Makkelijke KOK-ers gezocht

Soms heb je wat extra’s nodig om je ogen te openen. Toen ik eenmaal door had waar mijn zwaktes lagen en ik zelf de oplossing zag, ging het ineens veel beter met me. Ik kon de boel de boel laten en ik kreeg ineens weer energie en toen ging het al een stuk beter. Ik zag ineens weer de kleine dingen waar het om gaat. Een schaterlach van mijn zoontje, de vogels die fluitend wakker worden bijv.



En hoe erg het ook was. Toen ik hoorde dat mijn vader niet meer beter zou worden, was ik natuurlijk heel verdrietig, maar het gaf me ook veel energie. Je gaat er van relativeren. Je ziet nog meer wat wel belangrijk is en wat niet en je beseft dat het leven kort is en kostbaar en je je niet zo druk moet maken.



Bij elk kwaaltje zat ik bij de dokter, dacht gelijk dat het heel erg was. Toen besefte ik me dat het echt psychisch was en dat ik kwaaltjes had door de stress en dat je er toch niets aan kunt doen als je echt heel ziek gaat worden en dat ik beter van het leven kon genieten dan me druk maken om iets wat je én niet in de hand hebt én wat op dat moment helemaal niet aan de orde was. Geniet van het leven en je kleintjes!



En wat ik niet meer belangrijk vind … schoon maken bijv. Ok het is geen puinhoop hier, maar van wat stof word je echt niet ziek en als het mooi weer is kun je beter met je kids wat leuks buiten gaan doen, dan gaan poetsen. Ramen lappen binnen … 2 keer per jaar nog. Handjes zitten er gelijk weer op en ach, het ziet er ook wel schattig uit.



Ik vergeet nu ook wel eens afspraken en regelmatig vergeet ik wat van de winkel. Gebeurde me vroeger nooit, maar ik weet nu dat de wereld niet vergaat als het gebeurd en dat iedereen wel eens wat vergeet. Ik was eerst echt een wandelende agenda en boodschappenlijstje.



En van sporten, gezond eten en afvallen krijg je echt veel energie. Dat zul je nu langzaam wel gaan merken en dat wordt alleen maar meer. Hier mag ik nog even niet, maar ga er straks ook weer vol voor. Er moet hier nog 15 kilo af en weer lekker sporten. Gezond eten doe ik al, dat scheelt.

Je hebt helemaal gelijk Julia. Life’s too short !



Ik heb zowiezo een gruwelijke hekel aan schoonmaken. Wel heb ik een hekel aan rommel.



Nu laat ik dus tante van hub de boel goed doen en in de andere week gaat het gewoon met de franse slag. Van hubbie hoef ik in die week zelfs helemaal niet schoon te maken, maar dat vind ik toch niet prettig.

Zowiezo ivm mijn allergie.



We gaan nu ieder een keer stofzuigen. Dus dat gaat dan twee keer per week. Verder een borstel door de wc en wat vochtige doekjes her en der.

En voor kruimel ongelukjes is er zo een kruimeldief overheen of de swiffert :wink:

Oeh ja de swiffert heb ik ook ontdekt! Het hoeft niet Perfect idd! :thumbup: Eigenlijk is het huishouden een soort ‘kwelling’ want alles wat je doet komt weer terug. De was kun je wassen maar het komt ook weer terug. De ramen lappen, tof maar ook die worden weer smerig. Kreeg ooit wel de tip dat er van dat spul is wat eig bedoeld is voor autoruiten, maakt het antistatisch en pakt daarna minder vuil aan. Moet ik ook nog eens proberen want ja zolang (hmmm ong een jaar!) heb ik al geen ramen meer gelapt en nu durf ik niet meer ivm de hoge trap :oops:



En ja je hebt Ruud’s en je hebt zoals ik heb Daan’s. :wink: En overleg werkt bij alle soorten, kleuren en maten geloof ik :mrgreen: :thumbup:

De mijne ziet ook niet alles vanzelf hoor. Die is vaak ook erg blij dat hij in de avond na het werk op de bank kan ploffen. En die ruimte is er ook. Want dan wordt er idd maar ietsje minder afgestoft. :thumbup: Ik kan er geen seconde van wakker liggen want er zijn nog meer zaken die belangrijk zijn. Alles is in die zin relatief. Het lastige is wel dat als er zoals bij jou Judith een allergie meespeelt. Dan is het super dat je hulp krijgt!!

Heel knap dat je dat geregeld hebt! :thumbup:

@Judith75 wrote:

Cell, thanx voor de wijze raad. Heb gisteren maar gelijk de daad bij het woord gevoegd en met hubbie gepraat.

We hebben nu alle huishoudelijke taken op een rijtje gezet, gekeken wat ik belangrijk vind en wat hij belangrijk vind en alle taken verdeeld.

Het ligt nu dus vast wie wat doet en dus hoef ik het niet meer te vragen en dus ook geen strijd. Een goeie dus




Hier heb ik dus ook zo’n man, denk ik! Op verzoek van hubbie staat de taakverdeling hier zelfs op papier. Dat hangt aan de binnenkant van een keukenkastje. Af en toe moeten we wel de discipline weer eens aanhalen, maar verder werkt het prima.





Verder heb ik nog eens verder nagedacht over een aanvulling van mijn lijstje.



Zoek in je huishouden eens naar dingen die het voor jou, vooral in je hoofd, wat makkelijker maken. En soms moet je daar even een denkbeeld voor loslaten, maar krijg je daarmee gemak voor terug.



Voorbeeldje:

Mijn denkbeeld: was hoort in de wasmand. Dus vuile slabbers, keukenhanddoek, theedoek ging bij mij altijd op de trap…op weg naar de wasmand in de badkamer. Maar dat lag daar dan maar, want de ene keer had ik een kind in m’n armen, de volgende keer een volle wasmand etc. Hub neemt dat dus ook niet mee :evil: en daar ergerde ik me aan. Totdat ik bedacht…wasmachine staat in de bijkeuken, wat is er simpeler dan die was gewoon bovenop de wasmachine te gooien? Ik trek de deur van de bijkeuken dicht en zie het verder niet meer. Misschien dat er ooit nog eens een wasmand komt…dan is het helemaal geweldig :mrgreen:



Ander voorbeeld:

Mijn denkbeeld: schone kleren horen in de kast. De praktijk: Bo krijgt bij het buitenspelen atlijd een oude broek aan. Ze loopt nog maar net en valt nog veel, vandaar. Dus kon ik weer naar boven lopen :wall: Die broeken liggen dus nu ook in de bijkeuken (netjes in een mandje, mooi uit het zicht) ipv in haar kast. :thumbup:



Dat soort dingen. Het stelt niks voor, maar kan je net even die ergenis of …’‘gggrrrr nou moet ik weer die trap op’’ schelen!

Rhi, dat ramen lappen heb ik heel slim aangepakt. Ik ben namelijk naast een glazenwasser gaan wonen 8)

Nu worden 1 keer in de 6 a 8 weken mijn ramen gelapt door een professional en nog gratis ook. Ok, ik moet wel af en toe zijn konijnen voeren als ze met vakantie gaan. :wink:



Chrissy, Amy loopt dus nog niet en kruipt over de klinkers. Ik ben nog makkelijker. Geen schone broek. Ja, aan het eind van de dag als ze in bad is geweest. Of ze zou een natte broek moeten hebben.

De wasmachine staat hier op zolder en de wasmand ernaast. De vieze kleding gaat dus zowiezo gelijk naar boven de wasmand in.



Wilde vandaag de tips uit GG gaan uitvoeren, maar ik zit nu met een icepack tegen mijn wang. Heb een verstandskies laten trekken. Eerst even kijken hoe dat gaat, want de verdoving begint uitgewerkt te raken.

Heb wel pijnstillers meegekregen.



groetjes Judith

@Rhiannon wrote:

Oeh ja de swiffert heb ik ook ontdekt! Het hoeft niet Perfect idd! :thumbup: Eigenlijk is het huishouden een soort ‘kwelling’ want alles wat je doet komt weer terug. De was kun je wassen maar het komt ook weer terug. De ramen lappen, tof maar ook die worden weer smerig. Kreeg ooit wel de tip dat er van dat spul is wat eig bedoeld is voor autoruiten, maakt het antistatisch en pakt daarna minder vuil aan. Moet ik ook nog eens proberen want ja zolang (hmmm ong een jaar!) heb ik al geen ramen meer gelapt en nu durf ik niet meer ivm de hoge trap :oops:



Hier ook een die niet van poetsen houd. :mrgreen:

Die grapjas die " het glazen raam " heeft uitgevonden mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen...uhhmm geintje. :mrgreen:

Maar ik ben het volledig eens met wat je schrijft.
Het huishouden is een " Kwelling ". Het maakt niet uit hoevaak je poets , de volgende dag is het weer net zo " vies " .

Ik heb het nog handiger aangepakt :mrgreen:

Ben met een glazenwasser getrouwd :inlove:

En die kan ook nog slecht stilzitten en maakt graag schoon (de grote dingen en stofzuigen en dweilen) dus dat is fijn.

Maar wij hebben idd een vaste taakverdeling die gewoon is ontstaan.

En de kinderen doen wij ook samen of iig ieder ‘‘zijn deel’’,hoe flauw dat ook klinken mag ik vind dat wel fijn.

En ik ben na mijn periode toen van overspannen zijn,fysio en psycholoog voor het eerst in mijn leven 8 dagen met een vriendin op vakantie gegaan,dat was top.

Fijn en relaxed maar na die vakantie was mijn man ook nog eens handiger met onze zoon en nam meer over als hij thuis kwam omdat hij toen zelf ervaarde hoe ‘‘zwaar’’ ook zo’n dag thuis (hij heeft die hele week vrij genomen toen) met een/de kind(eren) was,dus dubbel profijt van die periode.

Ik heb meestal wel alles op orde maar ervaar geen stress als het een keer niet zo is. Dat is ook een onderdeel van ‘makkelijk’ zijn denk ik.



En ik denk ook altijd: ik kan nu een stapel strijk wegwerken … OF ik hang het gewoon in de kast en ga lekker met Lucas een tent bouwen in de tuin of naar de speeltuin.



WANT: Als Lucas terugkijkt op z’n jeugd later denkt hij (hopelijk) wel terug aan dat ik vaak leuke dingen met hem deed en tijd voor hem had.

Maar hij denkt volgens mij NIET: m’n moeder had geen tijd voor me maar ik had WEL netjes gestreken kleren aan… :mrgreen:

Mijn hubbie is onderhoudsmonteur / it-er.



Dus alle pjoet problemen krijgt ie voor zijn kiezen en de technische mankementen ook.

Ben trouwens niet te beroerd om zelf een peertje te vervangen :stuck_out_tongue:

Liever slordig gelukkig dan perfect gestresst”… héérlijk boek om te lezen en mee aan de slag te gaan. Was voor mij een eye opener :lol: ! En mediteren… die 10 minuutjes per dag weet ik nog nét vrij te maken en geeft je weer even wat adem, letterlijk en figuurlijk.

@Danielle_M wrote:



WANT: Als Lucas terugkijkt op z’n jeugd later denkt hij (hopelijk) wel terug aan dat ik vaak leuke dingen met hem deed en tijd voor hem had.

Maar hij denkt volgens mij NIET: m’n moeder had geen tijd voor me maar ik had WEL netjes gestreken kleren aan… :mrgreen:




I agree!!! Mijn lijfspreuk is ook zoiets: Ik heb liever dat Colin later zegt: wat had ik een leuke mama en niet wat had ik een schoon huis.



het is bij mij ook niet altijd even netjes (nee, ook geen varkensstal), maar ik speel ook liever een uurtje langer met Colin dan dat hij voor de tv moet, omdat ik zo nodig moet dweilen oid.



btw… Vriend doet hier echt helemaal niets. (ok, ok, hij doet eens per jaar de ramen omdat ik ook hoogtevrees heb) Hij is ervan overtuigd dat hij al genoeg werkt voor zn baas, dus…



liefs

daffie

Als iemand klaagt: wat is het hier een zooitje, zeg je gewoon: daar staat de stofzuiger, ga je gang :mrgreen: :mrgreen:

@daffie wrote:

@Danielle_M wrote:


WANT: Als Lucas terugkijkt op z’n jeugd later denkt hij (hopelijk) wel terug aan dat ik vaak leuke dingen met hem deed en tijd voor hem had.

Maar hij denkt volgens mij NIET: m’n moeder had geen tijd voor me maar ik had WEL netjes gestreken kleren aan… :mrgreen:




I agree!!! Mijn lijfspreuk is ook zoiets: Ik heb liever dat Colin later zegt: wat had ik een leuke mama en niet wat had ik een schoon huis.



het is bij mij ook niet altijd even netjes (nee, ook geen varkensstal), maar ik speel ook liever een uurtje langer met Colin dan dat hij voor de tv moet, omdat ik zo nodig moet dweilen oid.




Helemaal mee eens. En wat ook zo is (bij Lucas tenminste). Als ik eerst eentijd met hem bezig ben geweest speelt hij daarna ook zoet alleen. En dan kan ik alsnog dweilen of strijken. Maar als ik dat niet doe dan loopt hij heel de tijd achter me aan of gooit alle nette stapels strijkgoed weer om omdat hij zich verveelt.

elke dag wat tijd voor jezelf inplannen en ook echt op de kalender zetten of in je agenda,anders denk je ach nu eerst even dit of dat… en dan iets leuks doen of iets waar je zin in hebt, al is het alleen maar even op de bank zitten met een boek of met je ogen dicht… :thumbup:

Ook mee eens…



En wij hebben nu steeds kraamvisite. En dat vind ik erg leuk. Maar ik heb ook een paar kruizen in de agenda gezet. Anders hebben we heel het weekend visite of veel avonden achter elkaar. Op het moment dat iemand belt voor een afspraak denk je er niet aan en voor je het weet het je 4 avonden visite. Dus als er nu 2 avonden achter elkaar visite is zet ik bij de dag ervoor en erna gelijk een kruis.