' Lieve juffen', vroeg de juf...

Hallo lieve juffen en ervaringsdeskundigen,



Mijn lieve schat is een erg vroege leerling. En hij zit net op school. Hij was toen nog geen 4, pas een maand later zou hij 4 worden.

Hij kan cognitief erg veel. Met net 2 las hij de cijfers, met 3 telde hij terug van 20 naar 0 en las hij de matrixboren hoe hard we mochten rijden (’ mama, hier mogen we 80, hard he…’), simpele sommen deed hij ook toen al en als je hem een theorie-examen af zou nemen zou hij i.i.g alle verkeersborden kennen :lol:

In de zomervakantie heb ik mijn buurmeisje bijles lezen gegeven en ik denk dat hij mee heeft zitten luisteren want kort daarna wilde hij elke avond na het lezen de letters lezen. En tot mijn verbazing kende hij er echt al veel. Op school doet groep 2 allerlei leesactiviteiten en wordt groep 1 er af en toe bijgehaald als ze bijv. woorden gaan klappen (lttergrepen). Dan ligt hij in zijn bed 's avonds lettergrepen van woorden te klappen tot hij slaapt.

En heeft zichzelf een paar weken geleden het lezen eigen gemaakt.

Hij leest nu klankzuivere woorden, ook met dubbelklanken (aa-oe-au, etc)



Dat is allemaal erg leuk, maar nu loop ik tegen een probleem aan.



Ik ben juf op een Montessorischool waar alle materialen voorhanden zijn om te leren lezen als je daar aan toe bent. En ik ben er van overtuigd dat hij dat is :roll:

Hij zit op een reguliere school (woon in een dorp en mijn school is te ver vandaar de reguliere keus). Daar is het heel duidelijk dat groep 2 pas mag lezen en rekenen en groep 1 niet. Dat laatste zegt E.J. altijd als ik hem vraag of hij wel eens mee mag doen.

Bij het oudergesprek heb ik wel laten vallen dat hij al leest en best veel kan. Eigeenlijk heb ik R. dat laten zeggen :shifty: Onze ervaring is ook dat hij erg verveeld gaat doen als hij zich niet meer uitgedaagd voelt. Maar was de juf van mening, dat was hij helemaal niet. Hij is altijd heel lief aan het spelen maar is altijd wel erg kort overal te vinden. Kijkt even hier, neust even daar, etc.

Hij doet daar puzzels van 30 stukjes terwijl hij thuis puzzels van 60 alleen doet.



Maar goed, jemig wat een verhaal, nu ga ik mijn vraag formuleren en ga heel eerlijk zijn:



Als juf zie ik dat mijn kind cognitief sterk is en uitgedaagd wilt worden.

Als juf zie ik dat hij soc/emot. nog sterker moet worden en dat dat juist in het spel geoefend moet worden.

Als moeder ben ik bang de juf voor haar hoofd te stoten als ik aangeef dat ik zo graag E.J. uitgedaagd zie worden en of dat niet kan met middelen (uit groep 2??) die zij hem kunnen aanreiken ondanks dat hij een 1e groeper is.

Als moeder en juf wil ik niet betweterig lopen doen…



Dus, hoe gaat een reguliere school om met kinderen die jong zijn en al wat meer kunnen?

En zouden jullie het nog even aankijken en thuis vrijblijvend bezig blijven (overigens altijd op zijn verzoek) of een gesprek aanvragen?



Alsvast bedankt voor het meedenken!



Groetjes,



Mickey

oei lastig :think: als juf zou ik dit ook een groot dillemma vinden… Maar geeft hij zelf ook aan dat hij zich verveelt in de klas?? Het kan heel goed zijn dat hij uitdaging genoeg heeft aan de spelsituaties die er in zijn klas zijn… En je kunt hem toch altijd thuis leespelletjes ed laten doen :wink: Misschien moet je het toch eens opengooien met de juf hoor, gewoon eens vragen wat hij leuk vindt om te doen in de klas…



Ik snap het dillemma wel hoor, ik werk zelf op een jenaplanschool en Noud zit ook op een zeer klassikale reguliere school. Niets mis mee hoor, maar ik kan me voorstellen dat er situaties ontstaan waar ik wel eens mijn wenkbrauwen bij op zal trekken. Maar dat wist ik van te voren…



Succes!

waarom doen jullie je kindjes dan niet op de school waar jullie lesgeven? of op een soortgelijke school?



Ik zou mijn kind niet op een zeer klassikale reguliere school doen, omdat dat onderwijs minder bij mij past qua gedachtengoed.

Ik zou me blijven ergeren…

Wat ik al eerder schreef is dat ik te ver weg woon en werk. Zeker 's ochtends 3/4 met de auto. Op de dagen dat ik niet werk is dat geen doen. En aangezien we in een dorp wonen, wil ik hem op een school doen in de buurt.



Er zijin 3 scholen, ik heb goed onderzoek gedaan en deze spreekt me het meeste aan, zeker wat het adaptieve onderwijs betreft. Maar goed, dat moeten we dus nog even afwachten :wink:



Er blijft altijd een mogelijkheid hem op een andere school te doen. Maar dat is wel de laatste oplossing.



Wellicht is idd. een gesprek aanvragen het beste. Hoelang zouden jullie daarmee wachten?



Enne, nog iemand suggesties?

suggesties?



Laat hem vooral dan eerst even spelen… Hij is er net 2 maanden, en soms compenseren kinderen de ene uitdaging met de andere.

Zijn uitdaging is nu spelen, zich op sociaal gebied ontwikkelen.

zolang hij zich nu nog niet verveelt, is het voor hem het meest rustig om heerlijk te spelen met andere kinderen.

Maar als de verveling toe begint te slaan, dan moet er wel wat denk ik… Weet je hoe zijn school daar over het algemeen mee omgaat?

@mamaartje wrote:

oei lastig :think: als juf zou ik dit ook een groot dillemma vinden… Maar geeft hij zelf ook aan dat hij zich verveelt in de klas?? Het kan heel goed zijn dat hij uitdaging genoeg heeft aan de spelsituaties die er in zijn klas zijn… En je kunt hem toch altijd thuis leespelletjes ed laten doen :wink: Misschien moet je het toch eens opengooien met de juf hoor, gewoon eens vragen wat hij leuk vindt om te doen in de klas…




E.J. geeft niet aan dat hij zich verveelt in de klas. Maar het is zo een braaf mannetje dat hij altijd zal doen wat jij, de oudere, zegt.
Wat mij opvalt is dat de juf aangeeft dat hij in elke hoek (behalve de trein) zo kort is. Hij kijkt, doet even mee en gaat dan verder. Dat heeft hij thuis ook als hij zich dus niet uitgedaagd voelt. Dan kan hij niet verzinnen wat hij wel wilt doen en moet je echt de aanzet geven tot een spel. Als je dan zelf weggaat en hem verder alleen laat spelen, dan is het ook weer snel afgelopen.
Wat ze ook zei is dat E.J. de Loco 2x uitgelegd moest krijgen. Dat vonden wij erg vreemd want hij heeft thuis de Loco ook, met 12 cijfers en oefeningen, niet die met de plaatjes, en thuis kan hij daar gerust een half uur tot 3/4 mee bezig zijn zonder dat we hem iets uit hoeven te leggen. Oh ja hij doet dit regelmatig.

Verder is het een echte denker en geen doener. Buiten spelen... nee hoor. Zomers wel, dan moet hij wel :mrgreen: maar dan kan hij alleen bezig zijn in de tuin en in de winter is een vriendje buiten ook gezellig maar dan is het ook weer koud en zegt hij al gauw dat hij wel binnen blijft. Nu wandel ik veel met de kinderen dus hij komt wel buiten.

Hij onthoudt alles wat je zegt, ook van langere tijd geleden en hij weet sommige dingen nog van toen hij 2 en 3was. Echt bizar. Olifantengeheugen heeft hij. Wij staan er zelf verbaasd van...

Dus of hij zich verveelt... nou ja ik weet het niet precies....

Ze heeft wel gezegd dat hij sociaal niet zo sterk is. Maar dat wisten we wel en dan is groep 1 natuurlijk uitermate geschikt om die vaardigheden te oefenen. Oh ja de juf zei dat iedereen hem aardig vindt en dat ze vaak vragen of hij mee wilt spelen maar dat dit voornamelijk eenrichtingsverkeer is en dat hij nog niet veel doet om actief mee te doen met de kinderen.

Jemig, weer een heel relaas....

@lydia wrote:

suggesties?



Laat hem vooral dan eerst even spelen… Hij is er net 2 maanden, en soms compenseren kinderen de ene uitdaging met de andere.

Zijn uitdaging is nu spelen, zich op sociaal gebied ontwikkelen.

zolang hij zich nu nog niet verveelt, is het voor hem het meest rustig om heerlijk te spelen met andere kinderen.

Maar als de verveling toe begint te slaan, dan moet er wel wat denk ik… Weet je hoe zijn school daar over het algemeen mee omgaat?




Mooi gezegd: ‘de uitdaging is nu zich ontwikkelen op sociaal gebied’

Daar houd ik me i.i.g. aan vast.



En ik denk dat ik toch eens ga praten wat zij ziet onder verveling, want de kans is groot uiteraard dat we dat allebei anders zien…

ik heb zelf ook een zoontje van net 4, volgens mij lijken ze erg op elkaar :wink: Alleen heeft mijn zoontje zich de laatste maanden ontzettend ontwikkeld op sociaal-emotioneel gebied. Hij speelt nu heel erg veel met vriendjes en ja, dat is alles 5 minuten. Dat kenden wij eerlijk gezegd ook helemaal niet, maar het schijnt er toch echt bij te horen. En nu hij allemaal nieuw speelgoed heeft gekregen van sint, herhaalt dat patroon weer. Alles moet eventjes gedaan worden, is ook een soort gezonde nieuwsgierigheid. Noud was voordat hij naar school ging ook heel erg veel bezig met tellen en letters en nu helemaal niet… Ik vind dat absoluut niet erg, ik vind het heerlijk om te zien dat hij zich zo ontwikkelt op sociaal-emotioneel gebied. De rest haalt hij later wel weer in :wink: En op mijn eigen school is voor mij ook geen optie, is veel te ver weg. Verder vind ik het heel belangrijk dat hij in de buurt op school zit, lekker spelen met buurtvriendjes. En voor de rest kan ik thuis ook dingen toevoegen hoor. Ze doen daar bijv weinig aan toneel en muziek, kan ik natuurlijk ook buiten school laten doen…



Ik zou het gewoon eventjes afwachten, eens kijken waar hij zijn energie de komende tijd in gaat steken. En natuurlijk moet je tekenen van verveling wel serieus nemen.

groot dillema… wij haden voor die kids een soort van kast met gigantisch moeilijke puzzels, waar ik nog moeite mee had, die zelfcorrigerend waren. Wat wel moeilijk is, is het beleid van die school. Niet alle scholen bieden matriaal aan van de volgende groep, want dan verleg je het probleem.



maar hir mij erbij neerleggen zou ik niet doen… De school zou ook hulp kunnen vragen aan de schoolbegeleidingsdienst als ze zelf niet weten hoe en wat! succes!

ik zou het nog even aankijken, maar er wel voor waken dat hij niet ondergesneeuwd raakt.

wat je verteld, lijkt op mij overkomen als ‘aangepast gedrag’, iets waar kinderen die cognitief zeer sterk zijn soms heel goed in kunnen zijn. vooral niet willen opvallen, zeker niet als je net nieuw bent op school



laat hem even lekker loskomen, spelen en dan voel jij als moeder vast wel aan of hij uitgedaagd moet worden of niet

Heb dit topic even met intresse gelezen. Ik zelf ben geen juf (al kom ik wel uit een onderwijzersgezin) en mijn zoontje van 4 (15/11) zit net 4 weken op school. Ook wij weten dat hij een pienter mannetje is die vooral in de ban van cijfers is. Ook het verkeersborden verhaal komt hier zeer bekend voor!

Nu bracht mijn man hem gisterenochtend naar school en de juf vertelde hem dat mijn zoontje een citotestje zou krijgen om te zien wat hij allemaal weet enzo… Het was hun al gelijk opgevallen dat hij boven gemiddeld slim is. Wij hadden bewust niks van te voren gezegd om zo te kijken hoe snel school dit zou opmerken/oppikken. Op zich ben ik dus heel blij dat ze nu al signaleren dat hij boven niveau van groep 1 zit maar aan de andere kant ben ik ook erg benieuwd wat ze verder willen. Vanmorgen heeft ie nog een andere test gedaan. Voor die van gisteren was hij met een A geslaagd. Die van vandaag heb ik nog niet vernomen… De juf zei dat we volgende week ofzo maar even om de tafel moesten om te kijken wat plan van aanpak wordt. Hij zit in een 1/2 combinatie dus waarschijnlijk zal hij qua werkjes met groep 2 meedoen. Toch vraag ik me af of het probleem zo niet opschuift want wat moet hij dan volgend jaar als hij eigenlijk in groep 2 zou komen???

Uiteraard kijk ik er uit naar het gesprek van volgende week maar ben wel blij dat deze reguliere christelijke basisschool dit zo oppikt!

Jeetje, ik kreeg geen mail meer van dit topic…



Ik ga in ieder geval even wachten tot na de kerstvakantie, dan komen er ook weer gespreksavonden, dan kaart ik het wel aan.

E.J. had trouwens wel laatst tegen de juf gezegd dat hij kon lezen, de juf reageerde naar zijn zeggen met:’ Joh, wat knap’. Verder ging ze er niet op in. Ik hbe haar er dus niet over gesproken…



Mama van Teun: ik denk dus ook dat hij zijn gedrag aanpast en onderpresteerd. Ook gezien de hulpvragen die hij stelt aan de juf. Nu maakt het me helemaal niet uit dat hij dingen vraagt, hij vraagt alleen van die dingen die voor mij heel ongewoon zijn gezien zijn gedrag thuis.



Verder heb ik na zitten denken over wat Lydia schreef over dat zijn uitdaging nu ligt in het sociale aspect. Enerzijds ben ik het daar helemaal mee eens, want hij moet sociaal vaardiger worden alleen hij zoekt zijn uitdaging nu zelf in het lezen en rekenen en juist minder in het sociale. :think: Ik hbe i.i.g. een leuk boekje van school meegenomen om daar lekker in te lezen.



Hij is nu ook helemaal van de cijfers schrijven. Ik maakte een tienenbrief en hij keek heel goed naar de het cijfer en maakte hem toen na. Ging best aardig.



@ Femke: Jeetje wat fijn dat de school daar zo goed op reageert. WIj hebben er ook bewust voor gekozen niets van te zeggen maar hier dus geen reactie. Ben wel benieuwd naar de plan van aanpak want bij ons op school (waar ik werk dus) proberen we juist die slimmere kinderen meer verdiepend te laten werken met verschillende materialen die je extra kan aanschaffen (mits budget uiteraard). Dan ga je niet erg vooruit op de stof. Maar mag hij wel leren lezen en rekenen e.d.?

Merk je bij hem dat hij makkelijk met andere kindjes speelt? Of juist met wat oudere kindjes die wellicht meer in zijn denkwereld passen?

Heb je inmiddels het gesprek gehad?

Hoi Mickey,



Nee, gesprek heb 14 januari. De juf zou in de vakantie nog even een rapportje opstellen over de sociaal emotionele vaardigheden (als ik het goed onthouden heb). Ben ook wel heel benieuwd naar het gesprek. Ik zal het hier zeker laten weten…

hee mick…

bij de meiden op school gaan ze pas echt voorbereidend lezen in groep 2. Aangezien groep 1 en 2 gecombineerd zijn, pikt cj hier ook het een en ander van mee.

Ik merk dat cj veel sterker ontwikkeld is dan mer destijds. Bij ons op school houden ze dit soort zaken wel goed in de gaten.

Ik denk net als lydia, laat ze vooral kind zijn en spelen. Als hij idd veel “verder” is, dan komt dat in groep 3 of 4 ook wel naar voren. Ze zijn nog zoooo klein de scheetjes





succes ermee

Wauw, wat een slimme jongen heb jij zeg! :inlove:



Voor de rest kan ik er niets over zeggen, het gaat wel heel erg anders op een Vrije School. :wink: En ik ben ook geen juf dus heb er totaal geen verstand van (dus wat doe ik hier :wink: ).

Maar misschien is het voor E.J. juist heel goed om uitgedaagd te worden in het contact leggen met leeftijdsgenootjes en het samen spelen?



Thomas heeft trouwens ook nog best wel dat hij nooit ergens lang mee speelt, kijkt nog overal een beetje. Alhoewel sinds hij meer vriendjes heeft hij wel weer meer wordt betrokken/meegesleurt in het spel van de andere kinderen.



Succes ermee en ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat! :-*

Beste juf, ik zat hier even te lezen en ik denk dat het tijd wordt dat je je gaat bijscholen op kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en wat die nodig hebben. http://www.hiq.nl is een goede site met ook een goed forum.

@mickey wrote:



Ze heeft wel gezegd dat hij sociaal niet zo sterk is. Maar dat wisten we wel en dan is groep 1 natuurlijk uitermate geschikt om die vaardigheden te oefenen. Oh ja de juf zei dat iedereen hem aardig vindt en dat ze vaak vragen of hij mee wilt spelen maar dat dit voornamelijk eenrichtingsverkeer is en dat hij nog niet veel doet om actief mee te doen met de kinderen.



Jemig, weer een heel relaas…




Pas hier ontzettend mee op. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn sociaal vaak juist ook ouder dan andere kinderen. Ze vinden dan inderdaad moeilijk aansluiting maar dus niet omdat ze sociaal niet sterk zouden zijn, maar juist het omgekeerde, ze zijn de rest al voorbij. Helaas wordt sociaal anders vaak door juffen vertaald als sociaal zwak. Kortom: ga je snel bijlezen en bijscholen op dit gebied, want alleen dan kun je adequaat inschatten of je medejuf gelijk heeft.

@Gerry wrote:

@mickey wrote:


Ze heeft wel gezegd dat hij sociaal niet zo sterk is. Maar dat wisten we wel en dan is groep 1 natuurlijk uitermate geschikt om die vaardigheden te oefenen. Oh ja de juf zei dat iedereen hem aardig vindt en dat ze vaak vragen of hij mee wilt spelen maar dat dit voornamelijk eenrichtingsverkeer is en dat hij nog niet veel doet om actief mee te doen met de kinderen.



Jemig, weer een heel relaas…




Pas hier ontzettend mee op. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn sociaal vaak juist ook ouder dan andere kinderen. Ze vinden dan inderdaad moeilijk aansluiting maar dus niet omdat ze sociaal niet sterk zouden zijn, maar juist het omgekeerde, ze zijn de rest al voorbij. Helaas wordt sociaal anders vaak door juffen vertaald als sociaal zwak. Kortom: ga je snel bijlezen en bijscholen op dit gebied, want alleen dan kun je adequaat inschatten of je medejuf gelijk heeft.




Hallo Gerry,



Bedankt voor je reactie! Ik heb je website met veel belangstelling en herkenning gelezen. Herkenning omdat ik E. in een aantal dingen herken, maar ook omdat ik zoveel jaar gelelden mijn scriptie heb gedaan over hoogbegaafdheid en voor de school waar ik mijn LIO liep, een plan heb geschreven over hoe er met hoogbegaafde kinderen omgegaan moet worden.

Wij hebben bij ons op school veel Hb leerlingen en wij als team hebben meerdere studiedagen hierover gevolgd.

Vandaar dat ik er dus wel e.e.a. over weet.



Maar…



Ik weet niet goed hoe ik met zijn juf hierover moet praten. Ik heb het idee dat zij zijn ‘voorliggen’ niet (h)erkend. Wellciht laat hij nog weinig zien of is hij zich al aan het aanpassen aan het heersende beeld van: dit mag groep 2 en dit mag groep 1 (hij zegt dit ook vaak). Als dat zo werk dan vraag ik me af: Wat is dan verder het voordeel van een combinatieklas???

Sociaal gezien maak ik me helemaal geen zorgen. De juf heeft het er wel over gehad en zij opperde toen ook dat als het niet beter wordt, hij dan langer moet kleuteren. Ik heb toen wijselijk mijn mond gehouden, maar dat gaat zeker niet gebeuren!



Daarbij wil ik E. ook niet direct in de ‘HB hoek duwen’, want ik ben er niet van overtuigd dat dat zo is. Wel dat hij erg slim is en makkelijk mee kan komen. Maar ook dan zou de school zijn behoeftes tegemoet moeten komen of hem i.i…g uit proberen te dagen, want nu hoor ik: Mama ik wil niet naar school, ik wil niet prikken!’

[/quote]

Maar ook dan zou de school zijn behoeftes tegemoet moeten komen of hem i.i…g uit proberen te dagen, want nu hoor ik: Mama ik wil niet naar school, ik wil niet prikken!’[/quote]



Zegt hij dat regelmatig? Ik vind dit zelf wel een heel belangrijk signaal, eigenlijk ook wel een grens. Je kind MOET met plezier naar school gaan, dat is het allerbelangrijkste. Hij geeft hiermee zo’n duidelijk signaal af, dat ik echt met de juf zou gaan praten. Liefst met de IB-er/teamleider onderbouw erbij. Maak je zorgen kenbaar, zeker deze signalen die je zoon afgeeft. Een school zou bij dit soort signalen echt wel MOETEN handelen!!

Ik vind dat laatste ook een duidelijk signaal hoor… daar zou ik wel mee naar zijn juf gaan. En je opmerking over de combinatie 1/2 vind ik ook erg terecht. Noud zit ook (net) in een 1/2 combinatie, maar mag ook al werkjes van groep 2 doen. Ze lukken hem niet altijd, en dat vindt hij lastig, maar ik vind het hartstikke goed dat zijn juf hem er mee laat stoeien. Het gevaar bij Noud is alleen dat hij het soms zo lastig vindt om dingen te doen die moeilijk zijn dat hij het liever helemaal niet meer doet. En nu geniet hij bijvoorbeeld weer ontzettend van de poppenhoek, terwijl voordat de juf hem deze werkjes aanbood, hij dat stom vond…