mama's en kindjes op rapley-avontuur!

Wij zijn ook begonnen met broccoli. Wanneer ze niet weten wat ze ermee moeten werken ze het meestal vrij eenvoudig weer hun mond uit hoor Elise (ofwel via de tong ofwel kokhalzen, kuchen). Natuurlijk moet je er wel bij blijven om op te letten dat je dochter het er echt uit haar mond werkt als ze er niets mee kan… Wij hebben hier wel eens een angstig moment gehad met het ‘hart’ van zo’n broccoliroosje, een stukje van het stronkje zeg maar. Yvan probeerde een te groot stuk door te slikken, dat lukte zichtbaar niet, dus toen hebben hub en ik het er even heel constructief uitgehaald, maar dan ben je eerst wel ff klaar met rapley hoor :shock: . Nu gaat het weer beter (met ons vertrouwen hihi :wink: ).

Elise, Ik heb het nog eens opgezocht in het boek over de groente en eerst las ik dus groente beginnen met 7 maanden (na de 6e maand) maar in het uitgebreide schema staat weer 6 maanden. Dus ik weet het ook niet precies :oops:

Ach je moet ook gewoon kijken of je kindje eraan toe is, natuurlijk. Dat is het belangrijkste!

De broccoli was hier ook heerlijk om in te knijpen :mrgreen: En de rest belandde op de grond en de hond vond het blijkbaar ook heerlijk (nooit geweten dat ie dat lustte haha). Maar ze kreeg nog wel wat binnen en vond het blijkbaar wel lekker :slight_smile:

Wat het kokhalzen betreft, Sophie heeft het nauwelijks gehad en dat terwijl ik er echt wel bang van werd. Ze is nog geen een keer rood aangelopen of zo! Maar de kindjes hebben een natuurlijke reflex en zullen dus echt niet zomaar stikken!!! Ik vond het eerst ook eng als ze ineens een heel groot stuk afbeet van bijv een appel of banaan. De eerste keer stond mijn hart bijna stil en heb ik het regelrecht uit haar mondje gepeuterd :oops: Maar nu doe ik dat niet meer en het gaat gewoon goed! Wonderlijk om te zien maar als het stuk te groot is, werken ze ofwel het hele stuk weer uit hun mondje of er komen steeds kleine stukjes terug.

Hazze, leuk hoor met dat brood! Vindt hij het ook zo ontzettend lekker? Sophie werkt het achter elkaar weg. Verbazingwekkend maar binnen no time heeft ze een halve broodkorst weggewerkt

de 6e maand is TOT 6 maanden. Als je net geboren bent, is je eerste maand begonnen, al ben je nog geen maand oud. In het boek staat inderdaad ‘beginnen in de 7e maand’, maar dat is dus vanaf 6 maanden. :wink:

Ok ik ben nu officieel dom :oops: :oops: :oops:

Ik heb gewoon niet goed nagedacht dan :mrgreen:

Nee hoor, niet dom :wink: :mrgreen:

Hier ook weer wat foto’s, we krijgen er steeds meer lol in! Vandaag heeft ze sla en tomaat geproefd, en ze vond de tomaat heerlijk! (had ik niet verwacht vanwege de scherpe smaak) Meloen heeft ze inmiddels ook geproefd, was ook een succes (maar zo glibberig…), broodkorst laten we nog even staan ivm krampjes de vorige keer. Rijstwafel en liga gaan er in als koek (hihi), appel en peer zijn erg interessant. Banaan gaf vorige keer ook krampjes, dus dat doen we ook even niet. Komkommer blijft een hit, zeker met tandjes die doorkomen.

Meer foto’s staan op ons weblog (zie www-knopje)

P.S. Die sillybillyz is geweldig!!! Echt een superslab, heb ook één aan de gastouder gegeven en die was er ook helemaal blij mee (haar zoontje leert net uit een tuitbeker drinken).

@Biebels wrote:

P.S. Die sillybillyz is geweldig!!! Echt een superslab, heb ook één aan de gastouder gegeven en die was er ook helemaal blij mee (haar zoontje leert net uit een tuitbeker drinken).

Ja, heb er ook 2 besteld vandaag :smiley:

En wat een lekker ding is Leonie zeg! :inlove:

och, Biebels wat een superleuke foto’s, ik ga ook nog snel ffies je site checken… :inlove:

@welkom wrote:

Die Silly Billyz slabbers zijn ideaal en je krijgt er alles uit

dat is idd waar, normaal gesproken geef ik niet zoveel geld uit, maar dit is ideaal

en zelf als je een beeb hebt die alles zelf wilt doen, dan zit die tenminste niet compleet onder de zooi :mrgreen:

sillybillyz rule! :mrgreen:

@Moonfire wrote:

@welkom wrote:
Die Silly Billyz slabbers zijn ideaal en je krijgt er alles uit

dat is idd waar, normaal gesproken geef ik niet zoveel geld uit, maar dit is ideaal

en zelf als je een beeb hebt die alles zelf wilt doen, dan zit die tenminste niet compleet onder de zooi :mrgreen:

Ik heb de messy eater gekocht :lol: , leek me welhandig bij mooie kleertjes :mrgreen:

ik had hem ook al gezien… hahahaha noodzaak voor als ze de ‘zellufdoen’ fase ingaan… :mrgreen:

Ook weer eens een update van onze kant.

Het eten gaat hier steeds beter. Gisteren heeft ze heerlijk gegeten van een mango en hebben we ook voor het eerst yoghurt geprobeerd. (wel van een lepeltje.)

De yoghurt was een geweldig gezicht. Ze trok bij ieder hap een heel zuur gezicht en sputterde er vaak ook nog even bij, maar ze deed wel snel haar mondje op en voor een volgend hapje.

Dionne is in ieder geval erg gek op meloen, mango, peer, courgette en soepstengels.

Andere dingen lust ze ook, maar gaan iets minder snel.

Ik vind het wel nog steeds weinig wat ze binnen krijgt. Maar ik heb geduld.

Op het KDV gaat het ook erg goed. ze geven haar daar gewoon een stukje peer, banaan of brood.

Ik heb eigenlijk nooit vragen erover gekregen. Ze doen gewoon wat we vragen.

(dus ook voeden op verzoek enz. )

Hoeveel krijgen jullie kleintjes nu binnen? Hier is het:

Liga: halve per keer

peer: kwart, hooguit

appel : partje

banaan: kwart, hooguit

meloen: 1/8

rijstwafel: halve per keer

komkommer: kwart, maar alleen het zachte gedeelte

Hier dezelfde reactie op yoghurt (beetje van mijn vinger): griezelen, maar tóch nog een hapje willen! :inlove:

NOU JA Hellen, eet Dionne de yoghurt niet a la Rapley…!!!..tsk tsk tsk :lol:

solly, beetje melig…maar mag je nu al yoghurt geven eigenlijk, ik dacht dat dat veel later pas was… :think: * pakt even de vakliteratuur erbij 8) ach idd… de tijd staat niet stil he… daar zijn we al aanbeland…hihihi. Kan ik ook wel eens uitproberen dus!

Wij doen hier een combi van ‘gehakt en geprakt’ en Rapley. Yvan mag zelf eerst prutsen met een stuk en daarna eten we grof gehakte groente of fruit (geen puree :naughty: ) met een lepeltje. Op die manier eet Yvan dus een hele peer, een halve banaan etc.

En hij krijgt nu ook wel eens pap (bambix groeipap… met KV dat dan weer wel :eh: ). Mijn voorraad loopt achteruit en ik heb er de energie niet meer voor om extra te gaan kolven. Dus pap van KV en verder nog 4 volledige BV per dag. Hij eet ook de pap met een lepel, want hij wil geen pap in een fles (wordt acuut geweigerd en ben ik ook wel blij om, want straks went ie weer te goed aan de gewone fles… :roll: ). Yvan eet nog helemaal geen vlees, vinden we niet nodig nog.

Yvan vindt bijna alles wat we hem nu aanbieden lekker. Hij zit dan helemaal heen en weer te wippen met zijn beentjes in de kinderstoel, zo van jammie jammie jammie :inlove:

tot zover hoe het bij ons gaat!

groetjes, :-*

hazze

Bianca: ik bied ongeveer dezelfde hoeveelheden aan die jij schrijft, maar wat er daadwerkelijk op gaat is echt minder hoor.

Ik bied bijv. een kwart peer aan, maar van die kwart balndt nog eens zeker de helft op de grond e.d. (snap je het nog? :think: )

Liga’s ben ik nooit mee begonnen. Teveel suikers vind ik. Daar mag ze nog een hele tijd mee wachten.

Hazze: ja yoghurt mag. :wink: maar vlees ook al? snap dat je daar mee wil wachten, maar mag het al? ook ik duik nu even in de literatuur. Volgensd mij staat er vanaf 9 maanden. :think: Dus ik wacht daar ook nog netjes mee.

Goed van je hoor dat je nog steeds 4 voedingen BV geeft.

Ik heb nu volledig afgebouwd. Dionne krijgt alleen nog maar KV. Maar wel nog steeds op verzoek.

Praten jullie eigenlijk over hoeveelheden die je aanbiedt, of over de hoeveelheid die je niet meer terug vindt en dus vermoedlijk wel op gegeten is?

Hoe zit het trouwens met rapleyen van appel zonder tandjes, slikken ze dan stukjes die ze eraf zuigen echt door, of hoe zit dat? (want appel is toch hard, itt tot peer dat zich helemaal los laat sabbelen zeg maar). Wil er vanaf deze wk ook mee gaan beginnen, maar zit ook te twijfelen of ik daarnaast een zelfgemaakt appel’prakje’ aan zal bieden?

appel hapt ze heel dapper stukjes van af (2 ondertandjes), ze sabbelt erop en spuugt het daarna weer uit. Dat wat ze binnenkrijgt is dus voornamelijk sap en platgesabbelde appel :lol:

Hellen: ligt er aan, de ene keer gaat het wel op (hee, waar is die Liga ineens gebleven? In mijn buik mama :inlove: ), de andere keer vinden we alles 'leeg’gesabbeld terug op de grond (en omstreken :wink: ).

@Elise wrote:

Hoe zit het trouwens met rapleyen van appel zonder tandjes, slikken ze dan stukjes die ze eraf zuigen echt door, of hoe zit dat? (want appel is toch hard, itt tot peer dat zich helemaal los laat sabbelen zeg maar). Wil er vanaf deze wk ook mee gaan beginnen, maar zit ook te twijfelen of ik daarnaast een zelfgemaakt appel’prakje’ aan zal bieden?

Dionne heeft ook nog geen tandjes. Ze hapt er met haar kaken stukjes vanaf en sabbelt dit dan ‘plat’. Stukjes die te groot zijn, werkt ze naar buiten.

Wat leuk dat je eindelijk kunt gaan beginnen. Je wacht er volgens mij ook al een hele tijd op. Veel plezier deze week. :lol: Ben benieuwd. 8)

Elise, foto’s maken hoor :thumbup: ! Leuk leuk leuk, je zult vast verstéld staan! Ze zijn al zo slim!