Vandaag hebben we de kinderstoel en de mouwslabbetjes besteld, nu nog even met hubbie over Rapley hebben en over ongeveer twee weken kunnen we beginnen :dance: .
Elise, inderdaad leuk om jou hier tegen te komen, hoe gaat het met Isa en jou? Je mag trouwens als je het leuk vindt best af en toe wat posten hoor bij de september mama’s zonder verder te reageren, iedereen vindt het leuk om af en toe eens te horen hoe het gaat met de beebs waar we weinig meer van horen (je hoeft natuurlijk niet te posten hoor als je dat niet wilt ).
Mijn vriend vond het eerst ook maar niets hoor, hij was veel te bang dat ze ergens in zou stikken. Nu vind hij het helemaal leuk, hij is zelfs een beetje té enthousiast! :inlove: Hij zou het liefst elk moment dat ze wakker is iets anders aanbieden, en dan lekker veel Liga, want dat vindt ze zo leuk.
Ik wil ook van die slabben, nee ik MOET ze
Sophie kan al een poosje rechtop zitten zonder steun dus binnenkort de kinderstoel eens gaan uitproberen (ik moet er alleen nog een gaan kopen :oops: ).
Ik heb gisteren een stukje banaan en vandaag een stukje sinaasappel geprobeerd. Maar wat ik in het andere rapley topic ook al zei: mag sinaasappel nu al wel of niet? De meningen zijn verdeeld…
Ik heb vanmorgen ook het boek van Stefan Kleintjes in huis gehaald: een aanrader!!! Heb het uit de bieb, maar mss koop ik het zelf wel (ben bijna jarig dus een mooi cadeau :mrgreen: ).
Banaan en sinaasappel gingen best goed. Nog niet heel veel gegeven hoor, eerst eens kijken hoe ze erop reageert…
Mag je trouwens met groente en fruit tegelijk starten?
Edit: bedoel dus niet tegelijk in een maaltijd, he!!
in dat boek staat: sinaasappel vanaf 8 maanden (Leonie reageert al op de bv als ik sinaasappel eet, dus ik laat het nog even achterwege!)
hier ook nog geen sinaasappel nee… vind het nog te scherp…
Je mag gelijkertijd met groenten en fruit starten hoor! Wij zijn met groente begonnen, fruit leek ons gemakkelijker omdat dat over het algemeen zoeter is en dus wat toegankelijker qua smaak. We zijn daarom maar met het ‘moeilijkste’ gestart, maar nu eet Yvan zowel groente als fruit (zoals het is, geen suiker, zout etc. toegevoegd uiteraard).
het boek van Stefan Kleintjes vind ik ook echt een aanrader. :thumbup:
groet,
hazze
Ik moet enorm lachen om die foto’s die jullie hebben geplaatst.
Schitterend :lol:
Teetje, als je er naast zit is het nóg mooier, tenminste ik vind het fantastisch om te zien wat ze zelf met het eten al kunnen! Zoooooo knap. En dan de reactie op smaak en textuur… die gezichtsuitdrukkingen… heerlijk gewoon! :inlove:
Ben je van plan om ook te gaan rapleyen?
hee dames
effe te weinig tijd gehad om te reageren. Druk bezig de laatste dagen. We hebben een nieuw huis gekochten moeten dus veel regelen en we moeten ook nog eens ons eigen huis verkoopklaar maken. :shifty: Echt heel veel werk. (aangezien ik normaal niet erg netjes opgeruimd ben :roll: )
Met rapley gaat het hier goed. dionne lijkt al iets meer binnen te kijrgen. al zou ik dat aan de luiers niet zeggen. Maar van een rijstwafeltje, vindik na het eten nog maar de helft terug. waar de rest dan is gebleven? :think:
Nou eens opschrijven wat Dionne de laatste tijd allemaal heeft gegeten.
Wortel, broccoli, banaan, peer, pruimen, rijstwafeltjes, aardappel en broodkorst.
vandaag heb ik haar voor het eerst een broodkorst gegeven om op te sabbelen.
Ze keek verbaasd. Ze verwacht nat en glibberig eten ondetussen. had ze zo’n droge ruwe broodkorst… Maar na hem bevoeld te hebben, ging die huppekee in haar mond. ook toen weer eerst een verbaasde reactie, maar daarna heeft ze hem heerlijk in stukes gewerkt.
ik blijf het echt geweldig vinden hoe ze met het etenm gaat. Voelen, roeven, in stukjes werken en dan weer naar buiten duwen met haar tong. Echt geweldig.
Ik ben wel heel benieuwd hoelang het duurt voor ze naar minder melk-voedingen gaat. Nu drinkt ze nog 5 keer per dag aan de borst of een fles. Ze komt in de buurtvan en liter voeding op een dag (BV en KV samen). Dat zal ik maar niet zeggen op het CB… Zulen zewl vinden dat zeminder melk moet krijgen ondertussen. Ach ja, zij heeft lol, wij hebben lol en ze doet het goed. Wat wllen we nog meer…
Het boek van Stefan Kleintjes is echt super. ik zou niet zonder kunnen :lol:
Het bijvoedingsforum is trouwen ook een aanrader. Dar schrijft hij zelf ook mee. En ook nog een LK. Echt ee aanrader.
@Hellen wrote:
hee damesVertel mij wat! Het is hier al weer even geleden, maar de herinnering aan het harde werken is nog vers! Succes hoor, en vooral ook veel plezier.
effe te weinig tijd gehad om te reageren. Druk bezig de laatste dagen. We hebben een nieuw huis gekochten moeten dus veel regelen en we moeten ook nog eens ons eigen huis verkoopklaar maken. :shifty: Echt heel veel werk. (aangezien ik normaal niet erg netjes opgeruimd ben :roll: )
Ik ben wel heel benieuwd hoelang het duurt voor ze naar minder melk-voedingen gaat. Nu drinkt ze nog 5 keer per dag aan de borst of een fles. Ze komt in de buurtvan en liter voeding op een dag (BV en KV samen). Dat zal ik maar niet zeggen op het CB... Zulen zewl vinden dat zeminder melk moet krijgen ondertussen. Ach ja, zij heeft lol, wij hebben lol en ze doet het goed. Wat wllen we nog meer...
Van BV mogen ze toch onbeperkt drinken? Ok, ze krijgt wel KV bij, maar volgens mij kan dat wel, toch?
En hoezo moet ze minder drinken? Leonie drinkt ook nog 6 keer op een dag, minimaal, en volgens mij is melk tot een jaar de hoofd-maaltijd. Toch? :think:
Het boek van Stefan Kleintjes is echt super. ik zou niet zonder kunnen :lol:
Het bijvoedingsforum is trouwen ook een aanrader. Dar schrijft hij zelf ook mee. En ook nog een LK. Echt ee aanrader.
Ah, moet ik daar ook maar eens kijken!
@Biebels wrote:
Mijn vriend vond het eerst ook maar niets hoor, hij was veel te bang dat ze ergens in zou stikken. Nu vind hij het helemaal leuk, hij is zelfs een beetje té enthousiast! :inlove: Hij zou het liefst elk moment dat ze wakker is iets anders aanbieden, en dan lekker veel Liga, want dat vindt ze zo leuk.
Biebels: ik liet mijn vriend ook de foto’s van o.a… Leonie zien en hij kreeg er ook helemaal zin in
Jouw kindje was trouwens toch ook wat overdatum, tel jij dan die dagen dan van de 6 maanden af om de ‘window of opportunity’ niet te missen? Tenminste dat las ik ergens?..
De darmen zijn pas echt aan het werk gegaan toen ze uit de buik was, dus daar heeft overtijd niet zo veel mee te maken. Ik merkte wel dat ze meer dingen in haar mond ging stoppen, maar voor de darmen heb ik zo lang mogelijk gewacht. Qua voeding heeft ze het helemaal nog niet nodig, maar het spelen is wel erg leuk. Dat vind ik het allerleukste aan Rapley: de lol die ze er in heeft!
Hoeveel krijgen jullie kids nu op een dag aan bijvoeding aangeboden? Wij doen nu 2 momenten: 1 een halve liga (meer mag wel, maar ze heeft er al snel genoeg van) en 1 keer groente of fruit.
Ik ben nu trouwens erg blij met Rapley, want niets is zo fijn voor de tandjes als koude komkommer! :thumbup:
kook jij de komkommer ook Biebels, of eet ze het gewoon rauw, en hoe heeft ze dan grip? :think:
rauw, een stuk in 4en gesneden. Ze krijgt niet alles weg hoor, maar het zachte binnenste gaat prima.
In het boek stond dat je komkommer kort moet koken maar dat lijkt me dus zo vies
Ennuh, Hellen ik dacht dat ze brood pas met een maand of 8 mochten?
Vandaag een stukje appel geprobeerd, ze vond het heel lekker maar heeft er eigenlijk alleen maar op gesabbeld. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ze er een stuk af moet kauwen??? Appel is toch best hard!
Mijn man zat wel vol verbazing te kijken: Wat moet zo’n baby nou met een stuk appel
Maar hij vindt het wel leuk!
Yvan bijt toch stukjes van een partje appel af hoor (zonder tanden) en werkt het dan meestal weer naar buiten haha. Maar hij krijgt er wel iets van binnen.
ja gekookte komkommer… :sick: maar dat denk ik wel vaker ergens van die receptjes… linzen bijvoorbeeld… :think:
broodkorst mag vanaf 6 maanden, een boterham mag volgens mij vanaf 7 Ã 8 maanden. Zal wel iets met de hoeveelheid gluten te maken hebben?
En appel kook ik inderdaad ook niet dus vind ik dat komkommer ook zo wel mag. Al zegt Stefan Kleintjes dat je met rauwe groenten op moet passen, maar dat heeft misschien met bacteriën te maken ofzo? :think:
@Biebels wrote:
broodkorst mag vanaf 6 maanden, een boterham mag volgens mij vanaf 7 Ã 8 maanden. Zal wel iets met de hoeveelheid gluten te maken hebben?
Stefan heeft dit zelf uitgelegd op het bijvoedingsforum. Een broodkorst mag vanaf 6 maanden. Absoluut niet daarvoor ivm de gluten. Een broodkorst is om op te sabbelen. Door het sabblen komen ze al in aanraking met een hele kleine hoeveelheid gluten. Bij brood vanaf 7 maanden krijgen ze veel meer gluten binnen.
Juist het beginnen met sabbelen en de kleine hoeveelheid gluten schijnt goed te zijn voor aalergieen. Zo kan het lichaam heel langzaam wennen aan gluten en lijkt er minder risico voor allergieen te bestaan.
Om deze reden ben ik nu dus begonnen met een broodkorst. Wel echt de korst. zodat ze minder makkelijk stukken afbijt. Dit lukt nog wel, maar hier sabbelt ze een tijdje op en dan duwt ze ze weer naar buiten met haar tong.
@Biebels wrote:
En appel kook ik inderdaad ook niet dus vind ik dat komkommer ook zo wel mag. Al zegt Stefan Kleintjes dat je met rauwe groenten op moet passen, maar dat heeft misschien met bacteriën te maken ofzo? :think:
Op het bijvoedingsforum staat bij het introductieschema dat ze vnaf 6 maanden rauwe groenten (komkommer en tomaat) mogen hebben, maar dat het erg afhankelijk is van het kind of ze dit iets vinden.
Wel is het zo dat darmpjes harder moeten wekrne om ongekookte groenten te verteren. Maar het mag wel. het koken wordt vooral gedaan om de groenten/fruit zachter te maken, zodat de kindjes er makkelijker iets vanaf kunnen happen en om het makkelijker te laten verteren.
ik heb even de titel aangepast. We kletsen hier nu zoveel over rapley, dat deze titel beter erbij past.
Even nog een paar foto’s van vanochtend. Ze heeft echt zitten genieten.