Maandlast gas/licht

vorig jaar hadden wij een rijtjeshuis gekocht. We moesten per maand 84 euro betalen. Afgelopen december hebben we een eindafrekening gekregen. En kregen we 217 euro terug :dance:

Nu is het voorschot aangepast op 91 euro per maand…ik schrijf elke maand mijn meterstanden op en via "mijnessent"hou ik in de gaten of ik nog goed zit. Zo niet dan laat ik het verhogen…maar verwacht niet dat ik veel meer ga verbruiken. Denk pas als de kleine er is, want dan zal ik ook meer thuis zijn…

Wij betalen € 185,00 per maand.

Wij douchen dagelijks of gaan in bad. Sophie gaat om de dag in bad :angel:

Vaatwasser staat iedere dag aan. Wasmachine en droger ook.

Ik ben de hele dag thuis, dus overdags staat de verwarming aan (19/20 graden)

Wij wonen op de hoek van een rijtjeshuis, betaalden 180 p. maand maar kregen terug. We zitten nu op 160 euro per maand (zij stelden een nieuw maandbedrag in dat veel lager was maar dat wil ik niet).

@gismolo wrote:

Samara, nou volgens mij zijn de door hun berekende voorschotten bij hetzelfde verbruik gewoon realistisch en zul je geen geld terug ontvangen het jaar erop.




Ik zie hier gewoon veel mensen zeggen dat ze het naar boven gaan bijstellen. Daar reageerde ik op.

Wij betalen 275 dat staat er niet eens bij!

Ik betaalde 89euro voor gas en water, dat zal omlaag gaan omdat daar ook de gemeentelijke belastingen in verwerkt zaten maar per 2009 doen ze dat niet meer. Vorig jaar kreeg ik 160euro terug en ik heb dit jaar hetzelfde per maand betaald en zelfs wat minder verbruikt dus verwacht ook rond dat bedrag terug.

En heb recent de electra met 7 euro per maand omhoog geschroefd naar de 65euro per maand ivm aanschaf van een plasma tv (energievreters).



In mijn huur zitten de stookkosten verwerkt ivm met huurflat en blokverwarming, hoeveel dat is dat weet ik niet…



Geen idee dus hoeveel het allemaal bijelkaar is

Oh ja ik heb dus net nog een topic hier over geopend, dan kan daar een slotje op.





Mijn bericht was:

Ik ben vanavond bezig geweest met het in kaart brengen van onze financiën.

En toen schrok ik toch wel van het bedrag wat ik zag dat we moeten betalen voor de Energie.



€ 177,- per maand…



Is dit nu een normaal bedrag of zijn wij zulke ruige gebruikers/verbruikers?

Wie durft zijn/haar bedrag ook mee te delen.

Dan kan ik misschien even zien wat wij fout doen…




En toen wees een modie mij op deze topic, kan ik hier even wat vergelijken… :oops:

177 euro is denk ik heel gemiddeld ? Jullie zijn met z’n drietjes ?

Wat hebben jullie voor huis ? Stoken jullie hoog ? Gaan jullie elke dag onder de douche en in bad ? Hebben jullie spaarlampen ? Een klokthermostaat ? Goede isolatie ?

Wij betaalden ook zoiets, en kregen net de eindafrekening en moeten nog zo’n 150 euro bijbetalen :?

wij hebben sinds mei vorig jaar de sleutel van dit huis, dus sinds juni betalen we aan deze woning 144 per maand aan gas en elektra. Ik moet er wel bij zeggen dat we een zonnecel op het dak hebben, wat natuurlijk veel scheelt.

In februari werd de jaarrekening gemaakt en kregen we een kleine 400 terug.

Ze hadden ons maandbedrag omlaag gezet naar 120, maar daar heb ik weer 140 van gemaakt, want de a.s. beeb zal wel voor meer wasjes, strijkjes etc zorgen. Ik betaal liever nu wat meer, dat ik terug krijg, dan dat ik voor onverwachtte grote bijbetalingen kom te staan.



in ons vorige huis (zonder zonnecel) betaalden we 180, maar dat was met stadverwarming, dus zonder gas, En dat schijnt weer duurder te zijn.

Is er ook een topic ergens over:

consuminderen

besparen

bezuinigen?



Weet iemand dat?

Wij moeten zuiniger gaan leven, dus ben op zoek naar tips…

vroeger was die er wel bij contact, maar of die er nog is weet ik niet. Er zal vast behoefte aan zijn met de crisis, en dus te veel ontslagen etc.

@Karin2 wrote:

177 euro is denk ik heel gemiddeld ? Jullie zijn met z’n drietjes ?

Wat hebben jullie voor huis ? Stoken jullie hoog ? Gaan jullie elke dag onder de douche en in bad ? Hebben jullie spaarlampen ? Een klokthermostaat ? Goede isolatie ?



  • Ja, 3 personen,
  • we stoken vrij hoog, ga morgen kijken of ik de klokthermostaat lager kan zetten. (ik ben een koudkleum, maar heb me voorgenomen, voortaan de moeite te nemen om een warme trui aan te trekken i.p.v. de kachel hoger…
  • Man en ik douchen elke dag
  • Dochter gaat om de dag in tummytub of babybad
  • We hebben geen bad
  • We gaan spaarlampen aanschaffen
  • Volgens mijn man is ons huis goed geïsoleerd, maar kan het altijd beter… :eh:

300 euro hier, woon/winkelpand (soort groot uitgebouwd woonhuis uit 1900) met een behoorlijk oppervlak.

Wij ook eerst 194 en nu 219.



Ik heb het voorschot (ivm koude wintermaanden) omhoog laten zetten. Door de koude wintermaanden is het gasverbruik schrikbarend hoog. En helaas is gas het duurste van de twee :doh: Het komt erop neer dat we tussen de 150 en 175 euro bij zouden moeten betalen in oktober. En aangezien ik daar geen zin in heb, heb ik het voorschot met 25 euro per maand omhoog gezet.



Via je energieleverancier kun je laten berekenen waar je nu op uit zou komen als je de meterstand doorgeeft en aan de hand daarvan samen met hun het voorschot opnieuw berekenen.



Als ik mensen om me heen hoor vind ik 177 euro een mooi voorschot. Het is gewoon allemaal schrikbarend duur geworden. :x



Dus als je ergens op wilt bezuinigen: zet je verwarming een graadje lager. Dat scheelt echt een slok op een borrel. :thumbup:

Wij betalen 200 euro per maand. Hebben afgelopen jaar wel 125 euro terug gekregen maar toch het iets omhoog laten zetten, liever wat geld terug dan bijbetalen he!

Wij douchen zelf elke dag, kleine om de dag in dr badje.

Vijver in de tuin waar de filters ed altijd aanstaan.

Hou ook wel van een lekker temperatuurtje in huis in de winter…

wij betalen dus 185 per maand, maar krijgen elk jaar een behoorlijke sloot terug.

Zelfs nu alles omhoog is gegaan, we hebben net de afrekening gehad en krijgen ruim 500 terug.

nu is onze maandtermijn omlaag gezet en dit keer laten we het zo, we wonen hier nog maar 3 maanden!

Hier 200 euro per maand…

We zijn iets zuiniger geworden maar er word wel geleefd…ik wil gewoon warmte in huis en ik gebruik mijn vaatwasser en wasmachine ook wel goed zeg maar.

Pfff… Hier schrik niet… 283 per maand… zijn 35 euri omhoog gegaan… ben benieuwd in juni… NUON zou 25% naar beneden gaan…

wow ik denk dat wij dan ook nog wel afrekening krijgen.

we betalen iets van €75.00 maar ons verbruik is dus vastgesteld op basis van de vorige bewoners. en dat was rond de 700 m3 gas per jaar…

wij zaten nu al rond de 1500 dus ik denk dat wij nog wel een klapper krijgen…

m’n zwager moet 1200 bij betalen :shock: :shock: :shock:

maar die betaalden ook maar €40.00 per maand ofzo. ik snap zo’n gasbedrijf ook niet. dat weten ze toch op voorhand al dat dat te laag is…

ik wacht met spanning af…