lui oog?

wij dachten ook dat Dave een lui oogje had…

maar helaas ziet hij gewoon heeel slecht :frowning:

hij heeft rechts +525 en links +325

en sinds vorige week ( dus niet afgelopen) vrijdag een brilletje…

heel misschien moeten we ook nog afplakken…maar dat weten we pas over 3 mnd

Maar het is wel een leuk brilletje zeg :thumbup:

Maar toch is het balen he, als je hoort dat je kind slechte ogen heeft…

Hij heeft ook wel aardig wat verschil tussen de ogen he?

( al weet ik niet precies “de grens”, Esmee had toen ze begon 2.25 verschil)

Moet hij over 3 mnd pas naar de ortoptist??

( was hier trouwens ook, Esmee had eerst de bril, het afplakken begon een paar mnd erna)

Esmee heeft haar nieuwe glazen trouwens.

De ortoptist en opticien waarschuwden dat ze wel erg zou moeten wennen, maar niks hoor! Ze zette hem gewoon op alsof er niks veranderd was :mrgreen:

Ze zegt wel zelf dat ze als ze een pleister opheeft ze meer kan zien nu, dus dat is mooi!

Leuk brilletje!

Em heeft bijna geen verschil tussen beide ogen qua sterkte (allebei ongeveer +9), maar toch een lui oog. Het heeft dus niet alleen te maken met een sterkteverschil.

Ik heb zelf als kind ook moeten plakken, maar ik was eigenwijzer dan mijn ouders. Ik heb dus nog steeds een lui oog. Het heeft nooit schaaf gestaan, dus het valt niet op, maar ik zie er nauwelijks wat mee. Daar merk ik eigenlijk weinig van. Behalve als ik mijn goede oog dicht doe… :wink:

Oh oke, ik begreep altijd dat als er verschil was tussen de ogen er eentje lui was. Niet dus. Weer wat geleerd :mrgreen:

Heb jij een bril Hupsakee?

Want het is ons eigenlijk niet helemaal duidelijk dat, stel dat dit nu niet werkt bij Esmee, ze nou de bril wel moet houden of niet :think:

( Papa heeft ook een lui oog, maar geen bril)

wij zijn ook in het zieken huis geweest bij de oogarts en ons meisje heeft aan 1 oogje een afwijking ze krijgt 1 contactlensje zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben?

ik vind het wel interessant om hier wat te lezen. Haha, had mijn moeder eens geweten van een forum, had handig geweest :thumbup: Maar ik heb zelf dus ook een lui oog. Die oogtestjes zoasl eerder beschreven bij de oogarts kan ik me nog goed herinneren :thumbup: En ik mocht op het einde van elk bezoek altijd een spelletje doen met een stuurtje, dan moest ik de auto in de garage sturen, vond ik leuk :mrgreen:

Ik heb druppels gehad (belladonnadruppels) die de pupil verwijden zodat je met dat ook niet meer goed kunt zien. Maar ook pleisters. Soms mocht ik kiezen wat ik wilde, pleisters of druppels. Een bril kreeg ik pas op mijn 12e en op mijn 14e lenzen.

Maar hoe het nu is? Ik heb rechts -5.25 en links -3.75 met allebei een cilinder van -1.75. Maar mijn luie oog is links, die is dus het beste qua zicht, en toch kijk ik er niet graag mee. Ik kan er slecht mee lezen. Ik weet dat ik er vroeger mee keek op de lange afstand, maar dat is nu ook minder want ik schakel nu minder makkelijk van kijken met rechts naar kijken met links, dat schijnt te gebeuren als je ouder wordt :roll: Met twee ogen tegelijk kijken kan ik niet helaas. Ik kreeg het ook nooit voor elkaar om iets te zien in die 3D plaatjes waar je zo lang naar moest turen :? ow, en ik loens ook als ik moe ben, dan valt mijn linkeroog naar buiten, staat heel mooi :mrgreen:

@Sonja2 wrote:

Oh oke, ik begreep altijd dat als er verschil was tussen de ogen er eentje lui was. Niet dus. Weer wat geleerd :mrgreen:

Heb jij een bril Hupsakee?

Want het is ons eigenlijk niet helemaal duidelijk dat, stel dat dit nu niet werkt bij Esmee, ze nou de bril wel moet houden of niet :think:

( Papa heeft ook een lui oog, maar geen bril)

Nee, ik heb geen bril. Mijn andere oog ziet gewoon goed en voor een lui oog heeft een bril weinig effect. Ook met bril blijft het lui. :zzz: Ik denk dus dat het van het andere (niet luie) oog af hangt of er een bril nodig is. Em zal dus so wie so wel een bril houden.

Maandag weer naar de oogarts. Ik denk dat we nog even door moeten plakken, maar je weet maar nooit…

Succes bij de oogarts dan maandag!

Esmee’s andere oog is supergoed, dus dan zal ze waarschijnlijk zonder bril verder kunnen?

Wat typisch Wola, dat kijken met één oog. En dan ook wisselen :smiley:

Esmee loenst niet, die kijkt standaard scheel :roll:

Al is het als ze net haar pleister afheeft wel heel erg. Ze was laatst op de schoolfoto, had juf vlak ervoor de pleister afgedaan…was niet echt een leuke foto :eh:

( Gelukkig kwam de fotograaf terug, mocht ze nog een keer. Ze mocht een dagje spijbelen van de pleister en is de foto beter )

Er zijn nieuwe pleisters op de markt! Ideale dingen als je het mij vraagt. Plakken beter en zijn dunner dus soepeler. De oude zijn bijna op dus ga gauw een receptje vragen voor die nieuwere.

Paar weken terug dus naar de orthoptist geweest (3 uur gereisd voor een kwartiertje bezoek grrrr) en tja we moeten gewoon zo door gaan was de conclusie.

Had eigenlijk niet anders verwacht.

Hoe is het me de andere luie oogjes?

Nieuwe pleisters? Fijn, daar ga ik ook naar vragen.

Hier hetzelfde advies: “gewoon zo door gaan”. Gelukkig hoef ik daar geen 3 uur voor te reizen…

Wat niet hielp was dat er 5 co-assistenten zaten mee te kijken. Ik heb met Em afgesproken dat we ze wegsturen als dat weer gebeurt.

Bij Em twijfelen ze of haar ene oogje een heeeeel lichte scheefstand heeft. Ze kunnen het niet goed zien, maar het zou wel verklaren waarom het zo lang duurt.

@Hupsakee wrote:

Het zijn echt superfijne dingen, je moet dan vragen naar de 3M Opticlude Comfort Oogpleister. Ze lijken iets kleiner te zijn dan die stuggere, maar de midi was bij Nancy goed qua maat.

wij hebben sinds vandaag dus te horen gekregen dat Dave naast zijn grote afwijking een lui oog heeft en hebben pleisters gekregen…

maar met het aftrekken word zijn huidje zo rood… smeren jullie er iets op?

ik heb er vit E zalf opgesmeerd…

bij Dave is het verschil in oogsterkte en het scheel zien een oorzaak van het luie oog…

brilsterkte verschil (anisometropie) & scheelzien (strabismus)

zijn linkeroog ziet nu met bril 100% :dance: en zijn rechteroog nagenoeg NIETS :cry:

( op de kaart met figuurtjes zag hij alleen het huis dat is het eerste figuurtje bovenin)

veraf kijkt hij ( met beide ogen) goed recht, dichtbij gaat hij scheelkijken

we moeten nu 3 mnd 3uur per dag zijn linkeroog afplakken.

ze was wel hoopvol gestemd dat het dan al een stuk beter zou moeten zijn.

in de spoiler uitleg wat een lui oog is… volgens WIKIPEDIA

Amblyopia, amblyopie of een lui oog is een afwijking van het oog. Deze wordt gekenmerkt door verminderd of wazig zicht in een van de ogen. Het oog is overigens op zich meestal volkomen gezond en normaal, maar er bestaat meestal een brekingsafwijking al op zeer jonge leeftijd. Hierdoor krijgen de hersenen in de vroege jeugd geen scherp beeld aangeboden en ontwikkelt zich de hersenfunctie van het zien onvoldoende. Dit is later niet goed meer in te halen, ook als een bril met de juiste sterkte wordt opgezet. Het probleem wordt veroorzaakt door geen of een slechte signaaldoorgifte van het visuele beeld naar de hersenen.

Amblyopie beperkt zich normaliter tot één oog, maar het is ook mogelijk dat de amblyopie zich openbaart in beide ogen. Dit laatste kan het geval zijn wanneer er sprake is van een heel hoge brilsterkte in beide ogen of bijvoorbeeld bij aangeboren staar. Het beeld dat doorgegeven wordt aan de hersenen is dan van beide ogen slecht.

Amblyopie ontstaat bij 2 tot 5 procent van de jonge kinderen als gevolg van een afwezige of beperkte betrokkenheid van het oog bij het zien.

Amblyopia en scheelzien

Een lui oog kan verschillende oorzaken hebben zoals:

eenzijdige brilsterkte of brilsterkte verschil (anisometropie)

dubbelzijdige hoge brilsterkte

scheelzien (strabismus)

oogziekten zoals aangeboren staar (congenitaal cataract), laaghangend ooglid (ptosis)

Bij een brilsterkteverschil of een eenzijdige brilsterkte is het beeld dat het ene oog doorgeeft aan de hersenen van betere kwaliteit dan het beeld van het andere oog. Hierdoor vertraagt meestal de ontwikkeling van het oog met de laagste sterkte en ontstaat er een achterstand in de ontwikkeling van het leren zien: het oog ziet minder.

In het geval van strabismus schakelen de hersenen het beeld van een van de ogen uit om dubbelzien te voorkomen. Een van de ogen wordt dan gewoonlijk minder vaak gebruikt of afzijdig gehouden bij het kijken met als gevolg amblyopie. Het kan echter zo zijn dat dit niet opgemerkt wordt omdat de ogen cosmetisch recht staan.

Benaming “lui oog”

Amblyopie is een ontwikkelingsprobleem in de hersenen, niet een organisch probleem van het oog. Het deel van de hersenen dat overeenkomt met het visuele systeem van het amblyopische oog wordt niet optimaal gestimuleerd en ontwikkelt zich niet normaal. Dit is bevestigd met hersenonderzoek.

Behandeling

Het luie oog wordt behandeld door een orthoptist. Hij of zij is speciaal opgeleid om een lui oog en scheelzien op te sporen, te onderzoeken en te behandelen. Een lui oog kan op verschillende manieren behandeld worden afhankelijk van de oorzaak en ernst van het luie oog. De behandelmethoden zijn:

*corrigeren van de brilsterkte

*afplakken van het goede oog (occlusietherapie)

*druppelen van het goede oog

@hendrika wrote:

wij zijn ook in het zieken huis geweest bij de oogarts en ons meisje heeft aan 1 oogje een afwijking ze krijgt 1 contactlensje zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben?

de orthoptist zei dat kinderen vanaf 12 jr contactlenzen mogen… eerder niet :think: weet niet hoe oud je kindje is… maar ik zou het even navragen wat ze ermee bedoelen…

@colle wrote:

wij hebben sinds vandaag dus te horen gekregen dat Dave naast zijn grote afwijking een lui oog heeft en hebben pleisters gekregen…

In het begin smeerde ik er massage-olie op, zodat de pleister beter los laat. Maar het verschilt nogal per pleister hoe goed t plakt en Nancy trekt 'm er liever zelf af (en is idd nog een half uur piraat door zo'n rode kring om d'r oog).

@Maaike79 wrote:

@colle wrote:

In het begin smeerde ik er massage-olie op, zodat de pleister beter los laat. Maar het verschilt nogal per pleister hoe goed t plakt en Nancy trekt 'm er liever zelf af (en is idd nog een half uur piraat door zo'n rode kring om d'r oog).

En wat ook goed helpt: de pleister eerst op de binnenkant van je eigen pols plakken voor je 'm op z'n oog plakt. Dan is de ergste plakkracht er af, maar blijft ie wel goed zitten. En smeren: binnen 10 seconden meteen smeren met iets vets. Ik heb altijd een lippenbalsemstift van Labello bij de hand. :thumbup:

@Maaike79 wrote:

@Hupsakee wrote:

Het zijn echt superfijne dingen, je moet dan vragen naar de 3M Opticlude Comfort Oogpleister. Ze lijken iets kleiner te zijn dan die stuggere, maar de midi was bij Nancy goed qua maat.

Ik denk dat we die misschien al hebben? Die van ons zijn wel heel soepel namelijk. Ik zal eens op het doosje kijken. Alhoewel... we hebben al 1,5 jaar deze pleisters, dus wrs zijn het toch de oude soort.

@Hupsakee wrote:

@Maaike79 wrote:
@colle wrote:

En wat ook goed helpt: de pleister eerst op de binnenkant van je eigen pols plakken voor je 'm op z'n oog plakt. Dan is de ergste plakkracht er af, maar blijft ie wel goed zitten. En smeren: binnen 10 seconden meteen smeren met iets vets. Ik heb altijd een lippenbalsemstift van Labello bij de hand. :thumbup:

OK dan ga ik dat in vervolg doen even op de binnenkant van de pols en na het aftrekken gelijk insmeren met labello... even halen, moet nu toch de pleisters halen.. de midi boys standaart geloof ik... :think:
ach dat zien we zo wel als we ze ophalen...
moet je ze zelf betalen of wordt dat met het ziekenfonds geregeld???

@colle wrote:

moet je ze zelf betalen of wordt dat met het ziekenfonds geregeld???

Dat zit in de basisverzekering. Gelukkig, want het is niet te geloven wat zo’n pakje pleisters waard is… :shock:

nou idd 44.95 voor een doosje pleisters :shock: … gelukkig hoefde ik niet te betalen…

heb trouwens de midi pleisters voor boys ( niet de comfort)

hoi hoi

hahaha wola… ik heb dat ook hoor met mijn luie oog… dat heerlijke loenzen… en toch heb ik van jongens om me heen gehoord dat ze dat toch wel heel eh… leuk/lief vinden… nou… ok… dan loes ik nog een beetje :roll: 8)

maar ik heb dus ook een lui oog… ik kan er ook niet mee lezen… en als ik te lang naar iets kijk als mijn goede oog dicht is… dan wordt het een soort blinde vlek…

vroeger ben ik geopereerd aan scheelzien… dat is gelukkig verholpen. Luie oog niet… en ik ben wat afgeplakt… met viesruikende harde pleisters…

voor julian… die heeft aan beide ogen +6 en 1 iets minder… die moet afgeplakt worden, elke dag een uurtje… hij heeft er niets van hoor… zijn ook zachte pleisters, en zetten het wekkertje en na een uurtje haalt hij m er zelf af…

haha, en ella-lief en zijn nichtje plakken rustig mee (dora stickertjes op hun ogen, hihi)