Sorry heb met zoekfunctie gezocht, maar kon er geen topic over vinden behalve heel veel mama’s die een lui dagje hadden :mrgreen:
Nancy is van de week bij het cb geweest voor de ogentest en nu blijk dat ze rechts prima kijkt maar met links ze beduidend lager scoorde.
De testvrouw dacht dat ze een lui oog heeft en we moesten dus een verwijzing voor de oogart vragen.
Nu ga ik dat morgenochtend doen, maar wilde graag weten of iemand hier ervaring mee heeft?
Wat doen ze zo’n eerste keer?
Nancy loenst ook erg als ze moe is (deed ik vroeger ook), valt dit onder scheel kijken? Want in dat geval zijn we er voorlopig nog niet klaar mee wat ik zo her en der lees.
toevallig ben ik dinsdag met charity naar de oogarts geweest op verzoek van het cb.
ze doen wat testjes met een lichtje dat ze die moet volgen de plaatjes kijken doen ze nog eens ze kijken of ze met beide oogjes recht kijkt doormiddel van een stokje volgen.charity heeft daarna druppeltjes gekregen in haar oogkes die moesten 40 min inwerken ze kreeg er grote pupillen van daarna moest ze in een apparaat kijken . daar kwam bij ons uit dat ze cilinder vorming heeft maaar das maar heel minimaal dus geen brilletje.
over 3 maanden moet ik terug en gaan ze ook het netvlies nakijken.
ze vroegen ons of we tijd hadden voor de druppels
wat ik begrepen heb is loensen en lui oog niet het zelfde.
ethan heeft rechts een lui oog en links loenst heel erg(hele dag door).
het linker oog moest afgeplakt worden ivm met het luie oog en niet voor het oog wat loenst.
ze doen idd allemaal testjes om te kijken wat voor afwijkingen eraan de ogen zit.
ik ben vandaag ook heen geweest met mn meisje en ze moet dus ook voor een oogtest heen is niet erg maar was wel even slikken had het niet verwacht
het lampje volgende ze goed maar de plaatjes opzeggen of lukte niet of wou ze niet :think: vanmiddag even weer thuis geprobeerd maar ze zei van kan niet goed zien ja is dat nou omdat ze het heeft mee gekregen of om dat het echt zo is het liefst ging ik gelijk morgen heen maar ja moeten wachten tot er een plekje is.
Wij moeten ook de ogentest op het CB eind deze maand opnieuw doen omdat het met één oog niet lukte :? .
ben benieuwd…
Mijn oudste heeft een lui oog.
Dat is bij de tweede test op het cb eruit gekomen, toen ze bijna 4 was.
De eerste test heeft ze dus valsgespeeld :roll:
Ze heeft het behoorlijk, ze plakt nu al ruim anderhalf jaar haar oog af, 4 uur per dag.
Helaas gaat het maar met kleine stapjes vooruit. Elke 3 maanden moet ze op controle bij de ortoptist, en eens per jaar de grote controle bij de oogarts.
Oh ja, ze heeft ook nog de mazzel dat ze een bril moest :roll:
Nancy moet de test dus meteen overdoen bij de ortoptist (en ik maar vragen naar de oogarts maar ok…) en niet eens nog eens bij cb.
In eerste instantie konden we pas in Mei terecht, maar nu wordt het 19 maart dus dat valt weer mee.
Ben heel benieuwd wat er uit komt!
Esmee werd toen wel doorverwezen naar de oogarts :think:
Daarna kwam de ortoptist pas in beeld (leuke woordspeling :mrgreen: )
En ik bedoelde met 2e test de test die ze krijgen vlak voor ze 4 worden.
Ze krijgen er op hun derde of zo ook al eentje toch? Die had ze “gehaald” volgens het cb.
De ortoptist doet eigenlijk hetzelfde onderzoek als op het cb. Ze krijgt zo’n half brilletje op en moet plaatjes benoemen.
Aah bedoelde je die test!
Nou ja Nancy heeft de test met 3 jaar dus niet gehaald. Die met 4 jaar is toch met die open rondjes?
Ik wist niet eens wat een ortoptist was hoor, maar het is dus een combi van een orthopedagoog en een opticien. Wat ik begreep van die assistent van de oogarts, gaan alle kinderen daar na toe (wanneer ze bril krijgen of moeten afplakken) behalve als het oog echt ziek is (zoals bij een ontsteking).
Dat is idd die test met die open rondjes ja, daar lukte het vals spelen niet meer :lol:
Ik had eerder ook nooit van een ortoptist gehoord, maar daar komen idd alle kindjes die afplakken.
Om de 3 maanden moet Esmee daar heen voor controle, maar dat duurt hooguit een kwartier.
Alleen die controle bij de oogarts eens per jaar duurt erg lang.
Nou we zijn vandaag geweest en het is superduidelijk. Haar linkeroog is lui (+4,25) en haar rechteroog is goed (+2,25).
Ze moet dus een brilletje en dan moet haar rechteroog 3 uur per dag afgeplakt worden.
Nu heb ik dus de “recepten”, maar nou nog een geschikte bril vinden (en dat is best lastig met een 3-jarige).
@Mamalien wrote:
Wij moeten ook de ogentest op het CB eind deze maand opnieuw doen omdat het met één oog niet lukte :? .
ben benieuwd…
Hoe is het de 2e keer gegaan? of moet je nog?
Dus toch!
Hetzelfde als esmee ook , en die bril uitzoeken is idd best lastig.
Ik ben naar een goede zaak gegaan , die hebben me echt goed geholpen met het uitzoeken!
Je hebt ook hele leuke montuurtjes voor kinderen hoor. En als ze een wildebras is, je hebt er ook met "onbreekbare"monturen.
Moet ze nu meteen ook al gaan afplakken?
Die bril ging bij Esmee eigenlijk wel snel goed, dat afplakken kostte iets meer moeite :roll:
@Sonja2 wrote:
Dus toch!
Hetzelfde als esmee ook , en die bril uitzoeken is idd best lastig.
Ik ben naar een goede zaak gegaan , die hebben me echt goed geholpen met het uitzoeken!
Je hebt ook hele leuke montuurtjes voor kinderen hoor. En als ze een wildebras is, je hebt er ook met "onbreekbare"monturen.
Moet ze nu meteen ook al gaan afplakken?
Die bril ging bij Esmee eigenlijk wel snel goed, dat afplakken kostte iets meer moeite :roll:
Nou Nancy had gehoopt dat ze meteen al een pleister opgeplakt kreeg. Het idee dat ze een bril moet zit er nog niet echt in daarentegen.
Heb al een beetje zitten zoeken naar montuurtjes op internet en er een paar geprobeerd op een foto (erg lachwekkend), maar ga volgende week echt kijken bij een opticien.
Ze moet zodra ze haar bril heeft meteen gaan plakken. In Juni moeten we weer terug.
Heb jij verder nog tips waar ik op moet letten?
Als je bij een goede opticien gaat, let die wel op dat de bril goed zit e.d.Esmee had nl. erg de neiging om over die bril heen te gaan kijken, maar dankzij goed afstellen lukte dat al snel niet meer
Toen kreeg ze al snel door dat ze met bril nou eenmaal beter zag.
Nu pakt ze hem altijd zelf.
En wat het afplakken betreft, wij hebben een beetje overschat wat ze nog zag met één oog…dat was zeker in het begin bijna niks :?
En 3 uur is dan best lang (Esmee moet 4 uur), dus ik zou je aanraden de eerste keren dat lekker rustig thuis te doen. Esmee stootte zich nl behoorlijk veel die dagen, omdat ze sommige dingen niet zag gewoon.
Vandaar dat het ook echt een tijd heeft geduurd voor we haar 4 uur aan die pleister hadden, ze had een gruwelijke hekel aan die dingen! ( en dat snap ik ook wel, als je dan opeens zo weinig ziet :roll: )
Ik hoop voor je dat jouw dochter het spannend blijft vinden en jij al dat gedoe niet krijgt!
Ohja daar heb ik nog niet eens aan gedacht dat ze in het begin met plakken geen klap kunnen zien. Idd wel slim om dan thuis te beginnen!
Heb je een foto van Esmee met bril/pleister?
Wat was haar sterkte?
Nee , ze zien echt geen fluit in het begin
Ze gaan ook heel raar tv kijken enzo :mrgreen:
Oh en als je een bril laat afstellen, meldt dan even aan de opticien dat ze ook af moet plakken, dan doen ze iets anders met die neusdingetjes. Anders zit het daar heel raar.
Ik heb een foto van Esmee met bril + pleister, met haar zusje die er ook zo graag eens eentje op wilde :mrgreen:
Leuke foto en mooie meiden hoor (leuke bril ook)!
Handig om te weten idd om te melden dat ze ook moet plakken (weer zoiets wat ik anders zou vergeten te vertellen).
Ik denk dat het een vierkantachtig montuurtje wordt in ieder geval in een hip kleurtje. Volgende week gaan we kijken en dan zal ik wel ff showen!
Ze hebben echt zulke leuke brilletjes, allerlei kleurtjes en montuurtjes!
Succes met uitzoeken en ik ben benieuwd!!