mama's en kindjes op rapley-avontuur!

Ja water uit een beker lukt wel redelijk maar uit een tuitbeker snapt ze er niks van :mrgreen:

Vanmorgen weer banaan op, ging goed! Denk dat ze toch wel een derde deel ervan op heeft!!! Alleen iemand nog een tip hoe ik die bananen vlekken eruit krijg? Wat een troep is dat zeg :wall:

Weken in Vanish helpt niet, evenmin als Biotex vlekken spray.

@Mekkie wrote:

Alleen iemand nog een tip hoe ik die bananen vlekken eruit krijg? Wat een troep is dat zeg :wall:

de tip is: koop een andere slab… :mrgreen: een met mouwen… :thumbup:

Leonie eet nu zo’n 2 tot 3 keer per dag een hapje. De ene keer rijstewafel (helemaal top), de andere keer Liga (ook jammie) en wat groente of fruit. Dit laatste gaat nog niet echt geweldig… Ze gaat er heel enthousiast op sabbelen, afhappen doet ze ook (met die schrapende tandjes, zo schattig!), maar dan… snapt ze het niet meer. Dus eigenlijk krijgt ze daar alleen wat sap van binnen.

Ze eet nu dus per dag een halve tot een hele Liga/rijstewafel. Hoe weet ik nou of ik meer/vaker/iets anders moet aanbieden?

Appeltjes heb ik vandaag gekookt, nou, mooi dat ze het niet luste! :lol: 8)

@hazze wrote:

@Mekkie wrote:
Alleen iemand nog een tip hoe ik die bananen vlekken eruit krijg? Wat een troep is dat zeg :wall:

de tip is: koop een andere slab… :mrgreen: een met mouwen… :thumbup:

ja maar dan zitten die vlekken daar toch op en moet ik ze daaruit zien te krijgen :shock: :mrgreen:

Enne Biebels, ik ben ook nog wel wat onzeker hoor of ze zo wel genoeg binnen krijgt of gaat krijgen. Groente zijn we nog niet mee gestart, doen we binnenkort.

Mekkie die slabben van Sillybillyz spoel je zo schoon onder de kraan :thumbup: zelfs met banaanvlekken!

Ja mike, het is echt ongelofelijk! :wink: :mrgreen:

@Biebels wrote:

Leonie eet nu zo’n 2 tot 3 keer per dag een hapje. De ene keer rijstewafel (helemaal top), de andere keer Liga (ook jammie) en wat groente of fruit. Dit laatste gaat nog niet echt geweldig… Ze gaat er heel enthousiast op sabbelen, afhappen doet ze ook (met die schrapende tandjes, zo schattig!), maar dan… snapt ze het niet meer. Dus eigenlijk krijgt ze daar alleen wat sap van binnen.

Ze eet nu dus per dag een halve tot een hele Liga/rijstewafel. Hoe weet ik nou of ik meer/vaker/iets anders moet aanbieden?

ik zou me daar niet te druk om maken , Bianca. Je geeft toch nog BV. Dan krijgt ze echt wel alle stoffen binnen die ze nodig heeft.
En nu al 2 /3 keer per dag iets aanbieden is echt genoeg hoor. Als ze straks fruit en groente ook gaat begrijpen, ga je vanzelf meer aanbieden.

Ik probeer Dionne ook 3 keer op een dag wat te geven.
Rond 9 uur, rond 13.00 en rond 17.00u. Ik ben er nog niet uit wat ik op welk moment aanbied. Dus nu is het vaak nog vanalles door elkaar.

@hazze wrote:

Mekkie die slabben van Sillybillyz spoel je zo schoon onder de kraan :thumbup: zelfs met banaanvlekken!

Ja mike, het is echt ongelofelijk! :wink: :mrgreen:

It’s an amazing discovery :lol: Ik heb ze ook besteld; één voor Leonie en één voor het zoontje van de gastouder :angel:

Die Silly Billyz slabbers zijn ideaal en je krijgt er alles uit, ik heb er meerdere besteld met en zonder mouwen en ook een hele lange. Wel wat duurder, maar dan heb je ook wat.

Sophie al uit een bekertje drinken, knap hoor!

Biebels, volgens mij hoeven ze in het begin nog maar heel weinig binnen te krijgen, dus prima toch, drie keer aanbieden!

Angel, fijn dat Darius zijn eerste werkdag goed verlopen is en goed dat ze hem eerder naar huis gestuurd hebben. Als Darius inderdaad heel veel zit in dezelfde houding en weinig op staat kan trombose inderdaad best eens de oorzaak zijn (wel fijn iig dat hij nu dan bloedverdunners krijgt, dat voorkomt dat als het goed is wel ).

Francis, beterschap voor Brian.

Kim, goed te horen dat je wel mee blijft schrijven, ik kan begrijpen dat dagelijks nu een beetje teveel van het goede is voor je.

Noémi, leuk je weer even te lezen (op twee topics), hoe is het met jou?

In plaats van morgen zijn we vanavond maar begonnen met vast voedsel aan Elliott geven volgens de Rapley methode. Omdat ik hoorde dat baby’s peer vaak lekkerder vinden dan banaan (daar kreeg hij een paar weken geleden een klein stukje van en keek hij enigszins bedenkelijk bij), zijn we daar maar mee begonnen. Nou, mijn baby vindt peer niet bepaald lekker :? :mrgreen: . Eerst ging hij heel vies kijken, toen begon hij te kokken, maar toch ging hij elke keer wel weer wat in zijn mondje doen :mrgreen: (om het er ook wel weer uit te gooien). Wel hadden we het idee dat hij het na een paar minuten minder vies vond, maar we gaan morgen toch maar banaan of mango proberen :lol: .

het cb heeft mij aangeraden om te gaan beginnen met fruit en groente.

nu wil ik ook gaan rapley-en (?) schrijven we dat zo?

maar nu lees ik zoveel informatie en richtlijnen, dat ik het spoor echt even bijster ben.

hoe zijn jullie begonnen? met welk stukje fruit of groente?

of brood of rijstewafel of liga

Waarom hebben ze dat aangeraden? Je mag best nog even wachten tot hij 6 maanden is.

Wij zijn hier gewoon begonnen met komkommer, in 4en gesneden. Een reep kunnen ze goed vasthouden. Bovendien leek ons de smaak lekker neutraal (als je met iets zoets begint, loop je kans dat ze groente niet meer willen proberen). Je zorgt dat je zoontje rechtop zit, in een stoel (als hij dat al kan) of op schoot. En dan geef je hem gewoon het stuk groente of fruit, en je laat hem lekker uitvogelen. Het duurde hier maar even, of Leonie had door dat ze het ook in de mond kon stoppen. En vanaf toen was ze niet meer te houden! :lol:

Heel veel plezier!!

tja waarom hebben ze het aangeraden, geen idee eigenlijk.

cb doet wel vaker aparte dingen, maar ja de volgende keer dat ik er kom is hij 7 maanden en moet het wel, dus mischien vandaar al het fruit/groente praatje gehad?

nu is het wel zo dat thijmen niet zo hard meer groeit, had ooit eens begrepen dat ze dan wel toe zijn aan vaster voedel?

oke hij moet dus rechtop zitten, iets wat compleet logisch is!

dit kan hij nog niet, maar op schoot is dus ook goed, dan trekt mama wel een schort aan :lol:

en groente kan beter omdat dat minder zoet is check

komkommer lijkt mij ook wel wat om mee te beginnen…

van de week maar eens proberen.

dank je voor je info :thumbup:

Dat rechtop zitten is omdat kleintjes van 6 maanden zelf hun eten weer op kunnen hoesten als het verkeerd schiet. Ik schrik er nog wel eens van, als Leonie naar lucht hapt, maar het gaat altijd goed. Ze snapt nu namelijk het ‘afhap-principe’ wel, dus hapt ze een stukje appel af, maar ze weet niet wat ze er verder mee moet doen. Dan leunt ze wat naar voren, en werkt het stukje weer naar buiten.

Mevrouw Rapley heeft onderzocht waarom kindjes op een gegeven moment toe zijn aan vast voedsel. Ik weet niet of ik het allemaal nog weet, maar uit mijn hoofd:

• de darmen kunnen rond 6 maanden vaster voedsel verteren dan melk
  • rond 6 maanden kunnen de kinderen kauwen (let op, hier zijn geen tanden voor nodig!). Vandaar dat je geen potjes gepureerd voedsel hoeft te geven.
  • de motoriek gaat steeds beter, waardoor kinderen dingen in hun handen kunnen nemen en in hun mond kunnen stoppen. Daarom kunnen kinderen ook pas rozijntjes oppakken als ze ze kunnen eten (of andersom…)

Volgens mij mis ik iets, maar vandaar dus die 6 maanden. O ja, en voor allergieën is het beter te wachten tot 6 maanden, maar dat heeft ook met de darmflora te maken, dacht ik.

Joseetje, wij zijn begonnen met een stukje broccoli. Idd ook eerst geen zoete dingen. Broccoli is ook redelijk neutraal van smaak. Als je het steeltje van de broccoli wat langer houdt kan je kindje het goed zelf vastpakken. Neem niet te dikke roosjes, die zijn te zwaar (of snij er een stukje af).

Nog eventjes geduld en dan… veel plezier met de start van de bijvoeding.

Joseetje: je hebt al veel uitleg gehad van Hazze en Biebels. Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Wij zij hier begonnen met worteltjes en daarna broccoli. Ik probeer telkens 3 dagen achter elkaar iets tegeven als het nieuw is en dan pas weer het volgende nieuwe te introduceren. (Dit vanwege allergiien bij mijn man.)

Jij geeft nog gewoon BV?

Dan zou ik het eten aanbieden tussen twee voedingen in. BV blijft nameljk het hoofdvoedsel.

Dionne blijft na een voeding ongeveer 2 uur wakker. Dus n 1,5 /2 uur, zet ik haar aan tafel neer en geef ik haar iets te eten. Na het eten is ze meestal moe en gaat ze het bed in.

Door rapley aan te biden tssen de BV in, of na de BV, blijft je productie in stand.

(Als je KV geeft, kan ik je ook op weg helpen, angezienik de BV nu volledig heb afgebouwd.)

Wil je nog meer weten, vraag gerust.

Vrijdag nog een heel verhaal getypt maar per ongeluk weggedrukt :oops: (Sophie zat op schoot!).

Maar goed ik heb toch vandaag 2 slabbers van SB besteld. had nog ff mijn verjaardag afgewacht (vierde het vrijdagavond) en een paar vriendinnen op jacht gestuurd naar die slabben als cadeautje maar nergens te vinden (zelf ook al in verschillende winkels gezocht maar tevergeefs!).

Ik ben begonnen met fruit, leek me wat gemakkelijker. En nu langzaamaan wat groente. Hier is het geen probleem hoor, groente gaat nu ook goed. En in het boek van Stefan Kleintjes staat vlgs mij ook eerst fruit en dan groente (omdat je groente eik pas vanaf 7 maanden zou moeten geven). Aan groente heb ik nu broccoli, komkommer en vanavond een boontje (jaaa een hele boon!!) geprobeerd :mrgreen: Groente is nog niet zoveel maar geeft niks. Komt wel!

Fruit gaat al best wel goed. Ze eet al ongeveer een derde banaan en ze had ook al een heel partje appel weggewerkt vanmiddag trots

Ik zit ook af en toe nog wel wat te zoeken wanneer ik het aanbied. In ieder geval doe ik s morgens rond een uur of 11 wat fruit, verder is het nog een beetje kijken hoe het gaat.

Yvan met brood, foto’s van afgelopen weekend… :smiley:

en nog een close-upje…

@Mekkie wrote:

En in het boek van Stefan Kleintjes staat vlgs mij ook eerst fruit en dan groente (omdat je groente eik pas vanaf 7 maanden zou moeten geven).

Volgens mij zegt S.K. dat de meeste groente vanaf 6 maanden mogen hoor. Je moet alleen uitkijken met nitraatrijke groentes (max 2 x p/w) en koolachtige groentes, zoals prei.

Wij zaten trouwens eergisteren broccoli te eten en mevrouw zat daar nieuwsgierig naar te kijken (ze is nu bijna 6 maanden). Dus toen heb ik de wipstoel in z’n rechtop gezet en haar een (ongezouten hoor) stukje broccoli gegeven. Ze vond het heel interessant en begon er wel een beetje op te sabbelen :inlove: (maar het meeste viel eraf in haar nekje… :mrgreen: ).

Hoe doen jullie dat trouwens met broccoli, want als ze eraan gaan sabbelen vallen die ‘stukjes roos’ er een beetje af/breken af. Is dat dan niet gevaarlijk als er ineens veel in hun mondje afbreken?.. Deze broccoli was redelijk kort gekookt, dus daar lag het niet aan…