Leuke accenten !

Vlaams :inlove: (‘belgisch’ bestaat eigenlijk niet hé, we spreken hier of vlaams, of frans (waals) of duits… )

@marielle wrote:

Ja nouuuuuuuuuuu ik ben dus Fries, maar ik zeg nooit ja nou dat ligt echt aan de streek waar je vandaan komt.

Ik kom ut Snits wij praten dus Snekers stadsfries nou ja fries kun je het niet eens noemen.’

Verder vind ik Utregs echt een topdialect en Limburgs heerlijk.




dank je :-* ik praat soms echt utregs :lol:

@Anneke wrote:

@gerda wrote:
@Anneke wrote:
O, we mogen ook internationaal…



Nou, dan vind ik Iers wel het meeste sexy accent dat er bestaat…:inlove:

Heb ooit een Iers vriendje gehad… zucht…

Lekkere taal…



Ook Australië en Nieuw-Zeeland zijn mooi…






Anneke,

en ik die dacht dat jij mijn Belgisch accentje zo leuk vond… :think: :naughty: :snooty:



:-*

:lol:

Gerda






Hahaha!!



Ik wilde het nog bijna schrijven, en Gerda, die klinkt ook zo leuk! :inlove:



Gerda: ‘Mijn PC is stuk’

Anneke: ‘Wat, je TV?’





:lol: :lol:







En Mel… :inlove:




Even verduidelijken voor de kok-mama’s.

Ik had weken geleden een pc-crash. Ik belde modie-collega Anneke om haar te melden dat ik enkele dagen niet op kok kon.

Zij begreep dat mijn tv stuk was, ipv pc… nou ja Anneke, het had erger gekund: stel je verstond: wc… :lol:



Wij Belgen, hebben inderdaad ook heel veel dialecten. En van sommige vind ik :silenced: , andere dan weer :inlove:

Maar voor een Nederlander klinkt het wellicht gewoon Belgisch/Vlaams.

Net zo hoor ik het wanneer ik met een Nederlander praat, maar waar die dan vandaan komt: tja, geen idee natuurlijk.

Ben natuurlijk het Rotterdams gewend via Rob, mijn schoonmama en schoonzussen…



Gerda

leuk topic!



Ik hou niet van de zachte G.

Zelf kom ik uit het Gooi, en dat bekakte vind ik ook niks, al zal ik zelf ook wel wat hebben overgenomen (kom van origine uit Rotterdam). Vooral die studentenmeisje kunnen zo overdreven Goois praten. Overigens, is dat volgens mij ook mode, want het zijn vaak niet eens allemaal meisjes uit het Gooi.



Ook dat nep Marrokaans, dus door kinderen die gewoon in Nederland zijn geboren, vind ik vreselijk. Met name die bewuste taalfouten. Ze hebben het dan over “die meisje”. Ik zou het mijn kinderen ook verbieden.



Belgisch is inderdaad geen accent, maar het Belgisch wat ik ken, vind ik echt heel leuk. Op vakantie hebben we veel tijd doorgebracht met een Belgisch stel, en niet alleen de uitspraak, maar ook het gebruik van andere woorden vind ik ook super. Het klinkt ook allemaal net wat vriendelijker dan het Nederlands.

Ik vind de noord engelse accenten(geordie) prachtig…krijg ik gewoon kippenvel van als ik dan iemand hoor praten. maar ook nieuw zeelands… :inlove:

Friezen die nederlands praten vind ik ook wat minder. Fries an sich vind ik prima. Ik betrap mezelf af en toe op een mega fries accentig woordje. Zooooooo niet sexy. Hier thuis praten we nederlands en thuis bij mijn ouders leeuwarders. Lekker stadsfries.



Heb j half jaar in Belfast gewoond …dus Ierse accentjes vind in super. Evenals Het vlaamse accent.



Waar ik een hekel aan heb ik dat mensen constant me zeggen. Dus me auto in plaats van mijn auto… bleehh en over het algemeen gewoon wanneer het er te dik bovenop ligt. Gewoon een schattige tongval is charmant.

Wat ik erg leuk vind, accent of niet, is een bepaald riedeltje in iemands stem. Daar kan ik echt vrolijk van worden. Dan lijkt het een soort van melodietje.





Oh en ik vind spaanstaligen die engels of amerikaans spreken ook erg leuk. Zoals Penelope cruz…

Ik ben trots op mijn zachte G. Het Limburgs is zo mooi (sjoen).

Toch mooi dat we in zo’n klein landje zoveel dialecten hebben.

Opzich vind ik Vlaams nog altijd wel leuk, al is daar natuurlijk ook verschil in.

Ik kon mijn ex-schoonzus bijvoorbeeld echt niet verstaan… zij komt uit Brugge. En ook ben ik erg blij dat een vriend van mij gewoon Neder-Vlaams praat, en niet zijn dialect… hij komt van Gent (Hent).

Als ik met Vlaamse vrienden bel ga ik ineens woorden als “allez, amai, keineig, goesting enz.” gebruiken en ga ik ook van mn “Groningse” G over naar de zachte Vlaamse g. 8)



Australisch, zo praten mijn halfzussen en broer enz en is ook het Engels wat ik vroeger het meeste hoorde.

Iers vind ik ook erg mooi klinken. En Brits.

Verder ben ik he-le-maal verliefd op Zweeds!

Ik zou echt heel graag vloeiend Engels en Zweeds willen spreken.



Ik moet of een Brit of een Zweed aan de haak slaan had ik al bedacht.



Echt Gronings vind ik ook mooi (Ede Staal bijvoorbeeld).

En Amsterdams, ook leuk!

@Paikea wrote:

Ik ben trots op mijn zachte G. Het Limburgs is zo mooi (sjoen).


:thumbup: :thumbup:

ik ben een rotterdamse, rollende R, met een zachte G,

en kan brabants praten,



waardoor, veel mensen vragen of ik uit belgie kom :silenced:



en mijn spaans is beter als mijn nederlands :mrgreen:



maar dat echte lieve belgische accentje,

ohhhh daar val ik helemaal voor :inlove:



vriendlief praat echt heel plat brabants, soms moet ik er echt een woordenboek voor gebruiken,

of 10 keer vragen wat zeg je nu weer…

Ik word eigenlijk van geen enkel accent echt warm… :oops: Een grote stoere kerel die ineens Limburgs gaat praten vind ik echt een afknapper, de oostelijke accenten vind ik ook niet erg opwindend. Het minst storend vind ik dan Amsterdams of Rotterdams. Ik erger me ook verschrikkelijk als ik het Marokkaans accent hoor.



Qua buitenland vind ik Brits inderdaad ook prachtig en ik mag het zelf ook heel graag spreken. Zo bekakt mogelijk graag! Maar ook als een knappe stoere vent bekakt Brits gaat spreken knap ik weer af… En Frans… Je t’aime Mon amour! Klinkt toch zoveel mooier dan : hou van je schatjuuuhhh!!! :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

@Marieke_5000 wrote:

Zolang jullie maar oppassen dat jullie het fries geen dialect of accent noemen :naughty:

Ja nouuuuuuuuuuuuuuu :mrgreen:




wat is het dan een spraakgebrek :lol: :lol: :lol: :lol: grapjuh



Leuk vind ik rotterdams en brabant/limburg en belgisch :inlove:



ik heb dus helemaal niks met het fries, vind het zo zeurderig klinken

Als we het over NL hebben dan vind ik Achterhoeks grappig.

Rotterdams vind ik ook leuk, zolang ze het netjes houden :wink:



Fries vind ik echt beyond vreselijk :sick: Hier in Drenthe komen de Friezen vaak over de grens zwemlessen en ik krijg er kromme tenen van.

Misschien moet ik mezelf eens na laten kijken :wink:

Het Fries is een paar jaar geleden erkend als tweede landstaal.



:angel:

@Marieke_5000 wrote:

Het Fries is een paar jaar geleden erkend als tweede landstaal.



:angel:




Het blijft een raadsel…

Tja… :lol:

Ik kom zelf uit Limburg en vind het Maastrichts geweldig mooi. Het mooie van Limburg is dat ieder dorpje, ieder stadje zijn eigen dialect heeft. (Dat zal vast wel met meerdere provincies zijn, dat weet ik niet).



Verder vind ik Drents erg leuk.



Af en toe hoor ik wel eens mensen op tv met een verschrikkelijk accent, maar waar deze vandaag komen weet ik niet.

Het Brabants vind ik trouwens ook niks…

Wat hebben jullie toch tegen de zachte G dames :think: :naughty: 8)



Nou ik kom dus uit Noord-Limburg, maar praat ABN.

Ondanks dat horen mensen wel altijd dat ik uit Limburg kom.

Ik versta het Limburgse wel, maar praten doe ik het niet.



Gewoon ABN vind ik prima.



Zou graag willen dat ik gewoon overal in Nederland alles zou kunnen verstaan.

Dus gewoon lekker tegen vreemdelingen ABN praten :stuck_out_tongue:

@Moosje wrote:

Ik kom zelf uit Limburg en vind het Maastrichts geweldig mooi.




:dance: :thumbup: :dance: :thumbup: