Maandlast gas/licht

We hebben deze week de jaarrekening ontvangen van Essent en moeten flink bijbetalen. Balen :frowning: Maar goed, we hebben nu eenmaal veel gas en electrisch verbruikt.

We hebben een ouder huis en deze is minder geisoleerd dan ons vorig huis. Even wennen en wat vaker de houtkachel opstoken!



We betaalden een maandlast van 165 euro, welke ik al verhoogd had want volgens Essent zou 125 euro voldoende moeten zijn.



Vanaf januari mogen we een bedrag van 200 euro gaan betalen :shock:

Ik vind het zoveel geld! En in dit bedrag is nog niet eens de verhoging van de lasten meegenomen, dus we zouden er verstandig aan doen om nog eens 10% meer te betalen. In juli gaan de gas/energieprijzen weer omlaag en zitten we weer op een bedrag van 200 euro.



Even nieuwsgierig:

Wat betalen jullie per maand ?

Balen zeg!



Ik ben bij oxxio en betaal 110 euro voor electriciteit én 110 euro voor het gas. Ik heb het destijds ook fiks omhoog gezet, dus ik ben ook erg benieuwd. Ik heb alleen nog helemaal geen meterstanden door hoeven geven… Zal es kijken…

110 euro, dat wil ik ook wel :thumbup:



We hebben een 2-1 kap uit 1960, niet geweldig geisoleerd, veel ramen en we hebben nogal wat stroomvreters. PC, plasma etc.

De kinderen gingen altijd elke dag in bad maar we doen dat nu om de dag. De andere dag wassen bij de wastafel en ze zijn net zo fris en het scheelt gewoon gas en water.

ik betaal dus 2 keer 110 hè? 220 in totaal voor gas en electr.

Ik kreeg 157 euro terug…betaalde wel bijna 200 in de maand…

Maar ja…groot bad…vloerverwarming…en we hadden al die tijd geen ´buren´ dus ons pand was de laatste met een open vlakte ernaast dat scheelt ook…

Nu staat er een gebouw tegenaan :thumbup:

Hoop dat dat scheelt.

Maar wij betalen dus 200,/ voor gas en licht…en wij hebben geen heel huis :shifty:

volgens mij bedoelt ze 220 samen :wink:



wij zitten al richting 300 voor alles samen meen ik volgend jaar :shifty: :oops: - hebben wel 650 kuub te stoken-

@~Marion~ wrote:

ik betaal dus 2 keer 110 hè? 220 in totaal voor gas en electr.


Oehja :oops: Even overheen gelezen. Ook veel dus!



En als ik het zo lees is 200 euro vrij normaal.

wij betalen 200 euro afgelopen jaar, we hebben een behoorlijk huis! we kwamen precies goed uit, maar toch word ons voorschot verhoogd naar 280 :think:

Wij zijn verhoogd naar 235 :shock: , ik vind het ook een megabedrag maar ged.

hmm…wij betalen 90e voor gas+electra per maand…Ben benieuwd wat wij moeten bijbetalen. (Toen ik bij hub in huis kwam bleek dat hij helemaal geen gas en elektra betaalde vanaf dec06) :shock:

Wij wonen trouwens in een flat op 1hoog met onderons garage’s en het is ook bagger geisoleerd!

Wij hebben een appartement en betalen per maand:



gas: € 75,00

electra: € € 20,00



Dus dat scheelt nogal.



In ons andere huis (2onder1kap) betaalden we per maand:



gas (stadsverwarming): € 120,00

electra: € 30,00

Wij betalen 194 euro per maand. Het was eerst 189, maar toen kreeg ik van Essent een mail waarin ik de meterstanden van dat moment in kon voeren en toen gaf de uitslag dat we beter konden verhogen. Nou ja, liever nu wat meer betalen, dan ineens veel bij moeten betalen.



Wij hebben ook een ouder huis dat wel redelijk geisoleerd is, maar geen dubbele beglazing heeft. Ook is onze verwarmingsketel 17 jaar oud. Dat speelt natuurlijk ook mee. Een nieuwere ketel verbruikt minder.



Als ik kijk naar wat wij voor de euro betaalde (180 gulden) dan word ik gek. Maar ja, er is zo weinig aan te doen.

@cees77 wrote:





Als ik kijk naar wat wij voor de euro betaalde (180 gulden) dan word ik gek. Maar ja, er is zo weinig aan te doen.


Ja Cees, dan word ik ook gek, dan betalen wij nu 440 gulden per maand! Dat was 8 jaar gelden echt ondenkbaar!

Ik zie net dat wij 180 euro per maand betalen.



Ben bang dat we flink moeten bij dokken…

We hebben hier wat servers draaien die natuurlijk veel stroom vreten :shifty:

wij betalen 140 en wij krijgen elk jaar terug maar we houden het mooi zo…

(wij wonen in een rijtjes woning)

Wij betalen 103 euro… Ik houd het verbruik in de gaten met de verbruiksmanager… Waarschijnlijk moet ik het bedrag binnenkort verhogen, dan zal het ongeveer 125 euro gaan zijn.

Is dat dan gas EN electra bij elkaar?



Ik vind het verschil onderling zo groot.



Wij hebben bijv op de slaapkamers nooit de verwarming aan. Ook overal spaarlampen, licht is uit op de plaatsen waar wij niet zijn. Alleen de verwarming aan in de hal en woonkamer (20 graden)

En dan vaak alleen 's avonds omdat we alletwee werken.

We douchen iedere dag en de wasmachine staat ongeveer 4x in de week aan (droger 2x in de week)

Vaatwasser 3x in de week en de oven gebruik ik 3x in de week.



We hebben de tv 's avonds altijd wel aanstaan en anders de radio. 2 laptoppies, maar die staan niet altijd aan.

Wij betalen ook 190 euro nu en volgend jaar gaat het weer omhoog.



Wij hebben ook een 2-onder-1 kap uit de 60-er jaren.



We verstoken rond 2000 kub gas per jaar. Vrienden van ons in een nieuwbouwwoning met dezelfde gezinssamenstelling en dezelfde dagen thuis en aan het werk zitten rond de 800 kub gas per jaar.

@Nicje wrote:

Is dat dan gas EN electra bij elkaar?



Ik vind het verschil onderling zo groot.







Het ligt er ook aan wat voor huis je hebt. Ons vorig huis was een super geisoleerde woning uit 2000. Nu een huis uit 1960 met een niet geisoleerde spouwmuur.

Wij hadden voorheen een nieuwbouw rijtjeshuis dat erg goed geisoleerd was, met stadswarmte dan wel. We betaalden toen 189 euro per maand.



Nu hebben we sinds een paar maanden een jaren 50 hoekwoning dat we grotendeels geisoleerd hebben e voorzien van dubbelglas, maar het is en blijft oud. Ons maandbedrag hebben we nu op 225 euro gezet.

Ik heb geen idee of dat klopt met werkelijkheid.