' Lieve juffen', vroeg de juf...

@Guusje wrote:

Voor de juf is het op zich niet zo moeilijk te zien, het is alleen een andere manier van kijken.



Het signaleren van onderpresteren en aanpassingsgedrag is nu eenmaal niet iets wat er (veel) geleerd wordt op de Pabo’s.



Buiten het feit om dat er natuurlijk een wereld van (voor)oordelen, onwetenheid en gewoonweg onkunde is omtrent snelle leerlingen.



Adaptief onderwijs is in de ogen van de gemiddelde juf alleen naar de onderste groep gericht.

De slimmen redden zich wel :roll: of passen zich maar aan :roll: of krijgen in het beste geval wat verrijkingsstof aangeboden.

Een echt handelingsplan vol achterliggende kennis en een sterk vvv programma is nog maar een zeldzaamheid.



Maar als je vraagt naar kennis en invulling van de leertaken vanuit Top-down leren staat menig juf :eh: voor je. Om over kennis over andere vrij basale hb-kenmerken maar te zwijgen. En als ze er al iets van weten worden e.e.a. vaak vanuit een verkeerde -vaak zeer negatieve- hoek bekeken/beoordeeld omdat men niet gewend is er anders tegenaan te kijken. (bv het vervelen door teveel herhaling, het lichamelijk druk zijn, de over-gevoeligheid voor sfeer en geluid enz) Pas als een kind dan lekker in zijn vel komt te zitten doordat de werkjes op niveau zijn, en dus de rust terugkeert en de negatieve gedragingen wegvallen zie je soms een juf haar oordeel aanpassen. Maar héél vaak is het voor een juf veel te moeilijk om naar haar eigen rol in het geheel te kijken, om afstand te nemen van eigen (voor)oordelen en reactie/denkpatronen en menig leerkracht flipt als je zijn/haar deskundigheid in twijfel trekt.

Als je dan rustig doorpraat en de lk in laat zien dat de kennis die er is onvoldoende is voor dit specieke kind in deze specifieke situatie is het vaak alsnog vechten tegen de bierkaai want geen tijd voor in de groep (:roll: nee idd de verplichting tot adaptief onderwijs is niet op pietje van toepassing :wall:) of geen visie/inzet/continue leerlijnen door de leerjaren in het team, over langere tijd.



Als, zoals in dit topic blijkt, een juf vastzit in een denkpatroon waarin bepaalde vaardigheden in 1 groep horen (- wat hier het kind duidelijk aangeeft omdat de juf zegt dat leesoefeningen in groep 2 horen-) zal ze duidelijk uitstralen en waarschijnlijk ook met woorden benadrukken dat het “niet normaal” is, niet verwacht wordt of sociaal wenselijk is dat het kind daar mee bezig is.

Een beetje slimme kleuter laat het dan al snel uit zijn hoofd om op te vallen als de juf zó in elkaar steekt. Om over de groepsprocessen van de kinderen nog maar te zwijgen als de juf in die context duidelijk laat merken hoe ze over wijsneuzen denkt. Dan wil je je wel aanpassen :wink:



Eeuwig zonde natuurlijk,

je ontneemt het kind zijn leerhonger: want demotivatie is dé killer

je ontneemt het kind gevoel van eigenwaarde

je ontneemt het kind zijn gevoel van zelfvertrouwen

enz enz enz.



Hoe ik aan deze kennis kom?

Ik ben afgestudeerd op Hoogbegaafheid en heb een periode teams en lk begeleid :angel:






Ik vind dat de gemiddelde leerkracht hier wel erg negatief wordt neergzet, en ik heb er eerlijk gezegd behoorlijk mijn bedenkingen bij. Ik denk ook dat het achterhaald is.



Op mijn Pabo werd wel degelijk heel veel aandacht aan dit onderwerp geschonken, en ik studeerde in 1996 af. Inmiddels is er alweer veel meer over bekend. Onderpresteren en aanpassen worden JUIST heel erg belicht, je krijgt toch 4 jaar lang het vak zorgverbreding??? Dat is echt niet alleen maar gericht op zwakkeren.



Ja, er zullen best van dit soort juffen rondlopen, maar het is niet standaard denk ik, en dat blijkt ook wel een klein beetje uit de cijfers van je tweede link, slechts 10 % van de HB-ers krijgt problemen :wink:



Bij welke studie ben jij er op afgestudeerd?? en hoe lang is dat geleden?? (puur belangstellend hoor)

Pabo 1995 8)



maar weet je, slechts 60% is in groep 8 (h)erkent meerbegaafd waarvan nog geen 40% in enige mate begeleiding laat staan uitdaging op nivo krijgt, de rest presteert onder of is allang afgeserveerd naar so of hobbelt keurig aangepast (en vaak oh zo ongelukkig) mee met de meute :wink:

dus die 10% is slechts het deel wat echt in het oog springt.



verder wordt er tegenwoordig idd meer aandacht aan besteed, maar is de uitwerking in de praktijk toch zeer teleurstellend tot ronduit slecht…terwijl er wel vaak goede intenties liggen hoor…maar toch…

dan wordt er bv een vvv aangeboden waarbij verrijking dan dan het speerpunt is…maar dan wordt er iets aangeboden wat totaal langs de belevingswereld is of op de voor de hb-leerling niet juiste manier van aanbieden (niet top-down en niet compacten bv)…maar dan ligt het niet aan de school hoor want die doen hun best…dat ze te weinig achergrond info hebben om eea grondig en juist aan te pakken is dan vaak een schop tegen het zere been :wink: -insider grapje hanneke-



of juf a die erg enthousiast is, en juf b die tegenwerkt of er totaal anders tegenaan kijkt…lekker in een deeltijd baan…

of juf a die alles keurig op de rit heeft en juf b het jaar erop die alles weer in een paar weken teniet doet…



en ja klink misschien achterhaalt en negatief…maar helaas toch echt nu een realiteit.

Guus, ik heb er maar 1 antwoord op: dan moet je een betere school uitzoeken. :mrgreen:



Op de scholen waar ik werkte en werk gaan deze zaken wel goed, bovendien werken wij niet met verrijking, maar met een SBD die steengoed is en dus de info geeft. Lijkt me ook niet meer dan logisch eigenlijk, want dat soort mensen zijn er om onderwijzend personeel te helpen en bij te staan.



Met minder zou ik als ouder dus geen genoegen nemen! :wink:



Ben jij er op de Pabo op afgestudeerd??? Da’s dus al een onderzoek van 14 jaar geleden dan?? :think:



En dan nog wat: wanneer een grote groep hb-ers gewoon lekker meegaat met de groep en zich gelukkig voelt, wat wenst men dan verder nog???

aangepast en gelukkig…ik weet niet hoeveel dat er zijn.

in aanpassen zit voor mij toch altijd een stukje van jezelf verliezen.

en in hoeverre je dat gelukkig maakt :think:

als volwassene kan je je veel bewuster aanpassen omdat je er genoeg compensatie en relativeringsvermogen tegenover hebt staan…voor een kind ligt aanpassen en eigenwaarde-verlies toch al snel op 1 lijn…



en lekker meegaan in de groep?

in hoeverre is dat mogelijk?

totaal andere belevingswereld, andere humor, andere interesses…

ik denk dat langs de kant meehobbelen het meer omschrijft dan met 2 voeten midden in de groep staan…



meedoen met de lesstof net zo…

99% van de lesstof is al bekend of binnen 1 les wel begrepen.

de rest is verveling en wachten…dan weer af en toe iets leuks…met daarna weer verveling en wachten…

en of dat wachten en vervelen nou zo leuk is :think:



kijk af en toe of niet het meeste van je tijd zo doorbrengen is best te doen ( het doel van vvv :wink: ) maar verder…je zou er depressief van

worden :shifty:



en 14 jaar geleden geeft wel 15 jaar werk-ervaring :wink: 8) :stuck_out_tongue:

en zoals je zelf weet is een hb-er nooit uitgeleerd: zelfstudie en op de hoogte blijven zijn levenbehoeften :wink:



ow en ja: daarom zei ik ook tegen mickey: zoek een andere school als je vastloopt :wink:

besef echter wel dat een andere school kiezen vaak een luxe is die veel ouders om veelerlei redenen niet hebben…

@hanneke wrote:



Op de scholen waar ik werkte en werk gaan deze zaken wel goed, bovendien werken wij niet met verrijking, maar met een SBD die steengoed is en dus de info geeft. Lijkt me ook niet meer dan logisch eigenlijk, want dat soort mensen zijn er om onderwijzend personeel te helpen en bij te staan.




Hoe is dat dan geregeld bij jullie Hanneke? Wat is het beleid? Waren en zijn er hb protocollen? Hoe gaat het met versnellen? Hoe signaleren jullie of het nodig is? Kinderen die gaan klieren vanwege gebrek aan uitdaging? Kinderen die hun werk niet afkrijgen omdat ze het zo saai vinden? Ik ben echt heel benieuwd want op zoveel scholen staan dat soort dingen nog in de kinderschoenen en wordt er eerder aan ADHD gedacht dan aan hb als een jongetje niet rustig te krijgen is in de klas om maar een voorbeeldje te geven.

Gerry, ik zal heel kort en beknopt een idee geven, vragen kun je dan altijd weer :wink:



Om te beginnen is het Montessorionderwijs, dus de materialen voor de kleuters zijn veelal gericht op letters, cijfers, rekenen en taal. (er is een taalkast, een rekenkast een schrijfhoek etc). Een kind dat net op school is mag hier zelf mee aan de gang. Juf kijkt wat het kind pakt, geeft hier vervolgens individuele lesjes mee. Het materiaal is zo ontwikkeld dat zowel een vierjarige als een 6 jarige er iets mee kan.

Door observatie en individuele lesjes (heeeeerlijk!!!) ziet de leerkracht hoe ver het kind er mee is. Kinderen presteren ook niet zo snel onder, omdat er altijd oudere kinderen in de groep zitten die meer kunnen. Als ze zelf eenmaal de oudste zijn kennen ze de rol van meer kunnen dan een ander al, en schamen zich dus niet.



Enfin, voor een kind dat alle materialen compleet beheerst (en dan hebben we het dus ook over het gouden materiaal, dit is bv rekenen met duizendtallen!!! in de onderbouw) haalt de leerkracht materialen uit een volgende bouw. Een kind versneld laten doorgaan is in de onderbouw nog niet aan de orde.



Vervolgens komt de middenbouw in beeld, groep 3 tm 5. Soms doen kinderen deze bouw in 2 jaar. Er wordt gewerkt met leerlijnen. Een kind krijgt een boekje waarin alle leerlijnen voor bijv. rekenen staan uitegwerkt. Het kind gaat hier naar eigen inzicht mee aan de slag, al dan niet bijgestuurd door leerkracht. Het kan dus zijn dat een kind eerst de leerlijn breuken wil afronden, het werkt dan bv tot de herfstvakantie aan die leerlijn (normaal gesproken biedt de methode een leerlijn aan in stukjes, dus steeds van alles wat). Kind werkt dus kriskras de methode door eigenlijk.



Met taal gaat dat net zo, afgewisseld met individuele lesjes. dit zelfstandig werken neemt een groot deel van de schooltijd. Kinderen die meer kunnen gaan bv de geschiedenisles helpen voorbereiden, door het zoeken naar info over het onderwerp, samenvatten, juf helpen met de les geven. Ook wordt er tijdens zelfstandig werktijd veel op de computer gewerkt met aangepaste programma’s voor hb kinderen.



Kinderen die meer kunnen hebben ook de mogelijkheid tot het volgen van extra lessen op creatief gebied, op muzikaal gebied enz. Hier worden veelal ouders voor ingezet, en er is een leerkracht voor beeldende vorming, die ook met kleinere groepjes werkt.



Geen uitdaging of werk niet af komt wel eens voor, maar niet vaak, omdat het kind op nivo iets kan pakken. Wel zie je soms dat kinderen bang zijn om aan iets nieuws te beginnen (faalangstig). Zij durven niet zelf een nieuw werkje te kiezen. Leerkracht gaat dan een nieuw werkje aanbieden, dit gaat volgens vaste regels van het Montessorisysteem. Meestal pakt een kind dit dan ook gewoon op.



Klassen echt overslaan komt niet veel voor, maar het kan dus wel zo zijn dat een kind met kerst al klaar is met de stof van een bepaald jaar. Dan gaat het verder met de stof van het volgende jaar. Kinderen vinden het echter ook fijn om zelf bezig te zijn aan spreekbeurten, powerpointpresentaties, of met het lezen van studieboeken (standaard zit in ieder laatje van de tafel van het kind een leesboek en een studieboek, wanneer het uit is mag er direct een nieuw boek gehaald worden in de schoolbibliotheek.



Wanneer een kind echt vastloopt wordt de SBD ingeschakeld. Zij gaan observeren, hebben een gesprek met de ouders en stellen iom de leerkracht een handelingsplan op.



Wanneer een kind in bijvoorbeeld groep 6 klaar is met alle stof wordt gekeken naar de omstandigheden. Hoe is het kind sociaal? Wat willen de ouders? Wat wil het kind? Het komt dan ook regelmatig voor dat een kind in groep 7 de basisschool al verlaat. En is dat geen optie, dan doet het nog een jaar basisschool, met een aangepast programma (groep 8 is toch altijd al een raar jaar natuurlijk, vanwege cito en musical ed).



Nou, dat was het even heel beknopt. Naar mijn gevoel is dit niet zo heel bijzonder, maar gewoon een Montessorischool. Dit type scholen werken altijd op nivo van het kind, zijn sterk gericht op de individuele ontwikkeling, maar ook JUIST op samenwerking (waar veel mensen zich dus erg in vergissen!!) Er zijn bijv maar 10 rekenboeken voor 16 kinderen. Zo leren ze plannen en samenwerken (maar da’s weer een ander verhaal).

Zelf zou ik dus nooit kiezen voor een ander type school dan de Montessorischool, juist door de unieke materialen (en hoe meer je hier van weet hoe meer je gaat zien hoe geweldig ze zijn, juist voor hb-ers!!)en door de individuele benadering.



Enfin, ik hoop dat je zo een klein beetje een beeld hebt. Ongetwijfeld heb je nog wel vragen of zijn er dingen niet duidelijk. Ik wil het graag beantwoorden, want ik ben trots op deze scholen en op mijn vak :inlove:



En o ja, er zijn echt wel meer scholen in nederland die zo werken hoor. Je moet alleen even goed je best doen om ze op te zoeken. De site van de Montessorivereniging is al een goede start.

Trouwens nog wel een kanttekening bij mijn eigen stukje: op de site van de NMV staat een essay over Montessorischolen en hoogbegaafdheid. Hier worden wel wat kritische noten gezet en opmerkingen geplaatst. Ook wel erg interessant om te lezen!!! (maar het relativeert wel een beetje mijn rooskleurige verhaal! :wink: )

Pfff, volgens mij wordt dit een herhaling van een andere discussie :eh:



Ik vind het heel vervelend voor mensen zoals Gerry die vervelende ervaringen hebben met hb en onderwijs, maar ik vind dat de 'gemiddelde" leerkracht wel heel negatief wordt benaderd… Gelukkig ken ik weinig ‘gemiddelde’ leerkrachten :mrgreen: maar werk ik met een team waar gekeken wordt naar individuele kwaliteiten en competenties. En natuurlijk is niet iedereen even ver geschoold in hoogbegaafdheid, maar dat geldt ook voor het lesgeven in NT2, aan dyslecten of kinderen met dyscalculie… Je werkt als team op een school en de zorgcoordinator is er om in te grijpen als er problemen zijn waar je als leerkracht niet genoeg van af weet… Maar mensen, heb toch een beetje vertrouwen in het onderwijs. Ook leerkrachten zijn lerende mensen :wink:

Mamaartje, heb je de commissie Dijselbloem gemist? Rekenren zwaar achteruit gegaan vergeleken met 20 jaar geleden, taal idem. Universiteiten en HBO’s die basisschoolstof bijles geven aan de eerstejaars. Universitaire pabo’s omdat VWOérs afknappen op het lage niveau.



Vogt iemand de school van Prem? Ouders die niet eens weten dat hun kind het niet goed doet.



Zomaar een greep.

kijk hier maar eens:



http://www.terechtbezorgdeouders.nl/



hint en pharos ( dat zijn ouder verenigingen met véél leden en erg veel activiteiten) hebben ook een reden dat ze zijn opgericht zijn he,

en explosief groeien.



leonardo onderwijs ontstaat ook niet omdat het zo goed gaat in het reguliere onderwijs



het ministerie trekt 10 mil. uit voor hbers: dat doen ze niet voor hun lol in een onderwijsbudget wat al te krap is…



datum: zomer 2008!

Tien miljoen voor hoogbegaafde kinderen

Uitgegeven: 24 augustus 2008 10:34



AMSTERDAM - Het kabinet trekt tien miljoen euro extra uit voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen.



Met dit bedrag wil staatssecretaris van Onderwijs Sharon Dijksma (PvdA) voorkomen dat kinderen die zich in de klas vervelen gedragsproblemen ontwikkelen, licht een woordvoerder zondag toe.



Dijksma licht de financiële injectie maandag toe in een brief aan de Tweede Kamer.



Initiatieven



Zowel lokale initiatieven van basisscholen als landelijke plannen kunnen aanspraak maken op het extra geld. Het ministerie stelt dat het voor het eerst is dat er iets wordt gedaan voor bovengemiddeld presterende kinderen.



Tot dusverre werd meer aandacht besteed aan leerlingen die onder het gemiddelde zitten, zoals kinderen met een leesachterstand.



Kinderen met een IQ rond de 130 komen voor de maatregelen in aanmerking. Het gaat om ongeveer 39 duizend kinderen in Nederland.









ik verzin het niet om te pesten…het is gewoon dagelijkse realiteit…

Nou ik vind “Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen”

http://www.math.leidenuniv.nl/~naw/serie5/deel08/jun2007/craats_hr.pdf eigenlijk voor iedereen wel de moeite van het lezen waard.

goed… Ik kan het nu echt niet meer laten, en het is echt mijn persoonlijke mening en gevoel; zowel Gerry als Guusje zetten hun stekels op terwijl hun eigen kinderen nog niet eens op een basisschool zitten.

Als ik dan zie hoe er wordt geschermd met teksten en linken en commissies, dan gaan bij mij ook de stekels op.



Even van de site van TBO (van de link van Guusje) gehaald:

Door de negatieve houding van scholen en leraren worden hoogbegaafde kinderen op scholen nauwelijks erkend

Andersom heb ik dat nu ook… Door de negatieve houding van ouders tov scholen en leraren…



Want ik denk nu na het lezen van al jullie reacties in verschillende topics: daar heb je weer zo’n moeder van een hoogbegaafd kind.

Dat is geen compliment :oops: en volgens mij is dat niet nodig, maar de houding die jullie hier hebben zorgt daar dus wel voor.



Nogmaals, het is mijn persoonlijke reactie, maar ik wil het wel even zeggen.

En ik voel me ook wel verbonden met collega-leerkrachten, ook al werk ik op een heel ander soort school.



edit;

Ik ZIE het belang wel van beter onderwijs, juist voor deze groep leerlingen. Maar zie dan ook de mamaartjes en de hannekes en hun collega’s, die misschien wel die ene competente docent zijn op de basisschool…

Lydia, je bedoelt dat je het niet triest vindt dat als je naar een TH gaat je bijles rekenen moet krijgen in je eeste jaar?

Gerry, ik bedoel te zeggen dat je niet luistert.



Ik heb het niet over rekenen, ik heb het niet over bijles.



Dijsselbloem heb ik gevolgd, ik heb zelf op een experimentele school gezeten die in het onderzoek uitvoerig is onderzocht, ik werk zelf in het onderwijs, ik weet wel een beetje waar ik over praat.



En met de “vraag” die je stelt bevestig je nu precies datgene wat ik bedoel.

Dat je een bepaalde houding hebt die niet uitnodigt tot een beetje redelijk gesprek. Dat vind ik jammer en een gemiste kans.

:evil: :evil: ik word ook zo woest om jullie opmerkingen. JE hebt nog niet eens een kind op school en praat alleen maar anderen na :wall: :wall: :wall: Zo makkelijk om negatieve verhalen te quoten :roll: Ga je nu ook eens alle positieve verhalen quoten over 99% van de kinderen die wel gelukkig en tevreden zijn. En dat programma van Prem, sorry hoor maar als je dat een afspiegeling van de werkelijkheid vindt :roll:



ik wens jullie ontzettend veel succes naar de zoektocht voor de perfecte school voor jullie kinderen en heb het al vaker gezegd; ga het onderwijs zelf eens in, er ligt een schone taak voor jullie :mrgreen: De beste stuurlui…



Maar dit is wel erg offtopic :oops: (maar ik vind dit zoooo laag en makkelijk…bah, had eerlijk gezegd van jullie wel een hoger niveau verwacht dan alleen maar na-praten :eh: )

Het spijt me te lezen dat emoties zo hoog oplopen…



tuurlijk is 99% tevreden, want we praten juist over de laatste 2% die hb is.

En binnen die 2% gaat er ook best wel wat goed. ( de mamaartjes en hannekes en andere juffen Lydia :wink:)

dus dat is geen vergelijk.



Napraten en het onderwijs in moeten is in mijn geval geen sprake van dus ik voel me in deze dan ook niet aangesproken.



Verder sta ik, zoals bij jullie bekend, met een zeer positief gevoel tov de school die wij voor tom gekozen hebben. Zeker door het feit dat ze plusklasjes hebben verwacht ik een fijne tijd en samenwerking (jena he).







Dat in zomer 2008 het ministerie het 10 mil. waard vind deze problematiek, en er nu leonardo van de grond komt…dat zijn toch grote vingerwijzingen naar een onderliggend probleem.

Dát bespreekbaar maken vind ik wel interessant.





Maar ja… ik sta stijf van de hormonen momenteel dus ik denk dat het beter is dat ik ff afstand neem totdat hier in huis de longontsteking weg is, en alles omtrent de zwangerschap duidelijker. Want ik zit bagger in mn vel…al weken.



Guusje

Ok Guusje, ik snap het… Ik vond het juist van jou zo tegenvallen dat je met quotes begint te gooien :oops: Het is zo makkelijk om negatieve verhalen en cijftertjes op internet te vinden… Iedereen kan er op zetten wat hij wil he? Maar dat hoeft nog niet DE waarheid te zijn. En Gerry, sorry hoor… Maar ik vind jou al gefrustreerd voordat je kind op school zit en daar snap ik niets van hoor… Lekkere start voor je kind en de school :roll: Er spreekt zo weinig vertrouwen uit en dat alleen maar op basis van ervaringen van anderen :wall: Je schirkt met dit soort uitspraken andere mensen af, terwijl je het hele onderwijs over een kam scheert. Dat vind ik raar en niet kloppen, maar die discussie heb ik al vaker met je gevoerd en je kan me maar geen antwoord geven op de vraag waar je al die ‘wijsheden’ toch vandaan hebt. Je kwetst me hiermee, omdat ik wel met hart en ziel werk (zoals 99% van de leerkrachten) en dan doen dat soort ongegronden uitspraken pijn. Ik weet niet wat voor werk jij doet, maar daar vast ook wel negatieve dingen over te vinden als je zoekt :mrgreen:

ik vraag me trouwens wel oprecht af hoe mensen die vinden dat het onderwijs zoveel slechter is dan 20 jaar geleden denken dat het dan anders moet.



Weer terug naar het onderwijs van 20 jaar geleden? Lekker klassikaal, en de uitvallers zoeken het maar uit??? Want toen waren de resultaten uiteindelijk toch wel beter volgens “men”. En de leerkrachten hadden het vele malen makkelijker.



Wanneer je dan voor het gemak maar even vergeet dat ouders en kinderen ook heel anders zijn dan 20 jaar geleden, en de leefomstandigheden ook (denk alleen al aan werkende moeders bv) dan is dat misschien wel DE oplossing!!! :mrgreen: :mrgreen:



Nee, maar serieus, Gerry, heb jij zelf een idee hoe het ideale onderwijs er uit zou zien? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, hoe jij daar tegenaan kijkt. En heb je mijn antwoord op jouw eerdere vraag eigenlijk ook gelezen?



Maartje, :hug:

WOW :shock: er is in ene heel veel geschreven… Ik heb veel gewerkt (met o.a. een ouderavond) en geen mail gekregen dat er geschreven is hier, dus bij toeval kom ik in een verloren kwartiertje op KOK en zie dus dat het druk is hier.



Dus, nu bijna 5 uur en moet mijn kinderen halen en nog boodschappen doen, kom later even rustig alles lezen.

@lydia wrote:



En met de “vraag” die je stelt bevestig je nu precies datgene wat ik bedoel.

Dat je een bepaalde houding hebt die niet uitnodigt tot een beetje redelijk gesprek. Dat vind ik jammer en een gemiste kans.




Eerder schreef Lydia



@Lydia wrote:
goed… Ik kan het nu echt niet meer laten, en het is echt mijn persoonlijke mening en gevoel; zowel Gerry als Guusje zetten hun stekels op terwijl hun eigen kinderen nog niet eens op een basisschool zitten.

Als ik dan zie hoe er wordt geschermd met teksten en linken en commissies, dan gaan bij mij ook de stekels op.




Lyida, ik zie geen open houding bij je, dus ik kan geen open gesprek met je voeren.



Hanneke, bedankt voor de info over Monteressori, ik ben bekend met dat schooltype en ik weet dat als het past en goed uitgevoerd wordt het een heel mooit schooltype is, Lydia, jij weet vast ook dat dat al veel langer dan 20 jaar bestaat, net als bijvoorbeeld Jenaplan of Daltononderwijs. Niks alles klassikaal en geen aandacht voor de uitvallers Aan de schooltypes ligt de achteruitgang in het onderwijs dus duidelijk niet. Daarom lijkt je vraag me dan ook niet relevant.