Nou wilde met jullie even een foto delen. De eerste keer echt rapley bij Bas. Nou komkommer valt dus niet in de smaak :eh:
Bas kokhalst snel als iets te lang in zijn mond blijft zitten naar zijn zin. Ik weet dus niet goed waar mee te beginnen, want hij snapt nog niet echt dat wat voor hem wordt neergelegd kunt oppakken en kunt eten. Hij neemt het in zijn handje als je het hem geeft, maar wat er mee te doen :think:
Gewoon blijven aanbieden Welkom, hij snapt het vanzelf… niet pushen, niet in de mond stoppen… hij pakt het als hij er klaar voor is… mss kun je iets anders proberen? Broccoli of zo, kunnen kleine handjes ook heel goed beetpakken! of worteltjes in reepjes gesneden, uiteraard gekookt allemaal he… mss houdt Bas nog niet zo van rauwkost…
enne komkommer kan zomaar de volgende keer wèl in de smaak vallen.
Leuke foto! meer meer meer…
Inderdaad, gewoon neerleggen en kijken wat hij doet. Het kan ook helpen om zelf ook iets te eten, nadoen is natuurlijk erg interessant.
ja nadoen doet hij nog niet, want gaat gewoon zitten mopperen totdat mama toegeeft en toch meehelpt :shifty: . Maar inderdaad blijf ik aanbieden, ik zal ook eens wortels of brocolli proberen. Hij leert het vanzelf en zelf eten kan hij nog lang genoeg.
Even een klein vraagje, ik dacht, ik stel hem even hier.
We zijn begonnen met yoghurt, eerst voor de gein een hapje omdat we dachten dat ze het nog niets zou vinden. Maar ze vindt het heerlijk en reageert er goed op! Nu weet ik wel dat je wat voorzichtig moet zijn met extra zuivel als kindjes bv krijgen…
Maaaarrrr, zo had ik bedacht: als ik nou niet genoeg kan kolven op een dag, kan de gastouder/papa dan yoghurt geven in plaats van een voeding? Ik kolf immers wel evenveel, en op dagen dat ik thuis ben krijgt ze altijd eerst de borst, dus regeldagen ondervangen we zo ook wel. Wat denken jullie? Dat zou een hoop druk bij me weghalen, want ik heb nu al weer niet genoeg voor morgen en zou dus mijn schamele vriesvoorraadje moeten aanbreken… :roll:
Ik heb nu 2 voedingen vervangen door ander eten. Het gaat heel goed.
Yvan krijgt 3x BV (06.00 uur, 14.30 uur en late voeding). Om 10.00 uur krijgt hij een boterham (een hele :shock: ) en 's avonds eet hij met ons mee of als hij dat nog niet mag dan heeft hij Bambix groeipap fijne granen. Rond 16.00 uur krijgt hij nog vers fruit… Lekkere eter he… :inlove:
Hmm… maar Leonie heeft niet zo’n vast schema… Ik kan dus niet echt voedingen vervangen, want ik weet nooit van te voren hoeveel voedingen ze zal vragen. :think:
Bianca, het ‘schema’ van Yvan is op verzoek, maar redelijk vaak op dezelfde tijden… hij zit nog wel op 5 voedingsmomenten per dag, heel soms eens 4 maar dan zijn we 's ochtends al later begonnen…
maar het scheelt wel, want ik kan nu weer wat voorraad bijkolven…
Bianca: zover ik lees mag het om incidenteel BV te vervangen door yoghurt o.i.d. ongeveer vanaf 9 maandn. Stefan Kleintjes raad meestal wel aan om volle yoghurt te gebruiken en volges mij lengen ze het dan weer aan met water.
heb even wat gzocht op het Bijvoedingsforum.
Stel anders eens je vraag daar.
Hoop dat je er toch iets aan hebt.
over yoghurt op het KDV
http://www.network54.com/Forum/382080/thread/1173861311/Geen+moedermelk±+en+dan-
Een iets jonger kindje, die over wil op volle melk.
http://www.network54.com/Forum/382080/thread/1173732845/Over+bv%2C+volle+melk%2C+werken+en+rapleyen+%28lang%29%2C+vragen+en+twijfels
Over koemelk verdunnen
http://www.network54.com/Forum/382080/thread/1173441846/Tot+welke+leeftijd+koemelk+verdunnen-
over BV vervangen door yoghurt.
http://www.network54.com/Forum/382080/thread/1175175887/
Thanks, daar ga ik even verder lezen!! :-*
Ik (nou ja mijn dochter dan :mrgreen: ) doen nu trouwens rapley met daarbij een ‘old fashion’ appelhapje. (kook een paar appelstukjes kort en prak ze dan redelijk fijn met een vork). Dit laatste doe ik dan met een lepeltje. Wel geef ik haar dan zelf het lepeltje, dus initiatief komt vanuit haarzelf, dat is toch ook eigenlijk het principe waar rapley om draait?
Ik sta op zich helemaal achter rapley, zeker hoe hij over de combi met bv denkt. Maar ik vind wel dat niet alle groentes en fruit dus zich evengoed voor rapley lenen. Ook eet je als volwassene toch ook wel graag sommige groentes wat fijner gesneden/geprakt?
Hoe denken jullie hierover? En hoe ‘zuiver in de leer’ lukt jullie rapley in de praktijk?
Groetjes,
Elise
Rapley is een zij 8)
Hier nog steeds alleen BV en puur Rapley, al zijn we wat aan het experimenteren met yoghurt, en dat gaat zo moeilijk in hele stukken. :lol:
Volgens is Rapley niet alleen het zelf-doen, maar ook het leren hanteren van vast voedsel. Daarom heb ik nog niets geprakt gegeven (vind ik ook niet nodig).
Wij doen hier een combi van rapley en gehaktengeprakt. Yvan mag eerst aanmodderen met de hele stukken, daarna krijgt hij eten op een lepel, dat is best grof, niet gepureerd dus. gewoon even met de vork eroverheen. Altijd zoals het is, alleen aardappel en groente door elkaar maar verder geen toevoeging of mix…
Maar waarom dan? (geen discussie hoor, maar een geïnteresseerde vraag ) Waarom eerst zelf laten eten en dan nog bij geven? Omdat ze dan meer binnen krijgen?
@Biebels wrote:
Maar waarom dan? (geen discussie hoor, maar een geïnteresseerde vraag ) Waarom eerst zelf laten eten en dan nog bij geven? Omdat ze dan meer binnen krijgen?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar?
::mrgreen:
Vandaag hebben we heerlijk buiten gespeeld en bedacht ik dat we net zo goed konden picknicken.
Hier het resultaat.
Da’s toevallig, ik wilde net foto’s plaatsen van Leonie haar eerste boterham! Een broodkorst kende ze al wel, maar dit plakje brood met smeerkaas ging er in als koek!
Mooie foto’s Hellen, ik kan niet wachten tot Leonie een beetje stevig kan zitten, dan kunnen we ook lekker buiten spelen.
Wat zit leonie lekker te eten. Vindt zij boterham ook al zo lekker? Dionne eet het het beste van alles.
Jij hebt dus smeerkaas op het brood gedaan? Vondt Leonie dat lekker?
Ik geef het Dionne vaak zo, zonder iets erop. Af en toe doe ik er roomboter op. Helas ruik ik dan de hel dag boter aan haar. Het zit echt overal en ik vindt het al gauw ranzig ruiken dan. Dus vaak krijgt ze het zo. Vindt ze heerlijk.
Misschien moet ik toch eens iets erop proberen. Maar ik weet niet zo goed wat. Smeerleverworst wil ik niet, is mij te veel een 'afval’produkt, smeerkaas lijkt me zo zout. Jam teveel suiker. Stroop ben ik nog niet helemaal uit. Misschien maar eens gewoon een banaantje prakken en dat erop? Of hebben jullie nog andere ideeen?
Smeerkaas ruikt niet zo, en ik ga het denk ik niet elke dag geven (vanwege de zouten). In het boek van Stefan Kleintjes staat ook appelstroop als goed beleg, misschien het proberen waard!
Ik was dit topic ff ‘kwijt’, had geen melding gekregen. Wat dachten jullie, die reageert niet op de vraag… ?!
Yvan krijgt daarna nog eten met de lepel omdat hij met zelf klooien niet altijd even veel binnen krijgt. Het meeste ligt op de grond. Dat is niet erg, maar hij heeft dan wel trek in eten en door dan de rest op een lepel te geven wordt zijn honger gestild. Die voeding vervangt dan dus ook echt een BV.
Brood eet Yvan een hele boterham helemaal zelf, alleen ik leg het wel per 1 stukje voor hem neer. Ik zie dat jullie al best grote stukken brood aanbieden. Dat heb ik ook geprobeerd, maar Yvan propt dan alles in zijn mond en maakt er een broodbal van. Hij stikt er dan zowat in, dus ik hou het bij kleinere stukjes voorlopig, maar het ziet er wel heel mooi uit! :thumbup:
Yvan krijgt alleen margarine op zijn brood. Nog geen smeerkaas, worst e.d. om exact dezelfde reden als Hellen aangeeft… Yvan vindt het brood zonder beleg nog heerlijk dus beleg kan nog lang genoeg…
Mooie foto’s weer dames, mooie kindjes… :inlove:
groet!
hazze