mama's en kindjes op rapley-avontuur!

Heb net tijdens het kolven hier even zitten lezen, leuk die foto’s :inlove:

Ik wil ooookk… :shifty:

Wanneer zijn jullie begonnen met af en toe eens een hapje proberen? Echt braaf de 6 maanden gewacht, of toch wat eerder?

Ik zit nogal te twijfelen, Sem krijgt nog maar 4x BV (meestal dan) meer wil hij gewoon echt niet, word dan al boos als ik hem bij de borst leg :roll:

Hij is geen mega harde groeier meer, en ik vind ook zijn plasluiers niet zo vol meer als dat ze waren.

Ik zit dus in twijfel of ik toch wat eerder bijvoeding zal introduceren om te kijken of hij dat wel tussendoor wil :think:

Ben ook van plan om rapley te gaan doen, als ik zie hoe hij soms op zijn speelgoed aan het kluiven is, dan zie ik hem al helemaal zitten met wat eten :inlove:

Groetjes Natascha.

Hier wordt ook lekker raak gerapleyt :smiley: . Jamy vindt het helemaal geweldig, lekker bij paps en mams aan tafel.

We ontbijt hier 's ochtends gezelig samen met brood, en 's avonds lekker groente en fruit als toetje.

Fruit had ik eerst als tussendoor maar het werd me al snel duidleijk dat Jamy 3x op een dag te veel vindt dus houden we het voorlopig op 2x.

om even de vraag van hier boven te beantwoorden we zijn met 5 1/2 maand al een klein beetje aan het expirimenteren geweest zo af en toe eens een worteltje of een broodkorstje en eigenlijk pas vanaf een week of 2 hebben we echt een soort van schema in gevoerd. Jamy krijgt trouwens vooraf aan elke mee-eet-maaltijd eerst nog BV.

ook nog ff een actie fotootje plaatsen.

Oehh jij durft! :shock:

Wortel zonder slap :mrgreen: Maar leuke foto’s, die met die rijstwafel :smiley: wat een ondeugend snoetje :inlove:

Als ik hier ga beginnen dan word het ook absoluut niet ipv de BV, wil hier voorlopig nog wel mee doorgaan, al loop ik nu en dan op mijn tandvlees :shifty: Maar dat hebben er vast wel meer :wink:

wortel vlekt op deze manier niet, zo zie je maar hoeveel troep en kleurstof er in een potje zit

Oh weer wat geleerd :angel:

Tja, ben nog niet thuis in de wereld van bijvoeding 8) Wil ook alles vers gaan doen trouwens, alleen voor vakantie ed misschien wat potjes mee voor nood. (op de camping kan ik dan zelf koken)

Wil ook alles vers gaan doen

Rapley uit een potje gaat overigens ook niet denk ik :lol:

haha je kan het natuurlijk proberen maar dan wordt het denk ik echt een zooitje

ben al ff niet meer geweest heb net alles bijgelezen maar moet nu zelf eten. Wellicht tot later of zo!

Weet je wat het is met potjes? Ik zie er het nut niet meer van in… :oops: Ik denk niet dat hier ooit een potje in huis komt, gewoon omdat Rapley zoveel leuker is. Het is zo mooi om te zien hoe Leonie alles probeert, al trekt ze er de smerigste gezichten bij :lol: . Vanavond aten wij lasagne, en Leonie at tomaat en courgette. Ze geeft zelf aan wanneer ze er genoeg van heeft (dan veegt ze alles van tafel, moeten we haar ooit weer afleren :roll: ).

Trouwens, ik weet niet of het door de sperziebonen of aankomenbde tandjes komt, maar ze heeft sinds gisteren al 6 chemisch stinkende poepluiers geproduceerd :sick:

:sick: oeja, soms… pffffffff :sick:

nee, die BV luiers waren veel beter te doen, maar die tijd is geweest… vanaf nu wordt het alleen maar erger hoor ik van vriendinnen… ze gaan steeds meer op hun vader lijken wat dat betreft… :lol: 8)

sommige luiers nu zijn inderdaad erg onplezierig nu he :sick: .

Maar verder vindt ik het alleen maar leuk hoor, echt geweldig om de ondekkingsreis naar eten zo mee te maken. :inlove:

Ben ik nu trouwens de enige die rapley doodeng is gaan vinden, of is mijn kind gewoon niet geschikt voor rapley?.. :think:

Stond aanvankelijk helemaal achter P. Kleintjes, (vind zijn voedingsintrod. schema nog steeds handig, hoor) maar heb de afgelopen dagen een aantal keer een groot stuk wortel/rijstwafel achterin de keel van m’n dochter moeten vissen… :shock: Ze zat goed rechtop in de stoel, maar gooit blijkbaar de grote stukken niet allemaal uit haar mond.

Met rijstwafel sabbelde en hapte ze in het begin netjes de stukjes plat en voorzichtig naar binnen. Maar nu doet ze ‘hap hap’ zodat er grote harde stukken in haar mondje komen…

Ik vond (bij)voeden zo dus niet echt leuk meer, zat echt in de stress, dus ben toch maar de dingen fijner gaan prakken (niet pureren) en die maar trad. op een lepeltje gaan geven. Vond ze overigens erg lekker.

Tegen m’n principes in heb ik nu ook maar liga gekocht, dat smelt tenminste in haar mondje, net als de cracottes.

Dus naja, ben bij deze een rapley-afvallige… :mrgreen:

Toen Leonie ging snappen dat ze ook kon afhappen ipv sabbelen, heeft ze inderdaad wel eens met rode ogen van het verslikken in de stoel gezeten. Maar alles wat verkeerd schiet, werkt ze er zelf weer uit, soms met op de rug kloppen van ons (geen idee of dat zin heeft, maar het voelt voor ons goed). Misschien is dat iets wat jouw kleine ook nog moet leren? Nu gaat het weer prima, ze doet zelfs onze kauwbewegingen na :inlove:

Hoi Biebels,

ik vind het erg knap dat je toch door durfde te gaan, zelf durf ik dat dus niet meer. Op zich kauwt ze goed (schijnt dat bv kindjes dat ook al meer vanzelf kunnen), maar nu hapt ze dus er echt gelijk grote stukken ervanaf (zonder tandjes nog).

Ook speelt een beetje mee dat P.K. geloof ik zegt dat het ‘natuurlijker’ zou zijn om je kind de groentes e.d. dus zelf te laten pakken terwijl ik juist denk dat natuurvolkeren e.d. juist het eten eerst zouden voorkauwen voor hun kindje?

Maargoed, misschien dat ik later nog eens voorzichtig rapley herintroduceer…

Anders kauw je het eerst nog even voor, zodat ze kan wennen aan de iets grotere stukken en ga je daarna over op echte hele stukken.

Elise ik hoorde ook van iemand die Rapley had geprobeerd maar waar het niet wilde lukken en haar KA had gezegd dat niet ieder kindje er geschikt voor is. Of idd eerst wat kleinere stukjes geven.

Moet zegen dat Sophie zich nooit écht heeft verslikt. Ze verslikt zich wel eens in de fles als ze te gulzig drinkt (vloeistof verslik je je makkelijker in dan in iets vasts, naar het schijnt). Ze is ook nog nooit rood aangelopen en ze spuugt grote stukken netjes uit. Soms gaat er ook een groot stuk in en houd ik mjn hart vast, en ineens is het gewoon weg (lees: op en doorgeslikt).

Maar goed, als je denkt dat het echt niet werkt zou ik het gewoon nog even niet doen en lekker prakken (niet helemaal zeven, want dat lijkt me ook niet nodig maar das ieder voor zich ook weer). En dan kun je altijd over een poosje weer verder zien…

Ik maakte me inmiddels wel een beetje zorgen of Sophie wel genoeg binnen kreeg, maar als ik hier dan weer meelees, ben ik weer gerustgesteld :slight_smile: Moet dus weer gewoon vaker komen :naughty:

Sophie eet al heel goed fruit (s morgens) en langzaam aan ook steeds vaker brood(korst) tussen de middag, heb het nu ook twee keer met wat boter erop geprobeerd, vond ze heerlijk!

Groente is wisselend. De ene keer eet ze het goed, de andere keer speelt ze er alleen maar mee. Van de week had ze haar broccoli helemaal fijngeknepen en uitgesmeerd over de tafel :mrgreen: Wel grappig hoor maar ze kreeg dus niets binnen. Heb het toen alsnog een beetje geprakt (niet echt klein) en toen at ze het wel. Wortels eet ze de ene keer met smaak, de andere keer houdt ze haar mond stijf dicht :think:

En van de worteltjes vind ik ook altijd hele stukken in de luier terug.

Hoe gaat het groente eten bij jullie? En zijn jullie al met aardappel erbij begonnen? Hoe laat eten jullie kindjes? Want Sophie eet het dan rond een uur of half 5 ongeveer (wij eten altijd pas zo laat, dat is niks).

Nou, als ik dat lees krijgt Leonie bijna niets binnen hoor :mrgreen: . Fruit gaat wel aardig, een pruim gaat er wel in (maar de afgesabbelde stukjes krijg ik terug :inlove: ). Een halve boterham, tussendoor een soepstengel ofzo en groente? Laatst at ze 2 sperziebonen en een kwart aardappel, en daar heb ik 8 luiers van gehad (met steeds een stukje boon :lol: ).

Ik zou ook niet weten hoeveel ze binnen zou moeten krijgen volgens de boekjes, van mij hoeft het niet, als ze geen zin heeft krijg ik het er echt niet in. En ze drinkt nog voldoende melk, dus ik maak me geen zorgen (ja, voor als straks mijn kolfrecht afgelopen is, maar dat is een ander verhaal).

@Mekkie wrote:

Soms gaat er ook een groot stuk in en houd ik mjn hart vast, en ineens is het gewoon weg (lees: op en doorgeslikt).

Dit durf ik dus niet, ligt misschien dus meer aan mij dan aan mijn dochter, maar ik vind het dus doodeng als ze dit doet.

Biebels (ik kon het niet meer terugvinden om te quoten), maar jij vroeg wat er gebeurde als ik een groot stukje wortel er dus niet zelf uit haar mondje haalde. Tsja, dat weet ik dus niet, maar ik durf het er dus niet erin te laten zitten en af te wachten wat er gebeurd... :think:

@Elise wrote:

Biebels (ik kon het niet meer terugvinden om te quoten), maar jij vroeg wat er gebeurde als ik een groot stukje wortel er dus niet zelf uit haar mondje haalde. Tsja, dat weet ik dus niet, maar ik durf het er dus niet erin te laten zitten en af te wachten wat er gebeurd… :think:

Ik bedoelde meer: zie je dat ze het moeilijk krijgt als ze een groot stuk wortel in haar mond heeft? Ik heb net bijvoorbeeld ook even ingegrepen bij Leonie. Ze stopte een half partje appel in haar mond, en liet dat even heen en weer gaan in haar mond. Dan doe ik nog niets. Maar als ze moe is gaat ze achterover hangen (achter zich kijken), en dat deed ze nu dus ook. Dus toen ze weer voorover boog keek ze even heel moeilijk en probeerde het stukje weer wat naar voren te krijgen. Dat lukte ook, maar omdat ik weet dat ze dat nooit weg kan krijgen, heb ik het even uit haar mond gehaald. Als ik niets gedaan had, was dit vast nog een paar keer gebeurd, en had ze het waarschijnlijk uiteindelijk uitgespuugt.

@Elise wrote:

@Mekkie wrote:
Soms gaat er ook een groot stuk in en houd ik mjn hart vast, en ineens is het gewoon weg (lees: op en doorgeslikt).

Dit durf ik dus niet, ligt misschien dus meer aan mij dan aan mijn dochter, maar ik vind het dus doodeng als ze dit doet.

Durfde ik eerst ook niet hoor. Moet je maar eens teruglezen, daar heb ik eens geschreven dat ik ook een groot stuk (fruit?) uit haar mondje gevist had. Later kon ik me bedwingen en heb ik gewoon aangekeken hoe het ging. En te grote dingen komen er dus altijd weer uit. Maar zoals ik al zei: Sophie heeft zich nog nooit écht verslikt (hooguit een klein kuchje) en is nog nooit rood aangelopen of zo. Mss dat ik het dan wel enger zou vinden hoor!

Biebels, maar maakt het jou dan nooit onzeker als je hoort wat sommige kindjes van 6-7 maanden al binnen krijgen (potje fruit, potje groente, boterhammetje etc ). Op het CB zeiden ze ook al tegen mij, dat ze fruit en groente MOET eten en dat ik langzamer hand een fles moest gaan laten vervallen??? :roll:

Ik geef bv, dus ik heb sowieso al geen idee van wat er binnen komt. Ik vertrouw er maar op dat Leonie weet wat ze nodig heeft! (bovendien is Leonie geen kleintje, dus ik zal me niet zo snel zorgen maken als ze een keer niet genoeg gegroeid is)