Makkelijke KOK-ers gezocht

Hihi, invriezen is dus wel het devies hier :mrgreen:



Heb al verschillende kliekjes staan, die gaan dus de vriezer in.



Verder de swiffer maar eens tevoorschijn toveren.



Boodschappen doen we al 1 keer in de week. En dan ga ik soms nog 1 keertje voor wat verse dingen of dingen die plotseling op zijn. Maar dat kost me dan ook weinig tijd.



Strijken en was vouwen voor de tv. Oké, sjek :thumbup:



Maarrrr first things first. Er hangt hier een zeer onwelriekend geurtje in de lucht. Even kijken wie de boosdoener is :sick:

@Judith75 wrote:

Maarrrr first things first. Er hangt hier een zeer onwelriekend geurtje in de lucht. Even kijken wie de boosdoener is :sick:






fruit op de schaal??

@schoen wrote:

@Judith75 wrote:
Maarrrr first things first. Er hangt hier een zeer onwelriekend geurtje in de lucht. Even kijken wie de boosdoener is :sick:






fruit op de schaal??




Hahaha, nee het was Tim zijn achterkantje :lol:

das wat minder fruitig :wink:

als amy vanaf 11 uur slaapt kun je tot 11 uur leuke dingen doen :wink:



ik vind ook altijd: als ik wat leuks heb gedaan met hem,

dan heb ik een reden om moe te zijn, dan mág het (van mezelf)



ik zou dan als ik jou was proberen om 1 huishoudelijk ding te doen als je andere kleintje nog wakker is, en als die ook slaapt, dan lekker amy even in de kamer laten spelen, dat jij ff lekker op de bank kan. (als ze dan al wakker is)



als ze dan alletwee weer wakker zijn, dan heb je misschien weer puf om ff naar buiten te gaan

@lydia wrote:

das wat minder fruitig :wink:




:mrgreen: :mrgreen:

Moet ook wel meer leuke dingen gaan doen. Nu nog de energie vinden :oops:



Met de oudste erbij kan ik wel het meeste doen. Amy kan zichzelf namelijk absoluut niet vermaken. Die heeft altijd mijn aandacht nodig.



Op het kdv ook. Tim kan heel goed zelf spelen, terwijl Amy altijd in het midden van het groepje met kinderen zit.

van leuke dingen doen krijg je juist energie he…

het is ff de knop in je kop omzetten.



ik heb er nog steeds dagen tussen zitten dat ik nergens zin in heb en de puf niet heb.

maar als ik dan toch ff weg ben geweest, dan kom ik thuis en dan denk ik: heb het toch maar mooi weer gedaan

en het was leuk!

Wat Ziet al zegt…leuke dingen GEVEN energie :wink:

Geen idee hoe lang het al geleden is, maar kun je je het gevoel herinneren van ontzettende tevredenheid als je een gave LO hebt gemaakt? :angel:

Dat alleen al kan motivatie zijn om een volgende keer weer tijd vrij te maken voor meer geknutsel. :mrgreen:

En lekker dingen combineren. Als je bv een dag hebt dat je niet hoeft te koken, doe je bv de badkamer of de keuken wat uitgebreider. Zo kun je je energie spreiden. :thumbup:

Hier is het momenteel ook zo uit noodzaak want mijn buik en benen trekken het niet om elke dag alles te doen.

En vandaag heb ik toch de badkamer gedaan! Maar dat is dan ook verder het enige wat ik doe. Morgen is er weer een dag…bij jullie dus verplichte rustdag :angel: En hier ws ook :lol:

hier hebben we de afspraak dat we (proberen ) om de beurt te koken…

en vaak zat doen we ook nog voor twee dagen koken…lekker makkelijk :wink:



dave speelt beneden terwijl ik boven bezig ben…als er wat is kan hij zelf naar boven komen …

hij kan in de tuin spelen…terwijl ik boven ben…hij kan de tuin niet uit.



strijken doe ik ook niet…of het moet die ene nette overhemd van vriendlief zijn…als we een feestje hebben…

gewoon strak opvoouwen doet al wonderen



vriendlief stofzuigt… ik dweil…

de afwasmachine vullen we gewoon wanneer nodig…we zetten hem dan ook gelijk aan…



ik doe de was… we vouwen samen op…



ik werk 3 dagen hij 5

dave gaat twee dagen naar KDV 1 dag naar opa en oma



de dagen dat hij thuis is zijn voor hem… lekker filmpje kijken, knutselen, kleien, samen naar de dierentuin…

en het HH staat dan stil… klaar het loopt niet weg…morgn ligt het er nog wel :wink: :mrgreen:

in het weekend doen we het meeste hh… door de weeks na het werk zijn de avonden om bij te komen en samen te zijn.



als ik een keertje weg wil… kan dat… als hij een keertje weg wilt dan kan dat…

willen we samen weg… dan mag dave bij o&o logeren wat een feest is dat…



waarom het je zelf moeilijk maken… is toch niet nodig…

en moe = moe… manlief wil vast wel helpen als je het maar aangeeft…



succes

Colle, ik geloof dat ik jouw vriend maar kom ophalen. Die doet meer als de mijne :wink:

Ik geef het heus wel aan, maar het is dus zoals gezegd altijd strijd.

Nu werkt hij ook lange dagen van zeven tot zes en zijn enige collega heeft net ontslag genomen, dus hij zit ook niet lekker in zijn vel.



Heel veel mensen doen veel in het weekend. Dan zijn ze samen thuis en schiet het het beste op. Doordat hubbie zaterdags werkt en zondags hier verplichte rustdag is, hebben wij die luxe niet.



Rhi, ja maar dat heeft bij jou een leukere oorzaak hè :wink:

Ik word helemaal heppie van scrappen, dat gevoel vergeet ik niet zo gauw. Moet toch maar gauw weer eens beginnen :smiley:



Ziet, das waar ja. Het is een beetje het principe van: wat was er eerst: de kip of het ei :mrgreen:



Ik moet mezelf maar eens nodig een trap onder mijn behind geven. :stuck_out_tongue:

hoi,



nog een tip, schrijf op wat je wat je per dag perse wil doen en laat de rest liggen. en schrijf op wat je gedaan hebt, dat is vaak meer dan je denkt.

(zo’n: oh ja, dat is waar ook, ik mag best moe zijn, want… moment)



voorbeeld: ik ging net zitten, en denk, eigenlijk heb ik nog niks gedaan, het is nog een zootje, overal ligt speelgoed, lege bekers nog op tafel, er moet nog gestofzuigt worden enz.

wat heb ik wel gedaan? vaatwasser uit- en ingeruimd, aardappels geschild, bloemkool geslacht, en de helft ingevroren, wc beneden, was gedraaid, rest alvast gesorteerd, gedanst met Marie, gekletst met buuf, bedden afgehaald, etc… ik ben nu weer een beetje trots op mezelf. 8)



groeten Louwina

Mijn tip…



behandel je man als man en niet als klein kind… niet beledigend bedoelt hoor :wink: Maar als jij hem “vraagt” of hij wat voor je wil doen, dan doe je in wezen hetzelfde als dat zijn moeder waarschijnlijk jaren heeft gedaan. En dan voelt dat vaak voor een man als een opdracht krijgen wat dan weer tegen hun ego in gaat want pfffff vrouwlief deelt toch zeker niet de lakens uit…



Behandel hem als een man door hem niets te vragen, maar hem aan te spreken op zijn eigen verantwoording.

Hier viel het kwartje bij mij pas na een hele poos en na gesprekken met een therapeut die me duidelijk maakte dat mannen anders in elkaar steken dan wij en dus echt een andere benadering vragen.



Hier zijn we dus heel bewust om de tafel gaan zitten en ik heb Ruud gevraagd wat zijn visie was op ons huishouden. Ergerde hij zich ergens aan, wat vind hij echt noodzakelijk enz. Hoe zou het liefst willen dat het werd gedaan enz.

Daar kwam uit dat het schoonmaken van dingen voor hem minder prio heeft dan bij mij, maar dat hij zich bijvoorbeeld wel groen en geel ergert aan rommel.

Ik gaf toen aan dat ik bepaalde dingen niet trok, dat ik sommige dingen juist minder erg vind dan hij maar hygiene wel belangrijk vind en toen hebben we samen dus een plan gemaakt waarbij we beide zo onze verantwoordelijkheid nemen.



Sommige dingen moet je dan gewoon accepteren, andere zoek je een oplossing voor.

Maar Ruud heeft toen in dat plan zijn eigen klusjes op zich genomen en die doet hij dus ook gewoon elke dag zonder morren.



Vragen in elk geval, werkt in veel gevallen echter averechts en in wezen geef jij dan dus een opdracht in plaats van dat je hem zijn onderdeel laat zijn in het hele verhaal.



Als hij in dat gesprek aangeeft dat hij het allemaal prima vind gaan zoals het nu gaat, jij doet alles, hij niets. Dan kun je zeggen… Dan heb je een probleem, want ik trek dit zo niet. Geef ook aan wat je knelpunten zijn en waar hij jou dan bijvoorbeeld mee kan ontlasten. Wees duidelijk en maak desnoods afspraken op papier.

Nog belangrijker, heb je een plan, houd je er dan aan. Dus stel dat hij bereid is om elke dag het speelgoed even op te ruimen om jou daarmee te onlasten. En dan ineens doet hij het een dag niet. Laten liggen dan!

Voor je het weet doe je het zelf, geef je hem het idee dat je het toch weer zelf gaat doen en voor je het weet draai je weer voor alles op.



Ik heb aangegeven dat ik echt de schurft heb aan de keuken opruimen. Vreselijk vind ik dat.

Ruud ergert zich echter vreselijk aan een zooi in de keuken, dus hij heeft dat ter hand genomen. Soms is hij ook moe en doet het niet, nou dan zijn we beide dus niet in staat om het dan te doen en dan blijft het dus liggen.

Jammer dan :snooty:



Verder idd ook bedenken wat je allemaal al wel hebt gedaan, elk ding is er 1. Strijken doe ik hier ook best veel, maar wel idd met stoomstrijksysteem en dat scheelt me gewoon 3 uur werk per week.

Verder heb ik een opgesteld maandschema. Sommige dingen staan er voor elke dag op gepland andere dingen 1ns per maand.

Ik houd me er aan en als ik bv op de vaste dag al het hout van de trappen heb afgenomen en de dag erna zit Peter er met vieze handen aan, dan houd ik mezelf voor dat het in elk geval 1ns per maand word gedaan en dat ik niet aan de gang blijf. Jammer dan.



We hebben 1 vaste brooddag per week, koken doe ik ook vaak voor meerdere dagen enz.



En verder hebben wij de vaste regel, na half negen s’avonds doen we niks meer. Tenminste, dan hoeft er niks meer. Doe ik toch nog wat, dan moet ik daarover niet zeuren en al helemaal niet Ruud lopen pushen ook nog wat te doen…

:thumbup:

An sich klinkt dat wel tof Cell, maar jouw Ruud is wel speciaal :wink: in die zin dat mijn man ‘makkelijker’ is. Ik kan gerust zonder scheve gezichten, vragen (of opdracht geven hoe je het ook wilt noemen :mrgreen: ) om bv te stofzuigen. Sterker nog vandaag nog gedaan. :thumbup: Hij werkt ook fulltime en ik niet dus ik doe relatief het meeste, vind dat ook absoluut geen bezwaar maar toch vind ik wel dat ons huis een gezamelijke verantwoordelijkheid is. Niet dat ik wil dat hij veel doet of zo, maar bv zijn eigen overhemden strijken is voor hem geen bezwaar. Hij pakt ook geregeld de vaatwasser in of uit. Al met al hebben we het hier dus best heel goed voor elkaar. :dance:



Judith idd is de oorzaak hier leuker :wink: maar ook hier, hopelijk net als bij jou tijdelijk! :thumbup: Doe jezelf een plezier, morgen is je niets-mag-dag…scrappen!! De kids even aan manlief overlaten, bv afspreken dat je 2 uurtjes ‘voor jezelf’ wilt. Dan weet hij van wanneer tot wanneer hij bezig is zeg maar. Er zit een ‘eindtijd’ aan. Iets wat voor een man vaak fijn is om vooraf duidelijk te hebben. Bij mooi weer is het zelfs erg fijn dat hij bv iets buiten met ze onderneemt. Dan heb je niet alleen je handen vrij maar ze ook niet om je heen waardoor je toch onbewust met ze bezig bent. Of ze jou alsnog iets vragen.

En wat Cell en anderen ook al aangeven, maak een soort lijstje. Kijk een beetje naar het ritme van je kids, plan iets voor jezelf, een huishoudelijke taak, max een half uurtje tot een uurtje net wat haalbaar is met slapen etc. Je zult echt versteld staan wat je in die tijd voor elkaar krijgt!! :shifty:

Als ik het handig aanpak, niet afgeleid raak dan kan ik in een half uur de badkamer bv helemaal doen. :dance:

@Judith75 wrote:





Alex, ik durf kleding niet in de droger te stoppen. Dan wil het nog wel eens krimpen. :shifty:


Als je kleding gewoon een beetje ruim neemt zodat het ook nog lekker draagt en niet (te) strak zit bij het passen in de winkel, dan kan alles gewoon in de droger. Krimpt het dan een beetje is er geen man overboord. En tegenwoordig hebben drogers ook een “lauwe lucht” knop, waardoor je ook fijne was enzo erin kunt doen.



Ik strijk de 2 overhemden van mijn man en sommige theedoeken. Verder weinig, omdat ik het na het drogen meteen op vouw ( of probeer zo snel mogelijk te vouwen). Ik ben ook niet meer te pietje precies met vouwen. Gewoon zo uit de hand zonder strijkplank of tafel. Ik hou het dan tegen me aan en kan zo t-shirts toch netjes en allemaal even breed opgevouwen krijgen zonder dat ik sta te mieren op tafel of de strijkplank.



Trouwens: de strijk hou ik overdag apart en die doe ik dan bij de tv of op zondag.

Rhi…



Dan mag mijn Ruud misschien wat moeilijker zijn dan jou ventje. Maar Judith geeft aan dat haar exemplaar nogal verwend is.



De aanpak hier kwam weg van een therapeut, ze zei dat het bij heel veel mannen die niets doen thuis wel zo werkt.

En buiten mijzelf heeft mijn pleegzus het ook geprobeert zo met haar man, ook die was gewend dat mams alles deed en dus dat zijn vrouw het wel zou overnemen van mams.

En ook bij haar heeft het wel gewerkt om hem zijn eigen verwachtingen eens te laten uitspreken.

Zij heeft ook gewoon gezegd… maar ik ben je moeder niet en wat jij verwacht trek ik niet, dus hoe wil je dat oplossen?

Je zal me moeten helpen, of je moet accepteren dat dingen niet gedaan worden.

Ook daar helpt manlief nu mee.



Dus dat heeft niet specifiek met mijn Ruud te maken hoor :wink:

Louwina, ik ben niet zo van het opschrijven. Moest dat van de psych ook, maar vond dat zo geforceerd. Maar evengoed bedankt :-*



Cell, thanx voor de wijze raad. Heb gisteren maar gelijk de daad bij het woord gevoegd en met hubbie gepraat.

We hebben nu alle huishoudelijke taken op een rijtje gezet, gekeken wat ik belangrijk vind en wat hij belangrijk vind en alle taken verdeeld.

Het ligt nu dus vast wie wat doet en dus hoef ik het niet meer te vragen en dus ook geen strijd. Een goeie dus :thumbup:



Rhi, mijn hubbie valt toch ook in de categorie “Ruud” :mrgreen:

Dus bij ons werkt dat wel.

Ik moet hier idd maar eens gewoon gaan plannen.



Bagheera, ik moet het nu doen met de kleding die we hebben en die is dus niet te groot. Ook heb ik geen lauwe stand op de droger.

En de jurkjes van Amy en de shirtjes van Tim moeten wel gestreken, is anders echt kreukelarites.



Oww het is stinkelarites. Alweer? Ja, alweer? En nee het is niet de fruitschaal :mrgreen:



tot zo…

Hmmzz… het was niemand dus. Vals alarm. Dan zal het echte alarm zometeen wel volgen. :lol:



Nou ja, enniewee. Wat ik ook nog wilde vertellen.



Zat gister de GG te lezen en daarin stond een artikel met een personal organizer. Wow, herkenning alom.

En echt goede tips. Ben er helemaal enthousiast van geworden. Ga ze ook meteen uitvoeren. Dat zal me tijd en ergernis besparen :thumbup:

Hoi,



Ik herken me er ook wel in hoor!

Ben benieuwd welke GG dat was, dan kan ik er ook eens tips uit halen.

Hier gaat het wel steeds beter, er komt steeds meer grip op, maar in het verleden was het drama toen de kids nog jonger waren.

Nu gaat het meestal prima, en als het een keertje minder netjes is, nou ja, dan haal ik dat wel weer in.

De laatste denk ik. :think: Heb hem pas gekocht iig.