Makkelijke KOK-ers gezocht

Ik werk 2,5 dag in de week en heb 2 kleine kindjes. Man maakt lange dagen, dus kindjes, huishouden en tuin komen vooral op mij neer.



Mijn tips:



Maak keuzes, wat is écht belangrijk. Wat ik net las, is je huis geen zwijnestal en krijg je daar hulp in, dus wanneer je moet kiezen tussen houdhouden en wat je graag doet… Verder wat huishouden betreft, daar ben ik de luie huisvrouw in geworden. Om tijd te besparen gebruik ik swiffer duster om te stoffen, hygienische doekjes om m’n badkamer fris te houden, een spuitbus met zelfgemaakte allesreiniger en een doek om vieze vlekken weg te poetsen. Ik heb een loeidure stoomstrijker (zo’n tefaltank) die me werkelijk de helft van de tijd scheelt, een vaatwasser en een droger.



Boven doe ik 's ochtends vroeg. Na het ontbijt zet ik de TV aan en geef ze nog een cracker en wat te drinken. Dan vlieg ik naar boven om daar te stoffen, zuigen en dweilen. Beneden stof en poets ik waar ze bij zijn, stofzuigen en dweilen als ze 's middags op bed liggen.

Ow, ze blijven dus allebei IN de kinderstoel zitten als ik boven ben, vastgesnoerd en wel.

Bouw routines op…Zet voor jezelf op een rijtje wat echt elke dag MOET gebeuren en plan voor die taken vaste momenten. Werkt hier als een tierelier en als ik dat iedere dag braaf doe, is mijn huis nooit een kl*rezooi

Je moet jezelf gaan aanleren: maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. En daarbij: doe dingen zoals jij prettig vindt.



Ik strijk ook veel, maar dat vind ik gewoon fijn en daar ben ik dan ook niet vanaf te brengen. Tuurlijk, wat niet nodig is, strijk ik niet meer (vroeger streek ik zelfs handdoeken en washandjes :wall: )



Stofzuigen doe ik dagelijks (soms 2x per dag, als ik de kruimels niet meer kan velen). Vaak doe ik dat 's avonds als papa een verhaaltje voorleest. Ik vind het een beetje zonde om dan met m’n handen in m’n zakken erbij te gaan staan. Meestal lees ik eerst één verhaaltje en dan gaat papa verder.



Wassen probeer ik echt bij te houden. Gauw tussendoor een wasje aanzetten. Mayra vindt het nu reuze interessant om mee naar de “was e gaan kijken”. Dus dan heb ik maar één blok aan m’n been :oops: Na het drogen (meestal droger, dat scheelt zoveel in tijd, niet in energie) zo snel mogelijk vouwen en/of strijken. Als ik het overdag niet erbij heb kunnen doen, dan doe ik 's avonds meteen na het zuigen.



Eten koken: meestal maak ik voor 2 dagen tegelijk. Dus zo om de andere dag heb ik het wat makkelijker. Overschotels, pasta- of rijstsausen met vlees en groente, éénpansgerechten dat soort dingen.



Als papa na het voorlezen beneden komt, ruimt hij de tafel (verder) af en ruimt alles in de vaatwasser. Hij zet deze ook aan en ruimt deze weer uit. Soms 's avonds nog, soms de volgende ochtend.

Tegen de tijd dat hij hiermee klaar is, ben ik meestal ook klaar met zuigen en de evt. strijk.



Verder gebruik ik makkelijke schoonmaakmiddelen: ik heb net de W5 schoonmaakdoekjes van de Lidl ontdekt :dance: Ik gebruik door het hele huis een spuitbusje met verdunde allesreiniger en keukenrol.

De toiletten doe ik 1x per dag met keukenrol en dettol. En dan doe ik meteen het vloertje ook ff

Er staat een doos met tissues voor het grijpen.





Ik probeer veel meteen te doen en niet te laten staan. Dan hoopt het alleen maar op en kijk ik er steeds meer tegen aan.



De ene dag stofzuig ik boven meteen na het opstaan en de andere dag met de wisser erover (ik heb laminaat). Papa is dan beneden met de kids.





:think: ff denken wat verder nog… Wat je het beste kunt doen is kijken wat bij jou past en steeds iets aanpassen



Zie ook het topic: Schoonmaakroutine http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=59959

De ene dag kan ik bergen werk verzetten met de kids erbij en de andere dag vragen ze zoveel aandach dat er niets uit m’n handen komt. Dat zul je vast wel herkennen want jouw kids zijn ongeveer net zo oud als Mayra en Ian. Berust hierin, het is gewoon niet anders.



In het weekend kook ik meestal wat uitgebreider of maak ik iets speciaals. Een enkel keertje halen we Chinees of een pizza (kan ook door de week zijn, net hoe het uitkomt)



Op maandag- en woensdagmiddag zijn de kids hier naar het kdv en omdat ik nu ziek thuis ben, kan ik dan óf iets extra’s doen in het HH óf rust nemen/iets voor mezelf doen.

@Judith75 wrote:



Hoe doen jullie het trouwens. Een huishouden en jonge kids. Doen jullie je huishouden als ze in bed liggen of als ze op zijn?

Ik dus als ze in bed liggen, maar dat betekent dat al mijn vrije avonden aan huishouden of sporten opgaan. En ik heb nog zoveel hobbies :?



Ik zou dus eigenlijk wel meer huishouden willen doen als de kids op zijn.

Ik wil ze echter niet alleen beneden laten terwijl ik boven ben.

Lastig hoor dit :eh:




Ik doe het huishouden als ze gewoon op zijn. De kinderen (1,5 & 3) spelen overal waar ik bezig ben. Niet altijd even handig, ik moet wel uitkijken waar ik loop :wink: maar ik heb ze ondertussen geleerd op mij te letten en lief te gaan spelen als ik bezig ben. Ik neem ze mee naar boven als ik boven moet stofzuigen en dweilen. Samen spelen ze wel op Eva’s kamer. Elke 10 minuten moet ik er heen om in te grijpen :angel: Lekker druk.

De badkamer poets ik als ik ga douchen, dan sta ik in mijn nakie met een schuursponsje en viakal :mrgreen:



Als ik beneden moet poetsen en ik kan de kinderen er niet bij gebruiken, dan parkeer ik ze op de bank met een bakje appeltjes en hun favoriete serie. Verder laat ik ze ook wel eens helpen, geef ze elke een nat doekje en dan gaan ze alles bij langs. Ondertussen kan ik ook even door.



Dan hebben we ook nog een hond die er vaak uit moet en kook ik iedere dag vers.



Strijken doe ik niet behalve jurkjes en overhemdjes van de kinderen. Zelf heb ik redelijk kreukvrije kleding en manlief strijkt zijn overhemden lekker zelluf, zoals het hoort !

Wat strijk jij dan allemaal Judith ?

Dat vroeg ik me ook af Karin . Wat strijk je allemaal wel?

Aangezien er dingen zijn die niet gestreken hoeven te worden maar gewoon even… hoe zeg je dat ‘hard uitkloppen’ en dan is het ook goed.



Ik heb (nog) geen kids rondlopen, die in de weg lopen… wel een groot kind (me vriend.) daarom maak ik de douche volledig schoon als ik zelf aan het douchen ben.

Is makkelijk zat…sta ik daar, in me nakie met een sponsje (en evt allesreiniger… als dat er staat) de dingen te poetsen om vervolgens me zelf te wassen. Dus… ja … dan heb ik 2 dingen gedaan mezelf gedouched en badkamer schoongemaakt in 1 x.



Bij mijn neefje en nichtje waar ik vaak genoeg oppas, vraag ik of ze mij

willen/kunnen helpen . Ik geef ze dan een doekje of kleine bezem en hun zijn weer zoet terwijl ik overige dingen opruim.

Of vraag ze vriendelijk op de bank te gaan zitten met iets lekkers (en gezond.) en zet iets op wat ze beide leuk vinden. Televisie is dus even de opruimoppas.

Of zeg ze dat ze op 1 plek die ik aanwijs te gaan spelen laat ze de speelgoed uitzoeken waar ze mee willen spelen en dan kan ik even alles langs.



Als je boven opruimt, laat ze op 1 kamer spelen.

Zodat ze bezig zijn en jou niet voor de voeten lopen.



Ik kook bij mijn zus (en me zus zelf dus ook) altijd vers.

Maar bereid dingen van te voren voor. Bijvoorbeeld groente of aardappels gesneden optijd, zodat ik het tegen de tijd dat het klaar gemaakt moet worden opzetten en heb ik de voorbereidingen al getroffen.

Makkelijker gezegd dan gedaan…

Net zo als je niet drukmaken.

Ik heb helaas niet echt tips…

Kan er ook wel wat gebruiken :wink: :mrgreen:



Ik lees vaak dat mensen hier strijken.

Ik snap niet waar ze de tijd vandaan halen.

Ik strijk niks!

Maar ik heb ook geen droger, sla de was goed uit en hang het dan op.

Wij hebben ook geen vaatwasser en in afwassen zit ook veel tijd.

Ik loop ook 3 keer in de week hard, dat kan ook alleen maar 's avonds. Maar 's avonds hoef ik dus niet meer te poetsen. Was vouwen doe ik wel 's avonds.

Lydia, hihi dweilen zou hier ook wel mogen, zuigen trouwens ook :oops:

En de was blijft hier ook rustig een dagje extra liggen hoor.

Ruim het speelgoed ook niet tussendoor op. Dus ik moeilijk? :wink:



Peetje, in de kinderstoel terwijl ik boven aan het poetsen ben is hier helaas geen optie. Zeker de oudste van bijna 3 niet.



Crien, ben jaloers op jouw energie zeg. Zoals iedere dag de toiletten schoonmaken. pfff, dat red ik echt niet hier.

Dat van die makkelijke schoonmaakmiddelen is trouwens wel een uitvinding inderdaad. Die zijn echt super handig.

En veel aandacht vragen mijn kinderen verder niet :liar: :liar: :silenced:

Ow ennuh, beterschap trouwens :wink:



Karin, hihi in je nakie poetsen. 8) Niet, dat ik nu op dames val, maar dat zou ik wel es willen zien :lol:

Het spreekt me wel aan hoe je het verder doet. Ik kan de kinderen gewoon niet alleen laten en ik naar boven. Tim is nog veel te onvoorzichtig met Amy. Ik voel me daar niet gerust in.

Dan idd mee naar boven en om de tien minuten politie-agent spelen.



Sweet-love, nog een naakt poetster dus :mrgreen:



Greetje, zeg dat wel ja :wink:



Tja, in vergelijking met de meesten hier strijk ik wel veel dan ja.

Dat is wel een puntje waar ik dan “moeilijk” in ben.

De kleding van de kids, mijn eigen kleding. Die van hubbie is redelijk kreukvrij, dus daarvan bijna niks.

Er werkt wel familie bij Tefal, misschien toch maar eens naar zo’n tank gaan informeren met personeelskorting :wink:



Groetjes Judith

Ik ben makkelijker geworden ná een periode van erdoorheen zitten toen onze oudste bijna 2 was…

Wilde alles perfect…en de perfecte vrouw en collega zijn en een supermoeder :roll:

Ik ben makkelijker geworden.

Als ik me druk maak om dingen waar ik niets aan kan doen op dát moment kan ik dat loslaten,heeft moeite en veel oefening gekost maar dat lukt nu.

Ik mág een dip hebben maar dan breng ik mijn omgeving op de hoogte ga zitten sippen en geef mezelf de volgende dag een schop onder mijn kont…werkt beter dan doen alsof je geen dipgevoel heb en doen alsof je zo blij bent :shifty: terwijl je dat niet bent op dat moment,

Ik ben selectiever geworden in mensen helpen en steunen…alleen als ik energie ‘‘over’’ heb en mijn eigen gezin er niet onder lijdt dan geef ik mij 100% aan mijn omgeving…en tuurlijk kan iedereen op mij rekenen maar niet meer ten koste van mijzelf of mijn gezin…dus nee durven zeggen denk ik.

En simpele dingen…niet iedere dag een schone pyama aan voor de kinderen,niet íedere dag in bad,ook eten maken voor meerdere dagen dan heb je altijd wat in de vriezer met hectische dagen van werk oid…

Soms het huis eens laten voor hoe het is en mezelf lekker verwennen.

Afspreken met vriendinnen en soms even gezond egoïstisch zijn,hulp durven vragen :shifty: heeft mij ook veel geholpen…



Succes meis…denk omjezelf hoor laat het niet té ver komen… :hug:

Om eens makkelijk te beginnen, ik heb niet het hele topic doorgelezen voor ik mijn portie neertik :mrgreen:



Begin met je mobiele telefoon niet al te serieus te nemen. Als het heeeel belangrijk is bellen ze wel op de vaste lijn.

Je huishouden kan ook wel eens een dagje zonder stofzuiger (mits geen allergie oid) en stof afnemen.

Een hobby!! Zoooo belangrijk, vind iets waar je zooooveel plezier in hebt dat je de tijd vergeet! Hier is dat scrappen.

1 familydag per week; zaterdag bv is een mooie dag voor zoiets. Lekkers shoppen voor het eten, makkelijk vooral dingen als een maaltijdsalade of vissticks of nog een stapje verder als je durft; patat halen! Filmpje voor de kids voor overdag, filmpje voor jullie zelf voor als de kids naar bed zijn.

1 dag per week koken voor 2 dagen. Gebruik die vriezer ook eens voor iets anders dan de wekelijkse kilo kipfiletaanbieding. :angel:

Iets ala lasagne maken is veel werk maar als je 2 bakken maakt voila hoef je al 1 dag niet meer te koken.

Kijk eens in het topic Schoonmaakroutine. Daar staat de swish en wipe methode in. Je toiletten altijd glanzend en glimmend zonder teveel moeite. :thumbup:

Minstens eens per maand ieders een Ik-dag! Je doet dan iets wat alleen jij leuk vind, met vriendinnen bv winkelen, daarna een hapje eten, daarna ergens iets drinken. Niets moet op die dag, alles mag. Ook thuis in pyama hangen zonder een vinger uit te steken. :lol:



Euhm geen idee of ik nog iets vergeten ben, maar ook daarin ben ik makkelijk, wat vandaag niet af is; morgen is er weer een dag! :mrgreen:

HEt eerste wat mij opviel was dat je ook een groot kind hebt - ik neem aan je man. Nou goed voor jezelf opkomen en dat hij ook volwassen wordt en zijn deel in het huishouden doet lijkt mij heel belangrijk.



Ik ben zelf niet altijd even makkelijk maar mijn man wel (maar ja welke niet ) en toch is dat soms heilzaam - wat vandaag niet lukt moet dan morgen maar is zijn motto. Soms irritant maar soms ook best wel wijs. En tja het is hier niet altijd even schoon en op een dag maken we ons even sterk en ligt het er weer aardig bij.



Ik werk 28 uur (ROel ook en beide met wisselende diensten) en lassse gaat drie dagen naar GO, Nena nu nog twee en op een dag ook drie dagen.



Gr Caroline

@Bella wrote:

HEt eerste wat mij opviel was dat je ook een groot kind hebt - ik neem aan je man. Nou goed voor jezelf opkomen en dat hij ook volwassen wordt en zijn deel in het huishouden doet lijkt mij heel belangrijk.


DÃ t dacht ik dus ook meteen. Inschakelen die hap! Manlief doet hiet zijn eigen klussen in het huishouden.



Kunnen jullie een huishoudelijke hulp betalen? Ideaal!



De vriezer draait hier overuren. Van alles wat in te vriezen is, maak ik dubbele of drievoudige porties. Op de dagen dat wij allebei werken, kook ik nooit. Alleen opwarmen. Lekker snel klaar.



Aardappels schillen? Altijd dubbele portie, 1 of 2 dagen daarna eten we gebakken aardappelen.



Hulp vragen! Schaam je niet! Heb ik ook moeten leren, hoor. Zelfs hubbie wilde ik liever niet vragen om iets te doen. Maar nu ik dat meer ben gaan doen, geeft me dat zoveel ruimte (met name in m’n kop). Kids zijn op dit moment aan het logeren bij Opa en Oma. Oma bood het zelf aan. Eerder zou er geen haar op mijn hoofd aan denken, maar nu dacht ik meteen: ‘‘Doen!’’ Kids genieten, Opa en Oma genieten, Pappa en Mamma genieten.



Nee zeggen, nog zo’n moelijke. Heb ik ook moeten leren. Zowel op mijn werk als privé doe ik dingen gewoon niet. Ik dacht altijd dat mensen mij dan niet meer aardig zouden vinden…maar niks is minder waar! Meestal vinden mensen die juist veel fijner, ze weten waar ze aan toe zijn. Met iemand die ‘‘ja’’ zegt en het vervolgens niet of half doet, zou ik ook minder blij zijn.



Hoe zit het op je werk? Kun je bepaalde lastige en/of moeilijk taken die je veel energie kosten, anders aanpakken of teruggeven aan de opdrachtgever? Ik zat er een half jaar geleden ook helemaal doorheen, maar na een goed gesprek met mijn teamleider kon ik 2 taken die mij veel energie kostten, terug geven. Ik vond het vreselijk om te moeten doen, maar wat een opluchting daarna. Waren niet eens de dingen die veel tijd kostten, maar ik bleef er maar tegen aan hikken.



Huishouden doe ik ook een deel waar de meiden bij zijn. Was vouwen met Bo is een feessie. Ik kieper de hele mand leeg op de bank, zij duikt 20 keer met plezier in die stapel. Zet een onderbroek op de hoofd, doet washandjes aan d’r voeten en doet 8 slabbetjes om. En ondertussen vis ik het volgende kledingstuk uit die stapel om op te vouwen. Oké het kost wat meer tijd, maar dan hoef ik niet meer elke avond aan de slag en kan ik dan ook eens op mijn krent zitten.



Prioriteiten stellen. Ik ben gestopt met een deel van mijn vrijwilligerswerk, doe nu nog maar 2 kleine dingen. Zolder stoffen en stofzuigen? (Daar hebben hub en ik een werk/studeerhok) Mwa, als dat 1x per 2 maanden gebeurt vind ik het wel prima (en het gebeurt soms ook minder…nou en, ik hoef er niet te wonen!)



En Amy nog in de box en alleen Tim mee naar boven nemen, terwijl je even snel boven wat doet?



Ehm…nou dit was mijn lijssie!



Succes :-* , ik weet hoe het is. Been there, done that.

Ik herken het, maar ik ben veel relaxter geworden na een burn out … en het helpt echt.



-ga ontspanningsoefeningen doen, zoals yoga

-zet afspraken in een agenda. Hierna hoef je alleen nog maar elke morgen even de agenda te controleren en kun je het na het noteren “vergeten”

-ga sporten en in elk geval actief bewegen (liefst in de buitenlucht) voor je gaat slapen

-laat producten met suiker achterwege en ook vet eten (hier word je sloom van en moe)

-ga lezen

-je bent een harstikke goede moeder. Een perfecte moeder bestaat niet, dus streef er ook niet naar. Perfectionisme is een supervervelende eigenschap, ik weet het. Probeer te accepteren dat je niet perfect bent en ook helemaal niet hoeft te zijn.

-probeer alles te relativeren … en dat is moeilijk, ik weet het. Het leven duurt maar kort en je hebt niet alles in de hand. Druk maken om veel dingen is het helemaal niet waard en haalt zoveel plezier weg.

-let niet te veel op je lichaam. Een kwaaltje wordt dan alleen maar erger en je gaat er van alles achter zoeken en dan wordt het nog weer erger. Stress kan je ziek maken en kwaaltjes veroorzaken. Als de stress weg is dan gaan de kwalen ook weg. En vertrouw op je ha. Als hij zegt dat alles ok is, geloof het dan ook. Ik weet dat het moeilijk is, ik zat elke week bij de ha, maar het kwam echt van de stress en ik maakte mezelf helemaal gek



En ik heb een tijdje bij een psycholoog gelopen en dat heeft erg geholpen met het inzien waar mijn zwaktes liggen. En ik geleerd daar mee om te gaan. Ik dacht dat zij me wel zou genezen … maar zo werkt het niet. Je bent wie je bent en je moet leren leven met jezelf, dus ook met je zwakke punten. Als je dat eenmaal kunt, dan ben je al een heel eind op weg.



Sterkte ermee :-*

Chrissy, je verhaal is heel herkenbaar. Ik heb eind vorig jaar een burnout gehad en ben daar nog maar net van hersteld.

Ik heb ook al enorm veel stappen ondernomen om het makkelijker voor mezelf te maken, maar blijkbaar nog niet genoeg :shifty:

De box is hier trouwens al weg, dus die optie hebben we niet meer.

Maar we hebben dus nu wel die tante van hubbie die een keer in de twee weken komt, de kids gaan een ochtend in de week naar het kdv terwijl ik niet werk, op mijn werk hebben we nu goed overleg en een goede takenverdeling en ik heb echt nee leren zeggen. Vooral het besef dat andere mensen ook gewoon doen wat hun het beste uitkomt, terwijl ik me in allerlei bochten aan het wringen was, was wel een aha moment.



Bella, tja ik schreef inderdaad groot kind. Verwend door mijn schoonmoeder. Weet je, hij doet best wel eens wat, maar er moet altijd strijd aan vooraf gaan. Moet ik alweer dit doen enz.

Voorbeeldje van gisteren: ruim jij even het speelgoed op dan kan ik de was gaan doen (enorme berg lag er). Ja maar, ik heb gisteren ook al het speelgoed opgeruimd bla bla bla. Ja potver, alsof de was gaan doen mijn hobbie is ofzo :evil:

Dat is zo vermoeiend en frustrerend :wall:



Rhi, heeeejjjj dan hebben we dezelfde hobbie. Mijn grootste hobbie is namelijk ook scrappen. Ik heb zoveel spullen dat ik zelf een winkeltje zou kunnen beginnen. Maar dus altijd tijdgebrek :roll:

Loop ook schandelijk achter. Eerst wilde ik ook alles scrappen, maar nu ga ik gewoon alleen LO’s maken over dingen die ik persé wil vertellen.

De zaterdag is jammer genoeg geen optie voor een family dag. Omdat hubbie op woensdag thuis is (papa dag) moet hij zaterdags werken.

We hebben hier dus alleen de zondag samen. Tja, en dan moet je net in het o zo christelijke Veenendaal wonen. Als je hier op zondag wat doet, word je gelijk met de nek aangekeken. :snooty:

En verder heeft hier niemand mijn mobiele nummer. Stuk rustiger zo :lol:

Ik ga wel eens even op dat topic schoonmaakroutine kijken :thumbup:



groetjes Judith

Heej Juul,



Misschien hebben we dezelfde psych gehad, ik heb namelijk precies dezelfde tips gekregen :lol:



Ik ben dus twee keer in de week gaan sporten, probeer minder perfektionistisch te zijn (moelijk hoor) en eet stukken gezonder. Weinig vet en veel fruit. Resultaat: minus 11 kilo op 11 weken tijd :dance:



De huisarts zei ook al dat een burn out met uitputting begint en omdat je er niks aan doet, het ook psychisch wordt. De psych helpt je door je psychische klachten heen, maar dat betekent niet gelijk dat ook je uitputtingsklachten weg zijn.

Ik heb dat nu ook maar geaccepteerd en vandaar ook mijn vragen hoe ik het makkelijker voor mezelf kan maken.



Een collega die ook een burnout heeft gehad, zei het heel treffend:


  • eerst kom ik zelf
  • dan komt mijn gezin
  • dan komt er een hele tijd niets
  • en dan komt mijn werkgever :mrgreen:

sinds een burnout ben ik HEEL makkelijk geworden!

ik doe niets meer als het me tegenstaat!



en het is niet zo dat ik dan helemaal niets meer in het huishouden doe hoor, want ook rommel staat me tegen,

dus ik heb mezelf aangeleerd dat ik, als ik vrij ben, 1 ding doe wat het hoogste prioriteit heeft

en daarna leuke dingen ga doen met Tyg.

de deur uit dus. (en als we er geen zin in hebben niet, maar meestal knap je wel heel erg op als je ff lekker buiten loopt, desnoods ergens ff lekker op een bankje gaat zitten, eendjes voeren, weet ik het, als het maar ff lekker buiten is)



hij slaapt nog 's middags,

dus dan kan ik nog een klein dingetje doen in huis.



soms is het echt wel een bende, en dan niet eens tyg zijn speelgoed,

maar dat ruimen mario en ik dan samen in het weekend op.



de was proberen we elke avond tussendoor te doen

de vaatwasser ook

maar ook dat laat weleens een dagje op zich wachten

jammer dan.

mario doet meestal stofzuigen, dat ging met mijn BI niet meer

wel doe ik ff een wisser over de plavuizen in huis elke dag, dat is zo gebeurd.

afstoffen: gewoon niet teveel neerzetten :mrgreen: zorgen dat alles waar stof op kan liggen leeg is :mrgreen:



maar vooral: je vrije tijd is je vrije tijd!

dan moet je geen dingen doen die MOETEN

doe vooral leuke dingen

Er zijn dus wel meer mensen die een burnout hebben gehad danwel oververmoeid zijn geweest.

Ben ik toch niet alleen er in, doet ook wel goed.



Overdag weg gaan is hier momenteel een beetje lastig. Amy slaapt van 11 tot 2 en Tim van 2 tot 4. :roll: Dat kan ik op zich wel gaan ‘sturen’ , maar dan heb ik alleen mezelf er mee, want daar worden ze strontvervelend van.

Maar het is even tijdelijk. Amy rekt al steeds meer richting twaalven en Tim slaapt soms al helemaal niet meer.

Ik accepteer dat het nu even zo is en doe er maar makkelijk over.

Ja ja, ik kan het wel hoor :lol:

Hier nog een makkelijke die probeert moeilijker te worden :wink:



Maar ja aangezien ik mezelf ken moet het ook weer niet TE moeilijk worden :wink: dus ook hier elke dag kleine beetjes en soms wat meer. Wat hier werkt(maar bij jou misshcien helemaal niet) is:

(x) 1x in de week groot boodschappen doen. Ik bepaal dan ook wat we allemaal gaan eten en schrijf elk avondeten op een post-it en plak deze op de koelkast. Hebben we iets gegeten dan gooi ik die weg(of plak hem ergens anders op als je hem wilt bewaren)



(x) Gehaktballen, pastasausen, kipcurries, stoofschotels… maak ik ALTIJD voor 3 dagen. 1 portie voor die dag zelf en 2 gaan in de vriezer. Ten eerste omdat het voor 2,5man toch niet te doen is (aangezien je dan altijd wel weer wat overhoudt) en ten tweede omdat het eten is dat je goed en gemakkelijk kunt opwarmen zonder dat de smaak achteruit gaat. Zo heb ik altijd iets achter de hand wanneer ik geen zin/tijd heb om boodschappen te doen of te koken.



(x) Na het douchen halen wij(wie er als laatste doucht) standaard een doekje over het bad(wij douchen in bad). Ten eerste om het te drogen en te voorkomen dat er kalk op komt en ten tweede omdat het dan volstaat om het 1-2x in de week met schoonmaakmiddel grondig schoon te maken.



(x) Ook de Wc doe ik dagelijks voor ik naar bed ga snel met een hygienisch doekje zodat ik hem niet zo vaak echt schoon hoef te maken.



(x) Kies 2-3 dagen in de week waarop je niet werkt en dus tijd hebt om het meeste in huis te doen: bij mij is dat de maandag, woensdag en de zaterdag. Dus op maandag en zaterdag doe ik boodschappen, woensdag en zaterdag maak ik de badkamer en keuken helemaal schoon en dweil ik de vloer.



(x) Ik probeer om vervelende klusjes leuker te maken, dus ik vouw de was altijd voor de tv op. En strijken doe ik ook op dit soort momenten('s avonds of als die kleine op bed ligt).



(x) Veel klusjes doe ik juist als die kleine erbij is. Ok de vloer dwijlen wordt lastig en de badkamer en wc doe ik ook liever als hij er niet bij is, maar afwassen, koken, opruimen, was opvouwen, stofzuigen etc. kan allemaal als hij er wel bij is. En Jasper vind het nog leuk ook :thumbup:



Wie weet heb je daar iets aan :mrgreen: