maart/april 2008 stoppers, deel 3! (al 15 zwanger!)

hoi dames:)



mamadaantje, ik had ook met die blaasontsteking continue links in mn buik stekende pijn. volgens de huisarts kon het goed zijn dus dat bij mij het de ongi was die niet kon doorzetten om eruit te komen. dus misschien was zoiets bij jou ook het geval? dat de ongesteldheid er even niet uit kon door een stolsel oid?



Regje: wat je zelf al zegt: streep is streep:) maar kan me heel goed voorstellen dat dat bijna niet te geloven is…:frowning:

en zoals newbe ook zegt, test met een aantal dagen nog een keer, dan heb je warschijnlijk wel een duidelijkere streep:)





ik heb zelf nu ook een vraagje: hoe werkt het met dat temperaturen?

ik wil dat deze maand ook eens doen, misschien dat ik dan meer duidelijkheid over mn cyclus. heb nu net gemeten (was wel al even wakker maar nog niet echt wat gedaan behalve uit bed komen of gegeten) dat werd 35.9

oja knuffel zoiets kan het ook zijn inderdaad :wink: dank je wel :thumbup:



en tempen moet je geloof ik gelijk smorgens doen nog in bed en als je temp omhoog gaat heb je je ei geloof ik en dan zakt hij weer af en als hij hoger blijft kan je zwanger zijn geloof ik :oops: als ik nu iets verkeerd zegt erover mag iemand me verbeteren :lol: ik weet wel dat je op http://www.babybrabbel.nl een temp lijst kan uitprinten

Tempen, nooit ervaring mee gehad, was ook niet nodig… :oops:

Manieren om inzicht in je cyclus te krijgen.



Hieronder gaan wij een aantal manieren bespreken om inzicht te krijgen in je cyclus. Hiermee kan je dan de kans op een zwangerschap verhogen. Om zo goed mogelijk inzicht te krijgen in je cyclus kun je hier eerst een spreadsheet downloaden. Hierop kun je het verloop van je cyclus bijhouden, evenals de symptomen die je waarneemt tijdens deze periode. Het spreadsheet kun je ook gezipt downloaden. Gewone cycluskaart downloaden of cycluskaart zip downloaden Als je van plan bent een arts te raadplegen over je kansen om zwanger te raken, dan is het raadzaam deze tabel eerst drie maanden bij te houden en deze mee naar je arts te nemen. Hij kan hier veel info uithalen die voor jou van belang is.



Heb je geen excel dan kan je hier de cycluskaart ook voor in Microsoft Works downloaden.



De temperatuurmethode

Eén methode om je eisprong te bepalen is de temperatuurmethode. Bij deze methode is het belangrijk om elke ochtend (te beginnen bij de eerste dag van je menstruatie) voordat je s’morgens uit bed gaat je temperatuur op te nemen. Het is echt belangrijk dat dit gebeurt voordat je uit bed gaat, omdat daarna je temperatuur omhoog gaat. Ook is het belangrijk om elke dag rond dezelfde tijd te temperaturen. Dit kan gewoon met een gewone thermometer gebeuren. Een digitale is heel makkelijk, omdat je hier heel precies je temperatuur van kan aflezen. Als je elke ochtend je temperatuur noteert in een grafiek (die je hierboven kunt downloaden) zul je zien dat in het eerste gedeelte van je cyclus je temperatuur lager is. (Bijvoorbeeld 36.4 of 36.6). Nadat je eisprong heeft plaatsgevonden neemt je temperatuur toe. Dit moet minimaal 0.3 graad schelen met je voorgaande temperatuur (bijvoorbeeld 36.9 of zelfs boven de 37), en pas nadat het minimaal drie dagen aanhoudt, kun je er vanuit gaan dat je eisprong heeft plaatsgevonden. Je temperatuur blijft daarna hoog totdat je menstruatie optreedt. Treedt deze niet op,omdat je zwanger bent, dan blijft je temperatuur hoog. Het kan voorkomen dat je wel eens een dag hebt waarop je temperatuur lager is, waardoor hij op het niveau is van een hoog punt uit de lage periode. Dit geeft niet, als je temperatuur gemiddeld maar hoger is dan voorheen. Je temperatuur kan namelijk ook schommelen door bijvoorbeeld weersomstandigheden, doordat het 's nachts opeens kouder of warmer is dan voorheen, doordat je een griepje onder de leden hebt, je laat naar bed bent gegaan of alcohol hebt genuttigd. Al deze dingen zijn van invloed op je temperatuur. Voor het nemen van een juiste temperatuur is een nachtrust van minimaal 8 uur van belang.









Op deze afbeelding zie je het verloop van een gemiddelde temperatuurcyclus. De bovenkant van het blauwe en de onderkant van het rode vlak geeft de 37 graden lijn aan. Je moet dus de lijn volgen die van links naar rechts loopt. Op deze wijze kun je zien hoe de temperatuur onder en boven de 37 graden is. Het blauwe gedeelte is voor de eisprong. Als je het zwarte lijntje volgt dat langs het vlak loopt, dan zie je dat de temperatuur elke dag ongeveer gelijk is. Voor de eisprong gaat hij iets omhoog, om tijdens en vlak na de eisprong iets te zakken (zie de dikke zwarte lijn), waarna hij aanzienlijk hoger wordt dan voorheen. De temperatuur blijft hoog en vlak voor de menstruatie zakt hij weer wat omlaag, om uiteindelijk weer in het nieuwe blauwe vakje op een lagere temperatuur uit te komen dan voorheen. Dit is een voorbeeld waarbij er dus geen zwangerschap is opgetreden. Is er wel sprake van een zwangerschap, dan zakt de temperatuur dus niet, maar blijft deze hoog als in het rode vakje. Als na je verwachte menstruatiedatum je temperatuur nog enkele dagen zo hoog blijft, dan is het raadzaam een zwangerschapstest te doen. Er is dan namelijk waarschijnlijk sprake van een zwangerschap.

Blijft je menstruatie uit en is je temperatuur na een week nog steeds hoog, dan is het raadzaam een zwangerschapstest te doen: de kans is groot dat je zwanger bent. Na een maand je temperatuur bijgehouden te hebben, heb je een staatje waarop,als het goed is, een verschil te zien is tussen het begin en het eind van je cyclus. Je zou ongeveer kunnen zien wanneer je eisprong heeft plaatsgevonden. Maar echt goed kun je het dan nog niet zeggen, omdat meer omstandigheden een rol kunnen spelen in de hoogte van de temperatuur. Je bent bijvoorbeeld een avond later naar bed gegaan of je bent toch al uit bed gegaan voordat je je temperatuur nam. Een kleine verkoudheid kan ook al een rol spelen. Meer duidelijkheid over het verloop van je cyclus krijg je pas als je minstens 3 maanden achtereen je temperatuur nauwkeurig hebt bijgehouden. Als het goed is kan je na die maanden zien hoe lang je cyclus gemiddeld duurt en rond welke dag je temperatuur omhoog gaat. Als je dan voor deze dag gemeenschap hebt, verhoog je de kans om zwanger te worden. Op de grafiek kun je tevens aangeven waneer je menstruatie begon, bijvoorbeeld door middel van een m bij bijzonderheden te vermelden. Je kunt ook gegevens zoals wanneer je gemeenschap hebt gehad noteren. Als je jouw eisprong hebt gevoeld (sommige vrouwen kunnen dit) dan noteer je een O van ovulatie. Merk je dat je gevoelige borsten hebt, dan schrijf je een B. Zo kunnen er nog meer dingen zijn die voor jou tijdens je cyclus kenmerkend zijn. Om nog meer inzicht in je cyclus te krijgen, kan je ook noteren of je bepaalde bijzonderheden ontdekte rond de periode dat je eisprong plaatsvond. Als alles goed is heb je namelijk een ander soort afscheiding voordat je eisprong plaatsvindt , het zogenaamde cervixslijm. Daarover vertel ik hieronder meer. Het bijhouden van je cyclus is ook goed als je al langer probeert om zwanger te raken en je bang bent dat er iets niet klopt. Met deze gegevens kun je dan naar je huisarts gaan. Want als je al langere tijd probeert zwanger te raken en je gaat hiermee naar je arts, zal hij je dit ook eerst adviseren. De temperatuurmethode is een veel gebruikte methode. Het nadeel van deze methode is alleen dat je pas achteraf kunt zien wanneer je eisprong heeft plaatsgevonden, en dan is het al te laat om nog zwanger te raken. Er zijn ook methodes waarbij je kunt zien dat je eisprong binnenkort gaat plaatsvinden. Één van die methodes is om het cervixslijm in de gaten te houden.



Het cervixslijm en varentest

Deze methode houdt in dat je de afscheiding in de gaten houdt. Voordat je eisprong plaatsvindt, verlies je namelijk een ander soort afscheiding. Deze afscheiding is dikker en als je het tussen een wc papiertje zou houden, kun je er draden van trekken. Het voordeel van deze periode is dat het aangeeft wanneer jouw eisprong plaatsvindt. Deze afscheiding is van groot belang om zwanger te kunnen worden, omdat het de zaadcellen brengt bij de eicel. Als je tijdens de eisprong slijm uit de baarmoedermond zou nemen, dit op een glasplaatje uitsmeert, het laat drogen en het hierna onder de microscoop zou bekijken, dan heeft het de structuur van een varen. Door deze structuur van armpjes kan de zaadcel worden opgevangen. Dit slijm leidt de eicel door de baarmoeder naar de wachtende eicel. Voor een bevruchting is het dan ook noodzakelijk dat het cervixslijm van goede kwaliteit is. Op de afbeelding kun je zien hoe de varentest er uit zou zien. Het is ook van belang het verloop van het cervixslijm bij te houden op de tabel die je hier gedownload hebt.



Ovulatietesten

Een andere methode om in te schatten wanneer je eisprong plaatsvindt, is de ovulatietest. Deze test zit in een doosje met vijf staafjes, die eruit zien als een zwangerschapstest. Deze test werkt alleen op het LH hormoon (luteïniserend hormoon). Dit hormoon veroorzaakt de eisprong. Dit hormoon, dat zich in het bloed bevindt, wordt ook afgescheiden in de urine. Hoe hoger de concentratie LH in het bloed, des te meer LH er wordt afgescheiden in de urine. Vlak voor de ovulatie is deze concentratie het hoogst. Deze piek is door middel van de ovulatietesten aan te tonen. Deze testen werken het beste samen met de temperatuurmethode, omdat je dan ongeveer weet wanneer je ovulatie plaatsvindt. De bedoeling is dat je ongeveer vijf dagen voordat je vermoedt dat je eisprong plaatsvindt, urine opvangt en een test uitvoert. De eerste test zal nog negatief zijn, omdat je pas over ongeveer 5 dagen je eisprong verwacht, en de test geeft ongeveer zevenentwintig tot zesendertig uur van tevoren aan dat je een eisprong verwacht. Na een aantal dagen zal - als het goed is - de test aangeven dat je een eisprong hebt. Om zwanger te kunnen raken zul je dan in die periode gemeenschap moeten hebben. Geeft de test na vijf dagen nog niet aan dat je een eisprong hebt gehad, dan ben je misschien te vroeg of te laat begonnen met de test. Raadzaam is om de test nog een aantal dagen voort te zetten, om te kijken of je eisprong misschien op een later tijdstip plaatsvindt. Is dit niet het geval, dan kan het zijn dat je eisprong al eerder heeft plaatsgevonden. Of misschien heeft er die maand geen eisprong plaatsgevonden. Dit gebeurt wel eens vaker en hoeft niet meteen te zeggen dat je nooit een eisprong hebt. Het nadeel van deze methode is dat het vrij prijzig is: de testen kosten toch al gauw zestig gulden per vijf, en zijn maar eenmalig te gebruiken. Meer informatie over deze testen kan je vinden op de volgende site van clear plan http://www.unipath.com/old/clearwelcome.htm



Babyboom

Een methode die wel langer bruikbaar is, lijkt op de varentest. Het is een klein microscoopje dat lijkt op een lippenstift. De bedoeling is dat je wat speeksel op het apparaatje doet, dit moet dan ook een soort varenstructuur geven. Het voordeel van deze methode is dat het vaker bruikbaar is, maar??? het is makkelijk te weten wanneer ongeveer je eisprong plaatsvindt. Nadeel van dit apparaatje is dat het vrij onduidelijk is.



Maar… wou wel Ovu testen gebruiken, heb je die al keer gebruikt?

Lijkt mij vrij duur eerlijk gezegd…

thnx sweet! & mamadaantje ook natuurlijk



ovutestjes heb ik wel gehad, maar dat is een beetje lastig want die testen dus op lh. hcg kan zich laten zien als lh, dus een posi ovutest kan ook gegeven worden bij zwangerschap. heb eerder al gehad dat ik toen overtijd was (echt overtiujd want was met die tests dus ruim 4 weken na mn ei) en de eerste 5 dagen waren alle ovutests dik positief… en dat brengt nogal wat verwarring… ik heb het er niet zo meer mee.

en het is duur :oops:

trouwens anjella ben je al ongie geworden offf heb je nog een keer getest!! :pray: :pray:



een schoot me ineens te binnen :lol: :oops:







liefs

Ja okay, Knuffel…

Ik heb ze overwogen, maar had toen besloten als ik in juni/juli niet positief test Qua zwangerschap! En ja hoor… ik wel… :oops:



Mamadaantje, goed dat jij je zoiets afvraagt… ik vraag het me ook af.

ANJELLA?? EN??



Vanmorgen een beetje ingestort vanwege gister…

Ik kan het ook wel vertellen ook, J&F heeft voor mij de ex van mijn vriend toegevoegd op hyves. (J&F heeft mij toen verwijderd uit haar hyves, en alles wat naar mij kon wijzen.)

J&F heeft het voor elkaar gekregen MSN te krijgen van Roy zijn ex. (ik noem haar even N.)

J&F heeft zich goed uit gel*lt uit dat ze dacht dat het van mij af kwam…

en daarna zijn ze nog vrij lang in gesprek geweest en is N. offline gegaan.

We waren aan het afwachten of N. J&F een keer aan ging nemen op Hyves, maar kwam ik er vanmorgen achter…dat N. haar hyves heeft verwijderd. En heb J&F nog niet hier over gesproken.



Waarom ik het zo doe? Ik wil graag iets doen voor mijn vriend.

Hij ziet zijn zoon nu 2 jaar niet, dat is veel te lang.

Maar vanmorgen… kwam alles even op mij af… ik ging echt… kapot van verdriet, en angst.

Ik heb dit dus gemaild naar mijn vriend omdat hij nog sliep… en ik het kwijt moest.

Hij wil het oplossen met N. logisch, hij wilt zijn zooon zien…

Maar ik heb R. vriendelijk verzocht… om dat nu zo spoedig mogelijk te doen… en niet als ik hoog zwanger ben of bijna ga bevallen (of in de kraamtijd.)

Omdat ik die rompslomp van zijn ex dan niet wil…



Ik ben dus lichtelijk ingestort ook door wat ik gister heb verteld.

Heb steeds ongi krampen elke keer denk ik ja hoor daar komt ie :twisted: Maar nee nog niks. Ook last van gespannen boobs, dat helemaal doortrekt tot mijn rug. Ik ga morgen weer testen als ik dan weer een streepje zie dan geloof ik het wel. Ik kan er geen foto meer van maken heb hem al weggegooit.



@sweet, ik begrijp niet echt veel van je verhaal :oops: :oops: Sorry, gaat het over de ex van J&F ofzo :oops:



En over temperaturen, elke ochtend om dezelfde tijd met de zelfde thermometer, rectaal. Dus niet eerst naar de wc gaan maar eerst meten. En dan zal je zien (als het goed is) dat je een soort curve krijgt.

Hee meiden



Nou tis raak hoor, de duivels :twisted: zijn donderdagavond gearriveerd, ik had al zoiets gedacht omdat ik natuurlijk al een paar weken op sexgebied niet erg actief ben, ( mn vriend ook niet natuurlijk :wink: dus was er al op voorbereid. )





Ik ga gewoon door naar de volgende ronde, met hoeveel zijn we eigenlijk nog



Knuffel, Regje, Daan, Newbe, en ik, volgens mij zijn ze dat of heb ik iemand vergeten?



@Tenminste ik schrijf nu wel Regje op maar een streep is een streep he :), ik zou als ik jou was de digitale van Clearblue nemen dan zie je in 1 oogopslag of er zwanger of niet zwanger komt te staan en anders wat andere ook al zeggen even paar dagen wachten, wie weet krijg je over een paar dagen wel een duidelijke 2de streep!



@Knuffel ziet er best erg uit die uitslag, maar idd wat je zelf al zei, het ziet er op de 2de foto al een stuk minder erg uit. Leuk voor je dat oppassen goed ging, je heb dus alvast geoefend :wink: Lief van je ventje dat je een bos bloemen gekregen heb. krijg ik niet zomaar :wink:



@Daan, ook ongi dikke knuffel, kunnen we samen knuffelen :wink:



@Madelief ook een dikke knuffel, we knuffelen wat af hier pfff!!!



@Sweet, erg leuk dat je betaald kan gaan oppassen, sowieso om alvast te oefenen maar zeker om er een centje extra mee te verdienen!!!



@Maaike, welkom hier, hopelijk hebbie binnenkort ook een positieve test!!! en nog gefeliciteerd met je kindje.



Nu ga ik lekker film kijken Bee movie, lekker met mn mannetje!!!



Iedereen een hele fijne avond en tot snel



XXXXX



Ps sorry als ik iemand vergeten ben in de haast!

Regje, nee het gaat niet over de ex van J&F.

Mijn vriend heeft voor mij een relatie gehad met N. daar heeft hij samen een zoontje mee gehad van nu 2,5 jaar.

Zij weigert bezoekregeling met mijn vriend. Daar gaat het om een beetje.

Misschien begrijpen andere het wel door eerdere verhalen over haar.

Oh zo, sorry :oops:

Maakt niet uit, ik ben geen held op dit moment in uitleggen.



Luister de hele dag al Marco borsato, en de rest van mijn playlist.

En moet je nagaan… dat zijn soms … minder leuke liedjes.

:hug: Sweet

Ik begrijp je situatie wel. ik hoop echt heel erg dat er wat goeds uit komen gaat met dit!! zou super zijn!!!

je mag me op msn altijd aanspreken als je wat nodig hebt he!

kan je helaas geen offline bericht sturen dus stuur ik je zometeen even hier een pbtje :slight_smile:

probeer te relaxen meis! neem anders morgen (eigenlijk dus al vandaag) een lekker dagje weg met R.! hoeft niets te kosten, er is vast wel ergens een plek in de buurt waar je gezellig kan wandelen. of ga naar het strand met zn tweetjes, even weg van alles kan een mens goed doen! (ik kan het weten… )

:dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:



JAAAAAAAA, tis waar ik ben ZWANGER :mrgreen: Kan het zelf nog amper geloven maar er stond toch (bij 2 testen) een tweede streepje :lol: :dance: :dance: En dat met een cyclus van 45 dagen :o

GEFELICTEERD REGJE!!!





Wat goed meis :dance: :dance: :dance: :clap: :clap:



toch nog iemand deze maand zwanger joepie :dance:



geniet ervan meis :thumbup:



liefs :-*

Thanks :lol:

Knuffeldraakje, bedankt voor je pb. Jij kent net zo goed de situatie waar ik in verkeer. We gaan zo misschien even naar het strand… (als het niet regent).



Regje, Gefeliciteerd!

Regje, gefeliciteerd! :dance: En zelfs met een lange cyclus kun je gewoon zwanger raken, zolang je maar een eisprong hebt. Echt geweldig, weer een zwangere erbij.



Sorry dat ik niet veel gereageert heb, maar ik heb een soort van dipje gehad. Ik ben enorm moe en vooral op werkdagen stort ik halverwege de middag een beetje in. Nu vonden mijn teamleidsters het geen probleem als ik 2 uurtjes eerder naar huis ging, maar om dit officieel te regelen (aangezien ziekte door zwangerschap via het uwv betaald wordt) moest dit via de arbo geregeld worden. Ik had afgelopen donderdag een telefonisch spreekuur, maar aan het eind van het gesprek zag ik het even niet meer zitten. Die vent vertelde me dat ik nog even moest doorzetten, want die klachten (moeheid en misselijkheid) werden binnenkort wel minder, dus was het onzin om nu even tijdelijk minder uren te gaan werken. En toen ik vertelde dat ik die 2 uur nu echt even nodig had, leek het hem wel wat om die uren dan op een andere dag te gaan werken. Hallo, ik heb een zoontje van 10 maanden waar ik alleen op mijn 2 werkdagen opvang voor geregeld heb? Toen ik hem even vertelde dat ik niet de gemiddelde zwangere ben en gewoon extreem moe ben (lijkt mij niet onlogisch als je 10 maanden ervoor bevallen bent en nu alweer zwanger bent van zelfs een tweeling) heb ik toch die 2 uurtjes ziekteverlof gekregen, maar krijg ik over 4 weken wel een herbeoordeling. Gelukkig bleek dat deze vent een vervanger was en ik de volgende keer gewoon degene krijgt die altijd voor ons bedrijf werkt. Hopelijk heeft deze persoon wel verstand van zaken.



Meissie, ik kan me voorstellen dat het dubbele gevoelens geeft als iemand (bijvoorbeeld je ex) verteld dat ze zwanger zijn, terwijl jij zelf ook graag wilt. Hopelijk ben je snel zwanger, zoals je leest bij Regje hoeft het geen probleem te zijn als je een lange cyclus hebt.



Sweet-Love, ik heb trouwens ook van de rare dromen, volgens mij is dat gewoon het verwerken van je zwangerschap en alle angsten/gevoelens die daarmee te maken hebben.



J&F, als ik op bijvoorbeeld babybrabbel ga kijken naar de echogallerij, dan zie ik bij echo’s van 5 weken alleen een vruchtzakje en pas bij echo’s vanaf 6 weken een vruchtje, dus het lijkt mij normaal dat er bij jou ook alleen een vruchtzakje te zien is. Volgens jou echo is de doorsnede van de vruchtzak normaal bij 5+0 en volgens mij was je ook ongeveer zo lang zwanger? Dus je zit goed op schema. Spannend volgende week, ik hoop dat alles in orde is.



Anjella, balen dat je ongesteld bent geworden! En om zwanger te raken, moet je wel af en toe klussen he, haha. Gebruik je nog wel ovulatietesten of was dat gewoon eenmalig? Hopelijk ben je snel zwanger, ik zou het wel leuk vinden als we elkaar volgend jaar op de kermis/braderie tegenkomen met allebei een kinderwagen.



Maaike, welkom.



Madelief, ook voor jou balen dat je ongesteld bent geworden. Wat voor zaadtest heb je eigenlijk gedaan, zo’n thuistest? Ik heb begrepen dat deze niet echt betrouwbaar zijn, omdat het vaak momentopnames zijn. Als je in het ziekenhuis een zaadtest laat doen, dan moet je dit vaak ook een aantal keer herhalen voor ze een duidelijke uitslag kunnen geven.



Clairtje, altijd spannend zo’n eerste echo, fijn dat alles in orde was!



Mamadaantje, balen dat je naar een volgende ronde gaat, het klinkt inderdaad wel wat raar? Misschien doordat je overtijd was en er hierdoor meer baarmoederslijmvlies is aangemaakt, waardoor het nu wat heftiger is?



Knuffeldraakje, tempen is een goedkope manier om je cyclus in beeld te krijgen, aangezien je alleen een thermometer nodig. Je moet dit rectaal meten en altijd zodra je wakker wordt, dus terwijl je nog onder de dekens ligt en nog niks gedaan hebt en dan het liefst elke dag rond hetzelfde tijdstip.



Groetjes Saskia

@Sassie, balen zeg dat ze zo moeilijk doen over minder werken, kom op je bent in verwachting van een tweeling, dus dubbel zo moe.



Vooral diegene die toch weer ongi zijn geworden, niet de moed opgeven hoor, ik blijf duimen voor jullie :thumbup:



Trouwens voor de zwangere onder ons, ik heb zo last van dat ik het zo warm heb, ik zweet me rot. Hebben jullie dat ook?

Regje, dat heb ik ook…ja… snel warm… maar ook heel snel weer koud.



Sassie, vervelend dat de arboarts een tijdelijke vervanger was.

En dat hij dus zo moeilijk deed, toen ik het las dacht ik bij mezelf meteen

ze heeft pete, 10 maanden geleden is ze daarvan bevallen… en nu is ze zwanger van een 2ling wat ook energie trekt! Dus…het is allemaal logisch dat je wat moeier bent.



Net even weekend H.A gebeld, ik heb een zwangerschaps depressie! :o :shock: Ik weet niet wat het inhoud, maaar moet van de week afspraak maken met me eigen H.A!

ja gefeliciteerd!!!