met 4,5 door naar groep 2

@Mamalien wrote:

Hoe kunnen ze zich nou gaan vervelen?

Ik denk dat ze daar dan toch echt wel wat aan kunnen doen.

Ik denk dat het probleem hem eerder omgekeerd zit in het al met 5,5 strak in de bankjes moeten zitten met groep 3!

Dan kunnen ze toch beter een jaartje ouder zijn echt echt TOE zijn aan het ‘leren’ de hele dag.




eh nou als je kind geen behoefte heeft aan de hele dag alleen maar spelen… dan gaat het zich vervelen…

Zowel onze oudste als onze middelste hadden dit al op de psz, bij de oudste was dit over toen hij naar groep 1 ging en nu eind groep 2 merk je dat hij toe is aan meer. Helemaal goed dus :thumbup:



Bij onze middelste is de verveling niet over nu hij in groep 1 zit… dingen als vormen, kleuren en meer van dat soort bassale kennis weet hij al heel lang en tja dat zijn toch dingen die veel in groep 1 geoefend wordt op een speelse manier… vind ik stom is dan al snel de conclusie… hij kende en herkende alle letters al voor hij naar school ging, had zichzelf al zijn naam leren schrijven (echt vanuit het niets 'hoef jij het niet meer op mijn tekening te schrijven mama :shock: ).



Hij vindt spelen wel leuk… maar niet meer de hele dag… dus hij was al enorm blij dat hij ‘echte’ werkjes mocht gaan doen, maar nu in de praktijk blijkt dat dit vaak ook knutselen is… is hij minder blij.



Hij vindt het gelukkig wel ontzettend leuk op school en juf begint hem langzaam wat andere dingen aan te bieden… zo was hij laatst helemaal blij dat hij een echt werkblad mocht doen!



Ik hoop dus dat juf dat volgend jaar in de gaten blijft houden en het voor hem nog een jaar leuk weet te houden in groep 1, want ik vind 5,5 ook erg jong voor groep 3, maar ja… age is just a number. Sommige kinderen zijn er dan blijkbaar wel klaar voor, terwijl er ook kinderen bij de oudste in de klas zijn die op 1 maand na 3 volledige jaren hebben gekleuterd en zelfs nu nog aan de speelse kant zijn om de overstap naar groep 3 te maken.



Bij allemaal mankeert er niks in het koppie, dat kan groep 3 wel aan… en dan zijn sommige kinderen van 5,5 dus qua houding er toch soms eerder aan toe als eentje die na een maand groep 3 al 7 wordt.



Vond het trouwens wel grappig om te horen dat onze oudste van eind juni wordt aangemerkt als vroege leerling… zo heb ik hem zelf nog nooit gezien. Hij heeft straks precies 2 jaar gekleuterd, mooi toch?

Ik denk ook wel dat kinderen die toe zijn aan meer dan wat geboden wordt zich gaan ‘vervelen’. Maar ik heb wel het idee dat bij lasse op school iig de kleuterschool al veel meer schools is dan bij mij destijds (bijna 40 jr geleden)



en dat in groep 2 al weer meer dingen geboden wordt dan in groep 1 en ze geven hier expliciet aan dat ze het in de gaten houden en desnoods groep 3 dingen aan gaan bieden. Dus het zal mij benieuwen.



De juf dacht dat we ons met lasse voorlopig nog geen zorgen hoefde te maken over vervelen - die raffelt alles ongeveer af om zo snel mogelijk lekker te kunnen ravotten en het liefst buiten.



Ik zat er gisteren nog eens over na te denken - anderhalf jaar kleuteren had ik voor lasse echt geen optie gevonden hoor. Maar stel dat elke school dit nu verplicht zou doen zou mijn zoon geen keuze gehad hebben en vervolgens ws alnog in groep 2 echt zijn blijven zitten omdat hij teveel op zijn tenen heeft moeten lopen. En kindjes uit aug enzo wel de volle twee jaar of uit het voorjaar zelfs nog langer. Ik had dat dan gewoon oneerlijk gevonden. Zo van van ooit lang kleuteren wordt je nu supersonische vroege leerling :shock:



Ik denk dat ik het best er mee kan leven als het daadwerkelijk per leerling bekeken wordt en in overleg met ouders enzo en wie kan die kan en wie niet die niet maar verder geen gezeur.

Mijn zoontje is van 1 november en die blijft lekker nog een jaar in 1. Niet omdat hij het niet aankan. maar omdat hij van mij en van de juf best nog een jaartje mag kleuteren en hij graag bij zijn vriendjes wil blijven…

@Mamalien wrote:

Hoe kunnen ze zich nou gaan vervelen?

Ik denk dat ze daar dan toch echt wel wat aan kunnen doen.

Ik denk dat het probleem hem eerder omgekeerd zit in het al met 5,5 strak in de bankjes moeten zitten met groep 3!

Dan kunnen ze toch beter een jaartje ouder zijn echt echt TOE zijn aan het ‘leren’ de hele dag.




Dat is niet zo moeilijk hoor. Als je in groep 1 komt en dan de kleuren gaat leren, leert tellen tot 10 en de dagen van de week terwijl je dat allemaal al kan. Als je inlegpuzzels moet gaan maken terwijl je thuis al puzzels van 50 stukjes maakt. Als kinderen spelregels van spelletjes nog niet snappen. Als je dingen moet spelen wat je helemaal niet leuk (meer) vindt. Als juf je naam overal opschrijft terwijl je dat zelf kan. Als juf je domme vragen stelt en al helemaal als ze je antwoord niet begrijpt omdat ze ervan uitgaat dat een 4 of 5-jarige nog niet zo’n ingewikkeld antwoord kan bedenken.



Ik ben het er wel mee eens dat ze goed naar het kind moeten kijken. Het ene kind van november is er aan toe om door te gaan naar groep 2 terwijl het voor een ander kind van juni beter is om nog een jaartje groep 1 te doen.



Onze oudste is heel slim, ze heeft uiteindelijk groep 2 overgeslagen. Anderhalf jaar kleuteren was meer dan genoeg voor haar. Ze was er aan toe om te gaan leren. Kon zich goed concentreren en vond het veel leuker dan bijvoorbeeld in de poppenhoek spelen. Ze kwam vaak helemaal verdrietig uit school en ging dan thuis leren, want ‘ik heb op school al gespeeld.’ Nu liep en loopt zij wel heel ver voor, niet helemaal representatief voor het gemiddelde.



De jongste loopt ook voor, gelukkig minder ver dan de oudste. Maar ook bij haar de twijfel of ze groep 2 gewoon moet gaan doen of door moet naar groep 3. Dit jaar heeft ze al veel werk van groep 2 gedaan omdat het andere te gemakkelijk was. Ze is van augustus en 1 jaar kleuteren zou wel heel weinig zijn, was ze van november geweest dan hadden we niet getwijfeld. Dan had ze niet meer dan 1,5 jaar gekleuterd.

Gelukkig hebben ze bij onze jongste op school de mogelijkheid en de wil om haar dingen aan te bieden waar ze wel uitdaging in heeft. Maar er zijn helaas heel veel scholen waar dit niet zo werkt. Lekker meedoen met de rest. Met het gevolg dat er in elke klas kinderen zijn die zich vervelen en dus heel vervelend worden, zich terugtrekken etc.



Onze buurjongen is zo’n slim novemberkind. Netjes 2,5 jaar gekleuterd. Zich kapot verveeld in groep 2. In groep 4 liep zijn gedrag uit de hand. Na veel gedoe (en dankzij de ervaringen die ze met onze dochter hebben en waar ze blijkbaar toch wat van geleerd hebben) is hij versneld naar groep 5. Al snel waren de problemen over.

Diezelfde problemen heb je ook met kinderen die er continu aan moeten trekken, het eigenlijk nét niet aankunnen.



Het is heel simpel. Per kind bekijken. Het heeft niks met prestige te maken. Het is gewoon het kind serieus nemen.

Ben het met je eens hoor Bianca.

Maar mijn gevoel was dat alle kinderen spelen nog wel leuk vinden op die leeftijd en dat ze de werkjes wel aan kunnen passen.

Maar dat heb ik dus mis…



Ik denk ook dat ze het per kind moeten bekijken.

En dan hoop ik ook dat ze het kind goed genoeg kennen!

Met 2 verschillende juffen en 30 kinderen lijkt me dat namelijk ook nog de vraag…

Soms zijn kinderen eerder toe aan leren. Of aan anders spelen. Het is maar hoe je het bekijkt.



Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar er zijn scholen en juffen die het werk wél naar aan kunnen passen. Het lijkt mij voor een juf heel lastig dat allemaal in te schatten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het de vierjarigen in groep 2 vergaat!



De mijne heeft behoorlijk moeten wennen afgelopen weken, maar lijkt nu wel zijn draai gevonden te hebben. Hij vindt de kindjes uit groep 3 zelfs leuker (combinatie 2/3 op Jenaplanschool). Ook pikt hij toch wel wat op van de werkjes van groep 3, maar is ook erg blij dat hij niet hoeft te lezen en schrijven :lol:



Maar goed, hier gaat het dus lekker, eerste feestje ook al gehad (en dan vind ik wel dat je merkt dat het een jong ventje is, lekker ongeleid).



Geloof dat ik wel blij ben met het uiteindelijke besluit.

Emma heeft het helemaal naar haar zin in groep 2 (combi groep 1/2). Ze is erg enthousiast over “schrijfkriebels”, oefeningen om de vormen van de letters alvast te oefenen en voelt zich vooral al erg groot omdat al “groep 2 is” zoals ze zelf zegt. Het scheelt wel dat ze in dezelfde klas zit als vorig schooljaar met groep 1.

Sara moest erg wennen en weer in haar ritme komen. Liet haar elke dag huilend achter in de klas :frowning: Nu gaat het gelukkig weer beter en ze is heel enthousiast bezig met vormen en letters en sommetjes (dat laatste heeft ze vooral niet van mij dus he hahahahaha). Ze lijkt haar draai op school weer aardig gevonden te hebben dus. :smiley:

Lara vermaakt zich prima. Ze moet weer even in haar ritme komen, beetje moe enzo en dus af en toe een boze bui. Maar school zelf vindt ze nog steeds geweldig leuk.

Vanwege het soort onderwijs betekent ‘naar groep 2’ alleen maar dat ze de werkjes van groep 2 doet. Ze zit gewoon in dezelfde groep, met haar eigen vriendinnetjes en dezelfde juf. Dus zo groot is de verandering niet voor haar.



Wat doen jullie kinderen in groep 2? Lara deed vorig jaar ‘spil 9/10’, maar dat was dus met schrijfkriebels en vormen oefenen en naam stempelen enzo :think: . Nu doet ze ‘spil 11/12’, wat overeen moet komen met groep 2, maar dat is dus letters leren. Op school liggen van die tijdschriften waar je je op kunt abonneren. Eén daarvan was ‘maan roos vis’, voor groep 3. De spelletjes en oefeningen die daarin stonden, is dus wat ze volgens mij nu op school doen met ‘spil 11/12’. En dat is dan niet alleen Lara, maar alle kindjes van 5. Dus eh… hm. :think:

Over sommetjes hoor ik haar niet, ha ha :mrgreen: .

Ze zijn vorig jaar gestart met fonemisch bewustzijn in groep 2. Wat ze nu bijvoorbeeld doen is de letter ‘t’ en dan allerlei voorwerpen zoeken waar een ‘t’ in voorkomt. Dan mogen ze het woord stempelen etc. Mijn zoon is ook bezig met ‘hakken’ en ‘plakken’; rijmen; lange woorden/korte woorden. Rekenen doet hij ook, meestal in verhaaltjes (als je zoveel hebt en je doet er zoveel bij etc.). Hij telt op zijn vingers.



Wat ik heel erg leuk vind is een schriftje dat alle jaren meegaat, waarin de kinderen iets mogen tekenen en over de tekening een verhaaltje (laten) schrijven. Eerst nog door de juf en later dus zelf. Mijn zoon had een lieveheersbeestje gemaakt (lekker lang woord mama) en het woord ook een aantal keer gestempeld.

Hier dus uiteindelijk in groep 1 gebleven maar deze week ouderavond gehad en daar te horen gekregen dat ze als ze de groep te groot wordt ze hebben besloten dat de ‘herftkinderen’ alsnog naar groep 2 gaan.

En dat ze dan gaan kijken of ze daar groep 1 of groep 2 werkjes gaan maken :wall: :twisted:.



Dan denk ik dus, volgens mij hebben we deze discussie net gevoerd!

Dus ik heb gezegd dat ik dan niet wil omdat dat betekend dat ineens halverwege het jaar na een andere groep over wordt geplaats :roll: .



Volgens hier viel hier wel over te praten hoor.

Ja en dat ken ik ook…zucht.



Ik hoop dat we snel in ons nieuwe huis kunnen dan zijn we van deze ellende af :roll: .

Zo wat een typfouten :oops: :shifty: .



Hoop dat het nog een beetje leesbaar is.



Maar goed ik snap echt niet dat ze in juli zonder kik met je mee gaan en dan in sept ineens vertellen dat ze alsnog naar groep 2 moet halverwege vanwege de groepsgrote :wall: .

Mijn zoon is van oktober en qua intellegentie kon hij na de zomer gemakkelijk naar groep 2, maar sociaal emotioneel gezien twijfelden zij. Wij niet, gewoon nog een jaar groep 1.



En nu … we zijn zo blij met deze keuze. Hij zit (eindelijk) lekker in zijn vel, stottert niet meer, heeft heel veel vriendjes en is ineens niet meer verlegen en zit duidelijk op zijn plek. Vervelen doet hij zich echt niet. Ok, er zijn dingen die vriendjes nog niet snappen, maar de juf gaf aan dat hij dat in groep 2 ook had gehad om dat hij gewoon meer dan gemiddeld intelligent is. We hebben hem uitgelegd dat hij speelgoed heeft (lego, moeilijke puzzels etc.) die zijn vriendjes nog niet snappen, maar dat er best wel dingen zijn die ze samen kunnen doen. En ze komen er prima uit. Er blijven zat dingen over.



En die moeilijke dingen doet hij als er geen vriendje is.

Ik vind het vaak knap om te zien hoe kinderen zich kunnen aanpassen aan het niveau van de kinderen om hen heen, zowel naar boven als naar beneden. Fijn dat jouw zoontje dat ook kan!

het speelgoed van mijn kinderen ligt ook een flink eind onder mijn ontwikkelingsniveau, maar ik kan er heerlijk mee spelen :mrgreen:

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met de andere herfstkindjes in groep 3 is (er vanuit gaande dat ze na groep 2 doorgegaan zijn).

Lara is in januari begonnen met lees- en schrijfonderwijs van groep 3. Toen was ze 5 jaar en een beetje. Op zich kreeg ze het wel onder deknie, maar het kostte veel inspanning en daar werd ze niet blij van. Ze wilde graag leren lezen en schrijven, maar ook graag keuzetaakjes doen, bouwhoek en poppenhoek. In april heeft ze toen met de juf afgesproken dat ze langzameraan zou doen. Ze bleef lezen en schrijven, maar minder werkjes per dag en meer herhaling van wat ze al kon dan nieuwe dingen. Ze was meteen weer helemaal blij.



Nu in september is volledig van start gegaan met groep 3-stof, dus inclusief rekenen, ‘grote kinderengym’, etc. Ze geniet er elke dag van. In het begin mopperde ze wat over de taakjes, dat ze ‘babymakkelijk’ waren. Maar door de aanvulling met rekenen e.d. en het hogere tempo, is het voor haar toch voldoende. Ze vindt het geloof ik wel lekker dat het weinig moeite kost nu.

Als ik bedenk dat ze door haar geboortedatum (eind okt.) op andere scholen misschien nóg een jaar groep 2 zou moeten doen, kan ik me daar weinig bij voorstellen eigenlijk. Daar is ze gewoon echt te groot voor.

M is bijna 6 maar hij was er nog niet klaar voor om naar groep 3 te gaan.

Zijn juffen twijfelden wel heel erg maar we hebben zelf besloten om hem nog 1 jaar groep 2 te doen.

Lena, leuk te lezen!

Ik heb hetzelfde bij mijn zoon (12-2005). Kan me niet voorstellen dat hij nog een jaar zou moeten kleuteren. Vind het wel behoorlijk wat ze moeten leren en het aantal werkschriften :shock: , maar het gaat super.



Hij kon trouwens ook al lezen en schrijven, daar is op onze school een apart groepje voor gemaakt. Zo wie zo zitten er maar 13 kindjes in groep (2/3 combi-klas) dus wel prettig qua ondersteuning.



En het leuke is dat als je snel klaar bent, je met de kinderen van groep 2 kunt spelen (waarvan de oudste twee weken jonger is dan onze zoon :lol: ).