten he.




dat vind ik een beetje een rare opmerking :think: ondanks dat op jouw school de grens van 1 januari getrokken wordt, blijven die maanden daaromheen gewoon grensgevalletjes. Sommige kinderen zullen altijd de jongste worden in de klas, sommigen altijd de oudste. Maar bij die beslissing na dat eerste halfjaar heb je het toch niet over een jaar blijven zitten of een jaar overslaan??? Ze blijven ten slotte niet een jaar zitten, want ze hebben dat jaar nog niet helemaal op school gezeten…



Ik vind het toch frappant dat zoveel ouders zo bang zijn dat hun kind te kort gedaan wordt op school omdat ze door school niet opgepikt worden als ‘uitzonderlijk slim’. Of is dat heel onaardig om te zeggen? :shifty:

@Kroes wrote:

Iets langer kleuteren is voor

95% van de kinderen beter dan korter kleuteren.




Waar baseer je dat op? Jouw eigen gevoel of zijn er rapporten over?

Ik vind het toch wel vreemd dat het overal zo verschillend is. Mijn zoon is van eind december (de 20e) en bij hem gaan alle 2005 kinderen naar groep 2, mits er duidelijke tekenen zijn dat ze dat niet gaan redden. Zelfs bij twijfel gaan ze door. Daarbij is het ook nog eens Jenaplan en komt hij volgend jaar in een 2/3 groep.



Het geeft mij toch een wat naar gevoel dat je bij zoiets belangrijks ook onderhevig bent aan de grillen van school.

Nu krijg ik trouwens wel heel sterk de indruk dat mensen hun kind graag door zien stromen. Op onze school zijn er dan weer klagende ouders met januari-kindjes die vinden dat hun kind ook wel doorkan.



Ik heb een tweede gesprek aangevraagd, maar gezien de prestaties op de Cito (?) waren we snel uitgepraat. Ach we zien wel, desnoods lassen we ergens een sabbitical voor hem in als hij te jong blijkt voor het vervolgonderwijs :mrgreen:



Fiep, volgens de inspectie is het wel degelijk zitten blijven, hoe krom het ook voelt.



Ben overigens wel blij dat de jongste(n) in de zomer is (en wordt) geboren, lekker simpel wat dit betreft.
Waar baseer je dat op? Jouw eigen gevoel of zijn er rapporten over?

volgens mij is dat iig een opvatting die bij heel veel leerkrachten leeft. Denk door ervaring van leerlingen die verstandelijk wel wat voorliepen maar uiteindelijk alsnog sociaal emotioneel in de knoop kwamen?

@Zusara wrote:


Fiep, volgens de inspectie is het wel degelijk zitten blijven, hoe krom het ook voelt.



heb je daar een bron van? en heeft dat nog consequenties dan, áls de inspectie het idd bestempelt als zitten blijven?


N is van 12-12. Ik heb toendertijd besloten hem niet in die drukke maand te laten beginnen, maar in januari. En op n's school gaan kindjes die in het instroomklasje van na kerst begonnen zijn, standaard naar groep 1. Daar zitten ook kinderen bij van eind nov, geloof zelfs van oktober. N's hele klas blijft bij elkaar, en gaat volgend jaar verder als groep 1, met 4 kindjes die in dezelfde klas groep 2 doen. Kindjes die op bepaalde gebieden verder zijn, kunnen op die gebieden met de kinderen van groep 2 mee doen.
Ik vind dat prima klinken, en vind het helemaal niet voelen als een klas overdoen oid.
Maar het is wel bizar dat het per school zo verschilt.

Er is wel ergens een bron, moet ik (straks) even zoeken. Staat volgens mij op de site van de onderwijsinspectie.

De consequentie kan volgens mij zijn dat je bij een tweede keer zitten blijven maatregelen krijgt (bijzonder onderwijs?). Al weet ik dit niet zeker, maar misschien de juffen en meesters onder ons?



Mijn zoon zit ook in een instroomklas, hij is echter wel 1 november begonnen, maar of dat wat uitmaakt?

Zijn instroomklas valt dus wel uit elkaar, maar het wordt natuurlijk toch een mengeltje met dit soort onderwijs.



Blegh, ik maak me er toch steeds weer druk om. Heb me nu neergelegd bij 2/3 volgend jaar, maar ben gewoon bang om het verkeerd te doen.

Al is het anderzijds natuurlijk ook mogelijk, dat een oudste kleuter zich gaat vervelen in groep 1. Hier geen groep 1/2, dus dat maakt het ook wat anders natuurlijk.

http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren2.htm



Hier staat een artikel over wetten en regels.

Daaronder (ben je een uurtje verder :wink: ) nog ‘verder lezen’ .



Ik heb heel veel gelezen hierover, maar de meningen blijven verdeeld. En dat is natuurlijk ook begrijpelijk met al die kleine individuutjes van ons!

@Zusara wrote:

@Kroes wrote:
Iets langer kleuteren is voor

95% van de kinderen beter dan korter kleuteren.




Waar baseer je dat op? Jouw eigen gevoel of zijn er rapporten over?

Ik vind het toch wel vreemd dat het overal zo verschillend is. Mijn zoon is van eind december (de 20e) en bij hem gaan alle 2005 kinderen naar groep 2, mits er duidelijke tekenen zijn dat ze dat niet gaan redden. Zelfs bij twijfel gaan ze door. Daarbij is het ook nog eens Jenaplan en komt hij volgend jaar in een 2/3 groep.



Het geeft mij toch een wat naar gevoel dat je bij zoiets belangrijks ook onderhevig bent aan de grillen van school.

Nu krijg ik trouwens wel heel sterk de indruk dat mensen hun kind graag door zien stromen. Op onze school zijn er dan weer klagende ouders met januari-kindjes die vinden dat hun kind ook wel doorkan.



Ik heb een tweede gesprek aangevraagd, maar gezien de prestaties op de Cito (?) waren we snel uitgepraat. Ach we zien wel, desnoods lassen we ergens een sabbitical voor hem in als hij te jong blijkt voor het vervolgonderwijs :mrgreen:



Fiep, volgens de inspectie is het wel degelijk zitten blijven, hoe krom het ook voelt.



Ben overigens wel blij dat de jongste(n) in de zomer is (en wordt) geboren, lekker simpel wat dit betreft.




Ik spreek als leerkracht - ervaring met lln die te snel doorstromen. Heb nu een hogere

groep en zie dat het niet altijd een voordeel is. De literatuur erover is wisselend. Aan de

ene kant voorstanders van lang kleuteren en aan de andere kant juist van korter

kleuteren.



Ik heb het overigens wel over die grensgevallen … die van (nov)-dec-jan. Sommigen

zijn er idd aan toe om door te stromen, anderen niet. En zeker als de cito resultaten laten

zien dat het beter is in groep 1 te blijven, dan zou ik het zo laten. Terugzetten van

groep 2 naar groep 1 is lastig, terwijl ik denk dat als blijkt dat een kind het super doet,

de ‘tweede’ (anderhalfste) keer in groep 1 het wel naadloos naar groep 2 kan.



Zelf denk ik trouwens ook dat Olijf groep 2 volgend jaar zou aankunnen. Ze is net

18 dagen te laat geboren (ook letterlijk, want ik was 30 dec uitgerekend, haha).

Tis ook best gek. Maar ergens moet er een grens getrokken worden en ik merk dat

sommige ouders altijd proberen die grenzen op te rekken - of het nu gaat om

het verkort kleuteren of om het vragen om een net even hoger advies voor voortgezet onderwijs…

Kroes, dus eigenlijk geef je aan dat jouw dochter bij de 5% had kunnen horen die wel succesvol kort zou kunnen kleuteren? Dus het is niet per definitie slecht?



Ik vind het zo lastig om in te schatten. Qua cito-score hier ook geen problemen, maar het is meer mijn moedergevoel dat hij dan altijd de jongste zal zijn. Ik gun hem ook het gemak van wat ouder zijn dan de rest (al is dat natuurlijk ook relatief, aangezien er ook een aantal kindjes niet door zijn en er ook een groot aantal kindjes uit januari op school zit).



Ik zou trouwens bij twijfel ook zeker voor groep 1 gaan. Dan kun je inderdaad altijd nog zien wat er gebeurt en eventueel zelfs van 1 naar 3 overwegen als het toch opeens heel hard gaat met de ontwikkeling.

Als moeder denk ik van wel, maar ik zie haar niet dagelijks in de groep. En dan heb ik het idd alleen

over het cognitieve. Ik krijg al langer te horen dat ze behoorlijk pienter / bijdehand overkomt. Maar als leerkracht snap ik dat ze in groep 1 blijft.

En wat jij zegt; ik heb liever dat ze volgend jaar sterk overgaat naar groep 2 dan dat

ze zo jong is.



Het scheelt trouwens ook heel erg hoe je als ouders er tegenover staat. Ik merk dat de

relaxte, relativerende ouders dit overbrengen op hun kinderen. Waar er niet te veel

druk wordt gelegd op prestatie en resultaat, merk je dat kinderen ook echt op hun

eigen tempo kunnen ontwikkelen (niet alleen op cognitieve vlak).

(in schril contrast met de ouders die prestatie (prestige) wel belangrijk vinden)



Ik heb kinderen in mijn klas gehad die heel slim zijn (die ik het heel ver zie schoppen qua leren) en waar de ouders daar heerlijk ‘normaal’ over zijn en ook kinderen waarbij de ouders maar trekken/pushen (aan lkr en hun kind) om hun kinderen (sneller)

vooruit te willen zien gaan. (gut, klopt deze zin nog… ik probeer iets te verwoorden,

maar heb niet het idee dat het erg goed lukt… :slight_smile: )

Ik heb het idee dat deze laatste groep juist sneller vastloopt in het onderwijs.

Bij lasse blijft iedereen na 1 okt dus ‘zitten’ maar ik heb nog nooit gehoord dat als ie ooit echt blijft zitten dat ie dan naar bijzonder onderwijs moet. Het is gewoon het beleid van de hele school en dan blijven er dus hordes kinderen zitten??



Er zijn zoveel scholen waar hiet niet gedaan wordt of waar kinderen besproken worden dat ik me gewoon niet voor kan stellen dat lasse nu is blijven zitten.



En lasse heeft ook het geduld van een bezige bij en hij moet echt aan zijn concetratie gaan werken.

@Zusara wrote:

Kroes, dus eigenlijk geef je aan dat jouw dochter bij de 5% had kunnen horen die wel succesvol kort zou kunnen kleuteren? .




Succesvol kunnen kleuteren :shock: Ik weet niet waar je mee bezig bent maar je bent een soort termen hier de lucht aan inslingeren die ik niet echt positief vind. Blijven zitten versus succesvol kleuteren. :shock:



Zo kan je elkaar allemaal wel lekker opjutten zeg.



Nou ik ben het eens met het beleid op de school waar lasse zit en het is goed voor hem en het zijn combiklassen en zodra hij meer wil kan hij meer krijgen.

Niet naar mijn ervaring hoor Bella, we krijgen kinderen niet meer zo snel meer op het speciaal onderwijs. Meestal is er wel wat meer aan de hand dan alleen

een leerachterstand. Een combi met een stoornis bijv.

Overheid wil juist dat er steeds meer lln op basisonderwijs blijven: passend onderwijs.

@Bella wrote:

@Zusara wrote:
Kroes, dus eigenlijk geef je aan dat jouw dochter bij de 5% had kunnen horen die wel succesvol kort zou kunnen kleuteren? .




Succesvol kunnen kleuteren :shock: Ik weet niet waar je mee bezig bent maar je bent een soort termen hier de lucht aan inslingeren die ik niet echt positief vind. Blijven zitten versus succesvol kleuteren. :shock:



Zo kan je elkaar allemaal wel lekker opjutten zeg.



Nou ik ben het eens met het beleid op de school waar lasse zit en het is goed voor hem en het zijn combiklassen en zodra hij meer wil kan hij meer krijgen.




Pardon?



Ik doel hier op Kroes haar eerdere opmerking dat het bij 95% van de kleuters beter is om langer te kleuteren. Daar schrik ik als leek van. Vandaar dat ik “blij” was met de opmerking van Kroes dat haar eigen dochter het mogelijk wel had aangekund.



Pfff lekker toonje…