lopen

levi is bijna 18mnd en loopt dus nog steeds niet…

zijn er meer kindjes die zo laat zijn gaan lopen?

mijn oudste was 22mnd maar dat had een oorzaak en nu had ik zo gehoopt en verwacht dat hij toch wel eerder zou gaan lopen maar helaas.

ik dwing hem niet ofzo maar ga toch regelmatig met hem lopen maar hij heeft er gewoon geen zin in.

Stan was bijna 17 maanden, dus wel iets eerder, maar niet veel.

Hij ging 3 dagen voor z’n 1e verjaardag kruipen (daarvoor tijgerde hij), trok zich op tot staan met 13 maanden.



Volgens mij zeggen ze dat je je tot 2 jaar geen zorgen hoeft te maken.

Doet ie wel veel andere dingen, kletst ie bijvoorbeeld veel? Dan hoef je je zeker geen zorgen te maken, dan vindt ie die kant van z’n ontwikkeling blijkbaar interessanter en steekt ie dus geen energie in het lopen.

Kortom, zou me nog geen zorgen maken. Moet je met 18 maanden naar cb? Kun je het daar ook altijd vragen…

Bo is 21 maanden en toont nog weinig interesse in staan en lopen. Dus Levi heeft nog even! :mrgreen:



Toen ze 15 maanden was hebben we een poosje fysiotherapie met haar gedaan omdat ze toen ook nog niet tijgerde of kroop. Inmiddels heeft ze getijgerd en nu is het een billenschuivertje. Dat doet ze megasnel. Bo is nogal makkelijk van karakter en volgens ons ziet ze dus het nut niet in van gaan lopen als ze op d’r kont ook overal komt.



Wij oefenen ook regelmatig. Soms vindt ze het leuk en soms niet. Dan stoppen we ook meteen, want het oefenen moet niet uitdraaien op huilen. Lopen moet wel leuk blijven.



Als je je zorgen maakt, ben je al voor 18-maanden-controle naar het cb geweest? Zo niet, dan misschien daar aankaarten. Volgens mij houden ze bij het cb zo’n beetje de grens van 2 jaar aan voor het lopen.

Stef is gaan lopen toen hij ruim 17, bijna 18 maanden was. Daarvoor liep hij ook niet aan de hand en kon hij nog niet zelfstandig gaan staan (alleen met hulp of door optrekken).



Op een dag kocht ik een set kegels met bal en dat bleek voor hem de prikkel. Hij stond op, liep naar de kegels en gooide zichzelf op de kegels. Vanaf dat moment loopt hij. Stef begon dus niet met een paar stapjes, maar liep gelijk hele stukken. Wel merk ik dat zijn motoriek nog steeds een beetje houterig is. Hij loopt nog wat breedsporig en met zijn handjes omhoog. Maar mama blinkt ook niet uit in haar motoriek…

Lars is 23 maanden en loopt ook nog niet los. Nu is wel een lage spierspanning bij hem geconstateerd en daarom krijgt hij nu al een tijd fysio. Ik heb nu het idee dat met de spieren wel goed zit maar dat het nu puur op evenwicht aankomt. Van de fysio begreep ik dat dat ook een combinatie van angst en kracht is. Ik kan me nog niet voorstellen dat Lars voor zijn 2e verjaardag gaat lopen…maar wie weet! Hij wil wel graag want hij sleurt me de hele dag mee en zegt dan lopelope! (en vooral richting de la waar de koek ligt :mrgreen: :mrgreen: ). Aan de hand lopen gaat wel steeds beter.

Onze kleine was 16 maanden. Dus wel wat eerder. Maar ik zelf was ruim 19maanden zij me moeder en er was niets mis, en in 1week kon ik rennen en al ik besloot het gewoon in 1x goed te doen. Volgens mij komt het zo wel vaker voor hoor niks mis mee :slight_smile:

bedankt voor jullie antwoorden.

hij brabbelt en probeert wel woorden te zeggen en verder klimt hij op alles en is vrij aktief.

ik weet wel dat hij geen slappe spieren heeft, dat heeft mijn andere zoontje wel die vladdert ook met zijn handen als hij rent.

ik moet ook nog met levi naar het cb dus ik zal eens vragen.

maar door jullie antwoorden maak ik me wel minder zorgen en denk ik ook dat hij andere dingen leuker vind in zijn ontwikkeling dan lopen :slight_smile: .

Denk ook absoluut niet dat je je zorgen moet maken, als ik je verhaal zo lees. Ik heb dat soms wel gedaan, maar nu heb ik toch ook alle vertrouwen dat het goed komt…zeker omdat jouw oudere zoontje ook loopt met slappe spieren :wink:

Veron loopt ook nog niet, niet schokkend voor een dreumes van 15 maanden maar toch heb ik al wel een fysio ingeschakeld…

Hij trekt zich nog niet op en ook het kruipen doet hij niet zoals het hoort…

Ik wil graag dat de fysio er een keer naar kijkt, ze kunnen misschien mij tips geven zodat ik hem kan stimuleren en oefeningen kan doen zodat hij wel gewoon leert kruipen enz…



Hij vind staan aan tafel ook niet leuk en zakt na een minuut weer door zijn beentjes…



En iedereen zegt maar: het komt wel, zal ook wel maar leuk is anders…



gr patricia

het is toch altijdt wel even fijn om te horen dat er meer kindjes die laat zijn, tegenwoordig zijn ze allemaal zo snel met alles.



patricia: ik kan me heel goed voorstellen dat je fysio hebt ingeschakeld, zodat ze even naar hem kunnen kijken. soms zijn ze gewoon laat en lui, maar het is nooit verkeerd om een oordeel te horen van een iemand die er echt verstand van heeft.

ik herken die tekst ook: het komt wel. maar bij mijn oudste kwam het ook wel, maar nog steeds niet zo als het hoort.

Ja Patricia, het is wel prettig om te horen hoe je ze kunt stimuleren. Het is ook best moeilijk omdat je eigenlijk niet weet: hoe gaat een kind staan??? Zijn van die vanzelfsprekende dingen maar als je het voor moet doen aan een kind…nee dat lukt niet. Toen Lars 17 maanden was is de fysio hier begonnen, hij trok zich toen ook nog niet op, je kon hem wel tegen de tafel aanzitten maar dat leek eigenlijk nergens op. Maar nu zijn we een aantal maanden verder en er zit voortdurend een stijgende lijn in. Lars doet alles op de goede manier. Ik heb er ook een hekel aan als mensen zeggen…joh het is een jongen die zijn altijd wat meer lui. Daarnaast is Lars ook nog eens groot dus dan verwacht je al helemaal dat ze lopen.



Als een kind toch telkens iets vooruit gaat (en ze kunnen niet alles tegelijk…soms zijn ze meer met andere dingen bezig zoals woordjes) dan is dat goed…Lars heeft nooit een terugval gehad dus dat is een goed teken.



Of hij nu met 2 jaar of 2 jaar en 5 maanden loopt…ik denk dat hij wel gaat lopen en hij doet hard zijn best!

irene: praat jou zoontje wel? ethan heeft ook lage tonus maar ook in zijn mondspieren en daarom praat hij nog niet echt alleen een paar lose woordjes en klanken.

Monique: Bij Lars zit het meer in zijn beentjes of lage onderrug. …hij zegt geen volzinnen hoor maar wel woordjes. Maar het is wel een gegeven dat kinderen met een lage spierspanning vaak ook laat zijn met praten en veel kwijlen.

Ik ben 3 maanden geleden bij de kinderneuroloog geweest, gewoon om eens naar te laten kijken op verzoek van de fysio. Zelf had ik niet het idee dat er iets mis zou zijn behalve die spieren. De neuroloog zag ook niets vreemds alleen dat hij veel kwijlde en dat duidde hij ook op de mondspieren. Maar volgens mij was het toen gewoon een kiesje. Nu kwijlt hij amper en zegt steeds meer woordjes ook duidelijk. Zoals vliegtuig, kikker, broek, drinken, eten, appel en dat gaat steeds beter. Maar moet zeggen dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb hoor!

Hier ook een late loper, hij staat sinds hij 1 is en loopt tegenwoordig achter zo’n chico loopwagen op zijn knietjes, en zegt dan stape stap…



Ik weet ook wel dat alles op zijn tijd komt maar ik vind het ook lastig, Niels ziet er best wat ouder uit en je krijgt idd regelmatig opmerkingen.

Hier wel een redelijk vlotte prater dus ik denk idd dat hij zijn aandacht aan andere dingen besteed.



Ik vind het ook voor hem soms jammer, als het nat is buiten dan zijn ze helemaal net doro het kruipen en dan zou het toch een stuk fijner zijn als hij laarsjes aan kon doen en kon lopen.

Hij wil nl. wel het liefste alleen buiten spelen…



Over stimuleren tot lopen, ik dacht dat dat juist niet zo goed was???



Succes in ieder geval en misschien moeten we een de late lopers topic openen :mrgreen:



natas

@natas1 wrote:



Ik vind het ook voor hem soms jammer, als het nat is buiten dan zijn ze helemaal net doro het kruipen en dan zou het toch een stuk fijner zijn als hij laarsjes aan kon doen en kon lopen.

Hij wil nl. wel het liefste alleen buiten spelen…

natas




heel herkenbaar, levi wil ook alleen maar naar buiten maar idd als het regent wordt het iets lastiger.

of je bent in het speeltuintje waar je zo vresselijk moet oppassen voor hondepoep oid, als ze lopen en ze staan er in is het minder erg dan dat ze er doorheen kruipen.

Hee Monique,



Ik ben jou al vaker tegengekomen bij mijn topic over laat gaan staan en optrekken. Ons mannetje is nu ruim 17 maanden en doet het ook nog echt heel rustig aan. Hij loopt rond de tafel en heeft het prima naar zijn zin. Maar hij wordt onderhand wel behoorlijk zwaar. En ja opmerkingen krijg je altijd. Nu heb ik er wel vertrouwen in dat het allemaal goed komt. Wel vind ik dat hij over de gehele linie wat langzamer is. Zo zegt hij nog weinig echte woorden. Hij brabbelt voortdurend. Maar weinig bewust zeg maar. Herken jij dit?



groetjes, Astrid



moeder van Michiel 16-12-2005

@irene69 wrote:

Ik heb er ook een hekel aan als mensen zeggen…joh het is een jongen die zijn altijd wat meer lui. Daarnaast is Lars ook nog eens groot dus dan verwacht je al helemaal dat ze lopen.



!




de mensen: hoe oud is hij?

ik: 14 maanden

de mensen: dan stapt hij al lekker rond zeker

ik: nee hij stapt nog niet…

de mensen: duurt vast niet lang meer, hij staat toch al wel???

ik: nee doet ie ook nog niet

de mensen; jongens zijn altijd laat en ik ken die en die en die, die liepen ook pas toen en toen… komt vast wel goed



En dan de blikken als ze hem zien kontschuiven,

de mensen: ooooh wat schattig

ik: ja wel schattig maar niet zoals het hoort

de mensen: ooh geeft toch niks

ik; nou het hoort zo niet en ik zou graag zien dat hij normaal kruipt

de mensen: oooh deed die en die vroeger ook

ik; ja nu weet ik het wel…



grrrrr moe word ik ervan…



gr patricia

Haha ja Patricia, exact!!! En kun je nagaan…Lars wordt 27 juni 2 dus die is nu al 23 maanden. Was bij de geboorte 4620 gram (dus je kunt je wel voorstellen dat het een behoorlijk binkie is, schat hem toch wel ruim 14 kilo!).



Ik was 2 weken terug in Zeeland in zo’n park en toen gingen we zwemmen. Ik moest Lars natuurlijk op de commode verschonen omdat hij niet los staat moet hij wel even op de commode liggen. Komt er een oma met haar kleinkind aan en die zegt…goh zo’n grote jongen die hoeft toch niet meer hier te liggen…kun je even plaats maken voor ons??

In eerste instantie gingen mijn haren overeind staan maar uiteindelijk heb ik toch maar heel vriendelijk geantwoord dat Lars niet kan lopen. Och zegt ze…dat komt dan wel…het is een jongen he…die zijn altijd erg traag…dus ik: tja dat hopen we dan maar, het is nog maar de vraag;). Die oma schrok toen wel en wachtte rustig op haar beurt!

Veron is dus ook groot (bij geboorte 4430gr) en weegt nu ong (moet volgende week naar het bureau) denk ik 12 kilo ong…

En zijn nichtje (12 dagen jonger) is een stuk kleiner en stapt er al vrolijk op los…



Het is niet zo dat hij van mij nou perse moet lopen, maar het zou voor hem zoveel leuker en makkelijker zijn… Het is echt een buitenkind en met dit weer is het niet echt leuk als je alleen maar kont kan schuiven (of kruipen net zo erg volgens mij)… Je wordt zo snel nat ervan en koud…



ik snap je dus helemaal…



gr patricia

@assiepassie wrote:



Zo zegt hij nog weinig echte woorden. Hij brabbelt voortdurend. Maar weinig bewust zeg maar. Herken jij dit?




ik herken dat wel, alleen ik heb 1voordeel denk ik omdat ik een speciale cursus heb gedaan voor mijn oudste (hanen ouder cursus) wat je dus op elk kind kan toepassen en bij levi hoor ik dus wel woorden omdat ik er bewust mee bezig ben, maar het is geen vet pot qua woorden.

maar zijn taalbegrip is er wel.

ik denk zelf ook dat levi iets achterloopt maar dat is heel goed in tehalen voor hem.