mama's en kindjes op rapley-avontuur!

Misschien een stomme vraag, maar wanneer kun je met rapley beginnen?? Moeten ze al tandjes hebben?

Ik wil namelijk met Bas ook graag daarmee beginnen, want meneer zit al heel stevig met een heel klein beetje ondersteuning en eten met een lepeltje gaat geweldig.

Tandjes heeft hij nog niet en verwacht ze ook nog niet direct.

Welkom: volgens mij bestaan stomme vragen niet. :smiley: Dus vraag maar raak.

Vanaf 6 maanden kun je met Rapley starten. Kindjes die te vroeg geboren zijn, eigenlijk nog wat later.

Stevig zitten en tendjes zijn geen voorwaarden om met rapley te beginnen.

Wel is het zo dat je je kindje goed rechtop moet hebben zitten bij rapley. Maar dat kan ook op de schoot. Dit is om te voorkomen dat ze zich verslikken en het eten weer makkelijk naar buiten kunnen duwen als de stukken te groot zijn.

Waarom de 6 maanden-grens gehanteerd wordt heeft verschillende redenen, o.a.:

• na 6 maanden is het lichaam er pas aan toe om vast voedsel te gaan verwerken
  • vanaf 6 maanden leren baby’s kauwen

Als je voor de 6 maanden (plus of min 1 week) begint met bijvoeden, dan is het niet verstandig om al te beginnen met stukjes voedsel.

het kindje is er motorisch nog niet toe in staat en het risico op verslikken is groot, als je het hem toch in zijn mondje geeft.

Het is dus ook echt de bedoeling dat het kind het eten zelf pakt/vasthoudt en in zijn mond stopt. Als een kind hier nog niet toe in staat is, dan is het ook nog te vroeg om te beginnen met eten.

Wat dat betreft regelt het zich eigenlijk vanzelf. Het kind eet pas stukjes al hij eraan toe is. Als je er te vroeg mee begint, zal het kind er niets mee doen. Iets later zal het kind ermee spelen, nog later erop sabbelen en daarna pas gaan eten ervan.

Het grote verschil met eten van een lepeltje is de techniek. Bij het lepeltje zuigen ze het eten eraf (net als bij een fles). Bij rapley, moeten ze kauwen, het eten met de tong naar de juiste plaats in de mond verplaatsten en daarna nog de stukjes door slikken.

Ik zou je dus adviseren nog een week of 3 door te gaan zoals je nu bezig bent en daarna eens te kijken wat er gebeurt als je een stukje eten voor Bas neerlegt op tafel.

Als je nog meer info wil over rapley kun je ook hier eens lezen.

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/rapley_richtlijnen.html

http://www.borstvoeding.nl/congres2004/GillRapley.pdf

Bianca: hoe is het met Leonie? nog broodkorst geprobeerd? en hoe ging dat?

Nou vergeet ik mekkie.

Mekkie: Goed dat je jezelf hebt weten te bedwingen om het stuk uit zijn mond te peuteren. Super van jou. :thumbup:

hihi Hellen geeft niet alleen Sophie is een ZIJ :mrgreen:

Ben vandaag naar het CB geweest hoor, en geen steek wijzer geworden, wel onzekerder :evil:

De arts zei eik niks over hoe ik eten moet introduceren, heeft niks gezegd over opvolg melk (dat moet toch nu ook? en hoe? in een keer overschakelen of langzaam aan?) of wat dan ook… Ook niet over papflessen, vroeg ik zelf maar heb nog niet echt een duidelijk antwoord. Ja volgens mij moet je er 3 scheppen in doen of zo??? Ehhh… jaaaa daar schiet ik wat mee op! Is het zo of niet? Wat doen jullie? En wanneer ik die papfles dan deed? Moest ik zelf maar zien…

Groente mag ik binnenkort mee beginnen (week of 2) en fruit gewoon doorgaan. Nou Sophie heeft nu dus 2x peer op en staat helemaal onder de rode bultjes/uitslag. Gisteren al een beetje, toch weer peer gegeven, en vandaag nog erger. Dus ik zei dat tegen de dokter maar die was er nogal laconiek onder. Ach, dat zal wel niet hoor van peer. Nou ik denk dus van wel, maar zij vond het maar onzin. Tja, ik denk dat ik de peer maar even laat voor wat het is!!! Zou niet weten waar het anders van is???!!!

Ennuh, ik heb ook Danoontje start gekocht. Of zou dat verwarrend zijn dat ik dat dan met een lepeltje geef? (mijn schoonmoeder wil sowieso geen Rapley-voeding doen maar zei al ik geef wel Olvarit, maar dat vind ik er zo smerig uit zien, die potjes bleeeg). Of zou dat juist weer te zoet zijn, dat Danoontje (suiker?)? Ze vond het wel lekker alleen stak steeds zelf die lepel nogal ver in haar mond hihi.

Heb ook nog baby rijstwafels gekocht, van die kleintjes dus. Die heb ik nog niet geprobeerd.

Zo, was weer een heel verhaal :oops:

Persoonlijk zou ik nooit danoontje geven, daar zit zoveel suiker in…

Tenminste niet als ze nog zo jong zijn.

Heb trouwens vandaag het boek van Stefan Kleintjes gekocht, ik ben benieuwd! :smiley:

@Elise wrote:

Persoonlijk zou ik nooit danoontje geven, daar zit zoveel suiker in…

Tenminste niet als ze nog zo jong zijn.

dat wist ik dus niet :oops:

Ik dacht Danoontje, dat klinkt heel gezond. Maar die stomme fabrikanten zetten dat er ook op he: Het is heel gezond en noodzakelijk voor bla bla bla… Net als dat ze er op zetten vanaf 4 maanden natuurlijk… Tja hoe moet je als consument nu weten wat goed is en wat niet?!

Hellen, ik ga gewoon nog een 4 weken door hoe ik nu bezig ben. Alles wat ik voor hem op tafel leg wordt er vanaf genomen als hij de kans krijgt, maar ik wil niks overhaasten.

Ik heb er wel enorm zin in om met rapley te beginnen, want ik denk dat Bas het schitterend zal vinden, maar de kans op verslikken vind ik nu ook nog te groot.

Producten geven waaraan suikers zijn toegevoegd wil ik zo lang mogelijk mee wachten, want er zijn zoveel alternatieven. Ik heb namelijk zelf een overgevoeligheid voor toegevoegde suikers, als ik die teveel binnenkrijg krijg ik last van hoofdpijn en migraine.

En die fabrikanten willen gewoon geld verdienen :naughty:

Sorry, tijdje niet geweest, we zijn allemaal behoorlijk ziek geweest hier. Vandaag is de kinderstoel binnen gekomen :dance: , dus als hubbie hem goed keurt (zal vast wel), kunnen we zo’n beetje gaan starten. Hoewel, we eigenlijk al een klein beetje gestart zijn. Elliott heeft namelijk al één keer een stukje banaan gekregen (afgelopen maandag). Hij deed het in zijn mond, kauwde er zo’n 30 sec. op en werkte het weer naar buiten :mrgreen: . Hij leek het niet echt vies te vinden, maar ook niet super lekker, hij keek een beetje bedenkelijk :mrgreen: .

hier ook geen danoontjes… :naughty: absurd veel suiker naar mijn idee

is niet nodig, zoet is een aangeleerde smaak

producenten willen alleen maar verdienen Mekkie, daarom staat er ook op al die potjes: vanaf 4 maanden… :wall:

nou ja ik maak deze serie danoontjes gewoon op daarna boycot ik ze :twisted:

Vanmorgen nog een half Danoontje gedaan dan maar, en ze vond het superrr. Ze pakte wel steeds de lepel en echt álles zat onder. Dus dat was nog meer geknoei dan Rapley hoor!!! :mrgreen:

De kinderstoel was hier ook binnen vandaag :slight_smile: Ze zat er wel goed in en vind het superinteressant om te zien hoe wij eten (eerder zette ik haar er wel al in haar wipper bij maar nu zit ze natuurlijk veel hoger).

Heb vanmiddag weer banaan gedaan alleen het onderste gedeelte was bruin dus ik kon m niet met schil en al geven omdat dat eraf moest. Beetje lastig want ze kreeg het zo niet opgepakt, het glibberde steeds weg :cry:

Daarna ging ze huilen omdat het niet lukte. Dus heb ik t maar voor haar vast gehouden en dan pakt ze mijn hand en brengt ze die naar haar mond (ze is wel slim :stuck_out_tongue: ). Ze had toch een redelijk stukje op nu. Maar het is natuurlijk nog lang niet zoveel als er met een fruithapje naar binnen zou gaan. Op een gegeven moment ging ze weer huilen dus ben ik maar gestopt.

Edit: heb nog foto’s maar die moet ik nog op mijn computer zetten mss morgen?!

Onze gastouder is ook om :dance: . Ik had het succesnummer (=Liga) meegegeven, en ze had zelfs 2 keer een halve gegeven. Samen met haar eigen zoontje (die is 8 mnd) in de tripp trapp, zaten ze lekker naast elkaar. Maaarrrr… hij had een banaan, zij een Liga, en ze waren eigenlijk meer geïnteresseerd in elkaars eten! :lol: Dus ze vroeg al wat Leonie allemaal mocht hebben, en de dag daarop heeft ze banaan gegeven.

gaat je gastouder nu ook met haar eigen zoontje raplyen?

het werkt vaak het beste om het te zien he…

He Biebels dat is wel fijn :thumbup:

Heeft iemand nog leuke foto’s? Vind ik altijd zo super om te zien :smiley:

hier nog een mama & papa die met rapley begonnen zijn, althans gedeeltelijk, het wordt een afwisseling van geprakt eten en hele stukken

echt geweldig vindt Bryan zijn eten

en op broodkorsten doet hij ookal kauwen…

:think: nu nog de pap’s en oma’s ervan overtuigen dat we geen 6x dubbelgemalen doorelkaar gehaald en uiteindelijk nog gezeefd en aangedikt voedsel willen geven…

want opa vraagt altijd mooi, krijgt hij al potjes :?

hij kiept achterover als we zeggen dat Bryan gewoon leert eten wat de pot schaft, heeft hij ook bij onze ander 2 gedaan (maar dat is hij denkelijk alweer vergeten…); en toen wist ik nog niet dat op deze manier leren eten rapley heete :lol:

want het neefje ( zoontje van mn hubbies zusje) heeft wel altijd potjes gekregen zelfs tot 1,5 jaar :shock:

tja ikke ben toch net ietsjes eigenwijzer…

hihihi

:smiley: Wat zit Bryan lekker te kauwen.

Ik heb gelukkig tot nu toe geen discussies geha dmet opa’s en oma’s. Soms zijn ze wel verbaasd, maar als ze Dionne zien eten, is dat al snel over.

Hier heeft Dionne vrijdag op het KDV ook voor het eerst rijstwafel en peer op. Ook daar deden ze alsof eht de gewoonste zaak van de wereld is. 8)

Mijn schoonouders en ouders vinden het helemaal geweldig dat Bas geen/nauwelijks potjes krijgt. Bas krijgt vanaf 6 maanden ook op de rapley manier en nu maak ik veel zelf. De gekookte appels worden door de appelmoes pers gedaan en dat is ook al niet heel fijn en dat gaat prima. Ik prak meer dan dat ik het tot een heel fijn moesje maak, vind ik niet nodig bij Bas. Binnenkort hoop ik ook een foto hier te kunnen plaatsen.

Leuk weer een paar nieuwe mama’s hier te verwelkomen :thumbup:

Gisteren heb ik de appel eerst even opgewarmd, zo was ie wat zachter en kon ze het makkelijker eten. Alleen mijn ouders kwamen net (ze zeiden er niets over dat Sophie een heel stuk appel at trouwens) en toen was ze teveel afgeleid om nog verder te eten. Ze heeft gisteren dus niet zoveel op. Vanmorgen helaas weer wel rode uitslag op haar rug. Vandaag toch weer appel geprobeerd (wel een andere soort) en nu heeft ze nauwelijks nog uitslag. Dus hopelijk is het morgen weg, dan kunnen deze appels dus wel (hoop ik). Ik had m weer opgewarmd en ze heeft toch wel de helft van een partje appel op. Vond ik al best veel! Ze hapt er wel grote stukken af, hoor! Maar ik bedwing mezelf en laat haar gewoon doen… Heb al gemerkt dat als het teveel is, ze het gewoon wel zelf uitspuugt :mrgreen:

Hier nog foto’s van de banaan en rijstwafel (rijstwafel is echt een super succes, banaan ook alleen zonder schil is toch te lastig :wink: )

Rijstwafel eten (heb ook nog een leuk filmpje, dat zal ik nog wel op dr website zetten, zie kopje www)

Banaan, oei wat glibberig

Drinken (water) doe ik ook wel zelluf hoor!

Knap hoor van Sophie, dat ze het zelf al zo goed eet en die foto met die beker is heel lief.