lopen

Veron houdt ook zijn rechterbeen onder zijn lijfje gevouwen… Ik was dus ook bang dat er iets verkeerd ging/gaat groeien daardoor en mede daarom had ik dus de fysio ingeschakeld…



Nogmaals ik hoop dat het allemaal meevalt…



gr patricia

Wij waren allang blij dat ze eindelijk mobiel was, dus dat het een beetje raar eruit zag, daar hebben wij ons nooit zorgen over gemaakt. Misschien stom, maar ja.



Gister had ik gebeld voor een afspraak bij de kinderarts…2 maanden wachten. Ja, toedeloe! Dus ik heb de ha laten bellen…Kon ik vandaag al terecht, maar dan in het andere filiaal van het zh. Is iets verder rijden, maar oké. En de volgende dag…Da’s ook wel weer erg snel, maar toch maar gedaan.



Zeer aardige kinderarts die uitgebreid de tijd voor ons nam. Stelde veel vragen en heeft Bo uitgebreid onderzocht. Deed ze heel leuk. Ze kon zo op het eerste gezicht niets afwijkends vinden, dus nu mogen wel lekker de molen in. Er zijn meteen foto’s gemaakt van heupen en knieen. Volgende week worden we gebeld door de ka met de uitslag. Mocht alleen niet mee met foto’s maken vanwege m’n bolle buik, dus dat voelde wel een beetje raar, zomaar je kind meegeven aan de ‘‘fotograaf’’. En over 3 weken een afspraak met orthopeed. Dus voorlopig allemaal afwachten, maar het begin is er.



Bo ligt nu helemaal uitgeput op bed. Die zal hopelijk wel even een flinke tuk maken om bij te komen.

fijn dat je zo snel mocht komen (uiteindelijk dan)…



Ik bedoelde het niet als aanval ofzo hoor… :-

ik was er juist bang voor dat er iets zou gaan vergroeien maar de fysio zei dat dat niet zomaar gebeurd…

We hebben gewoon eigenwijze kids…



Dan heb je het nu wel enorm druk allemaal, kleintje op komst en met Bo de molen in…

Komt vast wel goed…

:-

Hee dames,



Onze kleine man is nu dus ook 18 maanden en loopt ook nog niet! Morgen komt er een fysiotherapeute bij ons thuis om te kijken of zij hem nog kan helpen of dat ze het idee heeft dat het gewoon een kwestie van tijd is voordat hij zelf loopt.



Ik zag dat enkelen van jullie hier ook ervaring mee hebben. Wat kan ik van een fysiotherapeut verwachten ? oefeningen? Ik ben benieuwd!



Astrid



mama van Michiel, december 2005

Wij hebben toen Lars een maand of 17 was de fysio ingeschakeld. Die constateerde hypermobiliteit (erfelijk…ik heb het ook) en een lage spierspanning in zijn beentjes.



Lars kon toen ook nog niet zelf gaan staan. En het is best moeilijk om iets wat eigenlijk vanzelfsprekend is te oefenen. Dus de fysio laat dan zien hoe gaat een kind staan, wat kun je doen om zijn spieren steviger te laten worden. Dat soort dingen. Op een gegeven moment ging het er eigenlijk niet meer om hoe Lars ging staan, als hij maar ging staan. Gelukkig deed hij het kwalitatief heel goed, alles op de juiste manier. Ik kon me toen nog geen enkele voorstelling maken dat Lars ooit zou gaan lopen…dus wel! Hij loopt nu bijna 2 weken en is dus morgen 24 maanden.

De fysio doet dus eigenlijk meer voor wat jullie als ouders kunnen doen om hem te stimuleren, spelenderwijs. Wij hebben echt niet veel geoefend alleen als Lars zelf aangaf dat hij iets wilde en dat ging dus prima. Heel langzaam ging hij steeds meer doen. Goh ik ben nog steeds blij dat hij loopt… had ik een half jaar geleden alleen van kunnen dromen.



Succes met de fysio…wat je zelf al zegt het heeft soms gewoon tijd nodig en een beetje stimuleren kan geen kwaad.

bedankt voor je snelle reactie! En wat fijn dat je zoon nu toch echt loopt! super! Ik kan me ook niet voorstellen dat Michiel dadelijk gaat lopen, maar dat had ik ook met het kruipen. Dat duurde ook lang. Maar het zal zeker een grote mijlpaal zijn!



mama van Michiel dec. 2005

ja ik moet nog steeds lachen als ik hem zo parmantig zie rondstappen. Maar hij gaat soms ook nog wel op zijn knieen hoor als hij moe is.

Maar als ik jouw verhaal zo lees, komt het echt wel goed…Michiel is ook nog eens een half jaar jonger als Lars!

nou ben bijna jarig hoor maar hij loopt nog niet monique :mrgreen:



Ik schrik overigens wel een beetje, Niels wordt over 2 weken ook 18 maanden, zal ik dan toch maar eens het cb bellen???

Hij stapt wel achter zo’n karretje en rond de tafel, aan de schuifpui en aan kastjes etc. Hij is sinds een week of 2 ook heel veel aan het klimmen.



Nu loop ik zelf nogal met mijn voeten naar buiten (ala Charlie Chaplin zeg maar), hij doet het ook zie ik, Misschien is hij dan ook wel minder stabiel denk ik?



Irene wat fijn dat hij nu loopt!



Chrissy succes, het valt vast mee!



natas

Irene; is het zo dat je door hypermbiliteit later kan gaan lopen?

zelf ben ik ook (licht) hypermobiel.



Olivia is nu net 17 maanden en loopt nog niet. Wel langs de tafel, maar moet ze naar de bank dan gaat ze nog keurig op de knieen en gaat bij de bank weer staan.



Ruim een week geleden wilde ze wel wat stappen als ik achter haar stond en zij mijn handen kon vasthouden. Ze hing dan wat aan mij. Ze vond het prachtig, luid lachen etc. En nu wil ze niet meer, als ik haar probeer neer te zetten (om te stimuleren) dan trekt ze haar benen gewoon weer op! Eigenwijs meisje hebben we :stuck_out_tongue:



We moeten pas in sept weer naar het cb, als ze al bijna 20 maanden is. Moet ik nu volgende maand aan de bel hangen van het cb? Of is het gewoon afwachten?

Zelf neig ik naar het laatste, maar ik wil natuurlijk niet iets over het hoofd zien waardoor het langzamer gaat… :think:

ik kan er alleen maar van dromen dat Veron een keer rond de tafel gaat lopen…

Ik zal al blij zijn als hij een keer uit zichzelf gaat staan… Hij probeert het nog niet eens…



Maar het verhaal van Lars doet me veel goed…



Mijn idee is: als je twijfelt om fysio in te schakelen zal ik het altijd doen, je kunt altijd tips krijgen en je hoeft daarna niet meer te twijfelen…



gr patricia

Ik denk dat Olivia ook nog maar sinds een paar maanden staat. En het lopen… ach stelt niet veel voor, paar pasjes opzij, maar ze gaat echt niet de hoek om :stuck_out_tongue:



Ik bedacht me het alleen toen ik het zag staan over hypermobiel zijn.

Vanochtend bedacht ik me opeens dat wel vaker zeggen dat ze lenig is.



Toen ze nog niet kroop (dat was ook laat, met een jaar ofzo) dan lag ze op de grond. Wilde ze gaan zitten, dan deed ze haar benen naar buiten en duwde zich omhoog. Op een gegeven moment zat ze dan in de split en deed ze haar benen naar voren. De split kan ze nog steeds, ookal gaat ze niet zo zitten. Ik dacht altijd dat het ‘normaal’ was, maar ik kreeg er altijd opmerkingen over.



Ik maak me verder geen zorgen en neig ernaar het gewoon af te wachten. Ze gaat vast wel lopen op een gegeven moment :slight_smile:

hoi kroes,



ik herken veel uit jou verhaal met levi.

met 17mnd dacht ik ook echt gaat hij wel ooit lopen :mrgreen:

uiteindelijk is hij dus sinds kort gaan lopen zo in ene.

hij kroop ook erg laat, maar uiteindelijk kroop hij zo snel dat zijn bijde knieen blauw waren van het kruipen.

maar mocht je je toch echt zorgen maken kan je altijdt het cb inschakelen.

als ze het eenmaal door hebben dan gaat het goed maar dat muntje moet nog even vallen :slight_smile: .

De fysiotherapeut is geweest en was tevreden. Ze vond dat hij soepel genoeg beweegt en het ook een goed teken is dat hij veel klimt en klautert. Dit is goed voor het leren van het evenwicht houden wat weer nodig is om te kunnen lopen! Dus geen verdere sessies. Misschien heb jij hier ook wat aan Kroes!



groetjes,



Astrid



mama van Michiel, december 2005

Ja dank jullie!



Levi dus ook laat, ja het kan allemaal hè?

Het blijven gemiddelden.



Olivia klimt en klautert ook op bed en bank (en op ons haha). Ze loopt trouwens wel op haar knieën, een verdieping te laag dus. En zo komt ze ook aardig snel vooruit :mrgreen:

Ja bij Lars is de hypermobiliteit en de wat lage spierspanning de oorzaak. Maar als ik jullie zo hoor…klimmen en klauteren…echt dat deed Lars niet met 18 maanden. Hij ging wel met 18 maanden ineens kruipen. Ik geloof echt dat het bij die van jullie goed komt. Wat de fysio ook zegt…dat klimmen en klauteren is zeker een goed teken.



Wedden dat jullie over een half jaar ook een lopende dreumes hebben…vast wel eerder, ik heb namelijk nog niet gelezen dat een dreums ouder dan 2 jaar nog niet liep…maar die schijnen er volgens mijn fysio ook te zijn!!!

@irene69 wrote:

Ja bij Lars is de hypermobiliteit en de wat lage spierspanning de oorzaak. Maar als ik jullie zo hoor…klimmen en klauteren…echt dat deed Lars niet met 18 maanden. Hij ging wel met 18 maanden ineens kruipen. Ik geloof echt dat het bij die van jullie goed komt. Wat de fysio ook zegt…dat klimmen en klauteren is zeker een goed teken.



Wedden dat jullie over een half jaar ook een lopende dreumes hebben…vast wel eerder, ik heb namelijk nog niet gelezen dat een dreums ouder dan 2 jaar nog niet liep…maar die schijnen er volgens mijn fysio ook te zijn!!!




ik denk ook dat als een kindje klautert en klimt je er eigenlijk wel van uit kan gaan dat het gaat lopen dik voor zijn 2de jaar.

is dat toch niet het geval denk ik toch dat het door een probleem komt waardoor hij/zij niet loopt.

mijn oudste liep ook niet snel(22mnd) en hij klimde en klauterde ook niet met 18mnd. die zette ik neer op de grond en hij zat er na een uur nog.

voor dat levi liep klom hij overal op en kruipde bijna sneller als dat ik liep :slight_smile: :smiley: .



wat is eigenlijk hypermobiliteit? hoge…?

ethan heeft ook een zeer lage spierspanning hij valt nog steeds geregeld en met 1 duwtje ligt hij al op de grond. zeker met onverwachtse bewegingen.

Wat is hypermobiliteit (of hyperlaxiteit)?



Hyperlaxiteit of hypermobiliteit is een (erfelijke) aanleg. Door veranderingen in het bindweefsel krijgen de gewrichtsbanden en het kapsel meer elastische eigenschappen. De banden zullen bij belasting niet strak opspannen maar juist wat meerekken. De gewrichten kunnen hierdoor verder dan normaal bewegen en vaak overstrekken. Het is dus een aanleg en geen aandoening. Net zo als bijvoorbeeld aanleg voor blauwe ogen of bruine ogen. Het komt in wisselende mate voor bij 4 tot 7% van de Nederlandse bevolking, afhankelijk van geslacht, leeftijd en ras.



Wat zijn de klachten?



Indien de gewrichten niet worden overbelast, zijn er meestal geen klachten. Door intensieve sport en zware arbeid kunnen klachten ontstaan of toenemen. De klachten beginnen vaak op jeugdige leeftijd en veranderen met het ouder worden.



Veel voorkomende klachten zijn:





Frequent verzwikken van de enkels

Knieklachten, meestal bij fietsen, hurken en traplopen

Terugkerende polsklachten

Stekende schouderpijn bij reiken en werken boven het hoofd

Lage rugklachten




Ik heb er dus ook last van, mijn beide enkelbanden zijn vervangen door een pees, ik zwikte zo vaak en mijn enkelbanden waren zo vaak gescheurd. Nu heb ik er geen last meer van maar ik ben wel wat soepeler dan de gemiddelde mens…ookal merk ik wel dat ik wat ouder word…en wat stijver… :mrgreen: :mrgreen:

irene: zijn het 2 op zich zelfstaande aandoening of hoort het bij elkaar,

lagespierspanning en hypermobiliteit?

ethan heeft zo`n lage spierspanning dat het nog geen enkele dokter is gelukt om de reflexen te controleren in zijn knieen.

Ik had idd vooral in de puberteit last van lage rugpijnen, heupen en knieën. En toen ik bij de blokker werkte als bijbaantje, verrekte ik constant mn pols (na veelvuldig herhaalde handelingen, zoals bbq van gietijzer boven je macht naar beneden tillen). Handstand heb ik ook nooit gekund, zakte telkens door mn polsen :stuck_out_tongue:



Het heeft ook voordelen, vooral achterover ben ik erg lenig. Ik ben helemaal niet sportief aangelegd, maar een bruggetje maken ging prima. :wink:



Door de hypermobiliteit kreeg ik mn zwangerschap wel (erge) bekkenklachten. Mn heupen leken wel los te zitten. Toen ik 36 weken was en echt een giga buik had, kon ik nog makkelijk mn knieën omhoog trekken tot naast mn buik. Zelf de fysio vond me nog errug lenig :lol:



Toen Irene dus begon over hypermobiliteit was ik dus nieuwsgierig.

Volgens mij heb ik geen lage spierspanning. En Olivia ook niet als ik het zo kan bekijken. Als ik naar de fysio moet, zal ik het in ieder geval wel vragen over dat hypermobiel zijn.

irene69 wrote:
Wat is hypermobiliteit (of hyperlaxiteit)?

Hyperlaxiteit of hypermobiliteit is een (erfelijke) aanleg. Door veranderingen in het bindweefsel krijgen de gewrichtsbanden en het kapsel meer elastische eigenschappen. De banden zullen bij belasting niet strak opspannen maar juist wat meerekken. De gewrichten kunnen hierdoor verder dan normaal bewegen en vaak overstrekken. Het is dus een aanleg en geen aandoening. Net zo als bijvoorbeeld aanleg voor blauwe ogen of bruine ogen. Het komt in wisselende mate voor bij 4 tot 7% van de Nederlandse bevolking, afhankelijk van geslacht, leeftijd en ras.

Wat zijn de klachten?

Indien de gewrichten niet worden overbelast, zijn er meestal geen klachten. Door intensieve sport en zware arbeid kunnen klachten ontstaan of toenemen. De klachten beginnen vaak op jeugdige leeftijd en veranderen met het ouder worden.

Veel voorkomende klachten zijn:


Frequent verzwikken van de enkels
Knieklachten, meestal bij fietsen, hurken en traplopen
Terugkerende polsklachten
Stekende schouderpijn bij reiken en werken boven het hoofd
Lage rugklachten


Dit heb ik ook!
Gecombineerd met een 'matig ontwikkeld spierstelsel' levert dat flinke klachten op soms. Nu gaat het al een tijdje goed, maar ik hou mijn hart vast als ik straks weer moet gaan sjouwen met een baby :? .